Det är en så kallad vtec-e (economy) motor. På låga varv och med lägre belastning stängs ena insugsventilen på varje cylinder nästan helt för att ge en lean (mager) förbränning. Hade en Civic med den äldre 90hk vtec-e med D15-Z3 motorn, snål rackare .
The d15z6 is a 16v SOHC but it only uses 12 valves when in eco mode (the green light on the dash is on) this only works under 3000 revs when the throttle is less than half pressed. It only has vtec on the 8 intake valves
Det är en så kallad vtec-e (economy) motor. På låga varv och med lägre belastning stängs ena insugsventilen på varje cylinder nästan helt för att ge en lean (mager) förbränning. Hade en Civic med den äldre 90hk vtec-e med D15-Z3 motorn, snål rackare .
The d15z6 is a 16v SOHC but it only uses 12 valves when in eco mode (the green light on the dash is on) this only works under 3000 revs when the throttle is less than half pressed. It only has vtec on the 8 intake valves