3342
Sök

Turbo eller byte av top och kam m.m.?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
3 november 2009
#21
AnderssonE30 skrev:
NITROUS skrev:
kristofferoo skrev:
Hehe.. Hela grejjen med "projektet" är i grunden ett projektarbete i skolan^^ Och vet inte om jag orkar skaffa en ny bil, måste först sälja den jag har. Och hela grejjen går ut på att jag ska lära mig trimma, och inte köpa färdigt som ex en 740 turbo smile Sen kollade jag lite på blocket igår, och dom flesta ligger på runt 20, vilket är pengar jag inte har eller vill lägga ut på en annan 740^^
Så tänkte därför köra med de trim jag nämnde tidigare. Men undrar vilket som är lättast när de gäller arbete, tid, pengar och besiktningen? smile

/ Kristoffer

en turbokonverterad bil får du inte genom besiktnigen om du inte reggar som ombyggt fordon.

Det går ju aldrig att regga en turbokonverterad motor. Visst går det att regga en bil med turbomotor men du kan aldrig regga din bil med ursprungsmotor som du har monterat turbo på!! Ska det reggas så ska du ha en motor som har turbo standard. Hoppas det igentligen va detta du menade tongue

nä, men menade amatörbyggt fordon wink , sen går det om bilen är äldre än 1975

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

22 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#22
AnderssonE30 skrev:
NITROUS skrev:
kristofferoo skrev:
Hehe.. Hela grejjen med "projektet" är i grunden ett projektarbete i skolan^^ Och vet inte om jag orkar skaffa en ny bil, måste först sälja den jag har. Och hela grejjen går ut på att jag ska lära mig trimma, och inte köpa färdigt som ex en 740 turbo smile Sen kollade jag lite på blocket igår, och dom flesta ligger på runt 20, vilket är pengar jag inte har eller vill lägga ut på en annan 740^^
Så tänkte därför köra med de trim jag nämnde tidigare. Men undrar vilket som är lättast när de gäller arbete, tid, pengar och besiktningen? smile

/ Kristoffer

en turbokonverterad bil får du inte genom besiktnigen om du inte reggar som ombyggt fordon.

Det går ju aldrig att regga en turbokonverterad motor. Visst går det att regga en bil med turbomotor men du kan aldrig regga din bil med ursprungsmotor som du har monterat turbo på!! Ska det reggas så ska du ha en motor som har turbo standard. Hoppas det igentligen va detta du menade tongue

Jaha, trodde att man inte fick ha turbo nånsin....Skämt åsido, ja det var så jag menade tongue

22 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#23
Förresten..kan jag byta data box till nå snabbare chip eller hur mycket påfrestningar klarar en b230f av?
Eller hur fungerar det?smile Hörde en kompis prata om nån box i hans bil.. Men är det nått ni rekommenderar?
Tack för all hjälp!

Kristoffer

Mekaniker/Fordonstek
80 Inlägg
3 november 2009
#24
Du har ju regina system vad jag vet, och chip till en sugis är som att dra in öppet filter och tro man skall få 10hk extra smile Skall du trimma har du verkligen en bil som inte är rolig. du kan höja kompen och porta toppen på insug och avgas och sen nytt grenrör och större avgas. Självklart kan mera göras men det kostar.. skall du slänga på turbo så är det en hel del som skall göras. ny kabelmatta boxar osv. in the end så är det bäst att du skaffa en bil med turbo. //

EDIT. Det finns en del vanliga gl bilar här på Garaget som är lite små trimmade. titta vad dom har gjort.
Senast redigerat av Skeden (3 november 2009)

Kör 940Sleeper

22 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
#25
Okej, som jag anade då =/
tack endå smile

Mvh


Sök