2951
Sök

Fråga om förbättring på min bilstereo!

TIG-svetsare
226 Inlägg
3 november 2009
Trådstartare
Tjenna!

Till en början ska jag säga att jag är väl ganska ny inom bilstereo osv. har bara haft bil i 3 år typ men har alltid haft ett väldigt stort intresse av det och försökt fixa till ljudet så "bra" jag har kunnat (vetat?).
om ni vill se vad jag haft och har i bilen just nu så finns det på min sida.

Och nu till själva frågan!

När ni nu kolla igenom vad jag har i bilen..  ser ni något som skulle kunna göras på annat sätt eller ev. bättre?  utan några alltför avancerade ingrepp då helst wink
Har heller aldrig mätt upp några DB eller så förens idag tongue och har inga referenser alls om det är bra eller dåligt med den utrustningen jag har.
Så därför söker jag nu lite tips å råd på vad som skulle kunna "fixas till" smile

Stereo innehåll:
Pioneer DEH-P7000UB

I dörrarna: focal 130 CA1 och DLS 225

DLS CAD - 1000 slutsteg

DLS CAP 50 kondensator (på tok förklen)

baslåda med dubbla Alpine SWR-1042D

32 QMM DLS strömkabel

Tack på förhand!
Senast redigerat av Nicco5 (4 november 2009)

Drive it like you stole it ;)

TIG-svetsare
226 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Verkligen ingen som har nåt intressant att säga?  hmm

stRaend
4 november 2009
otålig efter en kvart wink Antar att det är din 740 du menar? Först, vänd basarna åt andra hållet så får du in mer av basen i kupén. Se till att täta ordentligt mellan basarna och skuffen så att allt tryck kommer in i kupén.

Sedan så skulle jag satsa på något kit-system och sedan ett slutsteg till det. en bra början iallafall, sedan så är det svårt att rekommendera något eftersom vi inte har en aning om vad du menar med "fixas till" tongue men hoppas det hjälpte lite iallafall.

186 Inlägg
4 november 2009
stRaend skrev:
otålig efter en kvart wink Antar att det är din 740 du menar? Först, vänd basarna åt andra hållet så får du in mer av basen i kupén. Se till att täta ordentligt mellan basarna och skuffen så att allt tryck kommer in i kupén.

Sedan så skulle jag satsa på något kit-system och sedan ett slutsteg till det. en bra början iallafall, sedan så är det svårt att rekommendera något eftersom vi inte har en aning om vad du menar med "fixas till" tongue men hoppas det hjälpte lite iallafall.

Första inlägget var igår så han fick vänta i ett dygn åtminstånde:P Såg att du hade portarna upp genom hatthyllan vilket är bra för att få in trycket i cupén. Men måste fråga er lite mer kunniga, blir det skillnad om man har basarna vända mot ryggstödet när man har portarna genom hatthyllan?
Vad driver du framsystemet med och har du dämpat dörrarna?

2 914 Inlägg
4 november 2009
vad är det du vill ha förbättrat?

TIG-svetsare
226 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
addea1 skrev:
stRaend skrev:

Första inlägget var igår så han fick vänta i ett dygn åtminstånde:P Såg att du hade portarna upp genom hatthyllan vilket är bra för att få in trycket i cupén. Men måste fråga er lite mer kunniga, blir det skillnad om man har basarna vända mot ryggstödet när man har portarna genom hatthyllan?

haha tongue ja jag har hört det så många gånger att man ska vända på lådan osv. men jag har haft det så, och det låter skit rent ut sagt!
lite krav har jag att det ska låta bra!
och i dörrarna har jag bitumen mattor precis som i skuffen. dock skulle dom nog kunna få en omgång till tongue  men sen kom jag på att jag glömde skriva vad jag spelarde i db tongue haha  vet inte om det e bra eller dåligt men spelade 126.7 db (ren ton) 125 med musik typ. kan någon svara på om det e bra för den anläggningen jag har tongue

2 914 Inlägg
4 november 2009
Pioneer DEH-P7000UB

DLS CAD - 1000 slutsteg

Ny baslåda med dubbla Alpine SWR-1042D

32 QMM DLS strömkabel

NAVIGON 2100 max GPS navigator

underlättar om det står vad du då har i tråden,

är det dubbla 4ohms talspolar och kopplat i 1 ohm så du ger dom 1000 watt rms???
Senast redigerat av kalle_kalle (4 november 2009)

TIG-svetsare
226 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Pioneer DEH-P7000UB

DLS CAD - 1000 slutsteg

Ny baslåda med dubbla Alpine SWR-1042D

32 QMM DLS strömkabel

NAVIGON 2100 max GPS navigator

underlättar om det står vad du då har i tråden,

Okey!  SORRY!

2 914 Inlägg
4 november 2009
kopplar du dom så dom får 1 ohm?

