3373
Sök

Kan man plocka lmm på en s40 2.0T uatn att paja nått och få allt och funska som de ska. hur gör jag?

163 Inlägg
22 oktober 2009
Trådstartare
#1
jag vill köra med dump men funkar inte med lmm



________________________________________________________________________________________
Se över din rubrik, skriv om den mer kortfattad och förklara din fråga detaljerat i detta första inlägg istället, annars riskeras tråden att låsas.
// Moderator
________________________________________________________________________________________

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2009
#2
Vadå?
Vill du plocka bort luftmassemätaren och köra utan?

Varför inte lämna bilen till en skrot direkt?
Utan lmm vet inte bilen hur den ska blanda bensinen och luften.
Allt blir ju fel.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

163 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#3
men hur fan ska jag göra då.kunna köra med dump utan att bilen tar skada som t.ex. dör vid växling osv folk som vet fattar vad jag menar!

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2009
#4
Jag har haft öppen dumpventil på min bil så länge jag ägt den, dvs 1½ år, och den går bra trots öppen dump.
Och LMM-en fungerar, vilket jag märker tydligt om jag drar ut kontakten till den.

Och min bil dör inte vid växlingarna.
Då är det något fel på din bil redan innan...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

163 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#5
nej den dog bara när jag hade dumpen! nu funkar den felfritt!

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
23 oktober 2009
#6
V-tec skrev:
nej den dog bara när jag hade dumpen! nu funkar den felfritt!

Vad tror du att LMM:en sitter där för?
Du kan få hela två ledtrådar... Det är inte för att det är snyggare, och det är inte heller för att biltillverkarna tycker om att slösa pengar på delar i onödan...

hmm

163 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#7
jag fattar vad en lmm e till för tror du jag e dum i huvet...jag tänkte om man kunde fixa så bilen inte dör ibland vid växling och tar skada

982 Inlägg
23 oktober 2009
#8
köp en återcirkulerande dump `?

1 207 Inlägg
23 oktober 2009
#9
Men för i.... Använd sökfunktionen!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 oktober 2009
#10
V-tec skrev:
jag fattar vad en lmm e till för tror du jag e dum i huvet...jag tänkte om man kunde fixa så bilen inte dör ibland vid växling och tar skada

Gör du ?
Varför ställer du då frågan om man kan "plocka" den ?

Autotech

187 Inlägg
23 oktober 2009
#11
Sätt dit en återcirkulerande dump. nära lmm... + öppet luftfilter... så låter det som öppen dump fast funkar som det skall.

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
23 oktober 2009
#12
TurbOla skrev:
Jag har haft öppen dumpventil på min bil så länge jag ägt den, dvs 1½ år, och den går bra trots öppen dump.
Och LMM-en fungerar, vilket jag märker tydligt om jag drar ut kontakten till den.

Och min bil dör inte vid växlingarna.
Då är det något fel på din bil redan innan...

Har för mig att Motronic sprutet har bränsleavstängning så fort du släpper gasen,
Tror det var Marlboroman som berättade det,
EMS2000 systemet i X40 vet jag att den inte stryper soppan helt när man släpper gasen. Därav brukar det bli dem symptomen att bilen tjuvdör eller hackar, stryper sig vid växlingar.

Mvh


Besserwisser
263 Inlägg
23 oktober 2009
#13
Du har några olika alternativ:

1. Byt motorstyrning.
2. Montera ett öppet sportluftfilter och hoppas att du nöjer dig med det.
3. Montera en återcirkulerande ventil som återleder luften nära luftfiltret.
4. Montera en "dumpventil" och strunta i konsekvenserna.

... eller ...

5. Nöj dig med den avlastningsventil du har idag (den fungerar alldeles ypperligt).


Reservdansk
6 271 Inlägg
23 oktober 2009
#14
Equinox skrev:
Har för mig att Motronic sprutet har bränsleavstängning så fort du släpper gasen,
Tror det var Marlboroman som berättade det,
EMS2000 systemet i X40 vet jag att den inte stryper soppan helt när man släpper gasen. Därav brukar det bli dem symptomen att bilen tjuvdör eller hackar, stryper sig vid växlingar.

