3624
Sök

Bilsemester i Europa, men är inte ägare till bilen

11 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag och några kompisar tänkte åka iväg på en bilsemester till bl.a till Italien, Kroatien och Frankrike nu under julhelgen, och jag tänkte då ta och låna min mammas Toyota Aygo.

Nu är frågan då om det går att köra utomlands med en bil där man inte står som ägare?
Måste man ha med sig t.ex. intyg på att man får lov att låna den? kopia på körkortet osv..

Har försökt söka på internet men inte hittat något bra svar, så jag tänkte kolla här om någon har några erfarenheter eller så angående denna fråga


EDIT;
Jag tar gärna emot lite tips på saker som är bra att ha med sig på resan och saker att göra innan resan.
Senast redigerat av Chino (22 oktober 2009)

DFFL
9 020 Inlägg
22 oktober 2009
#2
Bara att köra...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

11 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#3
FireTraXX skrev:
Bara att köra...

OK, inget papper eller tillstånd alls på att man får föra bilen utomlands?

342 Inlägg
22 oktober 2009
#4
Nix, det ska inte vara några problem alls.
Bilens registreringshandling är dock bra att ha med sig (räcker med ena lappen, dvs ta ej med ägarbyteslappen).

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

4 001 Inlägg
22 oktober 2009
#5
nu har jag lite halvtaskigt minne men man ska ha med den ena delen av registreringshandlingen, tror att det t.o.m står på den vilken som ska med.
Körkort & pass är alltid bra att ha, utan pass så är det £200 i böter i tyskland iaf.
Försäkringsbevis på bilen också.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

DFFL
9 020 Inlägg
22 oktober 2009
#6
kolvas skrev:
nu har jag lite halvtaskigt minne men man ska ha med den ena delen av registreringshandlingen, tror att det t.o.m står på den vilken som ska med.
Körkort & pass är alltid bra att ha, utan pass så är det £200 i böter i tyskland iaf.
Försäkringsbevis på bilen också.

200 pund?
Du menar inte Euro? € tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

187 Inlägg
22 oktober 2009
#7
Hehe. Aygon drar mer än man tror när man åker långt o ligger på..

Högsta jag fått upp en i är 0.9 tongue dock krävdes det i stort sett full gas hela tiden med rejäl motvind! tongue

2 751 Inlägg
22 oktober 2009
#8
Du måste iaf ha ett grönt kort från försäkringen. Det kommer dom garanterat fråga om i Kroatien smile

Who Djaa bless no man curse

217 Inlägg
22 oktober 2009
#9
pass, riktig del av vognkort, refleks vest, førtehjelps utstyr, varsel trekant, kartbok, kontanter (euro)lommelykt (med nye batterier) ,mobiltelefon, veihjelp i europa (greit å tegne til på forsikringen), GPS, toalett papir,punkerings spray (boks), reservehjul (og litt verktøy) vindus spyler tabletter fra biltema (som man blander ut med vann), paraply...dette er det jeg bruker å ta med når jeg kjører i Europa smile


Elektriker/Montör
534 Inlägg
22 oktober 2009
#10
I Tyskland är det ju lag på att ha en reflex-väst i bilen om man skall köra på autobahn, vilket jag förmodar att du skall göra. Jag var i Italien i sommras med pappas toyota, eftersom det var en leasing bil måste det finnas ett grrönt kort från försäkringen och ett papper från leasing firman att jag fick köra den. Annars inga problem. Glöm inte köpa klistermärke till framrutan om du skall köra i österrike. 2600 kr i böter utan det har jag för mig.

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

11 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#11
Tack för alla svar!

Då ser min checklista ut så här:
-pass
-körkort
-gröna kortet
-registreringsbevis del 1
-varningstriangel
-reflexväst
-reservhjul och 2st däck-på-burk + lite vanliga verktyg
-internationell skadeanmälan
-pengar för vägavgifter (Euro + Visakort)
-stor kontroll av bilen (olja, filter, vätskor, däcktryck)
-Vägassistans (Toyota Eurocare)
-ficklampa med nya batterier

Någon som har något annat att tillägga?

Och en till fråga, vi har en 17årig kille som skall med, behöver vi skaffa resetillstånd för honom?


GolfIIIVr6 skrev:
Hehe. Aygon drar mer än man tror när man åker långt o ligger på..

