3318
Sök

Mappa om chippet som sitter i eller köpa ms/prospark?

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 oktober 2009
#21
Forshem skrev:
Xuri skrev:
Nej alltså i orginal Lh sprutet har du lmm å lambdasond osv så håller reda på avgasreningen...även om du chippar så finns de krav..

Om du slänger i ms kan du göra precis hur du vill med soppa å tändning utan å bry dig om avgasreningen.. fritt fram med vad som.. är de gjort för org tändning å givare har jag nån mappa te dig.

Autotech,trollspeed eller SQR mappar inte ms...

på megasquirt.se finns tips vid inkoppling å mappar osv

Okej.

Jo det ska vara gjort för org tändning med allt som redan sitter på motorn orginal.
Är det någon sorts grovmapp eller nån som är bättre inställd? Är jävligt mycket nybörjare på det här med ms o liknande.

med bensin mappen har jag väl kört runt 200 mil..ca 1 liter milen..
e85 mappen runt 400 mil... okänd förbrukning men drog inte speciellt mycke... den är rätt finjusterad..är som att köra en orginal bil nästan.


Bonntrimmare
620 Inlägg
26 oktober 2009
#22
Forshem skrev:
D_Carlsson skrev:
kommer du från det götene som ligger i västragötaland borde la SQR trollspeed eller Autotech kännas som ett bra alternativ.

Det är ett av dom bästa alternativen som jag tänkt över faktiskt, finns några i lidköping också som ska va riktigt grymma på de där men vore ju fint att få bromsa bilen samtidigt

mm han gubben som mappar rallycross bilar håller väl till i dom trakterna också Ånved eller nått heter han.
jag tror nog alla dom företagen klarar av att mapp ett MS men dom kan nog inte lämmna samma garantier som dom kan med sprut dom mappar varje dag.

MVH Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

231 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#23
Xuri skrev:
Forshem skrev:
Xuri skrev:
Nej alltså i orginal Lh sprutet har du lmm å lambdasond osv så håller reda på avgasreningen...även om du chippar så finns de krav..

Om du slänger i ms kan du göra precis hur du vill med soppa å tändning utan å bry dig om avgasreningen.. fritt fram med vad som.. är de gjort för org tändning å givare har jag nån mappa te dig.

Autotech,trollspeed eller SQR mappar inte ms...

på megasquirt.se finns tips vid inkoppling å mappar osv

Okej.

Jo det ska vara gjort för org tändning med allt som redan sitter på motorn orginal.
Är det någon sorts grovmapp eller nån som är bättre inställd? Är jävligt mycket nybörjare på det här med ms o liknande.

med bensin mappen har jag väl kört runt 200 mil..ca 1 liter milen..
e85 mappen runt 400 mil... okänd förbrukning men drog inte speciellt mycke... den är rätt finjusterad..är som att köra en orginal bil nästan.

Hur mycket behöver man bry sej om att jag kanske inte kör med riktigt samma prylar som du gör då?

Okej låter som schyssta siffror på förbrukning iaf, hur stor skillnad mot vanligt chip märker du?
Då menar jag både körbarhet, tidigare ladd osv

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2009
#24
Forshem skrev:
Xuri skrev:
Forshem skrev:

Okej.

Jo det ska vara gjort för org tändning med allt som redan sitter på motorn orginal.
Är det någon sorts grovmapp eller nån som är bättre inställd? Är jävligt mycket nybörjare på det här med ms o liknande.

med bensin mappen har jag väl kört runt 200 mil..ca 1 liter milen..
e85 mappen runt 400 mil... okänd förbrukning men drog inte speciellt mycke... den är rätt finjusterad..är som att köra en orginal bil nästan.

Hur mycket behöver man bry sej om att jag kanske inte kör med riktigt samma prylar som du gör då?

Okej låter som schyssta siffror på förbrukning iaf, hur stor skillnad mot vanligt chip märker du?
Då menar jag både körbarhet, tidigare ladd osv

har inte optimerat max ännu utan bara velat ha bilen körbar till å från jobbet typ :p
jag känner inte nån skillnad mot orginal, inte så jag stör mig i alla fall.. Mja laddar gör den inte förrens turbon kommer igång men maxladdet ligger på 1.5 bar vid 3700rpm å de tycker jag e rätt tidigt med std grenrör osv att kammen är K å med e85 drar den på till 6500rpm utan å  tveka..är inga problem å ligga på 5ans växel i 50 heller.....


231 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#25
Xuri skrev:
Forshem skrev:
Xuri skrev:

med bensin mappen har jag väl kört runt 200 mil..ca 1 liter milen..
e85 mappen runt 400 mil... okänd förbrukning men drog inte speciellt mycke... den är rätt finjusterad..är som att köra en orginal bil nästan.

Hur mycket behöver man bry sej om att jag kanske inte kör med riktigt samma prylar som du gör då?

