2979
Sök

Motorolja från Biltema vs mobil1

Bonntrimmare
620 Inlägg
4 november 2009
#61
AudiTQ-90 skrev:
D_Carlsson skrev:
AudiTQ-90 skrev:

i en vanlig bruksbil funkar enklare / billiga oljor garanterat.
Om man köper dom dyra då? jag kör på SBK racing i bilen det är igentligen en motorcykel olja men säljarna sa att den funkade lika bra att köra i trimmade bilar och det hade han nog rätt i för jag har kört min e30 i tre år och sladdat på varvstoppet jag ska riva motorn nu i vinter pga knäckt vippa så får jag svart på vitt om det är bra eller dåligt.
knäckt vippa är ju mest troligt för att du har övervarvat sen gamla bmw har inte stabila vippor org tongue
nej det ska gudarna veta att dom inte har men den har hållt fövånansvärt länge ändå kan varit att jag satte i en chippad box med höjt varvstopp som tog knäcken på dom till slut tongue

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

273 Inlägg
4 november 2009
#62
D_Carlsson skrev:
AudiTQ-90 skrev:
D_Carlsson skrev:

Om man köper dom dyra då? jag kör på SBK racing i bilen det är igentligen en motorcykel olja men säljarna sa att den funkade lika bra att köra i trimmade bilar och det hade han nog rätt i för jag har kört min e30 i tre år och sladdat på varvstoppet jag ska riva motorn nu i vinter pga knäckt vippa så får jag svart på vitt om det är bra eller dåligt.
knäckt vippa är ju mest troligt för att du har övervarvat sen gamla bmw har inte stabila vippor org tongue
nej det ska gudarna veta att dom inte har men den har hållt fövånansvärt länge ändå kan varit att jag satte i en chippad box med höjt varvstopp som tog knäcken på dom till slut tongue
haha thats bad wink

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

4 586 Inlägg
4 november 2009
#63
körde 10.000 mil på biltema olja med min gamla golf utan några som helst missljud eller problem

men den oljan kanske går bättre i äldre bilar?

hur kan det komma sig att oljan klarar många krav men ändå så dålig
Senast redigerat av jocke_gronberg (4 november 2009)


187 Inlägg
4 november 2009
#64
AudiTQ-90 skrev:
HenkeTIC skrev:
Du påstår att det inte funkar att köra en trimmad bil på Biltema oljor jag lägger fram bevis på att det går. dessutom med en rejält trimmad. har ju rullat mycket mer än 1år dessutom 15000mil.

Lägg nu fram några BEVIS på en bil som rasat på BILTEMA olja, inget kompisen, kompis utan att det är bevisat att den rasat pga BILTEMA olja.

Mvh Henke
tjaa..  hur vet du att den där är körd på biltema olja ? äre en kompis till dig eller ? wink

har flera bevis på motorer som rasat som blivit inlämnade på firman. men dom finns på firma datorn.. just PGA folk som snålat in på olja.. täta sumpar , lager som nöts ut osv...

tycker du borde fatta att de är stor skillnad på en biltema olja av bättre klass och en tävlings olja tex.
men varför ska man bry sig inte min bil som rasar pga skit olja wink

sen 750 hk , Kiss my ass. snarare  kanske 500 hk.
Haha kolla den användaren på youtube. o kyss dig själv i arslet wink

finns t.om filmer på rototest smile

273 Inlägg
4 november 2009
#65
GolfIIIVr6 skrev:
AudiTQ-90 skrev:
HenkeTIC skrev:
Du påstår att det inte funkar att köra en trimmad bil på Biltema oljor jag lägger fram bevis på att det går. dessutom med en rejält trimmad. har ju rullat mycket mer än 1år dessutom 15000mil.

Lägg nu fram några BEVIS på en bil som rasat på BILTEMA olja, inget kompisen, kompis utan att det är bevisat att den rasat pga BILTEMA olja.

Mvh Henke
tjaa..  hur vet du att den där är körd på biltema olja ? äre en kompis till dig eller ? wink

har flera bevis på motorer som rasat som blivit inlämnade på firman. men dom finns på firma datorn.. just PGA folk som snålat in på olja.. täta sumpar , lager som nöts ut osv...

tycker du borde fatta att de är stor skillnad på en biltema olja av bättre klass och en tävlings olja tex.
men varför ska man bry sig inte min bil som rasar pga skit olja wink

sen 750 hk , Kiss my ass. snarare  kanske 500 hk.
Haha kolla den användaren på youtube. o kyss dig själv i arslet wink

finns t.om filmer på rototest smile
vars finns de att de är 750 hk ? de står nåt på 450 hk ! wink epa ni är wink

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

888 Inlägg
4 november 2009
#66
Motorn är på 750hk nu om jag minns rätt, är han själv som skrivit det på ett forum. Finns projekttrådar på diverse forum. Låt oss säga att han "bara" har 600hk den har ända bara rullat på biltema olja.

