2844
Sök

Tvist bilköp privat! Vem har rätt?? Råd och hjälp SNABBT tack!

Defloratör.
641 Inlägg
5 november 2009
Hamilton skrev:
nitrox skrev:
sundhem skrev:

Hon har inte fått tillbaka sina 3000kr än.......

Okej det är ju strålande. bara att begära en ansökan om utmätning hos kronofogden om hon inte betalat resterande inom ett par månader.

Nja....riktigt så enkelt är det tyvärr inte. Först ska ju skulde fastställas och sedan är det ett betalningsföreläggande innan det blir tal om utmätning.

Mitt råd är att sitta still i båten och kräva henne på resterande belopp och evt låta henne driva det vidare (Blir ett bättre läga vid en evt tvist i Tingsrätten ) om hon vägrar betala så kan man gå till kronofogden.

I rest my case:P

Plastidip har tagit epa stylingen till nya höjder pff:P

20 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
Att inte göra något och bara vänta på att hon ska betala skulle innebära att hon skiter fullständigt i att betala, lägga ut bilen på annons för att få sina 3000kr och thats it....Det skulle innebära att vi endast skulle få 3000kr av de 15 000 vi begärde....så jag känner att vi sitter lite i en rävsax..

Om man inte frågar får man inget veta!

1 581 Inlägg
5 november 2009
Gå till en advokat, en BRA advokat och betala de 1000 kr det kostar för ett första samtal med dem.
Du har ju all rätt på din sida. Som flera skrivit så ska man inte göra bilaffärer med folk man känner.
Jag köpte en 460 som höll i 2 veckor för 6500 kr utav en arbetskamrat. Problemet var att den dog i norge = bärgning, verkstadskostnader, pappersarbete för omregistrering och till slut skrotning. 4000 kr mobilräkning och ny bil för 13 000.

564 Inlägg
5 november 2009
Jag antar att ni skrivit över bilen på henne? I så fall kan hon ljuga och hävda att hon har betalat hela bilen och sälja den om hon vill, eftersom ni inte skrev något kvitto.

Om du däremot fortfarande står som ägare får hon inte sälja bilen vidare. Då är det betydligt enklare att lösa. Hon får tillbaka sina 3000kr om hon kommer och lämnar bilen hos dig.

Annars när man gör en avbetalningsplan vid försäljning så är det mycket bra om man skriver in att man har återtaganderätt. Dvs gamla ägaren har rätt att ta tillbaka bilen om nya ägaren inte betalar, och nya ägaren får inte sälja bilen förrens skulden är reglerad.

Mvh Johan

5 198 Inlägg
5 november 2009
nitrox skrev:
sundhem skrev:
nitrox skrev:

Instämmer till fullo, att ens betala tillbaks en enda krona var dumt gjort.
Jag fattar att man inte ids bråka hur mycket som helst men hon ska ju ha klara bevis på att det är erat fel att bilen pajjade

Hon har inte fått tillbaka sina 3000kr än.......

Okej det är ju strålande. bara att begära en ansökan om utmätning hos kronofogden om hon inte betalat resterande inom ett par månader.

Hade hon inte råd med bilen kontant så lär inte kronis hitta nå pengar där heller.. då kostar det bara pengar som han inte får tillbaks. Trots att skulden bara växer för henne.

342 Inlägg
5 november 2009
1)
Betala definitivt inte tillbaka handpenning på 3.000 kronor.

2)
Jag gissar att hennes story har en hel del luckor att fylla innan den stämmer fullt ut.
Att hon talat med en mekaniker som hon känner ... "Talat"? Innebär det, som det låter, att hon bara ringt någon, beskrivit felet (och kammat allt till sin egen fördel) och fått en analys över telefon baserat på hennes muntliga beskrivning?
Eftersom hennes mekaniker lämnade en kalkyl på mellan 10.000-17.000 kronor gissar jag att han inte alls vet vad felet är, utan enbart höftat till med något. Sannolikt för att han bara hört hennes beskrivning, inte sett bilen ifråga.

Och även OM hans kalkyl visar sig stämma, att felet är så omfattande och dyrt som hon säger, så kom ihåg att en utbytesmotor till en helt vanlig 855 GLT inte kostar någon jättesumma, definitivt inga 10.000-17.000 kronor ...
Är man bara lite haj själv, eller känner någon som är det, så skiftar man bara motorn mot en bättre begagnad utbytesmotor.
Ska detta ske på verkstad landar nog räkningen i de summor som hon nämner förstås, men ...

