I Samband med motorbyte blev bilen svårstartad. Får mala på startmotorn och i början tänder bilen bara till ibland. Efter några sekunder hoppar den igång för att sedan dö nästan direkt igen.. Upprepar proceduren 5-10 gånger och bilen går, men dåligt.. Så fort motorn kommer upp i temperatur går den riktigt och svarar på gas som den ska utan baksmällar m.m.
Någon som vet hur kallstarts styrningen fungerar på en b234f vad reglerar bränslemängden osv.? Eller helt enkelt varit ute för samma sak och vet vad som blivit fel..?
Tempgivaren på motorn reglerar motorstyrningen, finns 2 en till tempmätaren och en till motorstyrningen, den till motorstyrningen är närmast fläkten, sitter på vänster sida, mvh
Så då var givaren bytt men felet kvarstår. Kontrollerade den inbyggda felkodsenheten och fick fram några fel. nollställde och kallstartade bilen igen. fick då felkoden 1.2.3 och 2.2.3 tror jag det var, följande fel enligt haynes: 1, Tempgivaren ingen signal lr jordfel. (Den givaren jag bytte) 2, Tomgångsventil
Kan dessa ha något tillsammans? Jordfel? Just nu är jag lite nollad, eftersom jag fortfarande får felkod efter att bytt ut givaren till en ny. Kabelbrott? Skiftat några kablar i samband med motorbytet?
är jordflätorna hela? kolla om det finns signalerna till spridarna, även reläet till spridarna som sitter vid expansionskärlet....., prova att starta motorn utan lmm och se om den går lättare att starta då...
Jordflätorna verkar hela, tänkte dra en extra jord för säkerhetskull. Spridarna har signal och och spridarreläet går.
Detta fel gör mig ganska trött.. eftersom det ända som byttes vid motorbytet är block och topp. Allt annat är ifrån gamla motorn. insuget m.m. Det ända som inte var samma var temp givarna på motorn. de är nu bytta till nya.
ni har inte råkat förväxlat kablarna till respektive tempgivare (den till mätaren och den till sprutet) ?
Vad är det för färg på kontakten? Jag kollade i reparationshandboken, och såg då på en av bilderna att kontakten var grå eller vit som satt på tempgivaren. På min sitter det en svart.
Den grå/vita ska väl sitta till instprutet (närmast fläkten) och den svarta på knackgivaren lr vad den heter. Mätarn till tempgivaren i instrumentpanelen har en annan anslutning. (Om jag inte fattat allting fel).
Har dock en fråga, under insprutet går det ett stag upp ifrån blocket, vid anslutningen till insuget sitter någon rund (vakum kanske). Grej men en anslutning likt den som sitter på givaren som går till insprutet. de har båda en vit kontakt.. kan man växlat dem?
Den grå/vita ska väl sitta till instprutet (närmast fläkten) och den svarta på knackgivaren lr vad den heter. Mätarn till tempgivaren i instrumentpanelen har en annan anslutning. (Om jag inte fattat allting fel).
Har dock en fråga, under insprutet går det ett stag upp ifrån blocket, vid anslutningen till insuget sitter någon rund (vakum kanske). Grej men en anslutning likt den som sitter på givaren som går till insprutet. de har båda en vit kontakt.. kan man växlat dem?
Okay... Jag hängde inte med riktigt där. Till den första tempgivaren, den främre mot grillen sett. Har jag kopplat en kabel med en svart kontakt. Till den andra tempgivaren, den till mätaren inne i bilen, sitter det en annan kontakt med runda stift i (den går ju inte att sätta någon annan stans). Sen så sitter det en svart dosa lite längre bak och längre ner på själva motorblocket. Kan det vara knackgivaren tro? Där har jag satt en kabel med en grå/vit kontakt. Den kabeln provade jag även att koppla till tempgivaren, men det var ingen bra idé, eftersom det började osa om kontakten...
Den runda grejen som sitter på staget är tomgångsregulatorn. Har för mig att jag har kopplat en kabel med svart kontakt till den.
Felet måste ligga kring den här tempgivaren. När den inte fungerar tror databoxen i bilen att motorn är varm (även när motorn är kall) och reglerar bränslesystemet efter det. Det måste vara någon felkoppling någonstans, eller något jordfel. Jag fick ett tips att dra en startkabel i från batteriets minuspol direkt till motorblocket, för att utesluta eventuella jordfel. Jag har ännu inte testat det, men ska göra det senare ikväll om jag får tid över.
Jag testade det med startkabel igår, utan resultat.. Det roliga är att det verkar som om vi har satt kablarna helt olika=). Kan nog vara där felet sitter.. Ska jämföra med en kompis ikv. Hör av mig om resultat..
Är det någon som har en 740 GLT 16v som kan öppna sin huv och titta vilken kabel som sitter till vilken givare.. Tempgivaren och knacksensorn, på insugssidan, under insuget.. Sitter även någon rund mojäng fäst på insuget på undersidan med en lika dan kabelanslutning.. Om någon kunde ta reda på vilken färg som ska sitta var. Svart/grå/vit.. skulle detta hjälpa avsevärt i felsökandet..
Kolla på sidan 16-18, tror det handlar om det tändsystem som sitter i våra bilar.
Jag är dålig på att tyda elscheman men jag tror att förkortningarn som typ GR-W, står för green-white. Och då så ska det sitta en grönvit kabel till kyltempgivaren.
Jag ska försöka ta tag i bilen till helgen och kolla om jag får någon ordning på den. Jag har även en haynes bok och kolla i, ska se om det kanske finns något bättre elschema i den.