Fick en vacker dag förra sommaren en stôllig ide om att bygga en husvagn till min veteranmopen. Här får ni följa utvecklingen från nått som liknar ett två rutigt källarfönster till färdig husvagn i miniatyr. Enjoy!
Så här såg den ut tidigt i våras. Tyvärr så har de tidigaste bilderna försvunnit under mystiska omständigtheter.
Ramen till överbyggnaden på plats samt dragstången provmonterad.
Dragstängerna som löper rakt genom hela ramverket fördelar kraften från dragstången gämnt över hela underedet.
Dragstångs-infästningen mot underedet.
Får hjälp av mammas särbo med byggandet, även han är mopedgalning.
Här läggs grunden för husvagnens runda form.
Lite finnish så blir de så bra så!
Spillvirke och lite lektyr... hehe.
Nu börjar det hända saker! Fram och bakstyckena var dom som sågades till på de två tidigare bilderna.
Ett litet smakprov av vad som komma skall.
Ett litet smakprov av dom komma skall.
Utprovning av sidostycken.
Sågat och klart! Bara en sida kvar.
Sidostyckena limmas och skruvas fast.
Sidostyckena är byggda i 4 mm tjock plywood. Plant underede samt målat med tjock lackfärg för bättre smuts avstötning.
Takbågarna sågas till med tigersåg och utagen för takreglarna tas ut med japansåg.
Det är noga att det passar exakt!
Så där ja, då var takramen ihop monterad också!
Nu börjar det allt likna en husvagn.
Första strykningen med grundfärg.
Golvplattorna ska även dom grundmålas. Anledningen till att golvet är delat i två är om man i framtiden behöver komma åt dragstängerna så blir de lättare om golvet är utformat som två luckor.
Måla, måla måååla!
Slipa spackel... drygt!
Nu börjar de verkligen likna nått!
Nu undrar ni säkert om den gamla Sachen orkar med och dra allt detta? -Ja, det gör den! Provkörning på plant underlag och i uppförsbacke gjordes samma dag, med betyget godkänt.
Är det någon där ute som redan nu vet av vilket husvagnmärke min vagn ska efterlikna? Jag ger er en ledtråd, dom gula ränderna är en klassiker!
Mycket jobb med maskering, men snyggt blir det!
Vad vore en husvagn utan fönster?
Det där blev ju bra!
Nymålat, se men inte röra.
Nå, kommer ni på vilken svensk klassiker den efterliknar?
Ett klassiskt utförande på en husvagn. Ett stort fönster fram och bak och två mindre fönster på långsidorna.
Stripes on!
Stripes on!
Plåtslageri på det som ska bli husvagnstaket. Både husvagnens gavlar och tak är byggt i aluminiumplåt för att spara vikt.
Lätt slipat med smärjelduk och rengjort med T-röd.
Först ett lager med Etcht Primer från International.
Sen två lager med grundfärg från International.
Svaret på frågan är Öggestorp. Antagligen bland den mest klassiska svenska husvagn-tillverkaren som någonsin funnits. Vagnarna byggdes i Jönköping i Småland och dom klassiska gula ränderna på vit botten är en kompination som dom hade från starten 1961 till början på 1990-talet.
Bakljusen. Tysk-importerade från ett företag som nytillverkar gamla cykel och moped detaljer.
Inrednings-ritning. Den ska inredas med en egenbyggd kylbox, skafferi, hyllor och lite annat smått och gott. Samt ett enkelt men prisvärt gasolkök från Biltema över kylboxen längst fram i vagnen. Dock så är iden om en diskho (på högersida) helt skrotad. Blir enklare att bara hänga en diskbalja på utsidan av vagnen i stället.
Ska bli kul att se om du har användning av inredningen och hur det fungerar i praktiken!
Har själv en riktigt udda fullzisehusvagn (eh, på 600 kilo) som jag renoverat, en BoCa från -66. Bornhall och Carlsson, handbyggd i Nossebro. Byggdes runt 40 st, såvitt jag vet finns tre kvar som rullar, och min är en av dem!
Ska bli kul att se om du har användning av inredningen och hur det fungerar i praktiken!
Har själv en riktigt udda fullzisehusvagn (eh, på 600 kilo) som jag renoverat, en BoCa från -66. Bornhall och Carlsson, handbyggd i Nossebro. Byggdes runt 40 st, såvitt jag vet finns tre kvar som rullar, och min är en av dem!
Lycka till med lilla byggprojektet!
Man tackar! Ja, de ska fungera tror jag... Men den som lever får se, de e ju mycket speciallösningar i ett sånt hät bygge. Men de löser sig sa kärringa som sket i vasken! Jasså, en till husvagns entusiast, alltid trevligt. Hoppas du har eller ska lägga upp bilder på de projektet!