2726
Sök

ABS lampa lyser (helatiden) BMW E36 (BISKTNING SNART)

GARAGET V.D.
900 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
HALLOJ

bilen har stått i ca 5 mån , innan dess så lyste inte abs lampan, men nu när jag började använda bilen igen så började den lysa!!
har varit på grusvägen o bromsat hårt men ABSen fungerade icke då låste hjulen sig!
lampan lyser helatiden o som sagt ABSen fungerar inte !
vad kan det vara ? va ska jag kika nåstans? kan inte så mkt om abs systemet !
hjälpp... tips.... allt uppskattas
OBS har använt SÖK men hittade inte liknade problem!
mvh
marcus

kika gärna på mina bilar
-----------------------------------------------------------
var glad över det du har.. innan du förlorar det..

164 Inlägg
29 oktober 2009
kolla upp om allt sitter som det ska på ABS enheten...

GARAGET V.D.
900 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
Bullet--- skrev:
Lyser ABS en direkt när du vrider på nyckeln, eller när du rullat en bit?

direkt när jag vrider på nyckeln.. vad kan det vara då?

kika gärna på mina bilar

gruvarbetare
152 Inlägg
29 oktober 2009
MaRcUs_BMW skrev:
Bullet--- skrev:

på min 9-3:a -04 så tändes lamp helt plötsligt efter kört ur garaget o iväg 50m. kolla så alla elkontakter sitter fast på varje hjul...min började ge knasiga värden för färd-datorn så på min bil får min signal från v-bakhjul o mätte där o då hade ett stift erga av :-(...jag  bygla i elkabel med ett motstånd så ABS datorn trodde givaren hade kontakt med hjulen till jag bilen börjat rulla då kom larmet igen. men jag fick inte upp detta fel meddelande varje gång jag starta bilen....jag öppna ABS husen o lödde ny kabel till orginal kontakten...
alltså så borde du ha ett kabel brott?? då ABS lyser direkt...

GARAGET V.D.
900 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
steffe67 skrev:
MaRcUs_BMW skrev:
Bullet--- skrev:

på min 9-3:a -04 så tändes lamp helt plötsligt efter kört ur garaget o iväg 50m. kolla så alla elkontakter sitter fast på varje hjul...min började ge knasiga värden för färd-datorn så på min bil får min signal från v-bakhjul o mätte där o då hade ett stift erga av :-(...jag  bygla i elkabel med ett motstånd så ABS datorn trodde givaren hade kontakt med hjulen till jag bilen börjat rulla då kom larmet igen. men jag fick inte upp detta fel meddelande varje gång jag starta bilen....jag öppna ABS husen o lödde ny kabel till orginal kontakten...
alltså så borde du ha ett kabel brott?? då ABS lyser direkt...

vet ej ska kika imon sad

kika gärna på mina bilar

152 Inlägg
29 oktober 2009
Har du otur så är det pumpmotorn som lagt av-det är ett ganska vanligt fel. Tyvärr så sitter den inbyggd i paketet som sitter där på torpedväggen å den är nog dyr....

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

GARAGET V.D.
900 Inlägg
29 oktober 2009
Trådstartare
SevilleDiesel skrev:
Har du otur så är det pumpmotorn som lagt av-det är ett ganska vanligt fel. Tyvärr så sitter den inbyggd i paketet som sitter där på torpedväggen å den är nog dyr....

hoppas inte det...

kika gärna på mina bilar

50 Inlägg
30 oktober 2009
Har du testat ifall absen funkar?, om inte så kör en bit och bromsa kraftigt, då märker du.
Det vanligaste är att abs givarna går sönder, dom sitter typ bakom bromsskivan, du ser dom tydligt om du följer kabeln, 1 går till bromsok = slitagevarnare, inte den, den andra kabeln, ta upp givaren och rengör den, däremot är det vanligt att dom spricker och tar in fukt = ger fel signal eller går sönder helt (avbrott), försök att göra rent den med någon form rengöringsspray av något slag, vet inte hur känslig en abs-givare är, men jag skulle tippa på att det inte räcker med att göra rent den, Kostar runt 800:- ny på bmw, enklast och ta reda på vilken som är trasig är och åka till en verkstad som har tillgång till dator och koppla upp bilen och då får man reda på vilken givare det är.
Senast redigerat av Toker1 (30 oktober 2009)

GARAGET V.D.
900 Inlägg
30 oktober 2009
Trådstartare
Toker1 skrev:
Har du testat ifall absen funkar?, om inte så kör en bit och bromsa kraftigt, då märker du.
Det vanligaste är att abs givarna går sönder, dom sitter typ bakom bromsskivan, du ser dom tydligt om du följer kabeln, 1 går till bromsok = slitagevarnare, inte den, den andra kabeln, ta upp givaren och rengör den, däremot är det vanligt att dom spricker och tar in fukt = ger fel signal eller går sönder helt (avbrott), försök att göra rent den med någon form rengöringsspray av något slag, vet inte hur känslig en abs-givare är, men jag skulle tippa på att det inte räcker med att göra rent den, Kostar runt 800:- ny på bmw, enklast och ta reda på vilken som är trasig är och åka till en verkstad som har tillgång till dator och koppla upp bilen och då får man reda på vilken givare det är.

