2806
Sök

Personlig nummerplåt!?

2 174 Inlägg
18 oktober 2009
Trådstartare
Tjenaa, jag är grymt sugen på en personlig nummerplåt, en kompis skaffade en nyligen och han betalade 6000 kr för 10 år.

har gått in och läst lite hos transportstyrelsen och får inte fram något mer än den informationen heller.

Känner att 6 tusen blir lite mycket för en skylt då köper jag hellre nya däck eller något sånt.

Hade vart perfekt och betala en gång om året 600 kr eller månadsvis 50 kr tex, ingen som vet om det går göra så?

Undra varför det är så att det är en klumpsumma på 6 tusen...att dom ska rangordna folk så dom rika som har råd får ha en sån skylt och dom som inte har råd med klumpsumman får ingen?

ge gärna lite info om ni har någon!

Mvh kim

1 867 Inlägg
18 oktober 2009
Det är 6000kr som gäller, du får väl sälja av nån av dina bilar så har du råd med skylten.
10 år är lång tid, och du kan ju flytta med dig skylten när du byter bil, så jag tycker inte summan är orimlig på nåt sätt.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

Entreprenör
1 286 Inlägg
18 oktober 2009
Det ÄR 6000:- som gäller och ingen möjlighet till avbetalning finns.

Tycker det är riktigt billig med personlig skylt och jag är mest förvånad över att inte fler har det. Liksom 50kr per månad har väl 100.0% av alla som äger en bil råd att avvara!

// Niklas Johansson

NissanMotorsport
18 oktober 2009
Nja 6000 kr är lite dyrt tycker jag, en vanlig regskylt kostar 60 kr st.. och 6000 kr kostar det inte att tillverka en skylt.. Sen om man tänker så, att alla har väl råd att lägga undan 50 kr i månaden för en regskylt som kostar 6000.. så har väl alla råd med en ferrari som kostar 2 miljoner.. alla har väl råd att lägga undan en 10kr i månaden? tongue

Men ändå tycker jag inte dom ska sänka priset heller, för då skaffar flera det och blir inte lika roligt när man själv skaffar en..smile

Entreprenör
1 286 Inlägg
18 oktober 2009
MIG1408 skrev:
Nja 6000 kr är lite dyrt tycker jag, en vanlig regskylt kostar 60 kr st.. och 6000 kr kostar det inte att tillverka en skylt.. Sen om man tänker så, att alla har väl råd att lägga undan 50 kr i månaden för en regskylt som kostar 6000.. så har väl alla råd med en ferrari som kostar 2 miljoner.. alla har väl råd att lägga undan en 10kr i månaden? tongue

Men ändå tycker jag inte dom ska sänka priset heller, för då skaffar flera det och blir inte lika roligt när man själv skaffar en..smile

jo men 10 kronor i månaden för att köpa en Ferrari är knappast en rimlig avbetalningstid
En Ferrari för 2 miljoner som du säger kostar 17 000 i AMORTERING per månad i tio år PLUS ränta... Det har inte alla råd med.

Men 50kr per månad kan alla avvara. Ett paket cigg om man röker, en bigmac om man gillar mcd eller hoppa över den där sista ölen på puben EN kväll i månaden.

Själv så sparade jag guldtior jag fick "till övers" under ett år eller om de va typ 1.5 år i en colaflaska för att sedan kosta på mig en regskylt. Värt det? You bet!!

http://www.zatzy.com/fragor-svar/206268 … laska.html <- Läs den tråden på Zatzy för inspiration!
Senast redigerat av NiKeMaN (18 oktober 2009)

// Niklas Johansson

715 Inlägg
18 oktober 2009
MIG1408 skrev:

Är du grön, heter yoda och säger känn kraften? även om du varit det så hade det inte räkt yoda dog vid 800-strecket. JAg fick fram att du behövde spara i 16666,67år för få råd till en ferrari om du lägger undan en tia.

10*12=120

2000000/120= 16666,67

Detta är avrundat till två decimaler

Entreprenör
1 286 Inlägg
18 oktober 2009
mulleina skrev:
MIG1408 skrev:

Är du grön, heter yoda och säger känn kraften? även om du varit det så hade det inte räkt yoda dog vid 800-strecket. JAg fick fram att du behövde spara i 16666,67år för få råd till en ferrari om du lägger undan en tia.

10*12=120

2000000/120= 16666,67

Ska vi vara noga så stämmer inte det heller med tanke på ränta på pengarna.... Placerar du dina pengar "normalt" så har du en genomsnittlig avkastning på straxt över 11% per år...!
Och räknar man på det sättet så tar det "BARA" 71 år att spara ihop till en Ferrari för 2 miljoner kronor!!
Senast redigerat av NiKeMaN (18 oktober 2009)

// Niklas Johansson

OEM <3
6 957 Inlägg
18 oktober 2009
Hade uppe detta ämnet ganska nyligen: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=152167

Med tanke på hur många bilar du har så är väl pengar inga problem? roll Fast jag
tror inte du äger alla bilar heller..

