4298
Sök

HOW-TO GUIDE, hur skarvar man/monterar man 940i-instrumentpanel i en volvo 740i?

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
25 oktober 2009
Trådstartare
#1
Konvertering av instrumentanslutning, Volvo 740 1989 – Volvo 940 1993??
HOW-TO:

VOLVO 740        VOLVO 940        BENÄMNING
8/1 (BL)        12/1 (BL)        Reglage och instrumentbelysning
8/2 (W)        8/5 (W)        Belysning (ingång)
8/3 (Y)        12/6 (Y)        Bältespåminnare (+)
8/4 (GN)        12/7 (BL-GN)        Bältespåminnare (-)
8/5 (BL-Y)        18/15 (BL-Y)        Glödtrådsvakt (-)
8/6 (BN)        12/3 (BN)        Parkeringsbroms (-)
8/7 (VO)        12/2 (VO)        Bromskretsbortfall (-)
8/8 (BL-W)        18/18 (BL-W)        Helljus (+)

7/1 (GR-W)        18/3 (GR-W)        Till bränslenivågivare
7/2 (BL-GN)        8/1 (BL-GN)        Körriktningsvisare höger (+)
7/3 (GN)        18/2 (GN)        Körriktningsvisare vänster (+)
7/4 (Y-SB)        8/7 (Y-SB)        Temperaturgivare (-)
7/5 (GN-R)        18/1 (GN-R)        Matning +30
7/6 (SB)        18/17 (SB)        Till oljetrycksvakt (-)
7/7 (Y-W)        8/8 (Y-W)        Till temperaturgivare

12/1 (GN)        12/4 (GN)        ABS
12/2 (BN-SB)        12/12 (BN-SB)        SRS, alternativt tryckvakt diesel, alternativt choke (-)
12/3 (P)        ?        ABS
12/4 (R)        18/16 (R)        D+ generator
12/5 (Y-GR)        2/2 (Y-GN)        Överväxel M46 (+)
12/6 (BN)        18/4 (BN)        Stomme, bränslenivågivare
12/7 (BN-W)        18/9 (BN-W)        Styrenhet bränslesystem, styrenhet tändsystem
12/8 (Y-R)        [--]        Överväxelrelä/styrenhet bränslesystem
12/9 (BL-W)        18/13 (BL-W)        Spolarvätskenivå (-)
12/10 (OR)        12/8 (Y-R)        Glödström diesel (-)
12/11 (GN-SB)        8/2 (BN-GR)        Referensjord
12/12 (W)        18/11 (W)        Relä tempereturvarning (Japan)

4/1 (GN-W)        4/1 (GN-W)        Till givare, hastighetsmätare
4/2 (BN-W)        4/2 (BN-W)        Hastighetsmätargivare (-)
4/3 (BN)        4/3 (BN)        Stomanslutning (-)
4/4 (BL-R)        4/4 (BL-R)        Matning +15

E (VO-W, VO-W)    E (VO-W, VO-W)    Överväxelrelä/styrenhet bränslesystem

G (R-W)        8/6 (R-W)        Varvräknaranslutning till tändspole uttag 1, alternativt generatoruttag



[--] = Ska ej kopplas in.
Ha så skööj cool
Senast redigerat av volvo740mannen (21 mars 2010)

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
10 januari 2010
#2
Det här var schysst! big_smile


Passar allt rakt av? Har stora funderingar på att göra det här jag med! Gillar 940 panelen mycket mera, är mkt fräschare!

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

1 028 Inlägg
15 februari 2010
#3
gäller de samma sak om de e 4 stift eller 3 stift från början i 740in?

Har inget å skriva ännu

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#4
PASSAR BULT-ON MED NY BRÄDA nederdelen behöver du inte byta!!
Det är 4stift men på 3stift är bara hastighetsmätaren som är annorlunda ju

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

1 028 Inlägg
22 februari 2010
#5
så de e bara att klippa av kontakt styckena från 740in å kasta dom å sen kippa av på 940 å skarva ihopa med samma färger? e där lika många kablar?

