Motorolja från Biltema vs mobil1

kallabaz
11 januari 2010 · 362 Inlägg

JonasBilstrup skrev:
Man läser i varenda forum i massa olika trådar om biltemas oljor om hur bra vs dåliga dom är!
Så igår mailade jag Biltema och frågade dom lite!
Här har ni en kopia på mailet! Hoppas att det ger något svar till någon iaf!

http://www.geting.se/viewimage.php?imag … a olja.JPG

Gott!
Lite tråkigt att de inte undertecknar mailet med namn.

bushmyra
12 januari 2010 · 782 Inlägg

Mölle-fbg skrev:
Det här med oljor är en djungel men personligen så skulle jag alldrig köpa biltema då castrol magnatek bara är lite dyrare!! med min rabatt!smile och gekås har mobil1 till otroliga priser!!!!! 170kr för den silvriga halvsynteten tror ja de va:) 4liter då!! ps köp inte filtret på biltema för jag har varit med om en hel del bilar som börjat knacka när det varit monterat!!! och försvunnit med ett riktigt filter;) men dom kanske är bättre nu!!??? NEJ biltena har ok verktyg mm till bra priser men hjärtat och bromsarna på bilen förtjänar bättre:) mvh mölle

Förklara gärna hur en motor kan börja knacka pga av ett oljefilter från biltema och sen sluta knacka med ett annat.. Det låter otroligt yikes Så tänker jag så här hur märker ni om en olja är bra eller dålig?? alltså konkret ! hur vet DU att en olja är "dålig" komm inte med något skitsvar som " den luktar illa" eller "den känns sämre mellan tummen och pekfingret"
Jag är nog lite märkes kille själv men jag har bra rabatt genom jobbet.

Senast redigerat av bushmyra (12 januari 2010)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..
Volvo 745 "Epan" (1990)
Audi A4 avant TS 1.8t "Stereobilen" (2004)
Snajdarn Lights out.
12 januari 2010 · 124 Inlägg

Har man verkligen bestämt sig på förhand att något är skit så blir det också det. - Oavsett hur det funkar.

kolvas
12 januari 2010 · 4 001 Inlägg

bushmyra skrev:

Mölle-fbg skrev:
Det här med oljor är en djungel men personligen så skulle jag alldrig köpa biltema då castrol magnatek bara är lite dyrare!! med min rabatt!smile och gekås har mobil1 till otroliga priser!!!!! 170kr för den silvriga halvsynteten tror ja de va:) 4liter då!! ps köp inte filtret på biltema för jag har varit med om en hel del bilar som börjat knacka när det varit monterat!!! och försvunnit med ett riktigt filter;) men dom kanske är bättre nu!!??? NEJ biltena har ok verktyg mm till bra priser men hjärtat och bromsarna på bilen förtjänar bättre:) mvh mölle

Förklara gärna hur en motor kan börja knacka pga av ett oljefilter från biltema och sen sluta knacka med ett annat.. Det låter otroligt yikes Så tänker jag så här hur märker ni om en olja är bra eller dålig?? alltså konkret ! hur vet DU att en olja är "dålig" komm inte med något skitsvar som " den luktar illa" eller "den känns sämre mellan tummen och pekfingret"
Jag är nog lite märkes kille själv men jag har bra rabatt genom jobbet.

en bil sak inte kunna börja knacka utav ett Biltema-filter, och gör den det så slutar den inte med ett "riktigt" filter för skadan är redan gjord, det jag skulle kunna tänka mig kan hända är att dåliga hydrauliska ventillyftare/tryckare kan låta någon sekund extra eftersom Biltemas filter (förr iaf) inte hade någon backventil.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
EvoJenza
24 februari 2010 · 151 Inlägg

Den eviga tjatet om biltemas olja. Har haft tre bilar där jag har haft biltemas olja. ALDRIG motorproblem.
En av dom kördes 2000 mil mellan bytena för att se om det funkade. uppbromsningar, varvstopp och tokvarva med kall motor. Men idag köper jag inte biltemas olja. Inte för den är dålig men jag köper den på Swedol. Billigare och med samma klassning.
Om man nu ska klaga på oljor eller företag kan man ju läsa på lite. Bästa är ju att maila företaget så får man ett svar och alla blir nöjda. Eller ja, vi som handlar på biltema blir nöjda och dom som bestämt sig för att biltema är skit blir surare. Troligen så har dom köpt nåt på biltema och monterat fel eller så var felet där innan.

