4431
Sök

Saab 900s -91:a. Bilen avställd!

956 Inlägg
9 april 2010
#281
snygg_mange skrev:
Szummi skrev:
BlackDeevill skrev:
Kör med moddningen ja hade på min 900s - 90 smile

Bränslechip från speedparts, 9000ic , 1bar i ladd.

Den gick något fruktansvärt, han inte med att montera batteri böj o göra klart bygget innan en kompis inte kunde hantera den o skrotade den sad men men.

Tummen upp för din pärla o lycka till smile

Ursäkta om jag norpar tråden en gutta.

Vad ger detta ca i HK?

sedan har jag för mig att det finns 2 olika aggregat till dessa bilarna? en Garret och en mitchuaggregat? eller har jag fel? och isåfall är det någon skillnad mellan dessa? men mest nyfiken på hk-antalet med setupen här uppe?

ger det ca 200-210 kusar?

-------------------------------------------------------

och självklart vill vi se bilder big_smile

en i team bonnmeck har 370hk o 400nm vid 1.2 bar men vet dessvärre inte vad han har mer än ombyggt insug. o eftermarknads sprut:P så man behöver inte ladda överdrivet för att få ut lite kräm:P

Mr. turbo körde väl 0,4 bar och fick ut runt 200 häst tror jag? Eller var de 175 som aeron? Kommer i alla fall de stog så i hans tråd.

1 270 Inlägg
9 april 2010
Trådstartare
#282
När diskussionen ändå hålls så vad tror ni jag kan uppnå för häst antal med det jag ska köra med. Kommer bli

9000 IC
Röda aero spridare
Speedparts bränslechipp
2,1 insug
höjt ladd till 0,8-1 bar
Batteriböj
2,5" avgas

vad kan uppnås med det tror ni? smile


956 Inlägg
9 april 2010
#283
Byt topp om du ska ha 2,1 insug. 2,1 lirar bättre mer 2,3 topp än 2,0 topp.

Move Your Mind
164 Inlägg
9 april 2010
#284
Szummi skrev:
sedan har jag för mig att det finns 2 olika aggregat till dessa bilarna? en Garret och en mitchuaggregat? eller har jag fel? och isåfall är det någon skillnad mellan dessa? men mest nyfiken på hk-antalet med setupen här uppe?

ger det ca 200-210 kusar?

-------------------------------------------------------

och självklart vill vi se bilder big_smile

Stämmer att det finns två olika aggregat. Fram till -90 användes Garret och efter det blev det Mitsubishi-aggregat. Skillnaden i vad de två tål i effekt vet jag inte. Mitsubishi-snurran laddar tidigare än Garret iaf.

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

1 270 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#285
Var ute och åkte igår kväll och det slutade inge bra... Växellådan rasade sad Så blir att leta ny låda nu bara hoppas man får tag i någon fort då man använder bilen dagligen till jobbet.. Så vet inte om jag är så sugen på att byta stolar idag, men får se kanske gör det.. smile


268 Inlägg
10 april 2010
#286
J_Erixzzon skrev:
Var ute och åkte igår kväll och det slutade inge bra... Växellådan rasade sad Så blir att leta ny låda nu bara hoppas man får tag i någon fort då man använder bilen dagligen till jobbet.. Så vet inte om jag är så sugen på att byta stolar idag, men får se kanske gör det.. smile

jag har en 900S låda liggandes om intresset finns? det är med 6ans primär... om intresse finns så PMa så kan vi säkert komma fram till något.

956 Inlägg
10 april 2010
#287
J_Erixzzon skrev:
Var ute och åkte igår kväll och det slutade inge bra... Växellådan rasade sad Så blir att leta ny låda nu bara hoppas man får tag i någon fort då man använder bilen dagligen till jobbet.. Så vet inte om jag är så sugen på att byta stolar idag, men får se kanske gör det.. smile

Aj aj! Gjorde du nåt speciellt, t.ex. börna? Eller åkte du bara?
Kanske borde passa mig med min låda som rullat 31 000 mil och är fabriks monterad;)

Move Your Mind
164 Inlägg
10 april 2010
#288
Rasslar det och har sig när du kör? Eller du har bara problem att få i växlarna? Frågar eftersom du kan ha tur och bara ha råkat ut för att gummi-bussningen som sitter på länkaget har sagt upp sig.