Ta reda på skadans omfattning, hur den uppstått och kostnaderna för åtgärd till att börja med. Helst genom en motorkunnig bekant som ni litar på.

3)
Dokumentera hennes "hot" om att sälja bilen vidare ... Se till att få med det på ljudupptagning. Mail kan fungera via IP-nummer osv, men då måste man också bevisa vem som verkligen suttit vid datorn och skrivit vid den aktuella tidpunkten ... Kan bli besvärligt, trots att IP-nummer överensstämmer ...

Om hon upprepar sina "hot" om att sälja bilen och ni lyckas dokumentera dem också, så är det bara  till er fördel. Ett hot går alltid att förklara bort. "Det bara kom! Det var inget jag menade!" osv osv.
Men upprepade hot, helst under längre period, tyder på ett mönster och att hotet understryks om och om igen.
Går det att bevisa, lämpligtvis genom ljudupptagning, så ligger det knappast till hennes fördel.
Ordentligt dokumenterade hot, kombinerat med vittnesmål från de personer som närvarade när affären gjordes upp hemma hos er, sätter henne i en extra besvärlig sits om hon verkligen skulle sälja bilen vidare.

Tyvärr kan hon göra det, rent praktiskt, eftersom hon ur Transportstyrelsens synvinkel, faktiskt äger bilen idag.

Men skulle det gå så långt som till en juridisk process så blir dokumenterade upprepade hot samt vittnesmål om hur affären gått till och hur er överenskommelsen löd knappast till hennes fördel.
Har hon dessutom hunnit sälja bilen vidare, då sitter hon ännu mer löst till.

Gäller bara att vittnena inte räknas som jäviga förstås ...

4)
Ge inte upp att försöka tala henne tillrätta. Att lösa en sådan här konflikt utan att ta till en juridisk process är alltid bäst!
Advokat och hela den cirkusen behöver för er del inte kosta pengar, men däremot kostar det er en stor dos tid och energi. Plus att jag gissar att hela denna cirkus redan idag frestar på nerverna hos er och får er att må allmänt dåligt.
Den känslan blir inte bättre direkt under en pågående process, hur solklart fall du än har ...

5)
Om punkt 4 ändå misslyckas, då återstår bara följande alternativ:
* Reparation av bilen där båda parter delar på reparationskostnaden. Avbetalningsplanen ska då fullföljas.

* Reparation av bilen enligt hennes villkor. Avbetalningsplanen ska då fullföljas.

* Återtagande av bilen. Och egentligen är det hennes skyldighet att lämna bilen hos er eftersom det är hon som vill häva köpet. Handpenningen är just handpenning och brinner således inne.

* Vidta en juridisk process mot henne.

* Att ni förlikar er med att glömma både bil och pengar och går vidare mer ert liv.

Detta är, som jag ser det, era alternativ.
No more, no less ...
Senast redigerat av 9Femma (5 november 2009)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Fd Bannad
657 Inlägg
5 november 2009
9Femma skrev:
1)
Betala definitivt inte tillbaka handpenning på 3.000 kronor.

2)
Jag gissar att hennes story har en hel del luckor att fylla innan den stämmer fullt ut.
Att hon talat med en mekaniker som hon känner ... "Talat"? Innebär det, som det låter, att hon bara ringt någon, beskrivit felet (och kammat allt till sin egen fördel) och fått en analys över telefon baserat på hennes muntliga beskrivning?
Eftersom hennes mekaniker lämnade en kalkyl på mellan 10.000-17.000 kronor gissar jag att han inte alls vet vad felet är, utan enbart höftat till med något. Sannolikt för att han bara hört hennes beskrivning, inte sett bilen ifråga.

Och även OM hans kalkyl visar sig stämma, att felet är så omfattande och dyrt som hon säger, så kom ihåg att en utbytesmotor till en helt vanlig 855 GLT inte kostar någon jättesumma, definitivt inga 10.000-17.000 kronor ...
Är man bara lite haj själv, eller känner någon som är det, så skiftar man bara motorn mot en bättre begagnad utbytesmotor.
Ska detta ske på verkstad landar nog räkningen i de summor som hon nämner förstås, men ...

