3912
Sök

BMW 525 E34 Vanos - Turbokonvertera -

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#21
Golfnik skrev:
NITROUS skrev:
Golfnik skrev:

okey smile
Men ska jag köra på Turbo kittet från  Schmiedmann ?
Vilken Boschpump ska jag köra med då?

kör på det kittet du, men var beredd på att det kanske inte håller så länge.
bosch -984 tillexempel

Vad tror du ger upp först? Grenröret lr turbon?

om du bara tar det lungt med turbon i börjar, och ser till att det finns olja i den innan du startar så håller nog turbon 10ggr längre än röret iallafall.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

287 Inlägg
27 oktober 2009
#22
Walbro pumpen är smidig å prisvärd och pallar för mer hk än du kommer få ut och brukar hålla fint om man inte alkoholförgiftar dom som sagt, skulle jag använt..

mvh Robin

Jag stessmekar E30 turbo, besök gärna min projekttråd ;) http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 19&p=1

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#23
NITROUS skrev:
Golfnik skrev:
NITROUS skrev:

kör på det kittet du, men var beredd på att det kanske inte håller så länge.
bosch -984 tillexempel

Vad tror du ger upp först? Grenröret lr turbon?

om du bara tar det lungt med turbon i börjar, och ser till att det finns olja i den innan du startar så håller nog turbon 10ggr längre än röret iallafall.

okey smile Men 8000 för det där kittet är det ett bra pris?

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#24
Golfnik skrev:
NITROUS skrev:
Golfnik skrev:

Vad tror du ger upp först? Grenröret lr turbon?

om du bara tar det lungt med turbon i börjar, och ser till att det finns olja i den innan du startar så håller nog turbon 10ggr längre än röret iallafall.

okey smile Men 8000 för det där kittet är det ett bra pris?

hade det kostat hälften hade det väl vart det, ett riktigt grenrör kostar runt3000 beggat, sen en riktig turbo, runt 2-3

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#25
Wiic skrev:
Det verkar helt klart bra. Men visst går det att turbokonvertera en Vanos maskin. Visst kan bli lite bökigare o mappa bilen, men det funkar helt klart. Vet många som kör överladdade vanos maskiner.
Vad kommer du köra med för sprut? Orginal?
Sitter det dubbla soppapumpar på e34an? Isåfall så klarar dem 400 häst utan problem.
Mvh

okey..

Men om jag kör med vanos kolvarna slipper jag ju MLS packningen..
Om original sprut klarar av ca 300-350 hk så blir det det..
Inte en aning om det sitter dubbla pumpar :S

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#26
NITROUS skrev:
Golfnik skrev:
NITROUS skrev:

om du bara tar det lungt med turbon i börjar, och ser till att det finns olja i den innan du startar så håller nog turbon 10ggr längre än röret iallafall.

okey smile Men 8000 för det där kittet är det ett bra pris?

hade det kostat hälften hade det väl vart det, ett riktigt grenrör kostar runt3000 beggat, sen en riktig turbo, runt 2-3

Men det är ju att jag inte hittar något grenrör till en Bmw 525 E34 M50...

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 oktober 2009
#27
Golfnik skrev:
NITROUS skrev:
Golfnik skrev:

okey smile Men 8000 för det där kittet är det ett bra pris?

hade det kostat hälften hade det väl vart det, ett riktigt grenrör kostar runt3000 beggat, sen en riktig turbo, runt 2-3

Men det är ju att jag inte hittar något grenrör till en Bmw 525 E34 M50...

letat på ppf?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#28
NITROUS skrev:
Golfnik skrev:
NITROUS skrev:

hade det kostat hälften hade det väl vart det, ett riktigt grenrör kostar runt3000 beggat, sen en riktig turbo, runt 2-3

Men det är ju att jag inte hittar något grenrör till en Bmw 525 E34 M50...

letat på ppf?

Japp.. kollade igenom där nyss..

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#29
hittade ett till kitt nu. billigare!
Håller för 450 Hk
Får en ic med.
Men det står att det är till E36a. Passar det till e34an också lr?

http://xs-power.com/bmw-turbokits-1.htm

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

487 Inlägg
27 oktober 2009
Trådstartare
#30
Wiic skrev:
Golfnik skrev:
hittade ett till kitt nu. billigare!
Håller för 450 Hk
Får en ic med.
Men det står att det är till E36a. Passar det till e34an också lr?

http://xs-power.com/bmw-turbokits-1.htm

Det borde det göra, är en likadan maskin så smile
Lycka till, kommer följa det här.
Mvh

Låter bra big_smile

Jag får ta o lägga upp en projekttråd när jag börjar med Turbo bygget ;D

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

487 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#31
Har mkt tror ni att jag kmr kunna ladda?
Med original limmad packning och Vanos kolvarna?

