9Femma skrev:
1)
Betala definitivt inte tillbaka handpenning på 3.000 kronor.
2)
Jag gissar att hennes story har en hel del luckor att fylla innan den stämmer fullt ut.
Att hon talat med en mekaniker som hon känner ... "Talat"? Innebär det, som det låter, att hon bara ringt någon, beskrivit felet (och kammat allt till sin egen fördel) och fått en analys över telefon baserat på hennes muntliga beskrivning?
Eftersom hennes mekaniker lämnade en kalkyl på mellan 10.000-17.000 kronor gissar jag att han inte alls vet vad felet är, utan enbart höftat till med något. Sannolikt för att han bara hört hennes beskrivning, inte sett bilen ifråga.
Och även OM hans kalkyl visar sig stämma, att felet är så omfattande och dyrt som hon säger, så kom ihåg att en utbytesmotor till en helt vanlig 855 GLT inte kostar någon jättesumma, definitivt inga 10.000-17.000 kronor ...
Är man bara lite haj själv, eller känner någon som är det, så skiftar man bara motorn mot en bättre begagnad utbytesmotor.
Ska detta ske på verkstad landar nog räkningen i de summor som hon nämner förstås, men ...
Ta reda på skadans omfattning, hur den uppstått och kostnaderna för åtgärd till att börja med. Helst genom en motorkunnig bekant som ni litar på.
3)
Dokumentera hennes "hot" om att sälja bilen vidare ... Se till att få med det på ljudupptagning. Mail kan fungera via IP-nummer osv, men då måste man också bevisa vem som verkligen suttit vid datorn och skrivit vid den aktuella tidpunkten ... Kan bli besvärligt, trots att IP-nummer överensstämmer ...
Om hon upprepar sina "hot" om att sälja bilen och ni lyckas dokumentera dem också, så är det bara till er fördel. Ett hot går alltid att förklara bort. "Det bara kom! Det var inget jag menade!" osv osv.
Men upprepade hot, helst under längre period, tyder på ett mönster och att hotet understryks om och om igen.
Går det att bevisa, lämpligtvis genom ljudupptagning, så ligger det knappast till hennes fördel.
Ordentligt dokumenterade hot, kombinerat med vittnesmål från de personer som närvarade när affären gjordes upp hemma hos er, sätter henne i en extra besvärlig sits om hon verkligen skulle sälja bilen vidare.
Tyvärr kan hon göra det, rent praktiskt, eftersom hon ur Transportstyrelsens synvinkel, faktiskt äger bilen idag.
Men skulle det gå så långt som till en juridisk process så blir dokumenterade upprepade hot samt vittnesmål om hur affären gått till och hur er överenskommelsen löd knappast till hennes fördel.
Har hon dessutom hunnit sälja bilen vidare, då sitter hon ännu mer löst till.
Gäller bara att vittnena inte räknas som jäviga förstås ...
4)
Ge inte upp att försöka tala henne tillrätta. Att lösa en sådan här konflikt utan att ta till en juridisk process är alltid bäst!
Advokat och hela den cirkusen behöver för er del inte kosta pengar, men däremot kostar det er en stor dos tid och energi. Plus att jag gissar att hela denna cirkus redan idag frestar på nerverna hos er och får er att må allmänt dåligt.
Den känslan blir inte bättre direkt under en pågående process, hur solklart fall du än har ...
5)
Om punkt 4 ändå misslyckas, då återstår bara följande alternativ:
* Reparation av bilen där båda parter delar på reparationskostnaden. Avbetalningsplanen ska då fullföljas.
* Reparation av bilen enligt hennes villkor. Avbetalningsplanen ska då fullföljas.
* Återtagande av bilen. Och egentligen är det hennes skyldighet att lämna bilen hos er eftersom det är hon som vill häva köpet. Handpenningen är just handpenning och brinner således inne.
* Vidta en juridisk process mot henne.
* Att ni förlikar er med att glömma både bil och pengar och går vidare mer ert liv.
Detta är, som jag ser det, era alternativ.
No more, no less ...