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

1 270 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#289
herrsiba skrev:
Rasslar det och har sig när du kör? Eller du har bara problem att få i växlarna? Frågar eftersom du kan ha tur och bara ha råkat ut för att gummi-bussningen som sitter på länkaget har sagt upp sig.

Det börja bli svårt att få i 2:an och 5:an för ett tag sen. Och när jag skulle åka åå hämta min skinn inredning så hoppa växlarna bara ur när jag körde. Sen igår så rasslar det bara när jag lägger i växlarna men 1:an och 2:an funkar att åka med.


Glader9991 skrev:
J_Erixzzon skrev:
Var ute och åkte igår kväll och det slutade inge bra... Växellådan rasade sad Så blir att leta ny låda nu bara hoppas man får tag i någon fort då man använder bilen dagligen till jobbet.. Så vet inte om jag är så sugen på att byta stolar idag, men får se kanske gör det.. smile

Aj aj! Gjorde du nåt speciellt, t.ex. börna? Eller åkte du bara?
Kanske borde passa mig med min låda som rullat 31 000 mil och är fabriks monterad;)

börna inget med den, men körde lite "hårdare" med den  tongue


956 Inlägg
10 april 2010
#290
Hur har du med olja i lådan då?

260 Inlägg
10 april 2010
#291
Jävligt tråkigt det där med växellådan. Jag börjar själv bli lite nojig men det kanske bara är inbillningar. Vissa växlar, tex. 2:an kan nämligen vara lite "seg" men då främst när den är kall så det kanske inte är någon direkt fara..

Hoppas det löser sig för dig iaf!


Move Your Mind
164 Inlägg
10 april 2010
#292
Nu är jag ingen expert på hur rasade lådor beter sig, men kolla så att denna kopplingen är hel. (Eller sönder egentligen...) Lägg dig under bilen och kolla upp mot drivremmarna till generatorn så ser du den. Kan vara att gummit spruckit. Lite jobbigt att riva ur hela motorn för att konstatera att det bara är denna gummi bussning som är kass.

Bilder i min projekttråd på gummi-bussningen. Andra inlägget på den sidan jag länkar till.
http://900klubben.com/phpbb2/viewtopic. … p;start=30

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

956 Inlägg
10 april 2010
#293
herrsiba skrev:
Nu är jag ingen expert på hur rasade lådor beter sig, men kolla så att denna kopplingen är hel. (Eller sönder egentligen...) Lägg dig under bilen och kolla upp mot drivremmarna till generatorn så ser du den. Kan vara att gummit spruckit. Lite jobbigt att riva ur hela motorn för att konstatera att det bara är denna gummi bussning som är kass.

Bilder i min projekttråd på gummi-bussningen. Andra inlägget på den sidan jag länkar till.
http://900klubben.com/phpbb2/viewtopic. … p;start=30

Är det svårt att byta den där?

1 270 Inlägg
10 april 2010
Trådstartare
#294
Ska ut strax då blir det att kolla oljan i lådan sen ska jag då kolla den dära gummi-bussningen. Får hoppas på det bästa smile

Tur är väl min far har kört saab 900 i sina yngre dagar och bytt några lådor då ifall min måste bytas wink


Move Your Mind
164 Inlägg
10 april 2010
#295
Glader9991 skrev:
herrsiba skrev:
Nu är jag ingen expert på hur rasade lådor beter sig, men kolla så att denna kopplingen är hel. (Eller sönder egentligen...) Lägg dig under bilen och kolla upp mot drivremmarna till generatorn så ser du den. Kan vara att gummit spruckit. Lite jobbigt att riva ur hela motorn för att konstatera att det bara är denna gummi bussning som är kass.