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

Bilplåtslagare - egen företagare
33 Inlägg
28 oktober 2009
#32
du får fruktansvärt lågt komp med vanoskolvar, kommer inte bli allt för pigg utan laddtryck..
jag åker med mls och nya modellen på arp bultar i caben å de funkar klockrent för en hel del mos.
de där me chipp till original styrsystem e ju rena rama cirkusen.. vet flera stycken som haft piss stora problem med de, att dom gått in i "nödläge" å går som en påse nötter m.m.
ett bra tips är att skaffa ett riktigt styrsystem direkt.
walbro pumparna funkar utmärkt på vanlig soppa till närmare 450-500 hk och är riktigt smidiga att montera.
kina grenrören spricker pga att de är sjukt mkt spänningar i dom ska man fixa ett sånt så de inte
spricker så får man kapa sönder hela skiten typ å svetsa om dom.
och jag skulle hällre köpa lite större spridare om du kör med ett riktigt sprut för då har ju lite å "växa i"
samt de inte gör nått med ett riktigt sprut och man ska aldrig gå på gränsen eller över gränsen vad en spridare klarar av för då blir sprutbilden fel.
jag har 680 cc spridare å har ca 450 hk..
Senast redigerat av PBRacing (28 oktober 2009)


487 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#33
PBRacing skrev:
du får fruktansvärt lågt komp med vanoskolvar, kommer inte bli allt för pigg utan laddtryck..
jag åker med mls och nya modellen på arp bultar i caben å de funkar klockrent för en hel del mos.
de där me chipp till original styrsystem e ju rena rama cirkusen.. vet flera stycken som haft piss stora problem med de, att dom gått in i "nödläge" å går som en påse nötter m.m.
ett bra tips är att skaffa ett riktigt styrsystem direkt.
walbro pumparna funkar utmärkt på vanlig soppa till närmare 450-500 hk och är riktigt smidiga att montera.
kina grenrören spricker pga att de är sjukt mkt spänningar i dom ska man fixa ett sånt så de inte
spricker så får man kapa sönder hela skiten typ å svetsa om dom.
och jag skulle hällre köpa lite större spridare om du kör med ett riktigt sprut för då har ju lite å "växa i"
samt de inte gör nått med ett riktigt sprut och man ska aldrig gå på gränsen eller över gränsen vad en spridare klarar av för då blir sprutbilden fel.
jag har 680 cc spridare å har ca 450 hk..

Så du tkr att det är bättre att köra på MLS packningen ist för Vanos kolvarna?
Tror du att ett MS II skulle passa bra till detta?
Men jag siktar ju på att landa på ca 300-350 hk vilka spridare ska man köra med då?
525cc lr? tror du att det blir bra?

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

487 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#34
passar detta styrsystem bra tror ni?
"MS I 2,5 bar mapsensor + kabelhärva: 5900Kr" Från Turbobanditen.
http://turbobanditense.e-butiken.se/

Nu hittade jag ett MS I V3 system på blocket för 4000kr
Om jag skulle köpa något av dom,vad behöver jag mer köpa för att få systemet att fungera?
Läste något om triggerhjul?

http://www.blocket.se/stockholm/Megasqu … =8&w=3

Om jag skulle köpa detta MS System, Vart kan man lämna in det för inkoppling och sedan mappning i närheten av örebro?
Senast redigerat av Golfnik (28 oktober 2009)

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

192 Inlägg
28 oktober 2009
#35
Golfnik skrev:
passar detta styrsystem bra tror ni?
"MS I 2,5 bar mapsensor + kabelhärva: 5900Kr" Från Turbobanditen.
http://turbobanditense.e-butiken.se/

Nu hittade jag ett MS I V3 system på blocket för 4000kr
Om jag skulle köpa något av dom,vad behöver jag mer köpa för att få systemet att fungera?
Läste något om triggerhjul?

http://www.blocket.se/stockholm/Megasqu … =8&w=3

Om jag skulle köpa detta MS System, Vart kan man lämna in det för inkoppling och sedan mappning i närheten av örebro?

ang inkoppling av ms så är det bara skaffa ett elschema till bmwn och koppla in eller dra en helt ny härva till motorn, brukar inte vara några större probs om man inte e kass på el då dvs,,,,

finns även jävlig bra support på MS forumet.

har haft 2 bmw turbos tidigare, varav en med riktigt sprut (VEMS) och en snikkonverterad med chippad orginalbox, och kan ju säga att den aldrig gick riktigt som den skulle...
Senast redigerat av loftom (28 oktober 2009)

//// Tommie

487 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#36
loftom skrev:
Golfnik skrev:
passar detta styrsystem bra tror ni?
"MS I 2,5 bar mapsensor + kabelhärva: 5900Kr" Från Turbobanditen.
http://turbobanditense.e-butiken.se/

Nu hittade jag ett MS I V3 system på blocket för 4000kr
Om jag skulle köpa något av dom,vad behöver jag mer köpa för att få systemet att fungera?
Läste något om triggerhjul?

http://www.blocket.se/stockholm/Megasqu … =8&w=3

Om jag skulle köpa detta MS System, Vart kan man lämna in det för inkoppling och sedan mappning i närheten av örebro?

ang inkoppling av ms så är det bara skaffa ett elschema till bmwn och koppla in eller dra en helt ny härva till motorn, brukar inte vara några större probs om man inte e kass på el då dvs,,,,

finns även jävlig bra support på MS forumet.

har haft 2 bmw turbos tidigare, varav en med riktigt sprut (VEMS) och en snikkonverterad med chippad orginalbox, och kan ju säga att den aldrig gick riktigt som den skulle...

Så det är inte så svårt med inkopplingen? bara man förstår sig på bilel?
Det stod i annonsen att man fick en färdiglödd och uppmärkt kabelhärva som man kunde skarva vidare på, Vaart ska man koppla vidare alla kablar? i original härvan lr? Man kanske förstår sig på det bättre om man har allt framför sig tongue

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

487 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
#37
Nu vill jag ha lite svar wink
Ska jag köra med Vanos kolvarna lr MLS packningen?
Duger MegaSquirt I VS3 till detta?
Vad behöver jag mer köpa för att få igång systemet?
ca 500cc spridare blir det bra?
Visst måste toppen planas när man har plockat bort den?

Srry att jag kanske är lite tjaatig,, Men jag vill ju få rätt prylar och sånt wink

Mvh

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
28 oktober 2009
#38
Golfnik skrev:
Nu vill jag ha lite svar wink
Ska jag köra med Vanos kolvarna lr MLS packningen?
Duger MegaSquirt I VS3 till detta?
Vad behöver jag mer köpa för att få igång systemet?
ca 500cc spridare blir det bra?
Visst måste toppen planas när man har plockat bort den?

Srry att jag kanske är lite tjaatig,, Men jag vill ju få rätt prylar och sånt wink

Mvh

kör du med MLS måste du plana både blocket samt toppen, annars är det svårt att få det att hålla tätt.

Köp hellre VEMS än MS, är som MS fast mera stabilt. sen lär du ha bredbandslambda och vara duktig på att mappa, eller lämna in den för mappning, men räkna då med minst 5k om det ska vara någorlunda bra mappat.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Bilplåtslagare - egen företagare
33 Inlägg
28 oktober 2009
#39
jag skulle ha tagit icke vanos maskinen å mls å "nya" modellen på arp bultar
sen ett ms (megasquirt) och ms:et kan man beställa med olika options av dom som e duktiga på å bygga dom..
så du kan köra med original trigger skiva, original tändspolar m.m
är inte så mkt kablar å koppla in igentligen som sprutet behöver.. lite styrstöm m.m sen spridare å tändspolar å några givare å lite smått å gott..
500 cc spridare blir kalas till de där..
toppen ska man plana när man kör med mls (ska bara ta så lite som möjligt) sen brukar ja slipa lite med ett finare slip papper så man ruggar upp ytan lite, hällst ska man topp decka blocket men ja gjorde inte de å de funkar hittills för mig iaf å detta är andra året.. jag tog bara en slip kloss å typ p240 papper å slipa av så man fick en skysst yta..
köper du mls å arp kitt av ppf får du med limm till packningen samt monterings anvisning samt moment osv
angående inkoppling samt mappning finns de en kille i nora som ja vet e sjukt duktig på speciellt ms kan typ vart kablarna ska i huvet m.m och e duktig på å mappa oxå.. tror nästan han kan löda ihopp en box efter din bil å önskemål osv annars vet han precis vem som ska göra de.. du kan få hans nummer i ett pm isåfall så kan du snacka med han mer om de för ja e inte allt för insatt i ms då ja inte hållt på allt för mkt med de..


487 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
#40
PBRacing skrev:
jag skulle ha tagit icke vanos maskinen å mls å "nya" modellen på arp bultar
sen ett ms (megasquirt) och ms:et kan man beställa med olika options av dom som e duktiga på å bygga dom..
så du kan köra med original trigger skiva, original tändspolar m.m
är inte så mkt kablar å koppla in igentligen som sprutet behöver.. lite styrstöm m.m sen spridare å tändspolar å några givare å lite smått å gott..
500 cc spridare blir kalas till de där..
toppen ska man plana när man kör med mls (ska bara ta så lite som möjligt) sen brukar ja slipa lite med ett finare slip papper så man ruggar upp ytan lite, hällst ska man topp decka blocket men ja gjorde inte de å de funkar hittills för mig iaf å detta är andra året.. jag tog bara en slip kloss å typ p240 papper å slipa av så man fick en skysst yta..
köper du mls å arp kitt av ppf får du med limm till packningen samt monterings anvisning samt moment osv
angående inkoppling samt mappning finns de en kille i nora som ja vet e sjukt duktig på speciellt ms kan typ vart kablarna ska i huvet m.m och e duktig på å mappa oxå.. tror nästan han kan löda ihopp en box efter din bil å önskemål osv annars vet han precis vem som ska göra de.. du kan få hans nummer i ett pm isåfall så kan du snacka med han mer om de för ja e inte allt för insatt i ms då ja inte hållt på allt för mkt med de..

okey.. då är det bara börja riva isär Icke vanos motorn nu då o börja att renovera smile
ja tack, jag tar gärna hans nr, Kanske inte är så bråtom nu men kan ju ta det iaf wink

MVH
Senast redigerat av Golfnik (29 oktober 2009)

Följ gärna min projekttråd! :)
-----------------------------------------
Volvo 242 -75 M50B30 Turbo
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=318355


Sök