Högsta jag fått upp en i är 0.9 tongue dock krävdes det i stort sett full gas hela tiden med rejäl motvind! tongue

Kör man i Sverige och ligger på laglig fart (90-110km/h) så kan man komma ner i 0,5-0,6.. vi tar dock inte Aygon enbart pga bränsleförbrukningen utan av praktiska skäl då jag till vardags kör en z4 så passar det bättre med 4-sitsig bil.
Senast redigerat av Chino (22 oktober 2009)

Elektriker/Montör
534 Inlägg
22 oktober 2009
#12
Vägtullarna är nästan lättast att betala med kort. Så slipper man få en massa mynt i olika storlekar. Så gjorde jag i sommras iaf och det funkade skit-smidigt. Tror inte det skall behövas något rese-tillstånd för 17-åringen.

En sak till som är GANSKA bra att ha med sig är "european healthinsurence"-kort. Som visar att ni har sjukförsäkring i sverige om olyckan skulle vara framme.. Bara att ringa försäkringskassan så fixar dom det till er.
Senast redigerat av Robbin_V90 (22 oktober 2009)

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

11 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#13
Robbin_V90 skrev:
Vägtullarna är nästan lättast att betala med kort. Så slipper man få en massa mynt i olika storlekar. Så gjorde jag i sommras iaf och det funkade skit-smidigt. Tror inte det skall behövas något rese-tillstånd för 17-åringen.

En sak till som är GANSKA bra att ha med sig är "european healthinsurence"-kort. Som visar att ni har sjukförsäkring i sverige om olyckan skulle vara framme.. Bara att ringa försäkringskassan så fixar dom det till er.

Tack sånt har jag liggandes hemma någonstans..

342 Inlägg
22 oktober 2009
#14
Om Aygon har dubbdäck så är det bara att sätta igång att skifta till friktionsdäck eller sommarhjul.
Dubb är förbjudet i Tyskland ...

Valuta:
Euro bör räcka till vägtullarna ... Det är jäkligt bra att ha en massa euro-mynt i olika valörer.
Sedlar funkar i vägtullarna, men mynt är oftast mer praktiskt då flera vägtullar har uppsamlingstrattar, som man bara slänger ned mynt i.
Smidigt!

(Själv har jag aldrig betalat en vägtull med kort, men så är jag paranoid också ... Cash is king)

Det är även bra att hamstra små äckliga 1-centsmynt, som man annars helst bara vill slänga all världens väg.
Jobbigt att ha liggandes, men kan vara ovärderliga att ha då det börjar tränga på och det är dags för ett toalettbesök ...
De flesta avgiftsbelagda toaletter verkar dock klara sig med 50 cents-mynt, men man vet aldrig ...
Senast redigerat av 9Femma (22 oktober 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

V-Power
1 186 Inlägg
22 oktober 2009
#15
Jag gjorde ungefär samma sak denna sommaren och lånade min farsas bil.

Då beställde min farsa en fullmakt (kommer inte ihåg om det var från f-bolaget eller VV) där det stod att jag hade rätt att använda fordonet och där även vittne hade skrivit på.

Kanske kan vara bra att ha om poliserna vill jävlas lite med dig.

/ ///______]
.) . /(_)
/__/

Elektriker/Montör
534 Inlägg
22 oktober 2009
#16
9Femma skrev:
De flesta avgiftsbelagda toaletter verkar dock klara sig med 50 cents-mynt, men man vet aldrig ...

På många av dom "finare" dassen får man ett kvitto när man betalar. Det kan man sedan använda som betalning inne på Mackarna. Inte mycket men efter ett par hundra mil blir det ju några kronor eftersom det är 0.5 euro på varje...

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

217 Inlägg
22 oktober 2009
#17
jeg kjørte i fjor jul til polen og i tyskland var det våt snø på veien (saltet) fikk mye skitt på framruta, så ta med spylerveske eller disse spylerveske tablettene fra biltema, ellers kan det bli ett helvete å kjøre, ren framrute er viktig. neste gang jeg kjører i europa på vinters tid vill jeg også motere ekstra lys på bilen smile


11 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#18
Jag hittade på motormannen.se en fullmakt vid lån av bil (http://www.motormannen.se/mm1/site/02_R … rmular.pdf)
Räcker denna som fullmakt, tror ni?

EDIT; på Undertecknad, ska det stå ägarens namn där?
Senast redigerat av Chino (22 oktober 2009)

342 Inlägg
22 oktober 2009
#19
Jag ser inte att den fullmakten skulle skada ...
Hellre både hängslen och livrem än att stå där med byxorna nere ...

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

4 001 Inlägg
22 oktober 2009
#20
FireTraXX skrev:
kolvas skrev:
nu har jag lite halvtaskigt minne men man ska ha med den ena delen av registreringshandlingen, tror att det t.o.m står på den vilken som ska med.
Körkort & pass är alltid bra att ha, utan pass så är det £200 i böter i tyskland iaf.
Försäkringsbevis på bilen också.

200 pund?
Du menar inte Euro? € tongue

jo, jag menade €

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök