3584
Sök

Xenonkonvertera Hella 3003

1 265 Inlägg
15 oktober 2009
#21
man slänger väl dom i bagaget?.

har bara billiga knickare så har inget snabbfäste men skulle jag köpa dyrare extraljus så skulle jag ju köpa snabbfäste. då tar man ju ur dom när dom inte används

2 024 Inlägg
15 oktober 2009
#22
Alternativt använder man säkerhetsmuttrar som finns just för sånt här.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

DKW
197 Inlägg
15 oktober 2009
#23
Expoze skrev:
Alternativt använder man säkerhetsmuttrar som finns just för sånt här.

Om du syftar på säkerhetsmuttrarna till tex LightOn bågen så hjälper de tyvär inte så mycket =/ Har sånna själv och vet hur förhållandevis enkelt de är att göra en egen "nyckel" till dem..

2 024 Inlägg
15 oktober 2009
#24
Tänkte på tex den typ som Lightforce säljer, visst, det går att bygga verktyg till dem oxå men tjuvar brukar ha bråttom så stöter de på sånt här så går de oftast till nästa bil istället.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/42270/783396_j1k98c.jpg
Låsmutter

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

DKW
197 Inlägg
15 oktober 2009
#25
Expoze skrev:
Tänkte på tex den typ som Lightforce säljer, visst, det går att bygga verktyg till dem oxå men tjuvar brukar ha bråttom så stöter de på sånt här så går de oftast till nästa bil istället.



http://www1.garaget.org/gallery/archive/42270/783396_j1k98c.jpg
Låsmutter

Ja dedär var faktiskt en rätt bra lösning, lite svårare än mina.. smile Trist man behöver sånt..

8 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#26
Nu har jag köpt och installerat xenonlamporna, det blev ett 55w kit. Nu återstår att koppla in grejorna. Det blir ju två kablar kvar när man pluggat in allt i ballasten, en blå och en svart båda med flatstift förmonterat. Jag antar att de ska fixa styrström och ström och kopplas till reläet, eller? Svart känns ju som jord men isf är det ju en kabel för lite om man ska ha ström och styrström? Någon som har koll och kan hjälpa en "kopplings-noob" tongue

Cruel
3 november 2009
#27
Du måste ju koppla dom till ett relä från ballasten å sedan på den ta styrström från heljus/strömbrytare.
Svart är jord.

2 024 Inlägg
3 november 2009
#28
Svart till jord och blå till ett extraljusrelä. Du kan se de två trådarna som de vanliga två trådarna som kommer ur ett extraljus.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

8 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#29
OK, men hur ska ballasten få ström?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
3 november 2009
#30
ferlin skrev:
OK, men hur ska ballasten få ström?

den får ström från utgång 87 på relät, 87 ska på blå kabel, sen svart till jord

styrströmmen ska relät ha även så konstantströmmen

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

8 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#31
Tackar! Nu blir det att koppla

En annan sak; Tycker att det luktar lite "knallpulver" (eller åt det hållet iaf) om grejorna, lampor och ballast. Känns ju lite skumt faktiskt, någon som känt samma eller vet vad det kan vara?

8 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#32
Nu är det kopplat och klart, lyser utav bara f*n! Tack för hjälpen alla

1 265 Inlägg
15 november 2009
#33
lägg in bilder på de så andra kan se,

8 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
#34
https://www1.garaget.org/gallery/archive/129020/802736_lgvuct.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/129020/802734_8qdv2a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/archive/129020/802737_9gvo05.jpg

Vet inte om det går att visa på bild, men trots att det är blött och typiskt väder som "äter lyse" så lyser det rejält minst sagt big_smile

4 Inlägg
4 augusti 2010
#35
Gammal tråd som jag råkade trilla över..

För info, det behövs inte alls sågas i huset på Hella 3003 för att xenonkonvertera, då gör man fel och tänker inte "outside the box". roll

Se till att få tag på rätt typ av Xenonlampa, som kan modifieras i bakkant genom att ta ut kablarna i 45 graders vinkel åt varsitt håll istället för rakt bakåt. Främre sargen kommer då att sitta ca 1 mm från lamphuset, vilket i min mening är en godtagbar lösning.

