3689
Sök

Bilen kokar, varför?

107 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#1
jag har ett problem med min golf 3. Den vill koka ibland. kan inte förstå varför, någon annan?

Jag och en kompis skulle åka och köpa en bil i sthlm. vi kommer nästan ända fram och bilen börjar koka. vi svänger in vid en mack som låg nära och stänger av bilen. kollar expansionskärlet och det finns vatten upp till min sträcket. väntar ett tag och öppnar sedan expansionskärlet och ser att vattnet sjunker. fyller på vatten och jag startar för att kolla så att den håller tempen och att fläckten skulle gå. och det gör den. då trodde jag att det hade varit dåligt med vatten så vi rör oss hemåt efter vi köpt bilen. kollade tempmätaren var 10 sec och den håller tempen mellan 70 och 80 grader som den brukar. när vi nästan är framme och ja har kört om en bil så kollar ja till på tempen igen och den står på 120 till 130 grader ändå kollade jag tempen max 10 sec innan, så det måste gått fort som fan. vi bogserar till närmsta mack och fyller på vatten eftersom den tryckte ur sig allt när den började koka. lät bilen stå på tomgång igen och kollade så fläkten gick och att den höll temp och det gjorde den.. kommer hem och märker att bilen går lite ryckigt. men vit ryker inte.

fattar inte vad det kan vara för fel... Någon annan som kan veta vad det är för fel?

kanske lite otydlig men hoppas att ni förstår ändå^^
Senast redigerat av djsnowman (5 november 2009)


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
5 november 2009
#2
kylaren, vattenpump, slangar? smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

107 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#3
slangarna är hela och det läcker inte... vad kan de va för fel på pump eller kylaren?


#2573
1 489 Inlägg
5 november 2009
#4
Min VR6a ville gärna också bli varm. Så jag bytte locket till expasionskärlet (stava) och sen dess har det funkat klockrent! Brukar oftast vara locket som inte släpper trycket ordentligt

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
5 november 2009
#5
Kylaren kan vara sliten, expaoinskärlet kan läcka, vattenpumpen kanske inte snurrar på rätt sätt? smile På min Honda läckte vattenpumpen så att de spruta ut typ:O

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

107 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#6
jaså? det måste jag testa...big_smile


#2573
1 489 Inlägg
5 november 2009
#7
djsnowman skrev:
jaså? det måste jag testa...big_smile

Vilket av det? =P

• Även den starka måste ta i när han skiter

107 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#8
det med locket:D


107 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#9
Memme skrev:
Kylaren kan vara sliten, expaoinskärlet kan läcka, vattenpumpen kanske inte snurrar på rätt sätt? smile På min Honda läckte vattenpumpen så att de spruta ut typ:O

hur menar du att pumpen inte snurrar rätt?:S


#2573
1 489 Inlägg
5 november 2009
#10
djsnowman skrev:
det med locket:D

Gör så, kolla hur packningen mår på undersidan av locket. Och tänk på att inte dra åt det gamla alltför hårt! smile

Lycka till

• Även den starka måste ta i när han skiter

107 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#11
men ska inte kärlet vara tät och bilda ett litet tryck? för om jag tar bort locket så startar aldrig fläckten, det gjorde den inte i sommras när jag testade


#2573
1 489 Inlägg
5 november 2009
#12
djsnowman skrev:
men ska inte kärlet vara tät och bilda ett litet tryck? för om jag tar bort locket så startar aldrig fläckten, det gjorde den inte i sommras när jag testade

Jo det stämmer, när du drar åt locket så blir det ett tätt system, och det är så det ska vara. Men en del drar åt locket som faen och i locket sitter det en packning som fixar och donar så när trycket blir för bra så öppnar locket och trycker ut det som inte ska vara där. Och drar man åt locket många gånger för hårt så brister packningen och då läcker den hela tiden vilket leder till att systemet inte blir tätt smile

Hänger du med? tongue

• Även den starka måste ta i när han skiter

C20LET
1 041 Inlägg
5 november 2009
#13
djsnowman skrev:
Memme skrev:
Kylaren kan vara sliten, expaoinskärlet kan läcka, vattenpumpen kanske inte snurrar på rätt sätt? smile På min Honda läckte vattenpumpen så att de spruta ut typ:O

hur menar du att pumpen inte snurrar rätt?:S

vattenpumpen snurar va sig den vill eller ej men jag tror att han menar att den är skuren, så va det på min ena calibra, jag fyllde på med vatten mer än va jag tankade med bränsel, bilen lät lite konstigt med lite skrap ljud, men en vacker dag så gav vatten pumpen upp helt.

att bilen kan bli varm beror på att den inte kyls tillräckligt.
kolla kylfläkten om den går som den ska, annars kolla termostaten, koka upp den i lite vatten o se om den öppnar sig.

låt bilen stå på tomgång o kika om fläkten går som den ska, annars som jag skrev innan lossa termon o koka upp den o se om den öppnar sig, o ha inga krydor i kastrullen, skämt åsido.

kolla noga att den inte läcker vatten från pumpen eller övriga slangar.

/Rawad
Senast redigerat av Rawad (5 november 2009)

Vi tycker olika vet jag, that's it

C20LET
1 041 Inlägg
5 november 2009
#14
MarcusL skrev:
djsnowman skrev:
men ska inte kärlet vara tät och bilda ett litet tryck? för om jag tar bort locket så startar aldrig fläckten, det gjorde den inte i sommras när jag testade

Jo det stämmer, när du drar åt locket så blir det ett tätt system, och det är så det ska vara. Men en del drar åt locket som faen och i locket sitter det en packning som fixar och donar så när trycket blir för bra så öppnar locket och trycker ut det som inte ska vara där. Och drar man åt locket många gånger för hårt så brister packningen och då läcker den hela tiden vilket leder till att systemet inte blir tätt smile

Hänger du med? tongue

håller helt med MarcusL, det stämmer bra det han skriver där

Vi tycker olika vet jag, that's it

107 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#15
men det som är konstigt är att jag inte har lossat eller dragit åt locket sen i somras och typ ett halvår senare vill den koka?


C20LET
1 041 Inlägg
5 november 2009
#16
djsnowman skrev:
men det som är konstigt är att jag inte har lossat eller dragit åt locket sen i somras och typ ett halvår senare vill den koka?

kan inte ett gummi packning bli sliten tror du med tiden, den blir sliten till slut ju smile

Vi tycker olika vet jag, that's it

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 november 2009
#17
MarcusL skrev:
Min VR6a ville gärna också bli varm. Så jag bytte locket till expasionskärlet (stava) och sen dess har det funkat klockrent! Brukar oftast vara locket som inte släpper trycket ordentligt

Mvh

1+ vw har detta syndrom felet!

C H E V R O L E T <3

NissanMotorsport
5 november 2009
#18
Ang att bilen rycker, så kan  väl toppen ha blivit lite sne när den kokat så pass, så att topppackningen gått.. rätta mig om ja har fel tongue

107 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
#19
komptestade bilen idag och märkte att det var vatten i ettans cylinder, så jag har rivit av toppen nu och såg ett möjligt ställe där det har läckt in i cylindern och det är bara packningen som är slut. Tar med toppen till verkstan imorgon och planar den.

Någon som vet hur mycket man kan plana?
skulle vilja ta bort så mycket som möjligt big_smile


NissanMotorsport
5 november 2009
#20
Kolla noga så du inte har någon spricka i toppen innan du kostar på den.. skräp isåfall


Sök