Ta reda på skadans omfattning, hur den uppstått och kostnaderna för åtgärd till att börja med. Helst genom en motorkunnig bekant som ni litar på.

3)
Dokumentera hennes "hot" om att sälja bilen vidare ... Se till att få med det på ljudupptagning. Mail kan fungera via IP-nummer osv, men då måste man också bevisa vem som verkligen suttit vid datorn och skrivit vid den aktuella tidpunkten ... Kan bli besvärligt, trots att IP-nummer överensstämmer ...

Om hon upprepar sina "hot" om att sälja bilen och ni lyckas dokumentera dem också, så är det bara  till er fördel. Ett hot går alltid att förklara bort. "Det bara kom! Det var inget jag menade!" osv osv.
Men upprepade hot, helst under längre period, tyder på ett mönster och att hotet understryks om och om igen.
Går det att bevisa, lämpligtvis genom ljudupptagning, så ligger det knappast till hennes fördel.
Ordentligt dokumenterade hot, kombinerat med vittnesmål från de personer som närvarade när affären gjordes upp hemma hos er, sätter henne i en extra besvärlig sits om hon verkligen skulle sälja bilen vidare.

Tyvärr kan hon göra det, rent praktiskt, eftersom hon ur Transportstyrelsens synvinkel, faktiskt äger bilen idag.

Men skulle det gå så långt som till en juridisk process så blir dokumenterade upprepade hot samt vittnesmål om hur affären gått till och hur er överenskommelsen löd knappast till hennes fördel.
Har hon dessutom hunnit sälja bilen vidare, då sitter hon ännu mer löst till.

Gäller bara att vittnena inte räknas som jäviga förstås ...

4)
Ge inte upp att försöka tala henne tillrätta. Att lösa en sådan här konflikt utan att ta till en juridisk process är alltid bäst!
Advokat och hela den cirkusen behöver för er del inte kosta pengar, men däremot kostar det er en stor dos tid och energi. Plus att jag gissar att hela denna cirkus redan idag frestar på nerverna hos er och får er att må allmänt dåligt.
Den känslan blir inte bättre direkt under en pågående process, hur solklart fall du än har ...

5)
Om punkt 4 ändå misslyckas, då återstår bara följande alternativ:
* Reparation av bilen där båda parter delar på reparationskostnaden. Avbetalningsplanen ska då fullföljas.

* Reparation av bilen enligt hennes villkor. Avbetalningsplanen ska då fullföljas.

* Återtagande av bilen. Och egentligen är det hennes skyldighet att lämna bilen hos er eftersom det är hon som vill häva köpet. Handpenningen är just handpenning och brinner således inne.

* Vidta en juridisk process mot henne.

* Att ni förlikar er med att glömma både bil och pengar och går vidare mer ert liv.

Detta är, som jag ser det, era alternativ.
No more, no less ...

Grymt bra skrivet, undrar bara om det inte är olagligt att spela in henne utom vetskap? är det inte lagligt får det inte användas som bevis i rätten.

Märkesbög

561 Inlägg
5 november 2009
Man får spela in samtal utan att berätta sålänge du medverkar i det själv.

7 Inlägg
5 november 2009
Mycket tråkig situation, det bästa för båda parter är att försöka komma överrens utan onödiga hot.
Kvarstår tvisten så kommer ni kanske aldrig bli sams igen och ni har båda förlorat en vänskap.

Går ni till domstol så kan det i stort sett gå hur som helst även om man kan tycka att du står på rätt sida,
men har du otur står du där med domstolskostnader, advokatavgifter (dina + hennes) och det blir
helt plötsligt mycket mer än de 15.000:- det handlade om från början.

Men i stora drag stämmer set som sagts innan.
1) Du upplyste henne om oljeförbrukningen (tyvärr bara muntligt, men med vittnen)
2) Ni kom överrens om en avbetalningsplan (tyvärr bara muntligt, men med vittnen)

Hon gick med på affären, la handpenning, tog nycklarna och drog iväg med bilen tills oljan sprutade.
Så visst är hon betalningsskyldig då hon visste lika mycket som dig om bilen så fanns det inga 'dolda fel'.
Självklart skulle jag också bli fly förbannad om jag var i hennes sits.
I många fall när man säljer till vänner är man tydligen ansvarig för allt som händer med bilen tills de säljer den vidare (egna och vänners erfarenheter)....