Bilder i min projekttråd på gummi-bussningen. Andra inlägget på den sidan jag länkar till.
http://900klubben.com/phpbb2/viewtopic. … p;start=30

Är det svårt att byta den där?

Inte svårt alls. Lite jobbigt bara för det är lite trångt där under. Styrservon sitter lite iväg bland annat.

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

1 270 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#296
Nu blir det en lite update, min far bytte gummi bussningen och bilen funka kanon. Dock körde jag inga längre sträckor efter det. Utan bara till jobbet som jag har ungefär 8km till. Men då igår när jag va ute och åkte med bilen lite mera så vart det likadant igen, fick inte i alla växlar. Men idag när jag tog bilen så funka alla växlar klockrent...

Nån som vet vad det kan vara? Kan det bli så att oljan blir för varm eller nått?
Rätt jobbigt att det inte vill funka som det ska sad


Move Your Mind
164 Inlägg
17 april 2010
#297
J_Erixzzon skrev:
Nu blir det en lite update, min far bytte gummi bussningen och bilen funka kanon. Dock körde jag inga längre sträckor efter det. Utan bara till jobbet som jag har ungefär 8km till. Men då igår när jag va ute och åkte med bilen lite mera så vart det likadant igen, fick inte i alla växlar. Men idag när jag tog bilen så funka alla växlar klockrent...

Nån som vet vad det kan vara? Kan det bli så att oljan blir för varm eller nått?
Rätt jobbigt att det inte vill funka som det ska sad

Har ni justerat länkaget rätt? Lägg den i trean och lås med en insex-nyckel eller motsvarande precis ute vid lådan, du ser ett hål/spår där en 4 mm, (tror jag det var), insex passar. Sen lyfter du bort "bälgen" som sitter mellan spaken och mittkonsolen inne i kupén. Där är ett hål till som som passar mot ett hål i länkaget. I med ett dorn eller nåt och lås i det läget. Sen är det bara att justera hela gummi bussingen på länkaget. Lite rörigt förklarat kanske. Kan fixa bilder om du vill, dock tidigast imorgon då jag är upptagen på annat håll idag. smile
Senast redigerat av herrsiba (17 april 2010)

/Simon
-Fun is not a straight line
-"When once you have tested flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"

1 270 Inlägg
17 april 2010
Trådstartare
#298
herrsiba skrev:
J_Erixzzon skrev:
Nu blir det en lite update, min far bytte gummi bussningen och bilen funka kanon. Dock körde jag inga längre sträckor efter det. Utan bara till jobbet som jag har ungefär 8km till. Men då igår när jag va ute och åkte med bilen lite mera så vart det likadant igen, fick inte i alla växlar. Men idag när jag tog bilen så funka alla växlar klockrent...

Nån som vet vad det kan vara? Kan det bli så att oljan blir för varm eller nått?
Rätt jobbigt att det inte vill funka som det ska sad

Har ni justerat länkaget rätt? Lägg den i trean och lås med en insex-nyckel eller motsvarande precis ute vid lådan, du ser ett hål/spår där en 4 mm, (tror jag det var), insex passar. Sen lyfter du bort "bälgen" som sitter mellan spaken och mittkonsolen inne i kupén. Där är ett hål till som som passar mot ett hål i länkaget. I med ett dorn eller nåt och lås i det läget. Sen är det bara att justera hela gummi bussingen på länkaget. Lite rörigt förklarat kanske. Kan fixa bilder om du vill, dock tidigast imorgon då jag är upptagen på annat håll idag. smile

Okej får kolla på det då smile


1 270 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
#299
Rätt trött på min bil nu sad
Nu vill den inte ladda mer än 0,3 för då rycker den och hackar fram..Känns som den inte får soppa som den ska. Men under 0,3 så går den hur bra som helst.

Nån som vet vad det kan vara för fel då?

Mvh Johan
Senast redigerat av J_Erixzzon (18 april 2010)


956 Inlägg
18 april 2010
#300
Kollat bränslefiltret?
Ren chansning.


Sök