2532
Sök

Bra kvalitets ljudmätare för rätt pengar

Patrik
124 Inlägg
28 oktober 2009
Trådstartare
hej söker efter hemsidor om ljudmätare som mäter alla sorts olika ljudstyrkor! smile

så kom men hemsidor och bra svar:)

108 Inlägg
30 oktober 2009
vad är det för ljudmätare du vill ha?

De vi använder i våra bilar, och på bilstereotävlingar är ju Term-lab, o de är ett bra instrument, men allt annat än "rätt" pengar, går lös på 7-8000, + att dator behövs.

Gå gärna in och gilla mina sidor, kommer uppdateras hela tiden!
Bilvårdshörnan
Bilstereohörnan

13 Inlägg
30 oktober 2009
BAE spl Pro är vad du söker , ett mycket tillförlitligt instrument som är likvärdigt Term-lab fast det saknar lite av Term-labs funktioner.

Fördelen är priset , du slipper att kånka runt på en laptop och den är superenkel.

Och ja den mäter rätt i jmf mot Term-lab som är det officiella instrumentet !!

Finns på www.bertilssonautoelectronics.se

Mvh Niklas

260 Inlägg
30 oktober 2009
Är bara nyfiken på hur BAE spl Pro mäter kan den bara mäta burpar 2-3sek, el kan den mäta typ 30 sek som i ett bassrace??
Nån som vet o testat !

2004 Fiesta: Team dB-Akuten Kicker, Europa 3:a Extreme 1
2006 CRX:Team Soundmadness DigitalDesigns Bassrace/ESPL Unl
www.street-beat.se PB 163.4dB
2011> Nytt märke KoveAudio

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
30 oktober 2009
http://www.dnbilradio.se/ShowProduct.as … mp;cat=360

En sån har jag och den fungerar faktiskt riktigt bra..
den går att mäta högsta och i realtid om man vill det.

Dock går den ju "bara " till 150 db.
Men spelar man så högt är det nog dags att lägga lite mer pengar på ett instrument ändå.

900:- är den klart värd iallafall.
Dock har han nog inte så många kvar och tar inte in fler på ett tag iallafall..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

BilstereoNörd
576 Inlägg
30 oktober 2009
Black-Angel skrev:
Är bara nyfiken på hur BAE spl Pro mäter kan den bara mäta burpar 2-3sek, el kan den mäta typ 30 sek som i ett bassrace??
Nån som vet o testat !

När man inte har valt peakhold så visar den genomsnitt, men den har inte samma samplingsintervall som termlab i bassrace mode...

För att träna bassrace så behövs TermLab!

Vår mätare är mest till för burpar när man vill ha ett pålitligt resultat när man exprimenterar sig fram till högre dB, precisionen är ju inom +- 0.05dB.
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

260 Inlägg
30 oktober 2009
Ok så då får du bara ett snittvärde av den tiden du spelat då..
Audiocontrolen visar ju hela tiden vad som sker när du spelar..

BilstereoNörd
576 Inlägg
31 oktober 2009
Black-Angel skrev:
Ok så då får du bara ett snittvärde av den tiden du spelat då..
Audiocontrolen visar ju hela tiden vad som sker när du spelar..

Termlab är inställt på ett visst samplingsintervall (tröghet) speciellt för bassrace o ESPL.
Vet inte exakt vilket intervall (verkar vara typ 3-4sekunder?)!