Har inget å skriva ännu

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#6
Det beror på vad man har har för utrustning är det vanlig GL utan Ac, farthållare, SRS, AirBag osv osv tror det måste vara B230F motor också via dessa donatorbilarna... jag hadde själv en 90a med 740 >84 panelen som jag monterade i en 940 <93 bräda i och då var det elklocka och eldimm på knbapp till ljuset och klockan i panelen, sen sket jag i AirBag, Antispinn(ABS), då jag inte hadde detta... allt fungerade klockrent...

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

1 028 Inlägg
16 mars 2010
#7
tänkte på justering till klockan med el alltså inte manuellt samma som ljus dimmern till belysningen sitter i samma kontakt stycke var ska dom 6 sladdarna gå någon stans?

1.Svart=Jord?
2.Vit=Belysning?
3.Blå=Belysning?
4.Grön/brun=men vad e denna till?
5.Grön/Blå=Klocka?
6.Röd=Klocka?

5.Grön/blå 6.Röd går in i instrumenthuset

Rätta mig om jag har fel eller om någon kan hjälpa mig

Har inget å skriva ännu

557 Inlägg
20 november 2010
#8
Detta var ju nice.
Jag har en GL -87a. Är de bara att hinka i en 940 bräda i den? Har inga extra utrustningar.

10 287 Inlägg
20 november 2010
#9
Man bör veta att 740 hastighetmätare och 940 hastighetsmätare kan vara avsedd för olika pulsantal från givaren i bakaxeln. (Dvs att hastighetsmätaren kan visa helt galet).

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 785 Inlägg
21 november 2010
#10
Sharky skrev:
Man bör veta att 740 hastighetmätare och 940 hastighetsmätare kan vara avsedd för olika pulsantal från givaren i bakaxeln. (Dvs att hastighetsmätaren kan visa helt galet).

/Göran

olika många kuggar på kransen i bakaxeln om jag minns rätt.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
#11
TeamNorrland skrev:
Detta var ju nice.
Jag har en GL -87a. Är de bara att hinka i en 940 bräda i den? Har inga extra utrustningar.

Detta gäller enbart 89 och fram eftersom det är annorlunda bakaxlar i desse och du kan få en OKORREKT hastighetsvisare om du utför detta moment.
mvh
volvo740mannen cool

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Man får va medlem
50 Inlägg
21 november 2010
#12
Är inte instrumentbrädorna i 7 och 940 i princip lika? Funderade bara på varför man lägger ner massa tid på det?
Obs: Inget illa menat, enkel fråga bara smile

29 Inlägg
6 december 2010
#13
Jag har en 740 GL -88 med b230F motor från en 89:a Bakaxeln är en polisaxel osv. Skulle detta funka att byta på min tror ni?

Mvh Pontus

MVH Volvo Nörden!

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#14
inget är omöjligt..

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
8 december 2010
Trådstartare
#15
det ända som 740 och 940i brädorna har gemensamt är nederdelen utav panelerna, övanpå är 940ins rundare

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:

237 Inlägg
25 maj 2011
#16
Precis vad jag behövde! Tusen tack!


228 Inlägg
5 juni 2011
#17
jag har kopplat om all el nu till min 740 88 gl. och allt fungerar, dock behöver jag byta givare ibak. eller bakaxel. har funderat på om jag kan ta min hastighetsmätare ur 740 huset och montera den i 940ins hus. då får jag ju 3 stifts i mitt 940 instrumenthus.. är det möjligt??

1 008 Inlägg
5 juni 2011
#18
Det borde väl inte vara helt omöjligt, bara man får dit den fysiskt.
Själva mätaren behöver ju 4st kablar:  +12v , jord och hastighetssignal med jordledning.


228 Inlägg
5 juni 2011
#19
det är hastighetssingal med jordledningen som inte jag har i min bil.. jag åkte upp till garaget och skruva isär två hus. ett 940 och ett 740. och det går inte.. för nollställningen till trippen är i mitten på 740, och på sidan på 940. sen är de genomskinlig plast runt mätaren på 740in..

Men jag tycker man kan ta en 1031 axelkåpa från en 940 och montera den på 740ins axel.. men det kanske inte funkar ändå?

1 008 Inlägg
6 juni 2011
#20
nja, det funkar inte så tyvärr, det är tandhjulet på diffen som är grejen.
3 stift = 12 tänder  4 stift = 48 tänder på tandhjulet.



Sök