Mvh

Ja, det kanske är så.
Det skulle ju kunna förklara hans problem. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

163 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#15
Siqqe skrev:
Du har några olika alternativ:

1. Byt motorstyrning.
2. Montera ett öppet sportluftfilter och hoppas att du nöjer dig med det.
3. Montera en återcirkulerande ventil som återleder luften nära luftfiltret.
4. Montera en "dumpventil" och strunta i konsekvenserna.

... eller ...

5. Nöj dig med den avlastningsventil du har idag (den fungerar alldeles ypperligt).

men vilket är bäst tycker du? 5:an eller ?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
23 oktober 2009
#16
en kombination av 2an och 5:an i hans förslag kanske hade varit något ? smile

Mvh


Ointresserad.
936 Inlägg
23 oktober 2009
#17
Detta eländiga tjat om dumpventiler.

För det första så finns det en FAQ om just detta. För det andra så är det inte många som lyckas döda sin LMM på grund av öppen dumpventil!

Så jag tycker helt enkelt att om du vill ha en öppen dump så ska du köpa det!

Teabag appreciation club.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 oktober 2009
#18
Snitch skrev:
Detta eländiga tjat om dumpventiler.

För det första så finns det en FAQ om just detta. För det andra så är det inte många som lyckas döda sin LMM på grund av öppen dumpventil!

Så jag tycker helt enkelt att om du vill ha en öppen dump så ska du köpa det!

men läs ordenligt du med.. har ju inte bara att göra med lmm. det är ju att hela bilen går skit och att du kan pajja katt lambda och andra komponenter i motorn. lmm är bara en stackare som mäter fel värden då öppen avlastningsventil monteras

2slow

Rejsa ?
2 959 Inlägg
23 oktober 2009
#19
Equinox skrev:
TurbOla skrev:
Jag har haft öppen dumpventil på min bil så länge jag ägt den, dvs 1½ år, och den går bra trots öppen dump.
Och LMM-en fungerar, vilket jag märker tydligt om jag drar ut kontakten till den.

Och min bil dör inte vid växlingarna.
Då är det något fel på din bil redan innan...

Har för mig att Motronic sprutet har bränsleavstängning så fort du släpper gasen,
Tror det var Marlboroman som berättade det,
EMS2000 systemet i X40 vet jag att den inte stryper soppan helt när man släpper gasen. Därav brukar det bli dem symptomen att bilen tjuvdör eller hackar, stryper sig vid växlingar.

Mvh

X40 bilarna stänger väl visst spridarna efter nån sekund när du har spjället stängt och motorn varvar över ett visst varvtal....typ 1500 med växel i då.
Färddadorn visar ju med 0.0 i förbrukning då.

Autotech

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
23 oktober 2009
#20
Busgrabb skrev:
Equinox skrev:
TurbOla skrev:
Jag har haft öppen dumpventil på min bil så länge jag ägt den, dvs 1½ år, och den går bra trots öppen dump.
Och LMM-en fungerar, vilket jag märker tydligt om jag drar ut kontakten till den.

Och min bil dör inte vid växlingarna.
Då är det något fel på din bil redan innan...

Har för mig att Motronic sprutet har bränsleavstängning så fort du släpper gasen,
Tror det var Marlboroman som berättade det,
EMS2000 systemet i X40 vet jag att den inte stryper soppan helt när man släpper gasen. Därav brukar det bli dem symptomen att bilen tjuvdör eller hackar, stryper sig vid växlingar.

Mvh

X40 bilarna stänger väl visst spridarna efter nån sekund när du har spjället stängt och motorn varvar över ett visst varvtal....typ 1500 med växel i då.
Färddadorn visar ju med 0.0 i förbrukning då.

Självklart stänger dem helt vid motorbroms.
Men systemet har redan räknat in den luftmassan som passerat genom lmm. Systemet förväntar sig att om du släpper gasen så ska fortfarande samma massa återcirkulera i systemet, Därför beräknar den soppa för den mängden, Dumpar du då ut den beräknade massan rakt ut i atmosfären så vet systemet ej det, utan kommer fortfarande lägga på soppa för den beräknade luftmassan.

Mvh



Sök