2893
Sök

Varför så hög kostnad för lackering?

#2573
1 489 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hejsan hallå!

Har funderat på detta med lackering, varför är det så "dyrt"?

Lämna in en bil till en bra firma så får man räkna med 25k för en hellack. Visst tar det lite tid för dom och klä av bilen och maskera upp vissa delar. Slip och spackling tar ju också tid.

Om vi säger att en anställd kostar 5000kr för att han gör allt detta (Om han är riktigt slö), sen tillkommer det materialkostnader på säg, 5000:- till?, och då tror jag ändå att jag räknar högt då jag vet iaf lite vad lack och annat kostar smile

Då återstår det i runda slängar 10-15.000kr. Är det så stor vinst i lackeringsfirmorna?

Samma sak om du lämnar in en huv, det tar ungefär 1-1½h beroende på hur noga man är och slipa och spackla upp denna och slänga på grund/lack/topp. Materialkostnad, säg runt 500:- då det inte går åt så mycket lack till en motorhuv. Utpriset på en seriös firma ligger emellan 1500-2000kr lackad och klar. Då återstår det ungefär 1000-1500kr kvar exkl lön till personen i fråga. Om vi säger att han har 250kr i timmen (Vilket han/hon inte har) så återstår det fortfarande runt en tusing i fickan..

Lackeringsfirmor måste ju gå bra? smile

Mvh Marcus

• Även den starka måste ta i när han skiter

672 Inlägg
19 oktober 2009
#2
Va tror du utrustning, lokaler mm kostar?

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

1 892 Inlägg
19 oktober 2009
#3
Man betalar mycket för kunskapen och kvalitén,
Iaf lever jag i den tron att dom vet vad dom gör,
det är en djungel med lack,  det ska läggas spärrar och göras i rätt ordning och få det bra,
visst kostar det massa pengar, men det är fortfarande deras levebröd
Vet inte vad du jobbar som, men ta en brödbakare,  en limpa kanske kostar 4:- att göra men dom tar ut 20:- för den,    inget yrke är väl välgörenhet egentligen


#2573
1 489 Inlägg
19 oktober 2009
Trådstartare
#4
smiler skrev:
Va tror du utrustning, lokaler mm kostar?

Jovisst kostar det också pengar smile. Men är ändå rätt gott med vinst för firmorna?

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 oktober 2009
#5
MarcusL skrev:
smiler skrev:
Va tror du utrustning, lokaler mm kostar?

Jovisst kostar det också pengar smile. Men är ändå rätt gott med vinst för firmorna?

Mvh

brukar prata med en lackerare ibland fick höra att lacka tex en hel bil för 10-15 lök  va som att jobba utan lön .
menar vem vill göra de spec i dessa tider


511 Inlägg
19 oktober 2009
#6
Bara värmen dom använder för att det ska bli bra resultat kostar SATAN, sedan lacksprutorna, färgen, tiden, hyrorna, avdrag för skatt, och all skit. visst går dom vinst men inte som man tänker shit blir ju 15 papp vinst, utan som alla andra företag så går dom väll + så dom går runt samt tjänar ju lackerare bra så visst vinst går dom väll i tongue skillnad för dom som jobbar svart som drar 10 papp ner i egen ficka,
sedan som sagt betalar man ju för resultatet också, dom biligaste lackerarna brukar ju i regel inte vara dom bästa,

Projekt, BMW 328 e46 Schmiedmann Black Edition
Projekt Fort Sierra med 9000TurboX

672 Inlägg
19 oktober 2009
#7
MarcusL skrev:
smiler skrev:
Va tror du utrustning, lokaler mm kostar?

Jovisst kostar det också pengar smile. Men är ändå rätt gott med vinst för firmorna?

Mvh

Som egen företagare vet ja att vinsten tyvärr inte är va folk tror...

Damn Smiler did you just smile? Hell yeah i did =)
/Thomas.

2 911 Inlägg
19 oktober 2009
#8
Staten ska ha cirka 58% av all vinst innan den hamnar i någons ficka.

Innan det ska dessutom kostnad för färg, lokaler, telefon, reklam, o.s.v betalas i firman.

