4568
Sök

Missljud i drivlina Volvo AWD-98

9 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
Hej. Har ett problem som jag behöver lite hjälp med. Det har uppstått ett oljud i drivlinan på min volvo, det är som ett knorrande mitt under bilen vid fart och svängar, nu händer det ibland vid nerväxling att det liksom dunkar till eller typ juckar till i drivlinan. Har legat under bilen upphissad med växel i och jag tycker det låter vid stödlagret-kardanknuten liksom. Sen är det ju så att ljud vandrar i en bil så verkstan trodde det var vinkelväxeln men man hoppas ju inte på det....

Gick inunder bilen samma dag som det uppstod, efter en dag med tur retur 40 mil i ryggen, så tänkte jag först att smörja knuten och kände då på kardan som va glödhet! Nog för att en kardan blir lite varm det är ju naturligt men inte fan ska den väl bli så jäkla varm..det regnade den dagen också kommer jag ihåg. Någon av er som vet vad det kan vara som för ett sånt jävla oljud? Tacksam för svar//Andreas
Senast redigerat av Snook (5 november 2009)

Supraman
2 300 Inlägg
5 november 2009
upp med bakhjulen och se om du kan snurra bägge så märker man om vinkelväxeln är hel du måste snurra bägge samtidigt åt samma håll.
Kan du få kardanen att snurra när framhjulen är i backen är vinkelväxeln slut eller om du har tur räcker de med att byta hylsan.
Känn på stdlagen om det e något glapp i dom osv

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

9 Inlägg
5 november 2009
Trådstartare
Så du menar alltså att om jag hissar bakhjulen, om jag kan snurra på hjulen är vikelväxeln hel då? Och om jag samtidigt med bakhjulen i luften kan snurra på kardan då är det vinkelväxeln som är trasig. Fattade jag det rätt?

9 Inlägg
18 april 2010
Trådstartare
Problem löst. Bulten i kardanknuten hade gett upp. Men enligt verkmästaren på Volvo så var det tveklöst vinkelväxeln så då bytte vi den. Frid och fröjd när jag väl hämtade den men hann ner till första rondellen, ljudet var tillbaka! Fan... Då bad jag men att byta kardan eftersom ljudet kom därifrån när man hade hissat upp bilen och gick under å lyssnade.

Bytte den, inte mycket billigare dock men då försvann ljudet och har inte återkommit sen dess. Bytte också hylsan mellan vxllådan och vinkelväxeln och då slutade den att "jucka" vid nedväxlingar:) Nu har man bara lite katalysatorskrammel under bilen:)

Tack
Senast redigerat av Snook (18 april 2010)

593 Inlägg
18 april 2010
Får man fråga vad reparationerna kostade? :S

9 Inlägg
29 augusti 2010
Trådstartare
Eftersom de på volvo i örebro gissade på fel(ovanligt...), de bytte ju ut vinkelväxeln istället för kardan så var arbetet ju liksom redan betalt. De fick byta tillbaka den gamla vinkelväxeln igen och byta kardan utan arbetskostnad. Men hela jävla kalaset med kardan, hylsa å arbete hamnade på drygt 15000kr..... Kostar å ligga på topp:)

Sök