Gällande ballaster, så har jag Xenonkonverterat mina Hella 3003 med ballasterna gömda inne i lamphuset. Jo, det får rum, men bara på ett sätt och det är lite pusslande för att få ihop det. Men klart värt besväret, man slipper joxa med grova högspänningskablar ut ur lamphuset, man slipper ha utrymmeskrävande ballaster i motorrummet och man slipper framför allt allt det blir korrosion/rost pga saltet...

RM-operatör
667 Inlägg
28 september 2010
#36
tsr skrev:
Gammal tråd som jag råkade trilla över..

För info, det behövs inte alls sågas i huset på Hella 3003 för att xenonkonvertera, då gör man fel och tänker inte "outside the box". roll

Se till att få tag på rätt typ av Xenonlampa, som kan modifieras i bakkant genom att ta ut kablarna i 45 graders vinkel åt varsitt håll istället för rakt bakåt. Främre sargen kommer då att sitta ca 1 mm från lamphuset, vilket i min mening är en godtagbar lösning.

Gällande ballaster, så har jag Xenonkonverterat mina Hella 3003 med ballasterna gömda inne i lamphuset. Jo, det får rum, men bara på ett sätt och det är lite pusslande för att få ihop det. Men klart värt besväret, man slipper joxa med grova högspänningskablar ut ur lamphuset, man slipper ha utrymmeskrävande ballaster i motorrummet och man slipper framför allt allt det blir korrosion/rost pga saltet...

Det där lät klart intressant. Skulle han kunna ordna en bild eller två på det hela kanske?


Maskinförare
1 163 Inlägg
11 oktober 2010
#37
patrikke skrev:
joakim89 skrev:
linuslinje skrev:
Får ju tänka på stöldrisken med. Bättre o ha ballasterna innanför när det är så lätt att skruva loss de där regplåtshållarna.

har man snabbfäste så spelar de ingen större roll om dom sitter på ljusena dom plockas ju bort när dom inte används

Nja roll
Så är det inte i verkligheten.
Man åker till affären och ska handla och tar med sig extraljusen med sig in....
Jag tror att de flesta som har snabbfästen osv, enbart plockar av på vid vår och höst, eller vid speciella tillfällen.

Ni som har kan väl ge ett ärligt svar på hur ofta ni plockar av ljusen...

Har inget snabbfäste. Plockar av dom/monterar varje dag jag ska använda dom. Extralyset sitter ALDRIG på bilen om det inte används. Sommartid sitter det inte där alls då det är ljust dygnetrunt här uppe wink
ska dock beställa ett snabbfäste för att bespara lite tid. Har 3st NBB Alpha 225 med 70W's xenon. Hade 4 navigatorer med 50W's xenon, efter att dom blev stulna så slutade jag ha extralyset på bilen. Så helt enkelt, man tar med sig lysena upp i lägenheten. Förstår inte dom som har snabbfäste och slänger i skuffen ? är ju ungefär som att lämna plånboken på sätet och nyckeln till bilen i tändningslåset.

Ps. Av erfarenhet, får dom inte med sig det dom är ute efter slår dom sönder extraljusen. Eller så skadar dom bilen Ds.
Senast redigerat av _Spawned_ (11 oktober 2010)

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

208 Inlägg
14 november 2010
#38
HAr också planer på att xenonkonveertera hella 3003or.. Hade gärna velat se bild på vilka sorts lampor man skall ha och hur man får in boxen in i lamphuset..

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)

4 Inlägg
6 januari 2011
#39
Bättre sent svar än aldrig... Här är en bild. Och håll er till 35W konvertering, det räcker mer än väl och ni slipper blända av för tidigt vid möte.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/3364/1036737_8q92qf.jpg
Senast redigerat av tsr (6 januari 2011)

1 265 Inlägg
6 januari 2011
#40
hur får du ballastera att rymmas där bakom?


Sök