Volvo 940 "Drifting-släde" (1991)
Mölle-fbg
26 februari 2010 · 20 Inlägg

De här med filtrena och knackningar givetvis lyftare är ju oljetrycket de beror på!! och ni menar att de är ok utan backventil vilket betyder att de går torrt innan trycket är ok!!!??? biltema kanske har änrat filtrena vad vet jag`!?? och jag har jobbat som bil mek i 10 år ca så de är bara erfarenheten som pratar inget labb!! har gjort skillnad med märkesfilter!! faktum!! mvh

Volvo 855 se 2,5 "bruksholken" (1996)
BMW 635 csi "hajen" (1984)
gamlingen
26 februari 2010 · 5 198 Inlägg

De kan ju inte sälja filter som motorerna havererar av. .det säjer sej självt,då skulle dom bli stämda på miljon belopp årligen.  Jag skulle vilja se den som fått haveri av biltema olja/filter (alltå bevisat att det beror på detta) inte enbart,, jag bytte till..... ok motorn rasade... som den troligen skulle ha gjort annars oxå.

sirmiro Double-Unicorn Rider
26 februari 2010 · 2 486 Inlägg

Mölle-fbg skrev:
De här med filtrena och knackningar givetvis lyftare är ju oljetrycket de beror på!! och ni menar att de är ok utan backventil vilket betyder att de går torrt innan trycket är ok!!!??? biltema kanske har änrat filtrena vad vet jag`!?? och jag har jobbat som bil mek i 10 år ca så de är bara erfarenheten som pratar inget labb!! har gjort skillnad med märkesfilter!! faktum!! mvh

Som bilmek så kan du inte se vad som händer i motorn, tyvärr.

Ska man se om det verkligen gör skillnad ska det ske i ett labb med lika villkor för alla filter som testas, inte med partiska mekaniker som inte tror på biltemas saker.
Om det nu skulle gå torrt till det fanns tryck skulle väl nästan alla motorer rasa direkt - inte sant? För enligt alla mekaniker jag talat med rasar motorn väldigt fort om den inte får olja (vilket mina erfarenheter med säger) men ändå finns massor med bilar som gått 10-20-30k mil med biltemafilter & biltemaolja som bytts med lagom intervall som går bättre än de med märkessaker.
Och knackningar kan bero på många saker, oljetryck kan vara en orsak, viskositet en annan, slitna delar en 3e... Finns massor av saker - men bilmekar brukar dra slutsatser fort, laga det som inte var trasigt och bilen låter värre när den kommer ut från verkstan - DET är min erfarenhet...


Kom tillbaka till verkligheten och se att det fungerar i de allra flesta fall.
"Erfarenhet" från en bilmek är som att fråga en chef på CocaCola om Pepsi smakar gott...

Kavli Motborgare
26 februari 2010 · 1 099 Inlägg

Mölle-fbg skrev:
De här med filtrena och knackningar givetvis lyftare är ju oljetrycket de beror på!! och ni menar att de är ok utan backventil vilket betyder att de går torrt innan trycket är ok!!!??? biltema kanske har änrat filtrena vad vet jag`!?? och jag har jobbat som bil mek i 10 år ca så de är bara erfarenheten som pratar inget labb!! har gjort skillnad med märkesfilter!! faktum!! mvh

Interessant utlåtande.

Ett filter orsakar knackning.  Mätte du oljetrycket då och såg att det var på tok för lågt med Biltema-filteret?
Om du nu är bilmek, så förväntar man sig att meken ifråga felsöker och hittar orsaken till problemet och inte bara byter delar tills det blir bra.

-- K

mats757
26 februari 2010 · 922 Inlägg

http://www.mr2.com/TEXT/oil_filter_test.html

Varken Volvo, SAAB, BMW eller Biltema har någon fabrik som tillverkar oljefilter. Dom köper filtren av den filtertillverkare som lämnar lägst pris, men ändå uppfyller kravspecifikationen.

Testet man kan läsa i länken är ganska gamal, det skiljer säkert mot hur det är i dag. Men troligtvis är ALLA filter som är med i det testet bättre i dag. Speciellt sk lågprisfilter.

Mats

kolvas
26 februari 2010 · 4 001 Inlägg

Kavli skrev:

Mölle-fbg skrev:
De här med filtrena och knackningar givetvis lyftare är ju oljetrycket de beror på!! och ni menar att de är ok utan backventil vilket betyder att de går torrt innan trycket är ok!!!??? biltema kanske har änrat filtrena vad vet jag`!?? och jag har jobbat som bil mek i 10 år ca så de är bara erfarenheten som pratar inget labb!! har gjort skillnad med märkesfilter!! faktum!! mvh

Interessant utlåtande.

Ett filter orsakar knackning.  Mätte du oljetrycket då och såg att det var på tok för lågt med Biltema-filteret?
Om du nu är bilmek, så förväntar man sig att meken ifråga felsöker och hittar orsaken till problemet och inte bara byter delar tills det blir bra.

