Jag känner lite panik nu när jag håller på att byta kamrem på min Audi A3 1,9 TDI -97.
Jag började med att skruva bort allt som satt ivägen sen fick jag lov att ta bort ett remhjul till generatoremmen. Det hjulet satt ovan på vevaxeldrevet. När jag lossade skurvarna så satt jag fast insprutingspumens drev för att kunna dra loss bultarna. När jag drog så hackade remmen över några hack. Nu när jag ska ta bort remmen och sätta dit den nya, vad ska jag göra för att faställa att alla drev står på rätt plats!?!?
Det finns märken på veven, kamaxeln och pumpen. Pumpen kan låsas med en pinne (hål i drevet som ska vara i linje med hålet i blocket).
Det avr dumt att inte sätta motorn i TDC, för hamnar kamaxeln 190 grader fel får du ventilsallad... För att undvika det får du vrida runt motorn för hand några varv efter att du monterat den nya remmen. Tar det emot nånstans ska du stoppa omedelbart.
Räknar med att du samtidigt byter spännaren också.
Det finns märken på veven, kamaxeln och pumpen. Pumpen kan låsas med en pinne (hål i drevet som ska vara i linje med hålet i blocket).
Det avr dumt att inte sätta motorn i TDC, för hamnar kamaxeln 190 grader fel får du ventilsallad... För att undvika det får du vrida runt motorn för hand några varv efter att du monterat den nya remmen. Tar det emot nånstans ska du stoppa omedelbart.
Räknar med att du samtidigt byter spännaren också.
Jag tror jag börja förstå hur jag ska göra nu, har lus läs en haynes bok som jag fått tag i. Kan man inte på något sätt ta reda på om kamaxeln står 180 gradet fel?