2737
Sök

Volvo 740 läcker kylarvatten?!

16 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
Min Volvo 740 läcker kylarvatten. Syns ingen pöl under bilen, vattenpumpen är torr och fin, remmen till vattenpumpen är spänd och har provtryckt systemet utan att man ser något läckage. Har även kollar oljan och det ser inte ut att finnas något vatten där i.

Vad kan det vara? Värmepaketet? Har väl luktat lite bränt elelr surt någon gång men inget jätte farligt. Kan köra ungefär 10-15 mil sen är det tomt i behållaren. Kylaren är helt ny och alla slangar därtill. Har AC som är urkopplad, kan det ha något med det att göra?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
26 oktober 2009
kylarslangarna mellan blocket och värmepaketet "bakom toppen" brukar va en klassiker med dessa brännda gammla S slangar

362 Inlägg
26 oktober 2009
inte så att toppen är gången så vattnet följer med avgaserna?

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

16 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
kylarslangarna mellan blocket och värmepaketet "bakom toppen" brukar va en klassiker med dessa brännda gammla S slangar

Vet inte riktigt vart du menar?

16 Inlägg
26 oktober 2009
Trådstartare
amazon_jonsson skrev:
inte så att toppen är gången så vattnet följer med avgaserna?

Vet jag inte. Har som sagt bara kollat så att inget kommer med oljan och det gör det inte. Men får nog ta en närmare titt för finns inte så många alternativ kvar känns det som...

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 oktober 2009
Det är ju inte helt ovanligt att det är vattenpumpen som läker trots att det är torrt och fint där.
På min 245 med B230E läker oringen, men vattnet hinner förångas på motorblocket så det ser alltid torrt och fint ut. Endast när motorn är kall kan man se att den läker  lite.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 758 Inlägg
26 oktober 2009
Om du inte har AC i bilen är det med stor sannolikhet värmekranen som gått sönder. Ganska vanligt fel på det mesta i Volvoväg från 140 till 850, eftersom den dumt nog är i plast på dessa.
Känn på golvmattorna inne i bilen, är de blöta är det så gott som alltid värmekranen som är boven.

Sök