3546
Sök

Varför drar Volvo 740 så mycket jämfört med andra bilar med samma egenskaper

407 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#1
Varför drar Volvo 740 så mycket jämfört med andra bilar med samma egenskaper som t.ex BMW 320i
Vad är det som gör så 740 drar mycket bensin? Andra bilar i samma ålder snittar runt 0.7 och har mera hk och väger lika mycket.

Varför? Det måste vara ett större mysterium än gåtan om universium.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 oktober 2009
#2
det beror på körstilen smile
brors 745:a drar 0.83 vid blandad körstil.
men min drar ca 1.2 tongue men jag har tung högerfot
sen är det väl så att volvo har ganska simpla insprutningssystem å låg lite efter i tiden

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 754 Inlägg
23 oktober 2009
#3
Ineffektiva motorer. Gammal motorteknik?

Jag kan inget om allt.

407 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#4
turboforssen skrev:
det beror på körstilen smile
brors 745:a drar 0.83 vid blandad körstil.
men min drar ca 1.2 tongue men jag har tung högerfot
sen är det väl så att volvo har ganska simpla insprutningssystem å låg lite efter i tiden

0.83 vad? Hur? Det är ju som en merca 220-240 diesel. w123

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 oktober 2009
#5
Diesel_77 skrev:
turboforssen skrev:
det beror på körstilen smile
brors 745:a drar 0.83 vid blandad körstil.
men min drar ca 1.2 tongue men jag har tung högerfot
sen är det väl så att volvo har ganska simpla insprutningssystem å låg lite efter i tiden

0.83 vad? Hur? Det är ju som en merca 220-240 diesel. w123

bra servad motor
normal gas
drar inte urvarje växel ( m-kammen är stark på botten men slö på toppen)
ser till att inga bromsar ligger på nånstans + att hjulagrena är ibra skick( så hjulen snurrar lätt)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 oktober 2009
#6
Diesel_77 skrev:
turboforssen skrev:
det beror på körstilen smile
brors 745:a drar 0.83 vid blandad körstil.
men min drar ca 1.2 tongue men jag har tung högerfot
sen är det väl så att volvo har ganska simpla insprutningssystem å låg lite efter i tiden

0.83 vad? Hur? Det är ju som en merca 220-240 diesel. w123

0.85 körde jag min rostiga som gått 40k mil. Men det är ju om man kör lugnt.


Sen att jämföra med en 3-serie är väl lite fel. 5-serien är ju mer jämnstor.

Jonas

407 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#7
turboforssen skrev:
Diesel_77 skrev:
turboforssen skrev:
det beror på körstilen smile
brors 745:a drar 0.83 vid blandad körstil.
men min drar ca 1.2 tongue men jag har tung högerfot
sen är det väl så att volvo har ganska simpla insprutningssystem å låg lite efter i tiden

0.83 vad? Hur? Det är ju som en merca 220-240 diesel. w123

bra servad motor
normal gas
drar inte urvarje växel ( m-kammen är stark på botten men slö på toppen)
ser till att inga bromsar ligger på nånstans + att hjulagrena är ibra skick( så hjulen snurrar lätt)

Då är det bäst att jag börjar vara nogrannare med servningen yikeswink
Tror du man kan få ner den till runt 0.7 om man kör snällt och följer haynes Volvo bok?
Finns det några mera punkter man ska följa.

Skulle farthållare hjälpa en B230F?
Senast redigerat av Diesel_77 (23 oktober 2009)

Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 oktober 2009
#8
Diesel_77 skrev:
turboforssen skrev:
Diesel_77 skrev:

0.83 vad? Hur? Det är ju som en merca 220-240 diesel. w123

bra servad motor
normal gas
drar inte urvarje växel ( m-kammen är stark på botten men slö på toppen)
ser till att inga bromsar ligger på nånstans + att hjulagrena är ibra skick( så hjulen snurrar lätt)

Då är det bäst att jag börjar vara nogrannare med servningen yikeswink
Tror du man kan få ner den till runt 0.7 om man kör snällt och följer haynes Volvo bok?
Finns det några mera punkter man ska följa.

Skulle farthållare hjälpa en B230F?

0.7 tror jag är omöjligt, men kommer man ner på 0.85 så ska man definitivt vara nöjd anser jag.

Jonas

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 oktober 2009
#9
Diesel_77 skrev:
turboforssen skrev:
Diesel_77 skrev:

0.83 vad? Hur? Det är ju som en merca 220-240 diesel. w123

bra servad motor
normal gas
drar inte urvarje växel ( m-kammen är stark på botten men slö på toppen)
ser till att inga bromsar ligger på nånstans + att hjulagrena är ibra skick( så hjulen snurrar lätt)

Då är det bäst att jag börjar vara nogrannare med servningen yikeswink
Tror du man kan få ner den till runt 0.7 om man kör snällt och följer haynes Volvo bok?
Finns det några mera punkter man ska följa.

Skulle farthållare hjälpa en B230F?