Har du hittat några BEVIS på att en motor har rasat pga BILTEMA olja??

huh?
10 427 Inlägg
4 november 2009
#67
Om inte annat så kan det vara värt ett par hundringar ibland att få den där lilla
pipen på oljedunken som t ex Castrol använder sig av big_smile cool


273 Inlägg
4 november 2009
#68
HenkeTIC skrev:
Motorn är på 750hk nu om jag minns rätt, är han själv som skrivit det på ett forum. Finns projekttrådar på diverse forum. Låt oss säga att han "bara" har 600hk den har ända bara rullat på biltema olja.

Har du hittat några BEVIS på att en motor har rasat pga BILTEMA olja??
japp.  har ju skrivit tidigare i tråden.  läs det långa inlägget tidigare i tråden

det är skillnad på olja och olja !.
inte bara förpackning och pris som okunniga svenssons tror:lol:
Senast redigerat av AudiTQ-90 (4 november 2009)

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

252life
4 november 2009
#69
dulken skrev:
Hej!
Ska byta olja på bilen snart, en s60 t5-01, kör just nu på mobil 1 5w-40 helsyntet, men har kollat runt lite på biltema och såg där att dom har halvsyntet 5w-40 till betydligt bättre pris. Men då är frågan vågar jag köra på den? vad tycker ni? Man kan ju alltid göra ett extra oljebyte mellan servicerna och ändå komma undan billigare. Men som sagt vad tycker ni?

Mvh
Biltema har väl ingen halvsyntet 5w-40?

Jag skulle välja Biltemas Volvo Longlife 0w30 den uppfyller ACEA A5/B5 och API SJ

huh?
10 427 Inlägg
4 november 2009
#70
AudiTQ-90 skrev:
inte bara förpackning och pris som okunniga svenssons tror:lol:
Menar du att man inte betalar något alls för själva varumärket? (Som det är för nästan alla andra varor som finns).


273 Inlägg
4 november 2009
#71
steifan skrev:
AudiTQ-90 skrev:
inte bara förpackning och pris som okunniga svenssons tror:lol:
Menar du att man inte betalar något alls för själva varumärket? (Som det är för nästan alla andra varor som finns).
om man jämför tex biltemas, statoil , okq8  mot Omegas, red line oil , castrol M.M så äre stor skillnad på oljorna. mkt finare kvalite , ingrediens i den lite mer dyra oljan.

nothing beats a Quattro!
Lycksele Bil & El
www.nordicaudi.com
www.nitroz.se

huh?
10 427 Inlägg
4 november 2009
#72
AudiTQ-90 skrev:
steifan skrev:
AudiTQ-90 skrev:
inte bara förpackning och pris som okunniga svenssons tror:lol:
Menar du att man inte betalar något alls för själva varumärket? (Som det är för nästan alla andra varor som finns).
om man jämför tex biltemas, statoil , okq8  mot Omegas, red line oil , castrol M.M så äre stor skillnad på oljorna. mkt finare kvalite , ingrediens i den lite mer dyra oljan.
Kollar man priserna på http://www.mapodo.de/ så verkar alla oljor kosta i princip lika mycket/liter.
Skiljer 150kr på en femlitersdunk. Känns som att alla oljorna borde lira i liknande division om man
prissätter efter hur bra oljorna är.


20 Inlägg
4 november 2009
#73
Det här med oljor är en djungel men personligen så skulle jag alldrig köpa biltema då castrol magnatek bara är lite dyrare!! med min rabatt!smile och gekås har mobil1 till otroliga priser!!!!! 170kr för den silvriga halvsynteten tror ja de va:) 4liter då!! ps köp inte filtret på biltema för jag har varit med om en hel del bilar som börjat knacka när det varit monterat!!! och försvunnit med ett riktigt filter;) men dom kanske är bättre nu!!??? NEJ biltena har ok verktyg mm till bra priser men hjärtat och bromsarna på bilen förtjänar bättre:) mvh mölle
Senast redigerat av Mölle-fbg (4 november 2009)


54 Inlägg
4 november 2009
#74
AudiTQ-90 skrev:
HenkeTIC skrev:
Du påstår att det inte funkar att köra en trimmad bil på Biltema oljor jag lägger fram bevis på att det går. dessutom med en rejält trimmad. har ju rullat mycket mer än 1år dessutom 15000mil.

Lägg nu fram några BEVIS på en bil som rasat på BILTEMA olja, inget kompisen, kompis utan att det är bevisat att den rasat pga BILTEMA olja.

Mvh Henke
tjaa..  hur vet du att den där är körd på biltema olja ? äre en kompis till dig eller ? wink

har flera bevis på motorer som rasat som blivit inlämnade på firman. men dom finns på firma datorn.. just PGA folk som snålat in på olja.. täta sumpar , lager som nöts ut osv...

tycker du borde fatta att de är stor skillnad på en biltema olja av bättre klass och en tävlings olja tex.
men varför ska man bry sig inte min bil som rasar pga skit olja wink

sen 750 hk , Kiss my ass. snarare  kanske 500 hk.
Det klippet va ju en Jetta med 465 whp. En bit över 500 hk i motorn och en lång bit kvar till 750 hk.