-- K

nej, idag sker det tyvärr mycket "det är nog det så jag byter det" och "ajdå, det var det inte men då är det nog det här som är fel så då byter vi det"


Min erfarenhet av Biltemas oljefilter är gamla och på den tiden hade dom INTE backventil i filtrena och då tog det 2-3 sekunder innan man hade normalt oljetryck, precis som det blir vid ett oljebyte med "märkesfilter" (med backventil) och första uppstarten av en motor

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
jocke_gronberg
28 februari 2010 · 4 586 Inlägg

Känns så skönt att ha en gammal bil som blir toknöjd med biltema oljan då den är flera gånger bättre än vad som krävs. Sedan att det bara går i 3 liter är perfekt. Då räcker 10 liters dunken länge big_smile

kallabaz
3 mars 2010 · 362 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Känns så skönt att ha en gammal bil som blir toknöjd med biltema oljan då den är flera gånger bättre än vad som krävs. Sedan att det bara går i 3 liter är perfekt. Då räcker 10 liters dunken länge big_smile

Min 10-litersdunk håller för ett byte och 800 mils körning. (6 liter vid byte samt 0,5 liter per 100 mil) i min v70 tongue

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
3 mars 2010 · 3 180 Inlägg

kallabaz skrev:

jocke_gronberg skrev:
Känns så skönt att ha en gammal bil som blir toknöjd med biltema oljan då den är flera gånger bättre än vad som krävs. Sedan att det bara går i 3 liter är perfekt. Då räcker 10 liters dunken länge big_smile

Min 10-litersdunk håller för ett byte och 800 mils körning. (6 liter vid byte samt 0,5 liter per 100 mil) i min v70 tongue

skruva i oljepluggen ordentligt så räcker det mer än 100 mil wink

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
kallabaz
4 mars 2010 · 362 Inlägg

NITROUS skrev:

kallabaz skrev:

jocke_gronberg skrev:
Känns så skönt att ha en gammal bil som blir toknöjd med biltema oljan då den är flera gånger bättre än vad som krävs. Sedan att det bara går i 3 liter är perfekt. Då räcker 10 liters dunken länge big_smile

Min 10-litersdunk håller för ett byte och 800 mils körning. (6 liter vid byte samt 0,5 liter per 100 mil) i min v70 tongue

skruva i oljepluggen ordentligt så räcker det mer än 100 mil wink

Tyvärr är pluggen det minsta problemet tongue

Thomas_b
4 mars 2010 · 13 Inlägg

kallabaz skrev:

jocke_gronberg skrev:
Känns så skönt att ha en gammal bil som blir toknöjd med biltema oljan då den är flera gånger bättre än vad som krävs. Sedan att det bara går i 3 liter är perfekt. Då räcker 10 liters dunken länge big_smile

Min 10-litersdunk håller för ett byte och 800 mils körning. (6 liter vid byte samt 0,5 liter per 100 mil) i min v70 tongue

Haha, låter nästan som 740n 16v jag hade tidigare.. Den drack olja.. gick 4 liter vid bytet och sen en halvliter påfyllning i månaden(ca 100mil)

Men om vi ska gå till det eviga ämnet i tråden med "dålig" och "bra" olja.. Jag har alltid kört på biltema-olja och kommer aldrig göra något annat heller.. Den är billig och fungerar hur bra som helst. Har haft den både i 8 ventils och 16-ventils sugisar, och i turbomotorer.. Och jag har ALDRIG haft några problem på grund av oljan.

Senast redigerat av Thomas_b (4 mars 2010)

Volvo 945 ltt "Containern" (1996)
Volvo 121 Amazon B16 "Raketen" (1959)
snipercat
4 mars 2010 · 669 Inlägg

oavsätt vilka oljor som man väljer så är dom här tex biltemas olja 50g bättre än för 20 år sen..
bilen kommer inte strula eller gå sönder om du väljer nån av dom. 

kör på det du tycker är rimligt. orka lägga ut 600 för 4 liter märkes olja...  samma skit 140 på biltema:)

Senast redigerat av snipercat (4 mars 2010)

maattias
4 mars 2010 · 354 Inlägg

De va mycke tjat om feltemas oljor. lol Måste bara tillägga att den bästa oljan är alltid den oljan som är menad till motorn, som står alltså i handboken!! Då har det ingen som hellst skillnad fast det står hur många "super duper" på andra dunken å 500kr dyrare!! smile


MVH.

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!
sirmiro Double-Unicorn Rider
4 mars 2010 · 2 486 Inlägg

maattias skrev:
De va mycke tjat om feltemas oljor. lol Måste bara tillägga att den bästa oljan är alltid den oljan som är menad till motorn, som står alltså i handboken!! Då har det ingen som hellst skillnad fast det står hur många "super duper" på andra dunken å 500kr dyrare!! smile


MVH.

Ja, de krav som står i boken. Oavsett märke. Märket står där av samma anledning som dekalerna på tävlingsbilar, reklam som ger rabatt/pengar till den som utfärdar boken.

Så stämmer kraven på oljan överens med de på biltema/lidl/Ö&B/jula/etc's oljor är de lika bra som "märkesolja"... Och således borde det enligt det du skrev vara DUMT att hälla i de otroliga oljorna som skyddar på 17olika sätt och minskar bränsleförbrukningen... Eller tänker jag själv nu? Förlåt, det ska man ju inte göra, då kan ju inte oljebolagen tjäna pengar...

mulleina
5 mars 2010 · 715 Inlägg

om vi nu säger att biltema olja är sämre så kan vi inte förneka att man får 10liter för samma pris som 4 liter av märkesoljan, och om den nu är sämre så byt dubbelt så ofta kan? även om man byter dubbelt så ofta med biltem än vad man gör med märkesoljan så tjänar men ändå på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang