2781
Sök

Batteriet drar ur på volvo 850 92.

Möbelutkörare
358 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#1
Tjenare.  Bilen drar ur mitt batteri utan att jag vet vad som gör detta.
All började när jag fick en bula på skuffluckan (sedan) till vänster om låset som håller luckan nere. .

Jag var in till volvo och de sa att de kan bli så av låset bak på dom när det är central lår och larm på bilen.
Så jag Plockade bort kabeln till den och låste manuellt.
Men bilen drar ur batteriet ändå.

Jag har kollat alla lampor inne i bilen och ingen lyser.
Den klarar sej i ca 14 timmar sedan är de slut.


De ända andra fel som jag fick i samband med bulan i luckan var att H-bromsljus dog (trasig lampa)

Är det någon där ute som vet vad de kan vara som drar ur batteriet i bilen??

Tack på förhand/ crazzy

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

471 Inlägg
26 oktober 2009
#2
Fäll ned ryggstödet och kolla så att lampan i bagagen släcks ,är mitt förslag .


Möbelutkörare
358 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
#3
den är kollad och den lyser inte. 
Jag har kollat alla tänkbara saker som kan dra ur batteriet.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

21 761 Inlägg
26 oktober 2009
#4
Har du även provat att ta ur en säkring ni taget och se om det slutar att dra ström?

Du får alltså koppla en multimeter mellan batteripluspolen och batteripluskabeln för att mäta strömmen. smile

blacken
26 oktober 2009
#5
Kan vara generatorn som har lunchat. inte ovanligt på Volvo..

Möbelutkörare
358 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Har du även provat att ta ur en säkring ni taget och se om det slutar att dra ström?

Du får alltså koppla en multimeter mellan batteripluspolen och batteripluskabeln för att mäta strömmen. smile

jag får lov att kolla detta. smile

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

Möbelutkörare
358 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#7
blacken skrev:
Kan vara generatorn som har lunchat. inte ovanligt på Volvo..

generatorn funkar som den ska.
Senast redigerat av crazzy (27 oktober 2009)

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

1 043 Inlägg
27 oktober 2009
#8
Kolla så att alla lampor slocknar när du stänger bilen även dom små i dörrarna, syns ifrån motsatt sida om dom lyser spec nu på kvällen.

Möbelutkörare
358 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#9
dom slocknar. 
och jag kollade med multimeter i dag och kan inte se att den skall dra något men ändå drar den ur.
kollade batteri vattnet och de var ok lika så när man kollar batteriets kondition och belastnings provet med.
så de står stilla i mitt huvud just nu.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

21 761 Inlägg
27 oktober 2009
#10
crazzy skrev:
blacken skrev:
Kan vara generatorn som har lunchat. inte ovanligt på Volvo..

generatorn funkar som den ska.

Generatorn kan vara trasig fastän den laddar relativt bra. En trasig diodbrygga gör att generatorn drar tjuvström när bilen är avstängd, men ändå kan den ge laddning när motorn är igång. Det går dessutom ganska fort att dra ur batteriet, mindre än ett dygn brukar räcka för att motorn inte ska orka gå igång. smile

272 Inlägg
28 oktober 2009
#11
Tycker det låter konstigt om du mätte att den inte drog någonting alls. Lite ström lär det gå även i en helt frisk bil.

Om det nu är så att du ändå mätte rätt och den inte drar "något alls" så har väl batteriet sagt upp sig. Blev det så att det drogs ur helt några gånger innan du kopplade loss lås-prylarna kan det ha tagit så pass mycket stryk att det knappt håller någon energi alls.
Senast redigerat av Trekmeister (28 oktober 2009)


1 142 Inlägg
28 oktober 2009
#12
hade samma prob med min audi... de verkar som de var slutsteget till baslådan som drog strömmen:S även fast ja hade strömbrytare som skulle bryta all ström till den

Möbelutkörare
358 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#13
Trekmeister skrev:
Tycker det låter konstigt om du mätte att den inte drog någonting alls. Lite ström lär det gå även i en helt frisk bil.

Om det nu är så att du ändå mätte rätt och den inte drar "något alls" så har väl batteriet sagt upp sig. Blev det så att det drogs ur helt några gånger innan du kopplade loss lås-prylarna kan det ha tagit så pass mycket stryk att det knappt håller någon energi alls.

värkar inte som batteriet häller då de klarar belastnings prov och syra nivån är bra.
skulle de inte klara att lagra strömmen skulle den inte klara belastnings provet.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

Möbelutkörare
358 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
crazzy skrev:
blacken skrev:
Kan vara generatorn som har lunchat. inte ovanligt på Volvo..

generatorn funkar som den ska.

Generatorn kan vara trasig fastän den laddar relativt bra. En trasig diodbrygga gör att generatorn drar tjuvström när bilen är avstängd, men ändå kan den ge laddning när motorn är igång. Det går dessutom ganska fort att dra ur batteriet, mindre än ett dygn brukar räcka för att motorn inte ska orka gå igång. smile

tycker att de värkar lite konstigt att den skulle ge sig just när man får en bula brevid låset på bakluckan.
men jag kan ju iof haft oturen att den skulle ge sig ändå den dagen.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 oktober 2009
#15
E du hundra på att alla dörrbrytare funkar som dom skall.

Om en dörrbrytare e kass så an man inte bara ta ur lampan det kommer fortfarande dra ur batteriet.

Men om du inte har någon urladdning när du mäter så kan den ju inte dra ur. Gnistrar det väldigt när du tar av -polen? då har du utladning om det gnistrar väldigt lite så det det nog OK men lite urladdning har du alltid då klocka bla drar ström normal utladdning ligger på ca 20mA.

Får du noll utladningsresultat så mäter du fel eller så det fel på multimetern (kolla säkringen i den)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Möbelutkörare
358 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#16
JaggaChafen skrev:
E du hundra på att alla dörrbrytare funkar som dom skall.

Om en dörrbrytare e kass så an man inte bara ta ur lampan det kommer fortfarande dra ur batteriet.

Men om du inte har någon urladdning när du mäter så kan den ju inte dra ur. Gnistrar det väldigt när du tar av -polen? då har du utladning om det gnistrar väldigt lite så det det nog OK men lite urladdning har du alltid då klocka bla drar ström normal utladdning ligger på ca 20mA.

Får du noll utladningsresultat så mäter du fel eller så det fel på multimetern (kolla säkringen i den)

jag vet att lamporna i bilen fungerar och att de slocknar när man stänger bilen och även den i bagaget.
de gnistrar lite smått när man lägger på polen igen.

mätaren är helt ny (köpt vid 12 tiden i går).

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
28 oktober 2009
#17
Jaja har du ingen utladdning enligt mäaren å du mäter rätt å mätaren funkar som den skallså kan det bara vara batteriet som e defekt.

Nått måste va fel när du mäter urladdning dock då du säger att du inte har någon alls.

Eller hur?

Använder du en vanlig multimeter eller en tångamperemätare ??

Hur kopplar du in mätaren ?? Vilken inställning står den på ?? om du öppnar en dörr när du mäter får du utslag då??

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Billackerare/Billjudmontör
1 171 Inlägg
31 oktober 2009
#18
ja hade samma bekymmer med min v70, testade med multimeter och drog ur säkring efter säkring tills det skönk..ja drog ur säkringen till den inbyggda telefonen och sen dess har alla bekymmer försvunnit..
Så kopplar du multimetern rätt? för alla bilar som funkar ger lite utslag...
ta bort plus polen, seriekoppla multimetern.(en mätsticka på batteriet och den andra på kabelskon)
sen stänger drar ut nyckeln och stänger dörrarna..tänk på att du ska mäta mA å inte volt...


Möbelutkörare
358 Inlägg
1 november 2009
Trådstartare
#19
eplamojje skrev:
ja hade samma bekymmer med min v70, testade med multimeter och drog ur säkring efter säkring tills det skönk..ja drog ur säkringen till den inbyggda telefonen och sen dess har alla bekymmer försvunnit..
Så kopplar du multimetern rätt? för alla bilar som funkar ger lite utslag...
ta bort plus polen, seriekoppla multimetern.(en mätsticka på batteriet och den andra på kabelskon)
sen stänger drar ut nyckeln och stänger dörrarna..tänk på att du ska mäta mA å inte volt...

det är så jag mätt. ska testa igen snart för att se om jag får något utslag.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

Möbelutkörare
358 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#20
Hej igen. hittade felet till att min multimeter inte ville mäta något. och de var säkringen som hade gått.
(var tydligen trasig hela tiden) så nu har man satt i en hel och mätt igen.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/105289/797252_cph9gf.jpg
innan säkringarna började plockas. lite mycket kanske tongue



https://www1.garaget.org/gallery/archive/105289/797253_7e7snw.jpg
efter säkring nr 6 blev plockad. (central lås)

Då är frågan vad det är som drar så in i ######  med amp och vart??  några tips?

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.


Sök