2799
Sök

Volvo 740 -88 b230et motronic går riktigt illa!

patrik89
25 oktober 2009
Trådstartare
#1
Hej, jag gjorde ett motorbyte i bilen i våras och har fortfarande inte fått bilen att gå sedan dess. Hittade på orsaken och det var att jag hade skiftat MOTORTEMPGIVAREN och KALLSTARTS kontakterna så bilen blev minst sagt konstig.

Och det är nu fixat men bilen går ej som den ska iallafall, bilen får rätt blandning(tror jag) vid tomgång men sedan vid belastning och när laddtrycket kommer så surar den ner sig rejält och svartryker så den går riktigt illa. Antagligen har något hänt i styrsystemet efter mitt pul? Hoppas att någon har en idé då denna bil har knäckt många s.k experter.

*TRASIGT TRYCKRÖR* felet är fixat
Senast redigerat av patrik89 (29 november 2009)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 oktober 2009
#2
när du bytte motor, bytte du till en likadan? använder du boxar gjorda för automat? hmm klurigt hmm

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

drifter
95 Inlägg
25 oktober 2009
#3
om det bara kommer när du lägger i driven är det nog inte motorn det är fel på utan lådan eller någon sammanhörande givare... det blir ju belastning på motorn när du lägger i driven då det är konstant dragläge och stillastående bör motorn kompensera med att höja varven vilket din inte verkar göra. om den är körbar? går den likadant då?

//Chrille

patrik89
26 oktober 2009
Trådstartare
#4
Chrille855 skrev:
om det bara kommer när du lägger i driven är det nog inte motorn det är fel på utan lådan eller någon sammanhörande givare... det blir ju belastning på motorn när du lägger i driven då det är konstant dragläge och stillastående bör motorn kompensera med att höja varven vilket din inte verkar göra. om den är körbar? går den likadant då?

neutralneutral

patrik89
26 oktober 2009
Trådstartare
#5
NITROUS skrev:
när du bytte motor, bytte du till en likadan? använder du boxar gjorda för automat? hmm klurigt hmm

Jo båda är b230et, boxen som är orginal har inte riktigt lika nummer som kommer från den andra motorn som sitter i nu, men den beter sig lika endå, har provat 4boxar toallt, men orginal boxen har inte riktigt lika nummer. Gör det någon skillnad? Har undrat varför den har en speciell box, äre för att det är en automat?

Motorburen Ungdom
499 Inlägg
26 oktober 2009
#6
Numrena måste stämma. Sitter det tex en box med 123 i din bil orginal och du byter till en motor med 123 är det ingen fara, men byter du till en med 456 istället kan det blir riktigt knasigt då resten av allting tror att det är en 123 box, om du förstår smile

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton

patrik89
26 oktober 2009
Trådstartare
#7
Detta är orginal boxen som hör till bilen
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3471.JPG SUDDIG BILD!! men numret är lika fast det slutar på 026 istället för 022.

Här är boxen som tillhörde motorn som sitter i nu, men jag använder box med nummer 026, men jag funderar om det har pajat och jag måste ha en lika?
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3475.JPG

NÅGON SOM VET VAD DET ÄR FÖR SKILLNAD PÅ DOM?? bilen beter sig lika med dom olika boxarna
Senast redigerat av patrik89 (26 oktober 2009)

Jävel
2 018 Inlägg
26 oktober 2009
#8
du har inte överslag i fördelarlocket då? De fick ja på min, då gick den illa vid belastning men inte annars.. Är säkert inte de som är fel, men värt att kolla:P

You got to risk it, to get the biscuit :)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 oktober 2009
#9
patrik89 skrev:
Detta är orginal boxen som hör till bilen
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3471.JPG SUDDIG BILD!! men numret är lika fast det slutar på 026 istället för 022.

