3960
Sök

Okunnig men bil intresserad, behöver hjälp!

6 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#1
Som sagt ämnet förklarar det mesta jag har tittar runt på forumet och försökt lära mig om olika bildelar och vad dom gör och olika förkortningar men har dock inte haft någon speciell tur med det överhuvudtaget.

För mig är detta som kinesiska med eftersom jag oftast umgås med Bil intresserade personer så tänkte jag att jag skulle ta och lära mig lite om bilarna (Har inte kört själv ännu)

Jag skulle uppskatta om någon skulle kunna skriva ner en lista med olika delar och vad som förse går inne i bilen.

Uppskattas verkligen om någon skulle vilja spendera lite tid för att lära upp mig :-)

Tackar i förskott.

Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
14 oktober 2009
#2
skulle bli lite lättare om du skrev vilka delar du vill veta mer om.

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

14 Inlägg
14 oktober 2009
#3
Jag kan bara om äldre modeller .. så de där med el är inte min grej .. tyvärr :S

Loud Pipes Save Lives !!

6 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#4
Jo jag skulle kunna tänka mig det men vet absolut inte mycket om bilar överhuvud taget och vad som finns i dom. Är nämligen mest intresserad utav styling men känner att jag behöver lära mig om insidan lite oxå hmm


Är också intresserad utav lite äldre bilar supra, rx6, gamla crx och lite sånt smått smile
Senast redigerat av Tubbee (14 oktober 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 oktober 2009
#5
Tubbee skrev:
Jo jag skulle kunna tänka mig det men vet absolut inte mycket om bilar överhuvud taget och vad som finns i dom. Är nämligen mest intresserad utav styling men känner att jag behöver lära mig om insidan lite oxå hmm

Gör såhär. Leta upp någon sida, typ mekonomen eller något som säljer reservdelar. Ta då lite slupvis valda delar och googla efter det så hittar du vad det är och vilken funktion du har.

Eller så gör du en lista och postar den här. Det finns miljoner delar i en bil så det är svårt att lista upp allt, men gör en lista så ska vi på  garaget hjälpa dig lite åt gången.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#6
Låter bra ska ta och göra det smile Återkommer när jag hittat något. Tackar för tipset

6 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#7
Här hittade jag lite små grejer. Troligtvis missat några viktiga delar som använts ofta i konversationer osv heh men men det kommer antar jag smile

Kamrem
grenrör
kylarsystem
förgasare
katalysator
drivknutsdamask
styrväxeldamask

Tackar igen-

#2573
1 489 Inlägg
14 oktober 2009
#8
Är det så illa?!

• Även den starka måste ta i när han skiter

6 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#9
MarcusL skrev:
Är det så illa?!

Jaduu jag kan inte mycket om bilar inte smile Tittar gärna på dom men vettefan vad som förse går inne i dom

517 Inlägg
14 oktober 2009
#10
Mitt tips är kolla i div. biltidningar, servicemanualer och bilprogram så du lär dig grunderna...
Men är det styling du är intresserad av så bör du kolla in den här tråden; http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=74930/

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
14 oktober 2009
#11
Jag passar på att fråga är - Vad är dom dyraste skadorna som kan inträffa på en bil?

Volvo (850,s70,s60,v70 tex)
Audi (a4,A6,s4)
Bmw (e36,e39,e90,e60) - detta kanske finns på autopower?
Saab (9-3 (98-02), 9000)
Honda Civicar - (88-09)

Någon som kan ge dom dyraste reprationskadorna dock?! Inte av en bilkrock, utan "vanliga" fel.
Senast redigerat av Memme (14 oktober 2009)

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Saabvilde!
1 708 Inlägg
14 oktober 2009
#12
Memme skrev:
Jag passar på att fråga är - Vad är dom dyraste skadorna som kan inträffa på en bil?

Volvo (850,s70,s60,v70 tex)
Audi (a4,A6,s4)
Bmw (e36,e39,e90,e60) - detta kanske finns på autopower?
Saab (9-3 (98-02), 9000)
Honda Civicar - (88-09)

Någon som kan ge dom dyraste reprationskadorna dock?! Inte av en bilkrock, utan "vanliga" fel.

Ganska vanligt med "oil sludge" på T7 motorerna. Kamkedje + Turbobyte ca 25000:-

Mvh Michael.

