Mortalis skrev:
Volvos AWD är haldexsstyrt, inte konstant fyrhjulsdrift. Bakhjulen kopplas in vid behov, och vid nyare Haldex- generationer går kopplingen in till bakhjulen fortare än tidigare (naturligtvis) så däcken inte ska hinna rulla ett kvarts varv innan de gått in (kan vara för sent då, i terrängen).
Subaru har drivning på alla fyra hjul konstant, allts 4WD, därför Volvo inte kan kalla sina bilar för 4WD, för det är inte 4WD
Sen inget illa sagt om Haldex, men det är iaf så det ligger till, annars hade förbrukningen skjutit i höjden, som Subaru..
Bakhjulen driver under körning HELA TIDEN på fungerande Haldex-bilar. Missförståndet som "alla" verkar tro är sanning kommer av att den stora fördelen med Haldex vs visko (där Haldex slog sig in då det är applicerbart i samma konstruktion) är att det reagerar snabbare med överföring än visko. Reaktionen på visko
från stillastående är ganska långsam, vilket många med gamla VW och Volvo säkert märkt. Här är Haldex avsevärt snabbare (se min film på min TT i slow motion)
När systemen väl är igång och hjulen rullar (som dom gör när man kör) överförs kraft hela tiden, i olika grad beroende på behov. Svänger man, accelererar eller om framhjulen får mindre fäste förs mer kraft över till bakhjulen än i normalfallet, utan fördröjning.
Audi kallar inte något av sina (många olika) system för 4wd eller awd, utan quattro.
Volvo tog inte 4wd eftersom det förknippas med terränggående fordon utan körde på AWD, All wheel drive (inte some wheel drive).
VW kallar sina olika system sen bytet till Haldex (på bilar som tidigare hade visko) för 4motion, tidigare synchro - oavsett teknik i drivlinan.
Subaru - som enligt dig har "konstant drivning" osv kallar dessutom sin fyrhjulsdrift för "Symmetrical AWD", inte 4wd.. Oavsett teknik, som skiljer beroende på motor och vlx-lådsval.
AWD, 4wd, quattro, symmetrical AWD osv är varumärken, inget annat, och absolut inget som har med tekniken för drivning att göra.