4071
Sök

Strategi för hög snittfart i en Fiat 126p?

146 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#1
Om ett par veckor ska jag avverka drygt 130 mil i en polskproducerad Fiat 126. Av 29 andra medtävlanden så tänkte jag se till att vara först över mållinjen.

Jag skulle behöva lite kreativa tips på hur man får bilen att gå lite fortare, hålla lite längre, inte behöva stanna och kissa osv.

http://www.autolife.se/page/34198/

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 oktober 2009
#2
Gå fortare blir inte så lätt o pressa den är ingen ide för motorn är ju luft kyld så ligga i draget är kanske det bästa alternativet. Anlita en polare med en större bil? wink
Lite packning, lite högre lufttryck i hjul, tanka v-power...
Inte kissa = inte dricka eller helst bara vanlig vatten.


Forummoderator
9 299 Inlägg
22 oktober 2009
#3
Tejpa igen karosskarvar, plocka bort backspeglar, sänk bilen, smalare däck, stäng av motorn i nedförsbackar, kasta lasso efter långtradare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 oktober 2009
#4
Planera körningen, bromsa inte. Eftersom det är så kort distans du faktiskt ska åka, kolla upp om det är värt att skaffa större tank, så att du slipper stanna och göra det.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

1 814 Inlägg
22 oktober 2009
#5
Stanna så sällan som möjligt = ingen fast föda big_smile

blacken
22 oktober 2009
#6
så lite packning som möjligt, hårdpumpa däcken, ge fasen i att stanna, pissa i en flaska eller liknande, Om du törs vrid upp tändningen en eller två grader, feta på soppan om det går..

146 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#7
discokapten skrev:
Planera körningen, bromsa inte. Eftersom det är så kort distans du faktiskt ska åka, kolla upp om det är värt att skaffa större tank, så att du slipper stanna och göra det.

Med tanke på att tanken bara är på 20 liter så måste något göras. Jag skulle nog tro att den lätt drar närmare litern vid full gas.

Jag tror nästan att man når att tanka ut genom rutan, så ett par extra femlitersdunkar blir nog bra.

146 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#8
blacken skrev:
så lite packning som möjligt, hårdpumpa däcken, ge fasen i att stanna, pissa i en flaska eller liknande, Om du törs vrid upp tändningen en eller två grader, feta på soppan om det går..

Gör vikten verkligen ngn skillnad på topfarten? Det känns som cw-värdet vs hästkrafterna är problemet.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
22 oktober 2009
#9
Vilka regler gäller? Hur hårt får du modda bilen? Vilken sträcka är det ni ska åka?

ang tanken, finns 150l plastankar att stoppa in, då lär du inte behöva stoppa för det iaf.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

4 001 Inlägg
22 oktober 2009
#10
Det är nog viktigare att köra LÅNGT mellan stoppen istället för hög hastighet och bli tvungen att stanna & tanka.

Lägg dig 1-2m bakom en lastbil och cruisa med, då kan du kanske komma 50-60 mil på en tank medans dom andra får stanna å tanka hela tiden.

som några andra också skrivet, tejpa karossskarvar, minst 3kg i däcken, gärna smala däck med hög profil och ut med allt onödigt som väger

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

165 Inlägg
22 oktober 2009
#11
finns det platser kvar att vara med i tävlingen big_smile ? !


241 Inlägg
22 oktober 2009
#12
Haha, sådana idér vissa har tongue Dra fast en eller två filmkameror i bilen och filma de så vi sedan kan se allt big_smile


Random Hero
4 047 Inlägg
22 oktober 2009
#13
de där me o tanka v-power kvittar nog i en bil som knappt har över 50hk original, men håller med dom flesta om att försöka få bilen att få mindre luftmotstånd och en större tank, smalare hårt pumpade däck, sen packar du bara de du verkligen behöver, några powerbars o vatten tongue

Dog food lid. Backwards

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
22 oktober 2009
#14
DusanMandick skrev:
de där me o tanka v-power kvittar nog i en bil som knappt har över 50hk original, men håller med dom flesta om att försöka få bilen att få mindre luftmotstånd och en större tank, smalare hårt pumpade däck, sen packar du bara de du verkligen behöver, några powerbars o vatten tongue

50hk? Är det vrål trimad?
"Bilen har en tvåcylindrig fyrtaktsmotor som producerar en respektingivande effekt av 25 hästkrafter, vilket tar den 588 kilo tunga raketen till en toppfart av 108km/h. I nedförsbacke har några modiga förare rapporterat hastigheter ända upp till 120km/h."
"Förbrukning:
landsväg 0,48
blandat 0,56
maximalt(stad?) 0,74"
Bakom en lastbil 0,3?

http://www.metacafe.com/watch/138238/fiat_126p_maluch/ cool


Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
22 oktober 2009
#15
större tank, släpp aldrig gasen, pissa i en påse! big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

174 Inlägg
22 oktober 2009
#16
The_Mechanic skrev:
större tank, släpp aldrig gasen, pissa i en påse! big_smile

vadå, man ska släppa gasen i nedförsbackar osv..

517 Inlägg
23 oktober 2009
#17
Är alla bilar är helt standard för att det ska bli så rättvist och jämnt som möjligt så antar jag att inga modifikationer är tillåtna...

Men som sagt; ta med en fotpump och fyll däcken så mycket det bara går för att få minimalt med rullmotstånd.
Sedan skulle jag nog inspektera tändstiften och luftfiltret så det inte är skitiga och igensatta.

Hur är det med kylningen på dessa små fiat? Jag kan tänka mig att man får plåga dessa 25hk ganska hårt så man kanske rent av får spärra upp bakluckan/motorhuven med ett par spännband eller liknande för att få extra kylning till motorn tongue

Men var inte rädd att dra ut på växlarna! Små motorer har så dåligt med bottenvrid att man måste varva ut dessa ganska duktigt inför varje växlingsbyte för att hålla sig inom det övre registret där effekten finns. Men man ska ju såklart inte överdriva genom att trycka gasen i botten och varva sönder maskin:D

146 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#18
ErikJohansson skrev:
The_Mechanic skrev:
större tank, släpp aldrig gasen, pissa i en påse! big_smile

vadå, man ska släppa gasen i nedförsbackar osv..

Enl uppgift så kan man pina upp bilen i 120km/h i nedförsbackar. Undrar om man inte tjänar på att göra det med full gas kontra ecodriving?

4 682 Inlägg
23 oktober 2009
#19
vilka modiferingar e tillåtna? får man trimma motorn?

Ointresserad.
936 Inlägg
23 oktober 2009
#20
in med en större tank och bara fis kör. Helst bakom en lastbil.. drafting.

Fett med tryck i däcken! gärna smala sulor. tejpa igen alla hål och skarvar.

Teabag appreciation club.


Sök