Här är boxen som tillhörde motorn som sitter i nu, men jag använder box med nummer 026, men jag funderar om det har pajat och jag måste ha en lika?
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3475.JPG

NÅGON SOM VET VAD DET ÄR FÖR SKILLNAD PÅ DOM?? bilen beter sig lika med dom olika boxarna

skillnaden är att -026 är till en automatare å -022 är till manuell

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

patrik89
26 oktober 2009
Trådstartare
#10
turboforssen skrev:
patrik89 skrev:
Detta är orginal boxen som hör till bilen
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3471.JPG SUDDIG BILD!! men numret är lika fast det slutar på 026 istället för 022.

Här är boxen som tillhörde motorn som sitter i nu, men jag använder box med nummer 026, men jag funderar om det har pajat och jag måste ha en lika?
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3475.JPG

NÅGON SOM VET VAD DET ÄR FÖR SKILLNAD PÅ DOM?? bilen beter sig lika med dom olika boxarna

skillnaden är att -026 är till en automatare å -022 är till manuell

Åfan? så om min 026 har gått sönder i min lilla tattarkoppling så skulle det inte funka att köra med en 022?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 oktober 2009
#11
patrik89 skrev:
turboforssen skrev:
patrik89 skrev:
Detta är orginal boxen som hör till bilen
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3471.JPG SUDDIG BILD!! men numret är lika fast det slutar på 026 istället för 022.

Här är boxen som tillhörde motorn som sitter i nu, men jag använder box med nummer 026, men jag funderar om det har pajat och jag måste ha en lika?
http://data.fuskbugg.se/skalman01/-IMG_3475.JPG

NÅGON SOM VET VAD DET ÄR FÖR SKILLNAD PÅ DOM?? bilen beter sig lika med dom olika boxarna

skillnaden är att -026 är till en automatare å -022 är till manuell

Åfan? så om min 026 har gått sönder i min lilla tattarkoppling så skulle det inte funka att köra med en 022?

jag är osäker men har för mig det ska gå
Senast redigerat av turboforssen (26 oktober 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

patrik89
26 oktober 2009
Trådstartare
#12
Jo man tycker ju att bilen borde gå endå, måste vara något annat fel än boxen

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 oktober 2009
#13
patrik89 skrev:
Jo man tycker ju att bilen borde gå endå, måste vara något annat fel än boxen

har för mig att ända skillnaden är startspärren för automatlådan finns på box -026
så jag tror inte felet ligger i boxen på din

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

patrik89
26 oktober 2009
Trådstartare
#14
okej, någon som har en aning vad det kan vara?
Senast redigerat av patrik89 (26 oktober 2009)

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
26 oktober 2009
#15
har du kolla tändning å att kamremmen sitter rätt då?  stift, rotor?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

patrik89
26 oktober 2009
Trådstartare
#16
kamremmen har jag justerat så den sitter exakt, allt i tändningsväg är nytt

patrik89
7 november 2009
Trådstartare
#17
Har ju provat 3st olika LMM så det är ju långsökt, men någon som vet hur mäter man upp en sådan?

Har ju också läst av felkoder igenom en laptop men hitta ingenting då heller.

179 Inlägg
8 november 2009
#18
Har du kollat så att svänghjulet sitter rätt? tändlägesgivarna till svänghjulet?


patrik89
9 november 2009
Trådstartare
#19
Gomez skrev:
Har du kollat så att svänghjulet sitter rätt? tändlägesgivarna till svänghjulet?

Ajemän, när motorn är i dödläge så står "pekaren" mot startmotorn dvs "kvart i" som den ska vara. Och så prova vi alla 8 lägen i sommras när jag hade monterat ner automatlådan

179 Inlägg
9 november 2009
#20
http://hacked.free-bsd.org/misc/faq/Scheman/740-1989/ kolla alla kablar igen så färger och sådant stämmer. Tycker att du ska prova en annan spjällgivare också eller kasta ett öga så den befintliga funkar som den ska i en annan bil.



Sök