740 är ingen bil som man försöker få ner soppa förbrukningen på
gör man det så slutar det bara i att den kommer bli slöare än vanligt
är ju bättre att lägga pengarna på trim å acceptera att den drar så mycket , men får ut lite av det

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

407 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#10
Volvo_Mannen skrev:
Diesel_77 skrev:
turboforssen skrev:

bra servad motor
normal gas
drar inte urvarje växel ( m-kammen är stark på botten men slö på toppen)
ser till att inga bromsar ligger på nånstans + att hjulagrena är ibra skick( så hjulen snurrar lätt)

Då är det bäst att jag börjar vara nogrannare med servningen yikeswink
Tror du man kan få ner den till runt 0.7 om man kör snällt och följer haynes Volvo bok?
Finns det några mera punkter man ska följa.

Skulle farthållare hjälpa en B230F?

0.7 tror jag är omöjligt, men kommer man ner på 0.85 så ska man definitivt vara nöjd anser jag.

Runt 0.8 så blir jag nöjd också. Det är vad en normal bil i dagens läge drar idag på bensin.
på zatzy.org så sa en användare att han hade tankat i 15 liter diesel och 30 liter bensin. Då gick den snålare efteråt. Han sa att han renade tanken och alla slangar. Sant eller falsk?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 oktober 2009
#11
Diesel_77 skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Diesel_77 skrev:

Då är det bäst att jag börjar vara nogrannare med servningen yikeswink
Tror du man kan få ner den till runt 0.7 om man kör snällt och följer haynes Volvo bok?
Finns det några mera punkter man ska följa.

Skulle farthållare hjälpa en B230F?

0.7 tror jag är omöjligt, men kommer man ner på 0.85 så ska man definitivt vara nöjd anser jag.

Runt 0.8 så blir jag nöjd också. Det är vad en normal bil i dagens läge drar idag på bensin.
på zatzy.org så sa en användare att han hade tankat i 15 liter diesel och 30 liter bensin. Då gick den snålare efteråt. Han sa att han renade tanken och alla slangar. Sant eller falsk?

sant att det rensar ledningar m.m  men du lär få byta ut slangar + soppa filter efter
men skulle inte tro att den går snålre.
fast om bränsle systemet är riktigt skiting så kan det hända att den går lite billigare , men inte under 0,8

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Yellow bug!
1 640 Inlägg
23 oktober 2009
#12
Ursäkta för offtopic, men är du bror med Volvo740-88? roll

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

407 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#13
Många brukar ta bort katten från bilen. Dom säger att det går snålare då.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 oktober 2009
#14
Edil_ skrev:
Ursäkta för offtopic, men är du bror med Volvo740-88? roll

vem är bror med vem?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

407 Inlägg
23 oktober 2009
Trådstartare
#15
Edil_ skrev:
Ursäkta för offtopic, men är du bror med Volvo740-88? roll

Nej, för min är skabbig. lol

767 Inlägg
23 oktober 2009
#16
Min 745 drar inte så farligt mycket varken i stan eller på landsväg. tycker inte volvo bilarna är så jätte törstiga. fast det beror ju mycket på körstilen också.


161 Inlägg
23 oktober 2009
#17
jag har kört min landsväg i 90 på 0.66 dock va det väl optimala förutsättningar! långväg och tankade upp den när den blivit varm, bra med luft i däcken osv


Volvoskadad
6 017 Inlägg
23 oktober 2009
#18
Jiimpa skrev:
Min 745 drar inte så farligt mycket varken i stan eller på landsväg. tycker inte volvo bilarna är så jätte törstiga. fast det beror ju mycket på körstilen också.

Beror ju på mycket. välservad, lyfttryck i däcken, inga bromsar som ligger på, smala däck, inge onödig last, mm

Jonas

huh?
10 427 Inlägg
23 oktober 2009
#19
Jämförande exempel av Volvo 740 GLE (med B23E-motorn 129hk/~190Nm) och Audi 100 CC från
en Teknikens Värld tidning av årsmodell 1985:
http://www.forumbilder.se/images/1e232009451537a56.jpg

Bör tilläggas att Audin i sammanhanget är hal som en tvål luftmotståndsmässigt tongue


Hur som helst så är det väl gissningsvis frontarean
bilarna som är boven bakom den lite högre förbrukningen.


4 637 Inlägg
23 oktober 2009
#20
B230F 0,88 bl.körning. Inte farligt för en så stor, kantig, tung och för sin tid jävligt säker bil, mycket balkar mm. En enkel och rejäl uppbyggnad som har sina fördelar kanske dricker lite mer än en modernare motor? Men soppan var billigare på 1980-talet...
Min 244 drack bensin som fan men efter ordentlig renovering av förgasaren med lite nya grjer och ny palsairventil på volvoverkstad går den rätt snålt. Har nog redan fått igen de pengarna genom lägre förbrukning...

Är bilen väskött, inte har ovanligt högt miltal och är lungt körd genom åren kan man nog få dem att gå ganska snålt med normal körning men 0, 7 borde vara omöjligt.

Motor utveckad och byggd för bensin ska köras på bensin. Rätt oktantal kan sänka förbrukningen.
Senast redigerat av EmilHammarlund (23 oktober 2009)


Sök