God created weak gearboxes for SAAB to give the Volvo suckers a slight chance! ;)

Neerd
1 596 Inlägg
14 oktober 2009
#13
får du inte vara med när de meckar så de kan förklara då?^^.. det finns ngt data program med som förklarar alla delar.. tror jag har det på cd oom jag inte minns fel^^

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
14 oktober 2009
#14
vad för cd^^

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Neerd
1 596 Inlägg
14 oktober 2009
#15
Memme skrev:
vad för cd^^

fujifilm cd-r^^ haha vad programmet heter minns jag inte..

Men var sånt för riiktiga n00bs

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

1 207 Inlägg
14 oktober 2009
#16
Tubbee skrev:
Här hittade jag lite små grejer. Troligtvis missat några viktiga delar som använts ofta i konversationer osv heh men men det kommer antar jag smile

Kamrem
grenrör
kylarsystem
förgasare
katalysator
drivknutsdamask
styrväxeldamask

Tackar igen-

Kamremen driver kamxlarna som i sin tur trycker ned ventilerna i topplocket.

Grenröret är den första delen av avgasröret. Den skruvas fast på topplocket. Den samlar alla cylindrars avgaser till ett och samma rör.

Kylarsystemet har precis den funktion som det låter. En motor bygger på att överföra energin från explosioner till energi som kan driva fordonet framåt. Eftersom explosionerna är varma så behövs det ett system för att kyla den.

Förgasaren är en föråldrad teknik som används för att tillgodose motorn med den rätta proportionen bensin. Idag används bränsleinsprutning.

Katalysatorn renar avgaserna från skadliga ämnen.

Damasker är skydd för diverse knutar osv. Dvs den del som axlarna sitter fast i.

Det är bara fråga på om det är något. Ett tips är att helt enkelt svälja stoltheten och fråga vad det är dina kompisar pratar om. Jag har själv lärt mig det mesta om bilar på det sättet. Det, och att läsa forum. Jag är själv en, per definition, "forums-skruvare". Eller som en kompis sade när han såg mig "skruva" "Fan Marcus, du har ena tummen mitt i handen och andra långt upp i ....... - och den är LÅNG"

6 Inlägg
14 oktober 2009
Trådstartare
#17
Tackar  för det där Maco joo antar jag nästan för ta och göra de i. Tror nog det skulle va lättast och hänga med då också hehe

Tack igen

The one and only ;) Take it or live it :P
327 Inlägg
14 oktober 2009
#18
Jag kan av egen erfarenhet säga att du lär dig mest på att vara med och få någon att prata om det som även kan visa och även låta dig vara med och prova lite.

Jag önskar dig fortsatt lycka till wink

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.

blacken
14 oktober 2009
#19
maco skrev:
Tubbee skrev:
Här hittade jag lite små grejer. Troligtvis missat några viktiga delar som använts ofta i konversationer osv heh men men det kommer antar jag smile

Kamrem
grenrör
kylarsystem
förgasare
katalysator
drivknutsdamask
styrväxeldamask

Tackar igen-

Kamremen driver kamxlarna som i sin tur trycker ned ventilerna i topplocket.

Grenröret är den första delen av avgasröret. Den skruvas fast på topplocket. Den samlar alla cylindrars avgaser till ett och samma rör.

Kylarsystemet har precis den funktion som det låter. En motor bygger på att överföra energin från explosioner till energi som kan driva fordonet framåt. Eftersom explosionerna är varma så behövs det ett system för att kyla den.

Förgasaren är en föråldrad teknik som används för att tillgodose motorn med den rätta proportionen bensin. Idag används bränsleinsprutning.

Katalysatorn renar avgaserna från skadliga ämnen.

Damasker är skydd för diverse knutar osv. Dvs den del som axlarna sitter fast i.

Det är bara fråga på om det är något. Ett tips är att helt enkelt svälja stoltheten och fråga vad det är dina kompisar pratar om. Jag har själv lärt mig det mesta om bilar på det sättet. Det, och att läsa forum. Jag är själv en, per definition, "forums-skruvare". Eller som en kompis sade när han såg mig "skruva" "Fan Marcus, du har ena tummen mitt i handen och andra långt upp i ....... - och den är LÅNG"

Inte bli sur nu, men du förklarar som en påse nötter..

5 198 Inlägg
14 oktober 2009
#20
troll ?


Sök