hej o tack för att du svarade..
jag har provat ABS:en, jag körde ca 90 o bromsat hård men då låste bromsen sig på alla 4! o det kan inte vara att alla givarna har gått sönder i samtidigt elr?  abs lampan lyser hela tiden.. vad kan det vara tror du?

kika gärna på mina bilar

NoFuckNoRide
474 Inlägg
30 oktober 2009
ta en ÅM mätare och kolla varje givare så kan du se vilken som är trasig

Sug Performance Club

50 Inlägg
1 november 2009
räcker med att en sensor går sönder så slutar absen funka, så går vänsterfram så så slutar absen och funka helt, även fast dem andra 3 givarna är hela.

GARAGET V.D.
900 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
jag var in på verkstaden å kopplat bilen till datan.. först så visade datan att abs enheten har gått sönder + båda fram givarna har pajjat.. verkstadsmannen misstänkte att det inte stämmde, han försökte en gång till å då var det bara högerfram givaren som har pajjat.. han var osäker så han hissade upp bilen mätte å då fick han signal från höger fram givaren hmm det betyder att den funkade, han provade vänstra sidan men fick ingen signal, då blev han galen å sa att han ger upp!! vad e det för fel på min abs?
jag har besiktning snart orkar ej koppla från abs lampan, vill helst laga han istället.
MVH
Marcus

kika gärna på mina bilar

...has left the building...
4 474 Inlägg
27 april 2010
Du kommer INTE igenom hos Bilprovningen genom att "koppla från" ABS-lampan om besiktningsteknikern är någorlunda uppmärksam. Har bilen ABS så skall kontroll-lampan lysa för att sedan slockna. Visst finns det "fulkopplingar" som kan användas men men...I ditt fall tror jag på nån defekt givare och/eller kabelbrott nånstans, förlagsvis i närheten av en givare

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

GARAGET V.D.
900 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
dawwe skrev:
Du kommer INTE igenom hos Bilprovningen genom att "koppla från" ABS-lampan om besiktningsteknikern är någorlunda uppmärksam. Har bilen ABS så skall kontroll-lampan lysa för att sedan slockna. Visst finns det "fulkopplingar" som kan användas men men...I ditt fall tror jag på nån defekt givare och/eller kabelbrott nånstans, förlagsvis i närheten av en givare

ja det vet ja..
hur listar man ut det? hur hittar man kabelbrottet om det nu stämmer? alltså jag blir galen på abs:en

a just.. kom på en ganska konstig/viktig grej "kanske", stänger man av bilen å bormsa hårt å fortsätter bromsa å slå på tändningen samtidigt så blinkar abs lampan sedan låter det ("chik") å samtidigt slutar ABS lampan blinka. har aldrig varit med om liknande, även killen på verkstaden var förbluffad över detta

kika gärna på mina bilar

1 212 Inlägg
27 april 2010
gör rent allt, nolla batteriet en stund och ut och kör...
funkar inte detta så kostar det 1tkr per sida att byta ut sensorena.
felet ligger i dessa, men har du en jäkla tur så räcker det med att göra rent.

får du klart med rengörning, så ta in bilen på en diagnos igen.......

kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

GARAGET V.D.
900 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
kenth66 skrev:
gör rent allt, nolla batteriet en stund och ut och kör...
funkar inte detta så kostar det 1tkr per sida att byta ut sensorena.
felet ligger i dessa, men har du en jäkla tur så räcker det med att göra rent.

får du klart med rengörning, så ta in bilen på en diagnos igen.......

kenth66

har gjort rent.. hände iget abs lampan lysser fortfarande. jag kollade om det var nå kabelbrott o det var inte inte det heller.. ska nog bytta givarna fram å kolla va som händer då. måste man nolla battriet när man bytar givarna?
mvh

kika gärna på mina bilar

1 212 Inlägg
28 april 2010
bara att byta...

mvh kenth66

GARAGET V.D.
900 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
tack för alla! problemet e över smile denna tråden kan vara kvar för de som har samma problem .
jag mätte vänstra givaren å den gav ingen signal alls så gjorde jag rent den ordentligt å då gav han signal smile sedan startade jag bilen o åkte lite men ABS lampan lysste ändå, då kom jag tillbax å gjorde rent givarn på högra sidan men det hjälpte inte, jag mätte å den gav signal fast konstigt signal ! alltså jag snurade inte på däcket, fast den gav signal ändå å signalen steg upp från 0 till 19,8 å då orkade ja inte mer. jag satt ditt en ny givare smile å så fort vred ja på nycklen sloknade abs lampa j*vel smile
mvh
marcus

kika gärna på mina bilar

1 212 Inlägg
30 april 2010
härligt!!

kenth66

bra val att ha tråden kvar..

76 Inlägg
12 maj 2010
Bra tråd! Detta gäller ju för de flesta bilar som har abs kan jag tänka mig.
Ännu ett klipp från Bosse bildoktorn när han gör rent givarna! big_smile
http://svtplay.se/v/1561417/oppet_arkiv … mpan_lyser

Sök