2992
Sök

Yxvev och skelletsvänghjul till b23

Skåne
269 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Hej!
Ska bygga en race motor!

Har en b23 med 405 topp som är planad och portad med månen 7 kam, extraktor  och mekaniskt sprut.

Sprutet ska hänga med upp till 200hk

Tänkte höra lite just om yxvev! För och nackdelar. Har försökt att hitta info om de, men inget resultat!
Så är de någon som kan lite om detta så  är jag gärna intresserad av all info jag kan få smile

Sen tänkte jag även höra om skelletsvänghjul, org är de ju 9,6 kg om jag inte miss miner mig, vad är de optimala vikten, Har hört både för och nackdelar!!!

Tack på förhand smile

Man lever bara en gång......

4 001 Inlägg
4 november 2009
Yxvev är inte bra om man vill ha en motor med livslängd, du får svängningar i veven och ramlagerras som påföljd.

Skelettsvänghjul funkar bra men finns ökad risk för sprickor, jag brukar vilja ha svänghjulen till att väga ca 5,5-6kg

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

261 Inlägg
4 november 2009
En annan nackdel med "yxvev" är att den kan gå i 2 delar om man har otur...  Finns ett bra inlägg av J Lundin på Amazonforumet angående detta!

Ett tips angående sprutet!  Använd nåt annat roll   Finns mycket roligare sprut än k-jet...    Dessutom så är det ingen "race"motor om den "bara" levererar 200 pållar!
Ett elektroniskt sprut gör livet så mycket enklare om du ska gå högre upp i effekt....

927 Inlägg
4 november 2009
kolvas skrev:
Yxvev är inte bra om man vill ha en motor med livslängd, du får svängningar i veven och ramlagerras som påföljd.

Skelettsvänghjul funkar bra men finns ökad risk för sprickor, jag brukar vilja ha svänghjulen till att väga ca 5,5-6kg

Vadå 6 kg?

Det är enorm skillnad om man tar bort 2 kg i mitten på svänghjulet eller om man tar bort 2 kg i ytterkant.

Av samma anledning ska man vara försiktig för att ta bort material på balansdelarna av vevaxeln.
Varje cylinder ska ta hand om sina "Vibrationer" och svängningar för att livslängden ska bli OK på vevaxeln.

Mats

Skåne
269 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
kolvas skrev:

Ok, har inte riktigt bestämt mig för något än, men tänkte höra mig lite för, få lite kött på benen tongue

945TurboMS skrev:
En annan nackdel med "yxvev" är att den kan gå i 2 delar om man har otur...  Finns ett bra inlägg av J Lundin på Amazonforumet angående detta!

Ett tips angående sprutet!  Använd nåt annat    Finns mycket roligare sprut än k-jet...    Dessutom så är det ingen "race"motor om den "bara" levererar 200 pållar!
Ett elektroniskt sprut gör livet så mycket enklare om du ska gå högre upp i effekt....

Ska börja med o bygga en motor till min folkracebil tongue Får ju börja någonstans big_smile

mats757 skrev:
Vadå 6 kg?

Det är enorm skillnad om man tar bort 2 kg i mitten på svänghjulet eller om man tar bort 2 kg i ytterkant.

Av samma anledning ska man vara försiktig för att ta bort material på balansdelarna av vevaxeln.
Varje cylinder ska ta hand om sina "Vibrationer" och svängningar för att livslängden ska bli OK på vevaxeln.

Mats

Tackar för infon, alltid bra och höra lite erfarenhet från folk:)
Senast redigerat av Rally86 (4 november 2009)

One Man Clan
4 287 Inlägg
4 november 2009
hihi ni snackar om svänghjul på 6 kg :p

Mitt svänghjul väger 13.8kg + tryckplattan... den dör inte så lätt i botten å den e rätt rapp på gasen för de :p

Skåne
269 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Xuri skrev:
hihi ni snackar om svänghjul på 6 kg :p

Mitt svänghjul väger 13.8kg + tryckplattan... den dör inte så lätt i botten å den e rätt rapp på gasen för de :p

hehe, aa där är lite skilland på vikten där  tongue

4 001 Inlägg
4 november 2009
mats757 skrev:
kolvas skrev:

Vadå 6 kg?

Mats

dum som man är så skrev jag inte specifikt ut hur jag gör detta så men det måste man ju göra på ett forum.
Senast redigerat av kolvas (4 november 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

261 Inlägg
5 november 2009
Rally86 skrev:
Ska börja med o bygga en motor till min folkracebil tongue Får ju börja någonstans big_smile

Är det bara till en folkracebil så kan det duga med ett k-jet (av den enda anledningen att du redan har det..)
I folkrace är det ju som så att "gratis är gott"  (Men sällan optimalt!!)

Håller på själv å bygger på ett folkrace liknande projekt (isbil)  Och blev faktiskt idiotförklarad när jag berättade för en kompis att jag övervägde å använda dubbla weber roll   Så det fick bli ett Megasquirt istället lol

1 758 Inlägg
5 november 2009
En folkracebil vill man ju inte kosta på särskilt mycket. Tråkigt om man bygger motor för fem tusen och bilen blir såld efter första tävlingen...

Skåne
269 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
schnauz skrev:
En folkracebil vill man ju inte kosta på särskilt mycket. Tråkigt om man bygger motor för fem tusen och bilen blir såld efter första tävlingen...

Ne inte speciellt, men ska bygga inför vimmerby och då måste man ha bra grejor i maskinen!! tongue

761 Inlägg
10 november 2009
Vikten på svänghjulet säger ju ingenting, det intressanta är svänghjulet och tryckplattan tillsammans eftersom olika tryckplattor kan skilja välldigt många kilon, och egentligen ska man ju räkna in vevaxeln och främre remhjul också, tillexempel b230 veven är ju mycket tyngre än b23.

Sök