3309
Sök

Vilka bil-modeller anser ni vara sönder importerade?

711 Inlägg
21 mars 2005
Trådstartare
#1
Jag gör en snabblista som vi kan senare uppdatera.

BMW

E34
E36
E39

Mercedes

SL
SLK
CLK
C-klass

Volvo

850
V70
C70

Audi

A8
A6
S4

Opel

Calibra
Tigra
Vectra V6

Chevrolet

Corvette C4

Toyota

Supra

Nissan

zx 300


Har jag rätt? Det är i alla fall vad jag tror. Finns säkerligen fler modeller, vad tror ni?

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

Moderator+
1 081 Inlägg
21 mars 2005
#2
Beror på definitionen av sönder importerad?

Mvh

Vem jag?

Rallyförare
1 075 Inlägg
21 mars 2005
#3
Nästan varenda mv6:a på blocket är import som påstås ha gått 10-15tusen mil... Regnr Wxx xxx i början.

Skulle aldrig köpa en importbil då mätare ofta är fifflade...
I mina ögon är importbilarna inte värda ens hälften av sv-sålda bilar...


711 Inlägg
21 mars 2005
Trådstartare
#4
Alltså, den modellen som importerats mest av privatpersoner hit till Sverige från biltillverkaren.

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

711 Inlägg
22 mars 2005
Trådstartare
#5
carnageman skrev:
Nästan varenda mv6:a på blocket är import som påstås ha gått 10-15tusen mil... Regnr Wxx xxx i början.

Skulle aldrig köpa en importbil då mätare ofta är fifflade...
I mina ögon är importbilarna inte värda ens hälften av sv-sålda bilar...

Där har du fel, hittar du en fin bil i Tyskland eller en bil som importerats av en privatperson till egen bruk är i många fall i bättre skick dessutom bättre utrustad än de svensksålda bilarna, inte minst med tanke på saltet.

Dessutom så litar jag absolut INTE på mätarställningen på svensksålda bilar. Jag VET med säkerhet att många många sv.sålda bilar skruvas flitigt.
Varför skulle tyska bilar skruvas och inte svenska? Är det en sjukdom i tyskland tro?

Jag tror nog mer att det är handlaren eller köparen som fifflar med mätaren. Dvs under resan från ty. till sv. 

Bilar som har gått lika mycket och är lika gamla är, alltid bättre i Tyskland oavsett vad vissa vill tro och de skruvas inte mer än sv. sålda faktiskt . Sen att folk och framförallt bilhandlare fifflar med dokumentation och mätarställning för att tjäna pengar på dem innan de registreras i Sverige, är en annan femma .

Tyskarna brukar generellt ta hand om sina bilar mycket bättre än vi!
Svenskarna vågar sällan varva ut ordentligt. Dom tror att en träff på banan då och då, kompenserar detta. Eller att dom drar lite folk vi rödljus, till skillnad mot tyskar som gärna går över 4500 varv i varje växel på motorvägen.

Fördelen med import bilarna är skicket och utbudet, de flesta bilar som finns i Sverige kan vara asplågade i många fall. Sen är vägarna i Tyskland finare vilket gör att det mesta på bilen inte slits ut en tiondel så fort som i Sverige.
     
Som sagt, Oftast så är den tyska bilen bättre behandlad än den svenska. (Tror det finns ett reportage här på sidan om en dag bland tyska bilhandlare.) Sedan ska man ju som sagt inte jämföra utrustningen, för de är mycket mer utrustade i tyskland speciellt bland bilar upp till 98, 99 årsmodell.

Det är väldigt vanligt att bilar i tyskland rullar 10 000 mil om året, vilket de flesta svenskar har lite svårt att förstå. Det finns många handelsresande som ett par gånger i vecka kör typ ToR Munchen-Flensburg och byter bil vartannat till vart tredje år. Det är bl a på dessa bilar som sedan mätaren skruvas och som svensken inte vill tro kan ha gått så långt. Det finns ett gammalt tyskt uttryck som heter " Die dumme schwede" det passar rätt bra här.   wink
Senast redigerat av Black Knight (22 mars 2005)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
22 mars 2005
#6
Nissan 200sx finns det gö en och annan som är importerad

Finns ganska så många importerade Jeep Cherokee också

SAAB 900 Cab och 9-3 Cab
Senast redigerat av Markus_C (22 mars 2005)

fullt ös medvetslös
122 Inlägg
22 mars 2005
#7
jag tycker inte det är mer fel på importbilar än svensksålda bilar. köper man en direktimport från personen som tagit in den så kan man nästan se mer på personen än bilen o den är skuvad eller inte.. är säljaren skruvad är bilen troligen det åxå.....

nej, nu flyttar jag till dubbla fyrportare o 8 cylindrar

Audiot ;)
195 Inlägg
22 mars 2005
#8
VW Golf III

Mr.Speed
Audiot ;)

Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
22 mars 2005
#9
Jag tror inte att syftet med tråden va att diskutera viket som är bäst en svensk såld eller en importerad. Snarare vilka bilmodeller som har tagets in i sådan mängd att priserna på markanden sjunker på grund av att tillgången på bilar ökat i med att en stor mängd av modellen importerats.