Audiocontrol verkar ha ett AVG mode men den mätaren har en precision på +-1dB så att den är tyvärr inte pålitlig att använda vid labbning då den inkonsekvent kan visa upp mot 2dB fel mot sig själv.
2dB är extremt mycket när man ska jämföra olika lådor och avstämningar.
// Tommy

BAE SPLpro (dB-mätare)

260 Inlägg
31 oktober 2009
Min AC mätare visade 148 o TL 147.7 så så illa är det dock inte som 2dB...

BilstereoNörd
576 Inlägg
31 oktober 2009
Black-Angel skrev:

Precisionen märks nog inte föräns man gör upprepade mätningar för jämförelse, om den visar samma avvikelse på typ tio mätningar så är det mycket bra.
Sen då givetvis vid olika dB för linjäriteten, att den har samma avvikelse vid olika nivåer.
+-1dB är ju deras egen angivelse...
// Tommy

BAE SPLpro (dB-mätare)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 november 2009
BAE skrev:
Black-Angel skrev:

Precisionen märks nog inte föräns man gör upprepade mätningar för jämförelse, om den visar samma avvikelse på typ tio mätningar så är det mycket bra.
Sen då givetvis vid olika dB för linjäriteten, att den har samma avvikelse vid olika nivåer.
+-1dB är ju deras egen angivelse...
// Tommy

Dessutom så är AC och Cousticarna inte linjära för fem öre.

Det går inte ens att jämföra den typen av utrustning med en trycksensor som är kalibrerad.

Som nån sa, skall man ha en mätare som man har nytta utav för sitt tävlande är det TermLab man skall ha, speciellt om man vill kunna köra Bassrace.

En annan sak att ha i minnet är att Bassrace är skyddat som tävlingsformat, och alla försök att köra samma typ av tävlingsgren med annat än TermLab är lagbrott.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

260 Inlägg
2 november 2009
Jag tycker ju ändå Ac funkar bra då det visar 148 o TL visar 147.7..
Visst bassrace e skyddat,, men sverige verkar ju ha egna regler på vissa ställen o inte dom internationella reglerna som gäller övriga välden...

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=1612 roll

http://audioforum.termpro.com/topic/35/1574.html

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
3 november 2009
Black-Angel skrev:
Jag tycker ju ändå Ac funkar bra då det visar 148 o TL visar 147.7..
Visst bassrace e skyddat,, men sverige verkar ju ha egna regler på vissa ställen o inte dom internationella reglerna som gäller övriga välden...

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=1612 roll

http://audioforum.termpro.com/topic/35/1574.html

Du förstod inte vad jag menade, så jag förklarar det TYDLIGT:

Vad visar den vid 120dB, 165dB, 175dB?

Ang. reglerna så kan ni köra eran kampanj bäst ni vill. Jag tycker det är ytterst trist när det sitter två personer i Kalmar som bara dragit branschen baklänges senaste åren och försöker se smarta ut...

Men fortsätt ni, det har ni säkert massor av gott utav....

Ps. Har du funderat på varför inte Sverige kan få samma villkor som alla andra länder i alla andra frågor som finns i världen?
Senast redigerat av jonash (3 november 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

260 Inlägg
3 november 2009
Vem sägar att just TL mäter rätt tar det gamla mot det nya så skiljer det massa db mellan dom..
Visst nu e det de som används o då e det lika för alla helt rätt,,på 90talet var det ju coustic som gällde hade nån kommit med TL då hade det varit samma snack om det.....

Nu e du väldigt nära personangrepp herr jonas,, Här körs det ingen jävla kampanj utan det är ju bara åsikter och det finns defenitvt fler än 2 som har liknade tankar ska du veta o det är INTE bara i kalmar,,alla däremot vågar inte skriva om det.
Sen att du hackade på en kille som åkte till tyskland o tävlade o vann var ju så jävla onödigt men det bar du om ursäkt sen efter nån hade påpekat hur du beter dej skulle jag tro...Det var väl oxå negativ energi för bilstereosporten..

Det e ju bara o gå tillbaka till något/ra år sen vad du höll på med o skrev massa skit på olika forum hur negativt har inte det påverkat på folk o bilstereo tror du ?? du blev tillomed på väg att bli avstäng på vissa forum, sen  snyftades o du bad om ursäkt både hit o dit ,,,
Så du drog nog lika mycket ner detta o botten som du påstår att vi här nere gör..