Okej låter som schyssta siffror på förbrukning iaf, hur stor skillnad mot vanligt chip märker du?
Då menar jag både körbarhet, tidigare ladd osv

har inte optimerat max ännu utan bara velat ha bilen körbar till å från jobbet typ :p
jag känner inte nån skillnad mot orginal, inte så jag stör mig i alla fall.. Mja laddar gör den inte förrens turbon kommer igång men maxladdet ligger på 1.5 bar vid 3700rpm å de tycker jag e rätt tidigt med std grenrör osv att kammen är K å med e85 drar den på till 6500rpm utan å  tveka..är inga problem å ligga på 5ans växel i 50 heller.....

Okej. Kan man ha flera mappar att växla mellan? Har för mej att man inte kan växla mellan dom men de hade ju varit riktigt gött att kunna välja mellan "åka till jobbet"  och maxeffekt

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2009
#26
Forshem skrev:
Xuri skrev:
Forshem skrev:

Hur mycket behöver man bry sej om att jag kanske inte kör med riktigt samma prylar som du gör då?

Okej låter som schyssta siffror på förbrukning iaf, hur stor skillnad mot vanligt chip märker du?
Då menar jag både körbarhet, tidigare ladd osv

har inte optimerat max ännu utan bara velat ha bilen körbar till å från jobbet typ :p
jag känner inte nån skillnad mot orginal, inte så jag stör mig i alla fall.. Mja laddar gör den inte förrens turbon kommer igång men maxladdet ligger på 1.5 bar vid 3700rpm å de tycker jag e rätt tidigt med std grenrör osv att kammen är K å med e85 drar den på till 6500rpm utan å  tveka..är inga problem å ligga på 5ans växel i 50 heller.....

Okej. Kan man ha flera mappar att växla mellan? Har för mej att man inte kan växla mellan dom men de hade ju varit riktigt gött att kunna välja mellan "åka till jobbet"  och maxeffekt

Min ms box är byggd så jag byter mapp under tiden jag kör med bara en strömbrytare.
tanke är att ha en e85 mapp å en blyfri 98 oktan att skifta mellan. 

angående om min mapp passar din bil som jag glömde å svara på . Ja motorn är i grund å botten densamma...sen e frågan vad du kör med för Kam, spridare, hur pass toppen är portad, turbo osv... Du lär kunna starta å köra med den men att man sänker tändningen lite på varv bara så får han som mappar ställa på den senare. men i låg/mellan registret ska du kunna köra precis som jag.


231 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#27
Xuri skrev:
Min ms box är byggd så jag byter mapp under tiden jag kör med bara en strömbrytare.
tanke är att ha en e85 mapp å en blyfri 98 oktan att skifta mellan. 

angående om min mapp passar din bil som jag glömde å svara på . Ja motorn är i grund å botten densamma...sen e frågan vad du kör med för Kam, spridare, hur pass toppen är portad, turbo osv... Du lär kunna starta å köra med den men att man sänker tändningen lite på varv bara så får han som mappar ställa på den senare. men i låg/mellan registret ska du kunna köra precis som jag.

Okej så skulle inte va fel att ha de, 98oktan känns ganska ledsam att tanka med då det är så förbannat dyrt.

Kam har inte bestämt mej helt för än, 968 spridare, vet inte hur toppen är portad, kkk k29.
Okej lär väl ta några månader innan bilen är ihopsatt nog för att kunna köras iofs men smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
27 oktober 2009
#28
Forshem skrev:
Xuri skrev:
Min ms box är byggd så jag byter mapp under tiden jag kör med bara en strömbrytare.
tanke är att ha en e85 mapp å en blyfri 98 oktan att skifta mellan. 

angående om min mapp passar din bil som jag glömde å svara på . Ja motorn är i grund å botten densamma...sen e frågan vad du kör med för Kam, spridare, hur pass toppen är portad, turbo osv... Du lär kunna starta å köra med den men att man sänker tändningen lite på varv bara så får han som mappar ställa på den senare. men i låg/mellan registret ska du kunna köra precis som jag.

Okej så skulle inte va fel att ha de, 98oktan känns ganska ledsam att tanka med då det är så förbannat dyrt.

Kam har inte bestämt mej helt för än, 968 spridare, vet inte hur toppen är portad, kkk k29.
Okej lär väl ta några månader innan bilen är ihopsatt nog för att kunna köras iofs men smile

1. de är varken billigt att trimma eller att tanka en trimmad bil.
2. dina spridare e lite små i förhållande till turbo å effektmålet. bättre å ha lite mer kapacitet.


231 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#29
Att det inte är billigt har jag koll på smile
Vad för spridare rekommenderar du då? Hade tänkt o sälja av dom 968orna o köpa mej nått större faktiskt men inte riktigt orkat räkna ut exakt hur mycket dom ska orka med att flöda.