2 saker min inte skall ta över från polare om man vill fortsätta vara polare
1) Deras bilar
2) Deras partner/x-partner big_smilebig_smilebig_smile
Senast redigerat av mikeett (5 november 2009)

20 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
Kommer att begära att hon fortsätter avbetalningsplanen......om hon avviker planen så blir det tingsrätten!

8 883 Inlägg
6 november 2009
Hedning skrev:
Grymt bra skrivet, undrar bara om det inte är olagligt att spela in henne utom vetskap? är det inte lagligt får det inte användas som bevis i rätten.

Så länge ena parten är medveten om att ett samtalet spelas in är det lagligt.

Fotograf på tierpidag.se

8 883 Inlägg
6 november 2009
sundhem skrev:
Kommer att begära att hon fortsätter avbetalningsplanen......om hon avviker planen så blir det tingsrätten!

Låter som ett klokt beslut

Fotograf på tierpidag.se

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
6 november 2009
Jag var med om en liknande tvist en gång.
Jag sålde en gammal Merca 190 till en farbror för 4000kr.
Han betalar bilen på plats men inget kvitto skrivs.
Han har inte möjlighet att frakta hem bilen då köpet ägde rum, utan han får alla nycklar samt att vi skrev ägar byte. Bilen stod kvar hos mej, och han skulle hämta bilen exakt en vecka senare.
Dagen då han skulle hämta bilen var inte jag hemma, men som sagt så hade han nycklar och kunde bara sätta sig i bilen och åka hem.
Nu kommer tvisten igång, han ringer mig när han hämtat bilen och säger att allt gått bra, ca 1 timma senare ringer han igen och säger att kopplingen på bilen har gått sönder, han hade sprängt lamellen.
Då hävdar han att jag har tagit sönder bilen efter att han besiktat den och betalt den.
Han lämnar bilen på platsen den har gått sönder men nycklar i, men ägar bytes pappret har han inte postat ännu, detta tar han med sig hem för att försäkra sig om att jag inte ska genom föra ägarbytet ändå.

För att nu komma till något som kanske kan ge något åt den här tråden:P
Jag ringer min jurist och förklarar läget:
Jag har fått pengar, bilen står fortfarande på mig, men han vill häva köpet pga av att en skada har uppstått efter att han har tagit över bilen.

Enkelt säger juristen, DU BEHÅLLER BILEN OCH DU KRÄVER HONOM FÖR REPARATIONS KOSTNADER.

Min jurist ringer farbrorn och förklarar hur det ligger till, betalar han inte så kan vi gärna dra upp det i rätten. En vecka efter får jag ytterligare 2000kr + att jag har bilen kvar. Jag har alltså fått 6000kr som reparationen kostade och jag kan sälja bilen igen!

Tyvärr är ju ditt läge värre då ni har gjort ägarbyte.

Och nu efter jag har skrivit allt detta funderar jag på om min historia hjälpte över huvudtaget:P Men det är iallafall min erfarenhet:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 november 2009
www.konsumentverket.se bara maila din konsumentombudsman och få vettiga, korrekta svar och råd. De är otroligt kunniga och trevliga..
Senast redigerat av Mortalis (6 november 2009)

3 182 Inlägg
6 november 2009
fråga en polare som har körkort så du kan hyra en kära så du kan får hem bilen, sen när du kommer till käringen som har din bil så drar du av det som allt har kostat dig att ta dig ditt, enkelt. gnäller hon så är det bara att be henne att dra åt hel***e, jag har sålt en bil till en polare tidigare och det gör jag aldrig om.  hoppas att det reder sig med bilaffären.

22 Inlägg
6 november 2009
skriv ett brev till henne och förklara spara en kopia och ring en advokat

831 Inlägg
6 november 2009
Hua vilket jobbigt läge...

20 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
Så nu har jag fått ett sms om att hon ska driva det vidare....jag sa bara ok och att jag stämmer henne för att få mina 12000....så så ligger landet just nu....fortsättning följer

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 november 2009
Det kommer att bli dyrt för henne om hon ska dra upp det i rätten.

Så länge du du har vittnen som var med vid köpet, så kan jag inte tänka mig att hon kan lyckas driva målet i rätten.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Sök