Det ända hela tiden jag har på pekat är ju reglen om som står i termpro's regler som ni ändrat är ju att man ska få ha valfri skiva ( det är det ända jag frågat om hela tiden)  då det är lättare att gå upp i högre klasser, det det vekar du inte fatta som jag läste på bilstereoforumet,, man strävar väl efter att bli bättre o komma högre har man en massa prylar som man vet kan prestera mycket då vill man ju kanske inte gå i 129.9 el 139.9
Det är ju bara o läsa i termprotråden som skapades där sägs det ju likadant...

Är ju lika så i dBdrag ju där vill ju alla hitta fler o fler dB inte sant annars e det väl ingen ide o hålla på..
I SQ kanske det är annorlunda har du fått ljudet att bli riktigt bra o du e nöjd o dommarna lika så då ändrar du ju ingenting för då vet ju du att nu e det perfekt..

Jag JA jag har snackat med Tomas i går på telefon om detta i bassrace o lite annat o vad som händer så jag tänker inte yttra mej mer i detta..
Om du givetvis inte kommer med fler påhopp..

over & out

4 693 Inlägg
3 november 2009
Han ville ju bara veta vilka mätare som var bra?

Håll er till topic nu grabbar!

Booyakasha!

Livsnjutare
362 Inlägg
3 november 2009
kolla på totalljud.se !

vissa försäkringsbolag är bra tills det händer något....

Gladen Audio
2 388 Inlägg
3 november 2009
highway skrev:
kolla på totalljud.se !

en sån handhållen mätare ger jag inte mkt för, när det gäller att mäta basljud över 120db typ.

inte den svarte mätaren som länkades till innan heller, inte testat i egen bil men såg på vår förra tävling i butiken en som hade en i bilen i framrutan bredvid sensorn till termlabet o det skiljde ett par dB. visst nu var detta i mitten av rutan o sensorn satt till höger där den ska sitta, men så mkt ska det inte skilja i en vanlig bil om mätaren är korrekt.

BAE spl pro vet ja ligger ganska nära termlabet bara det man inte ser nån peakfrekvens eller så.
Senast redigerat av Frippe_L (3 november 2009)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

219 Inlägg
3 november 2009
den svarta mätaren från dn bilradio missar + - 4db så den är verkligen inget o lite på. köpte en sån själv o testa. BAJS hehehe. satsa på bae:s mätare om ni inte vill köpa ett termlab. är nog de som ligger närmast termlab för vettiga pengar.

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
3 november 2009
per-kan skrev:
den svarta mätaren från dn bilradio missar + - 4db så den är verkligen inget o lite på. köpte en sån själv o testa. BAJS hehehe. satsa på bae:s mätare om ni inte vill köpa ett termlab. är nog de som ligger närmast termlab för vettiga pengar.

Min slog 0,2 fel mellan tävling med termlab och när jag testade hemma...
Så det kanske är olika...
Detta var med espl skivan.

Men man ska nog inte köpa en i tron om att det skulle funka lika bra somm ett termlab för då är man nog ute på hal is...
Det är en viss skillnad på bullens korv och oxfile´oxå wink
Och det är inte bara priset cool
Senast redigerat av BMTech (3 november 2009)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

219 Inlägg
4 november 2009
BMTech skrev:
per-kan skrev:

Min slog 0,2 fel mellan tävling med termlab och när jag testade hemma...
Så det kanske är olika...
Detta var med espl skivan.

Men man ska nog inte köpa en i tron om att det skulle funka lika bra somm ett termlab för då är man nog ute på hal is...
Det är en viss skillnad på bullens korv och oxfile´oxå wink
Och det är inte bara priset cool

väldigt sant. hehe. men ja tror mer på bae:s mätare än den  ja har nu. dock är de inga stora pengar för någon av dom i förhållande till termlab. så för o se om man ökar eller minskar så är dom ju helt klart värda sina pengar. dock är de tråkigt att dom bara går till 150db.

Sök