Fick min plåt i förrgår, betalade in 6000kr i måndags och fick den 5 dagar senare.
Allt ska betalas på en gång, i priset får du 2 plåtar, skattemärket, reg.bevis på att du äger
plåtarna m.m.

Vill du flytta plåten så kontaktar du bara TS och uppger de nya reg.nr på bilen som ska det sitta
på och sen är det fixat.

Min sitter temporärt på Jettan nu men kommer flyttas över till kommande bil tongue

Tror nya personlig plåtar kostar 60kr/st om dom skulle bli stulna eller skadade, ej säker dock.
Senast redigerat av Bjork (19 oktober 2009)

OEM <3

Entreprenör
1 286 Inlägg
18 oktober 2009
Bjork skrev:
Tror nya personlig plåtar kostar 60kr/st om dom skulle bli stulna eller skadade, ej säker dock.

Stämmer bra. Jag har nog ett femtiontal hemma. Brukar ta ut nya plåtar för varje bil jag skaffar för att få rena plåtar smile

// Niklas Johansson

OEM <3
6 957 Inlägg
18 oktober 2009
NiKeMaN skrev:
Bjork skrev:

Stämmer bra. Jag har nog ett femtiontal hemma. Brukar ta ut nya plåtar för varje bil jag skaffar för att få rena plåtar smile

Hehe gött, kan vara bra att några dubletter här hemma tongue

OEM <3

NissanMotorsport
18 oktober 2009
mulleina skrev:
MIG1408 skrev:

10*12=120

2000000/120= 16666,67

Nej men du kanske är.

Men vilket snack om Ferrarin då, herregud, jag tog det från luften.. det var mer ironi..okej?

Entreprenör
1 286 Inlägg
18 oktober 2009
MIG1408 skrev:
mulleina skrev:
MIG1408 skrev:

10*12=120

2000000/120= 16666,67

Nej men du kanske är.

Men vilket snack om Ferrarin då, herregud, jag tog det från luften.. det var mer ironi..okej?

Bjuder på ironi tillbaka... Men 71 år bort bara... TÄNK POSITIVT!!! big_smilebig_smilebig_smile

// Niklas Johansson

100 Inlägg
18 oktober 2009
Förut så gick dessa 5000:-(som det var tidigare) till en fond som man kunde ansöka bidrag från om man hade någon bra idé för att höja säkerhet i trafik eller nåt sånt.
Nu vet jag inte om det är fortfarande så men när pengarna gick till det ändåmålet tycker iaf jag att det var värt det... Om det bara går ner i "stora kassan" så känns det inte lika bra men för MIG personligen är det absolut värt det.

Jag kommer troligtvis att skaffa flera personliga skyltar, som flera har skrivit så handlar det om småpengar under en kortare period att få ihop om man nu inte har cashen direkt.

// B

DFFL
9 020 Inlägg
18 oktober 2009
SMS:a låna. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Entreprenör
1 286 Inlägg
18 oktober 2009
FireTraXX skrev:
SMS:a låna. tongue

FTW !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! smile

// Niklas Johansson

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
18 oktober 2009
Varför personliga skyltar är så dyra är att stor del av pengarna går till fonden i trafikskadesriksförbund och de är en bra grej!

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

122 Inlägg
18 oktober 2009
Min skulle nog varit:

RU18YET

big_smilebig_smile
Senast redigerat av Hallon1911 (18 oktober 2009)

OEM <3
6 957 Inlägg
19 oktober 2009
WOLDERTH skrev:
Förut så gick dessa 5000:-(som det var tidigare) till en fond som man kunde ansöka bidrag från om man hade någon bra idé för att höja säkerhet i trafik eller nåt sånt.
Nu vet jag inte om det är fortfarande så men när pengarna gick till det ändåmålet tycker iaf jag att det var värt det... Om det bara går ner i "stora kassan" så känns det inte lika bra men för MIG personligen är det absolut värt det.

Jag kommer troligtvis att skaffa flera personliga skyltar, som flera har skrivit så handlar det om småpengar under en kortare period att få ihop om man nu inte har cashen direkt.

// B

Är fortfarande så, det känns därför bra på ett sätt att bidra till något plus att jag sj. tkr det är
en skitsnygg utseendepryl på bilen big_smile å så ser folk vem som kommer lol

Jag ångrar mig definitivt inte, så är man sugen..tveka inte. Come on, 10 år vafan big_smile

OEM <3

342 Inlägg
19 oktober 2009
Om man har bekymmer att spara ihop 6.000 kronor då har man nog all anledning att se över sin ekonomi och sin syn på pengar och prioriteringsval här i livet ...

Sedan är en personlig registreringsskylt inget annat än en kapitalvara.
Antingen har man råd, eller så har man inte råd.
Eller så skiter man fullständigt i det och prioriterar viktigare saker här i livet.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Avstängd
512 Inlägg
19 oktober 2009
Vad gnäller du för? Betala 6000kr eller skit i det, enkelt!

Sök