TIG-svetsare
226 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:

japp

2 914 Inlägg
4 november 2009
Nicco5 skrev:
kalle_kalle skrev:

japp

annars vore de lätt att förbättra db,n xD nä då är det antingen dämpa mer, mixtra dig fram ang, lådan osv smile eller byta upp dig i grejjer, blinkar det när basen slår? smile

TIG-svetsare
226 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Nicco5 skrev:
kalle_kalle skrev:

japp

annars vore de lätt att förbättra db,n xD nä då är det antingen dämpa mer, mixtra dig fram ang, lådan osv smile eller byta upp dig i grejjer, blinkar det när basen slår? smile

hehe jo men så klok e jag wink  funderar på att bygga om lådan iaf..  men får se massa, meck med sånt ju tongue å ja det blinkar nåt lite när man pressar riktigt. så lite mer ström hade jag inte sagt nä till..  vet dock inte hur jag ska koppla in ett extra hmm

2 914 Inlägg
4 november 2009
Nicco5 skrev:
kalle_kalle skrev:
Nicco5 skrev:

japp

hehe jo men så klok e jag wink  funderar på att bygga om lådan iaf..  men får se massa, meck med sånt ju tongue å ja det blinkar nåt lite när man pressar riktigt. så lite mer ström hade jag inte sagt nä till..  vet dock inte hur jag ska koppla in ett extra hmm

ett extra batteri... det sätter du "som vanligt" sätt det i serie http://www.garaget.org/?car=169992&image=1626127
hur stor generator har du? smile 55A?

TIG-svetsare
226 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Nicco5 skrev:
kalle_kalle skrev:

ett extra batteri... det sätter du "som vanligt" sätt det i serie http://www.garaget.org/?car=169992&image=1626127

men jag har hört om massa laddrelä osv :S att man måste ha det :S vet inte hur stor den e men det e nog ingen speciel. tongue

2 914 Inlägg
4 november 2009
Nicco5 skrev:
kalle_kalle skrev:
Nicco5 skrev:

men jag har hört om massa laddrelä osv :S att man måste ha det :S vet inte hur stor den e men det e nog ingen speciel. tongue

vid 1k watt rms. 90A tar steget säkert (ren gissning) vid full mutter. skulle säga att du behöver 80A generator minst, jag hade 55A i min 740 och bytte upp mig till 80A och det blev en stor skillnad i basens "attityd" och jag har "bara" 650 watt rms och du har 1000 watt rms men ett batteri skulle inte skada, hur gammalt är ditt batteri?
och ja... laddrelä är en fördel att ha dock är jag säker på att du har ett ^^
Senast redigerat av kalle_kalle (4 november 2009)

TIG-svetsare
226 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
kalle_kalle skrev:
Nicco5 skrev:
kalle_kalle skrev:

vid 1k watt rms. 90A tar steget säkert (ren gissning) vid full mutter. skulle säga att du behöver 80A generator minst, jag hade 55A i min 740 och bytte upp mig till 80A och det blev en stor skillnad i basens "attityd" och jag har "bara" 650 watt rms och du har 1000 watt rms men ett batteri skulle inte skada, hur gammalt är ditt batteri?
och ja... laddrelä är en fördel att ha ^^

okey smile  men generatorer är dyra tongue haha  helt nytt biltema 62a/h  tongue haha

jo men det kan inte bara vara att koppla in ett batteri till ju tongue

(tillbaka kl 06) godnatt wink

2 914 Inlägg
4 november 2009
Nicco5 skrev:
kalle_kalle skrev:
Nicco5 skrev:

och ja... laddrelä är en fördel att ha ^^

okey smile  men generatorer är dyra tongue haha  helt nytt biltema 62a/h  tongue haha

jo men det kan inte bara vara att koppla in ett batteri till ju tongue

jo smile det funkar  (jag köpte en 80A bosch på skroten (fick byta ut min laddningsregulator (relä)) för 800:- eller liknande tongue minns inte riktigt smile byt upp dig i kablar framme vid batteriet (mellan generator - batteri osv) och även jordkabeln mellan kaross och batteri om dom är orginal.

stRaend
5 november 2009
addea1 skrev:
stRaend skrev:

Trött du vet ^^ haha.

Nicco5 skrev:
haha  ja jag har hört det så många gånger att man ska vända på lådan osv. men jag har haft det så, och det låter skit rent ut sagt!

Tätade du runt om lådan så att det absolut in kom igenom någon luft ut till skuffen då? eller vände du bara på den så att det var utrymme runt om lådan?

164 Inlägg
5 november 2009
Skulle säga att lådan ska stå som den gör i en 740... vad beträffar 125dB..
det bero ju på vad du är yte efter....åka runt o spela för småbrudar????? Eller hade du tänkt tävla????
Jag spelar 134,6dB i min Saab 9000 med en Pioneer 12"

TIG-svetsare
226 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
wange_82 skrev:
Skulle säga att lådan ska stå som den gör i en 740... vad beträffar 125dB..
det bero ju på vad du är yte efter....åka runt o spela för småbrudar????? Eller hade du tänkt tävla????
Jag spelar 134,6dB i min Saab 9000 med en Pioneer 12"

du menar att den ska stå som jag har den ?
och spela för någon annan har aldrig varit min tanke! spelar för mig! wink och nån tävling blir det nog inte med denna bilen tongue kommer ett senare projekt tror jag smile

Sök