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 oktober 2009
#30
Forshem skrev:
Att det inte är billigt har jag koll på smile
Vad för spridare rekommenderar du då? Hade tänkt o sälja av dom 968orna o köpa mej nått större faktiskt men inte riktigt orkat räkna ut exakt hur mycket dom ska orka med att flöda.

Mja,  vad ska du köra för bränsle ? planer på e85 ?

på e85 bottnar jag nästan mina 895cc spridare å jag har inte några 350-400hk..
så tänk rätt redan nu..


231 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#31
Xuri skrev:
Forshem skrev:
Att det inte är billigt har jag koll på smile
Vad för spridare rekommenderar du då? Hade tänkt o sälja av dom 968orna o köpa mej nått större faktiskt men inte riktigt orkat räkna ut exakt hur mycket dom ska orka med att flöda.

Mja,  vad ska du köra för bränsle ? planer på e85 ?

på e85 bottnar jag nästan mina 895cc spridare å jag har inte några 350-400hk..
så tänk rätt redan nu..

Lutar åt E85. Okej då måste jag alltså ha minst 1000cc spridare om jag ska kunna hamna någorlunda rätt alltså.

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 oktober 2009
#32
Forshem skrev:
Xuri skrev:
Forshem skrev:
Att det inte är billigt har jag koll på smile
Vad för spridare rekommenderar du då? Hade tänkt o sälja av dom 968orna o köpa mej nått större faktiskt men inte riktigt orkat räkna ut exakt hur mycket dom ska orka med att flöda.

Mja,  vad ska du köra för bränsle ? planer på e85 ?

på e85 bottnar jag nästan mina 895cc spridare å jag har inte några 350-400hk..
så tänk rätt redan nu..

Lutar åt E85. Okej då måste jag alltså ha minst 1000cc spridare om jag ska kunna hamna någorlunda rätt alltså.

ja de får du nog räkna på för att ligga på lite över samt nån fläskig soppapump.


231 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#33
Xuri skrev:
Forshem skrev:
Xuri skrev:

Mja,  vad ska du köra för bränsle ? planer på e85 ?

på e85 bottnar jag nästan mina 895cc spridare å jag har inte några 350-400hk..
så tänk rätt redan nu..

Lutar åt E85. Okej då måste jag alltså ha minst 1000cc spridare om jag ska kunna hamna någorlunda rätt alltså.

ja de får du nog räkna på för att ligga på lite över samt nån fläskig soppapump.

Om jag kör den på 98oktan behövs inte lika mycket antar jag?
Spelar det nån roll när man kör med ms om man har låg eller högohmiga spridare?

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 oktober 2009
#34
Forshem skrev:
Xuri skrev:
Forshem skrev:

Lutar åt E85. Okej då måste jag alltså ha minst 1000cc spridare om jag ska kunna hamna någorlunda rätt alltså.

ja de får du nog räkna på för att ligga på lite över samt nån fläskig soppapump.

Om jag kör den på 98oktan behövs inte lika mycket antar jag?
Spelar det nån roll när man kör med ms om man har låg eller högohmiga spridare?

Nä om du kör 98 skulle jag tippa 630cc spridare räcker...
vad kör du för version av ms ?


231 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#35
Xuri skrev:
Forshem skrev:
Xuri skrev:

ja de får du nog räkna på för att ligga på lite över samt nån fläskig soppapump.

Om jag kör den på 98oktan behövs inte lika mycket antar jag?
Spelar det nån roll när man kör med ms om man har låg eller högohmiga spridare?

Nä om du kör 98 skulle jag tippa 630cc spridare räcker...
vad kör du för version av ms ?

Okej då blir de 98oktan tror jag, får räkna lite på om jag klarar mej utan större pump.
MS1 v3 har jag

One Man Clan
4 287 Inlägg
29 oktober 2009
#36
Forshem skrev:
Xuri skrev:
Forshem skrev:

Om jag kör den på 98oktan behövs inte lika mycket antar jag?
Spelar det nån roll när man kör med ms om man har låg eller högohmiga spridare?

Nä om du kör 98 skulle jag tippa 630cc spridare räcker...
vad kör du för version av ms ?

Okej då blir de 98oktan tror jag, får räkna lite på om jag klarar mej utan större pump.
MS1 v3 har jag

ms 1 v3 har inbyggt spridarmotstånd så du kan köra både låg/hög ohm spridare om du ändrar i mjukvaran.


Fåga man inget, få man inget veta
103 Inlägg
4 oktober 2010
#37
turboforssen skrev:
mattson på mappa.nu är grym på att mappa volvo sprut  smile

Är de orginal sprut då med typ guldboxar smile
hur få man tag på han ha sökt lite men hittar inget.

102 Inlägg
7 oktober 2010
#38
_volvo1 skrev:
turboforssen skrev:
mattson på mappa.nu är grym på att mappa volvo sprut  smile

Är de orginal sprut då med typ guldboxar smile
hur få man tag på han ha sökt lite men hittar inget.

har för mig han slutat mappa



Sök