Carpenter
310 Inlägg
22 mars 2005
#10
Tysken skruvar oftast inte bilar utan det är "hederliga harry" på bakgården hemma i din kommun som gör det sen säljer till vrakpriser och iomed att svensken oftast inte vet hur dom skall titta ställningen så tror dom att alla bilarna ska kosta så.

Och därför så tvingas oftast dom med en tex. BMW säljas till underpris

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

1 639 Inlägg
22 mars 2005
#11
carnageman skrev:
Nästan varenda mv6:a på blocket är import som påstås ha gått 10-15tusen mil... Regnr Wxx xxx i början.

Skulle aldrig köpa en importbil då mätare ofta är fifflade...
I mina ögon är importbilarna inte värda ens hälften av sv-sålda bilar...

Min bil finns endast som import eftersom den aldrig såldes i Sverige mellan 95-99, så den kan omöjligt vara värd hälften av en svensksåld,hahaha... Dork !
Dessutom hade min bil aldrig varit i närheten av vare sig salt eller snöslask och var således i ett skick som få Svensksålda bilar är i...
Senast redigerat av mrcelica (22 mars 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

Rallyförare
1 075 Inlägg
22 mars 2005
#12
Ja du kan ju iallafall inte garantera milen på den då du inte har alla besiktningspapper från den va ny.
Saltet är skit, jag är och förblir saltmotståndare, förstår inte varför man klagar på att det inte är saltat, dom som gör det borde antingen lära sej köra bil eller skita i det helt och sälja bilen....

Det black knight skrev kan jag oxå kommentera med att det stämmer...
Jag är som bekant motståndare till dom extremt låga hastighetsgränserna i sverige...
...Man ska vara aktiv bakom ratten inte passiv !
Mer om det finns att läsa i allmänna forumet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=1416

mrcelica skrev:
carnageman skrev:
Nästan varenda mv6:a på blocket är import som påstås ha gått 10-15tusen mil... Regnr Wxx xxx i början.

Skulle aldrig köpa en importbil då mätare ofta är fifflade...
I mina ögon är importbilarna inte värda ens hälften av sv-sålda bilar...

Min bil finns endast som import eftersom den aldrig såldes i Sverige mellan 95-99, så den kan omöjligt vara värd hälften av en svensksåld,hahaha... Dork !
Dessutom hade min bil aldrig varit i närheten av vare sig salt eller snöslask och var således i ett skick som få Svensksålda bilar är i...
Senast redigerat av carnageman (22 mars 2005)


1 639 Inlägg
22 mars 2005
#13
Inga problem att garantera milen då jag har alla servicefakturor och andra papper från första ägaren.
Dessutom hade bilen gått betydligt mer än vad som är normalt så att den skulle vara skruvad är inte möjligt...

Mätarskruv och annat fuffens förekommer mest bland importerade BMW´...
Senast redigerat av mrcelica (22 mars 2005)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....

157 Inlägg
22 mars 2005
#14
enkelt svar, Opel Calibra!!

55 Inlägg
23 mars 2005
#15
carnageman skrev:
Ja du kan ju iallafall inte garantera milen på den då du inte har alla besiktningspapper från den va ny.

Alla tyskar kör som svin, missköter serviceintervaller och skruvar mätaren! det är sant! jag lovar!

www.matarservice.com för att nämna en som sysslar med sånt i sverige..

Enkelt att komma undan och tjäna mer pengar på det i sverige också.. man skruvar helt enkelt mätaren drygt 500-1000 mil mellan varje service så har man en fin servicebok på bilen och allt ser okej ut i bilregistrets papper.. och man tjänar ju mer på den då eftersom den är svensksåld och det finns människor som är naiva och stirrar sig blinda på en siffa på ett instrument.. som tar några sekunder att ändra..  så bara för att det är en svensksåld / ägd bil så ska man inte ta allt för givet...

5 Inlägg
23 mars 2005
#16
Jag tycker nog att BMW:s E39 serie är rätt "sönderimporterad" främst 740.

hälsn

757 Inlägg
28 mars 2005
#17
jag tycker att Toyota supra och nissan skyline är rätt sönderimporterade och uttjatade... Golfarna är iufersej rätt uttjatade... och alla bmws och mercor är rätt sönderimporterade med

BMW Power
2 362 Inlägg
16 oktober 2005
#18
Black Knight skrev:
Jag gör en snabblista som vi kan senare uppdatera.

BMW

E34
E36
E39

Mercedes

SL
SLK
CLK
C-klass

Volvo

850
V70
C70

Audi

A8
A6
S4

Opel

Calibra
Tigra
Vectra V6

Chevrolet

Corvette C4

Toyota

Supra

Nissan

zx 300


Har jag rätt? Det är i alla fall vad jag tror. Finns säkerligen fler modeller, vad tror ni?

måste säga vr6or .. alltså VW big_smile

BMW, bogsering med wire :/

8 Inlägg
16 oktober 2005
#19
asså volvo 850 är ju Extremt uttjatad....vilken annons man än ser med en 850 så är det import och typ 13000 mil på mätaren =P ...
men som tidigare användare sagt så är jag absolut inte emot importerade bilar då jag anser dom flesta importerade bilar vara i bättre skick än dom svenska jämlikarna....

mvh//BEja

SSS -12
3 217 Inlägg
16 oktober 2005
#20
Vi kan ju börja med att lägga in Honda CRX i den listan

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu


Sök