9 108 Inlägg
19 oktober 2009
#9
Sedan tar det bra mycket längre tid att slipa ner en bil och spackla upp småbucklor och skit än vad folk tror (om det ska bli bra gjort).

Vill man ha kvitto får man nog räkna med att få ge minst 25k för att dom ska kunna ta ut en märkbar vinst på jobbet över huvud taget.


Thorssa
19 oktober 2009
#10
MarcusL skrev:
smiler skrev:
Va tror du utrustning, lokaler mm kostar?

Jovisst kostar det också pengar smile. Men är ändå rätt gott med vinst för firmorna?

Mvh

Du har aldrig haft en egen firma va?

12 086 Inlägg
19 oktober 2009
#11
Har du en aning om hur mkt arbete en schysst lack kräver? Det är omfattande, att lägga själva färgen tar väl inga tider. Sen så är färg inte gratis, sen är de som vanligt löner, hyror, lackboxar som ska betalas.

12 086 Inlägg
19 oktober 2009
#12
MarcusL skrev:
Om vi säger att han har 250kr i timmen (Vilket han/hon inte har) så återstår det fortfarande runt en tusing i fickan..

men snälla du "vilket han inte har" vi har ett omfattande skattesystem i det här landet, innan han får ut sina pengar ska de skattas ihjäl. och de skatterna får kunden betala.

213 Inlägg
20 oktober 2009
#13
tänker man som du gör TS så borde alla firmor gå bra. men allt kostar mer än vad man tror i slut änden + att staten ska ha en hel hög med pengar

DFFL
9 020 Inlägg
20 oktober 2009
#14
Håll dig till att vara anställd.
Ifall du tror att alla lackerare täljer guld med smörkniv så är du helt ute och cyklar.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Fisketokig
2 997 Inlägg
20 oktober 2009
#15
JapMax skrev:
MarcusL skrev:
Om vi säger att han har 250kr i timmen (Vilket han/hon inte har) så återstår det fortfarande runt en tusing i fickan..

men snälla du "vilket han inte har" vi har ett omfattande skattesystem i det här landet, innan han får ut sina pengar ska de skattas ihjäl. och de skatterna får kunden betala.

Ränka på vad en person kostar med lön, arbetsgivaravgifter, skatt, semester/semersättning, sjukfrånvaro "hemma med sjukt barn" eller semester som påverkar tempot.

Ska den anställde få ut 120 i timmen så får kunden betala 300:- +

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

1 482 Inlägg
20 oktober 2009
#16
Hellack kan verka dyr för en privatperson, men om man istället går och kollar exakt vad dom som händer under en hellack är det inte så konstigt att det är dyrt.

BLT Service
Theracords Music Label

neckwomen_88
20 oktober 2009
#17
..o glöm inte heller riktning/rostlagning som många firmor utför...det är dyra riktbänkar, och tidskrävande arbete.

2 452 Inlägg
20 oktober 2009
#18
o glöm inte att det är olika kvaliter på färg med....finns dom som kostar bra mycket mer än vad man tror...finns vanliga färger som är billigare sen så finns det dyrare med av samma färg...starta upp en lackbox kostar runt en tusenlapp+moms

döden kommer tillbaka

1 059 Inlägg
21 oktober 2009
#19
haha testa o montera ner allt i en bil o sätt tillbaka allt o se hur lång tid det tar. o då ska passform o injusteringar va perfekt. lister o alla clips mm Så kan du lägga till hur jobbigt det är när allt är nylackat.
Då får du ett hum på vad det tar i tid. Ta en bil med lite airbags i dörrsidor med taklucka backkamera mm så får du se:)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

30 Inlägg
21 oktober 2009
#20
haha vem med dåliga argument vill följa med mig och måla något pissigt så som två stötfångare? ska nog kunna få tyst på den här diskutionen rätt snabbt då. !smile färgen är dyr, stora ventilations system skall hållas igång, ugnar ska stå igågng, slipmaskiner och sprutor tar luft som kommer ifrån en bamsinkompressor som knappast är billig att dra igågng, färg, klarlack,slipgrund,spackel, slippapper,maskeringspapper ska betalas lika väl som tejper av olika bredder och storlekar, primers av olika slag ska betalas..  u name it!

Muskler mäts i kubiktum..!


Sök