Och sen är olja inte så svårt. Som alla har sagt, läs i instruktions boken vilken olja du ska ha och kör på den så rasar aldrig bilen om det inte är nåt konstruktions fel eller slitage delar som kam remmar och dyligt. Och självklart kör sättet som också spelar stor roll.

Thats it!! Fast vill man veta allt om motor olja och hur den produceras, vad som finns i den så är det ju inget fel med det heller. Kan ju vara kul o veta.


63 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
#75
252life skrev:
dulken skrev:
Hej!
Ska byta olja på bilen snart, en s60 t5-01, kör just nu på mobil 1 5w-40 helsyntet, men har kollat runt lite på biltema och såg där att dom har halvsyntet 5w-40 till betydligt bättre pris. Men då är frågan vågar jag köra på den? vad tycker ni? Man kan ju alltid göra ett extra oljebyte mellan servicerna och ändå komma undan billigare. Men som sagt vad tycker ni?

Mvh
Biltema har väl ingen halvsyntet 5w-40?

Jag skulle välja Biltemas Volvo Longlife 0w30 den uppfyller ACEA A5/B5 och API SJ
Nej du har rätt, 10w-40  var det visst, såg helt fel.


Det verkar ju helt klart råda delade meningar, vill ju inte köra på skitolja så klart, tanken var mer att skiljer det så fruktansvärt mycket gällande kvaliteten på oljan. Som sagt man kan ju byta olja dubbelt så ofta, och borde inte det vara bättre än att köra 1500(?) mil på samma olja? känns som att det sliter  mer på motorn?
Senast redigerat av dulken (4 november 2009)


923 Inlägg
4 november 2009
#76
Det är VÄLDIGT VIKTIGT att oljan man häller i motorn uppfyller kraven som tillverkaren KRÄVER.
Står det att det ska vara en 0W 30 olja ACEA A5/B5, då kan man inte komma dragande med någonting annat och hälla i hålet längst upp i motorn.
En gamal stötstångs V8:a, en Yamaha R6, eller en ny Golf, ställer alla sina specifika krav på oljan. Den ena oljan duger inte i den andra. Att då säga att det ena märket är bättre än det andra går inte då. Oljan måste i första hand upp fylla den kvalite som krävs.

Ingen skulle väl komma på tanken att montera ett 165/80 -15 däck på en 9,5" bred fälg. Eller tvärt om ett 225 brett däck på en Amazonfälg som är 4 tum bred. Det går, men fungerar inte!
Men gladeligen expimenterar folk med oljor kors och tvärs. Och stirrar bara på vilket märke det är på oljan.
Biltema har en väldigt bra olja, i dom fall oljan uppfyller kvalitetskraven.

Mats

187 Inlägg
4 november 2009
#77
AudiTQ-90 skrev:
steifan skrev:
AudiTQ-90 skrev:
inte bara förpackning och pris som okunniga svenssons tror:lol:
Menar du att man inte betalar något alls för själva varumärket? (Som det är för nästan alla andra varor som finns).
om man jämför tex biltemas, statoil , okq8  mot Omegas, red line oil , castrol M.M så äre stor skillnad på oljorna. mkt finare kvalite , ingrediens i den lite mer dyra oljan.
ring och fråga vart de köper sin olja.

vet att nynäs petroleum säljer exakt samma olja till båda.. inte allt men vissa sorter.

12 086 Inlägg
5 november 2009
#78
HenkeTIC skrev:
Motorn är på 750hk nu om jag minns rätt, är han själv som skrivit det på ett forum. Finns projekttrådar på diverse forum. Låt oss säga att han "bara" har 600hk den har ända bara rullat på biltema olja.

Har du hittat några BEVIS på att en motor har rasat pga BILTEMA olja??
Dina bevis är alltså att du säger att du känner en som har 750hk o kör med biltemaolja?
Isf är dina bevis inte värda kattskit i mina öron.

1 210 Inlägg
5 november 2009
#79
JapMax skrev:
HenkeTIC skrev:
Motorn är på 750hk nu om jag minns rätt, är han själv som skrivit det på ett forum. Finns projekttrådar på diverse forum. Låt oss säga att han "bara" har 600hk den har ända bara rullat på biltema olja.

Har du hittat några BEVIS på att en motor har rasat pga BILTEMA olja??
Dina bevis är alltså att du säger att du känner en som har 750hk o kör med biltemaolja?
Isf är dina bevis inte värda kattskit i mina öron.
Hur mycket är kattskit värt då?

12 086 Inlägg
5 november 2009
#80
Ekis! skrev:
JapMax skrev:
HenkeTIC skrev:
Motorn är på 750hk nu om jag minns rätt, är han själv som skrivit det på ett forum. Finns projekttrådar på diverse forum. Låt oss säga att han "bara" har 600hk den har ända bara rullat på biltema olja.

Har du hittat några BEVIS på att en motor har rasat pga BILTEMA olja??
Dina bevis är alltså att du säger att du känner en som har 750hk o kör med biltemaolja?
Isf är dina bevis inte värda kattskit i mina öron.
Hur mycket är kattskit värt då?
Kattskit är värt att jag skulle betala för att slippa.


Sök