Hej, jag gjorde ett motorbyte i bilen i våras och har fortfarande inte fått bilen att gå sedan dess. Hittade på orsaken och det var att jag hade skiftat MOTORTEMPGIVAREN och KALLSTARTS kontakterna så bilen blev minst sagt konstig.
Och det är nu fixat men bilen går ej som den ska iallafall, bilen får rätt blandning(tror jag) vid tomgång men sedan vid belastning och när laddtrycket kommer så surar den ner sig rejält och svartryker så den går riktigt illa. Antagligen har något hänt i styrsystemet efter mitt pul? Hoppas att någon har en idé då denna bil har knäckt många s.k experter.
om det bara kommer när du lägger i driven är det nog inte motorn det är fel på utan lådan eller någon sammanhörande givare... det blir ju belastning på motorn när du lägger i driven då det är konstant dragläge och stillastående bör motorn kompensera med att höja varven vilket din inte verkar göra. om den är körbar? går den likadant då?
om det bara kommer när du lägger i driven är det nog inte motorn det är fel på utan lådan eller någon sammanhörande givare... det blir ju belastning på motorn när du lägger i driven då det är konstant dragläge och stillastående bör motorn kompensera med att höja varven vilket din inte verkar göra. om den är körbar? går den likadant då?
när du bytte motor, bytte du till en likadan? använder du boxar gjorda för automat? hmm klurigt
Jo båda är b230et, boxen som är orginal har inte riktigt lika nummer som kommer från den andra motorn som sitter i nu, men den beter sig lika endå, har provat 4boxar toallt, men orginal boxen har inte riktigt lika nummer. Gör det någon skillnad? Har undrat varför den har en speciell box, äre för att det är en automat?
Numrena måste stämma. Sitter det tex en box med 123 i din bil orginal och du byter till en motor med 123 är det ingen fara, men byter du till en med 456 istället kan det blir riktigt knasigt då resten av allting tror att det är en 123 box, om du förstår
Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri! www.garaget.org/Triton
Här är boxen som tillhörde motorn som sitter i nu, men jag använder box med nummer 026, men jag funderar om det har pajat och jag måste ha en lika? http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3475.JPG
NÅGON SOM VET VAD DET ÄR FÖR SKILLNAD PÅ DOM?? bilen beter sig lika med dom olika boxarna
du har inte överslag i fördelarlocket då? De fick ja på min, då gick den illa vid belastning men inte annars.. Är säkert inte de som är fel, men värt att kolla:P
Här är boxen som tillhörde motorn som sitter i nu, men jag använder box med nummer 026, men jag funderar om det har pajat och jag måste ha en lika? http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3475.JPG
NÅGON SOM VET VAD DET ÄR FÖR SKILLNAD PÅ DOM?? bilen beter sig lika med dom olika boxarna
skillnaden är att -026 är till en automatare å -022 är till manuell
Här är boxen som tillhörde motorn som sitter i nu, men jag använder box med nummer 026, men jag funderar om det har pajat och jag måste ha en lika? http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3475.JPG
NÅGON SOM VET VAD DET ÄR FÖR SKILLNAD PÅ DOM?? bilen beter sig lika med dom olika boxarna
skillnaden är att -026 är till en automatare å -022 är till manuell
Åfan? så om min 026 har gått sönder i min lilla tattarkoppling så skulle det inte funka att köra med en 022?
Här är boxen som tillhörde motorn som sitter i nu, men jag använder box med nummer 026, men jag funderar om det har pajat och jag måste ha en lika? http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3475.JPG
NÅGON SOM VET VAD DET ÄR FÖR SKILLNAD PÅ DOM?? bilen beter sig lika med dom olika boxarna
skillnaden är att -026 är till en automatare å -022 är till manuell
Åfan? så om min 026 har gått sönder i min lilla tattarkoppling så skulle det inte funka att köra med en 022?
jag är osäker men har för mig det ska gå
Senast redigerat av turboforssen (26 oktober 2009)
Har du kollat så att svänghjulet sitter rätt? tändlägesgivarna till svänghjulet?
Ajemän, när motorn är i dödläge så står "pekaren" mot startmotorn dvs "kvart i" som den ska vara. Och så prova vi alla 8 lägen i sommras när jag hade monterat ner automatlådan
http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/Scheman/740-1989/ kolla alla kablar igen så färger och sådant stämmer. Tycker att du ska prova en annan spjällgivare också eller kasta ett öga så den befintliga funkar som den ska i en annan bil.