Naughty Tee skrev:
SLUTSATS: En kraftig motor och en lätt väl avstämd rörlig massa samt upphängning för den effektklass som basen är byggd för är receptet för den optimala SQ OCH SPL basen, detta enligt mig då skall jag väl avsluta
Tomas,
ja, i teorin håller jag med, men problemet blir att en sådan bas, om du drar det till vägs ände, KRÄVER en portad låda för att återge hela registret linjärt. Och....ja, det medför en del problem i sig självt. Nu finns inga såna element i praktiken.
Jag har på senare år hört exempel på DD basar (som jag skickar in i den kategori du just själv beskrivit, lätt rörlig massa, stark motor) som låter mycket bra för SQ bruk. Men jag har också hört exempel med basar med relativt hög rörlig massa, och inte superstark motor som låtit lika bra. Och element som ligger mittemellan.
Så, det hela handlar egentligen om att matcha ihop de tre:
Elementet, Lådan och Bilens egenskaper
Gör man detta bra, finns det ett ganska brett utbud av element man kan välja.
Själv gillar jag lätta koner, vilket är anlednigen att tex Anthem basarna vi sålde har extremt lätt kon, likaså de element jag valt att använda för hemmaburkarna faktiskt har bättre förhållande mellan rörligmassa och motor än den värsta DDn du kan ta fram
nåja, de är lätta iallafall, och specar på DDs element får vi ju leta i skyn efter
,