2924
Sök

Hur göra med ACn under vintern?

3 235 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#1
hej,

har en Colt 2000 med AC, och som känt behöver man som regel inte ACn vintertid. I instruktionsboken står det att man ska ha igång ACn minst 5 minuter varje vecka för att smörja packningarna bla bla bla. Det står dock ingenting om att ACn inte startar när det är under +5 grader. Så vad gör man då om man inte har ett varmt garage?


582 Inlägg
6 november 2009
#2
Låt AC:n vara på för jämnan, så slipper du bekymra dig. Då mår Kompressorn o o-ringar bäst.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

-utan 940
1 728 Inlägg
6 november 2009
#3
Bor du så långt norrut att det är minusgrader hela vintern är gör det själv-hallar en bra lösning, man betalar för varje halvtimme och det brukar finnas slangar att koppla till avgasröret så man kan ha motorn igång där inne sen kan du passa på att tvätta bilen när den står på tomgång.

4 001 Inlägg
6 november 2009
#4
Eller så kör man med defroster någon gång då & då så kör kompressorn

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

-utan 940
1 728 Inlägg
6 november 2009
#5
kolvas skrev:
Eller så kör man med defroster någon gång då & då så kör kompressorn

Det är väl snarare en "demist" och funkar det verkligen om det är kallare än ca. +5?
Jag tror inte att kompressorn går igång om det är så kallt.

3 235 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#6
Bor i Oslo, och här har det varit kallt en stund.
Känner inte till någon GDS hall här.

Jag vet inte helt om det är en tempsensor som styr ACn , eller om det är trycker som sjunker så mycket att den inte går igång? Ska försöka kortsluta kontakterna på tryckvakten och se om pumpen startar.


4 001 Inlägg
6 november 2009
#7
Andreas 940 skrev:
kolvas skrev:
Eller så kör man med defroster någon gång då & då så kör kompressorn

Det är väl snarare en "demist" och funkar det verkligen om det är kallare än ca. +5?
Jag tror inte att kompressorn går igång om det är så kallt.

Defroster/demist = samma skit, knapp/vred man trycker/ändrar på när det är imma/is på vindrutan, OK?

Då ska AC-kompressorn gå igång och torka luften som blåser upp mot rutan

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

-utan 940
1 728 Inlägg
6 november 2009
#8
kolvas skrev:
Defroster/demist = samma skit, knapp/vred man trycker/ändrar på när det är imma/is på vindrutan, OK?

Då ska AC-kompressorn gå igång och torka luften som blåser upp mot rutan

Jag vet vad du menar men det hjälper väl inte om kompressorn av säkerhetsskäl inte startar vid kallgrader? När jag ställer in min ECC så att den enbart blåser på vindrutan aktiveras kompressorn även om jag stängt av AC:n, men jag tror inte den gör det när det är för kallt.

4 001 Inlägg
6 november 2009
#9
Andreas 940 skrev:
kolvas skrev:
Defroster/demist = samma skit, knapp/vred man trycker/ändrar på när det är imma/is på vindrutan, OK?

Då ska AC-kompressorn gå igång och torka luften som blåser upp mot rutan

Jag vet vad du menar men det hjälper väl inte om kompressorn av säkerhetsskäl inte startar vid kallgrader? När jag ställer in min ECC så att den enbart blåser på vindrutan aktiveras kompressorn även om jag stängt av AC:n, men jag tror inte den gör det när det är för kallt.

Varför skulle inte kompressorn starta när det är kallt? vilka säkerhetsskäl skulle det vara?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

152 Inlägg
6 november 2009
#10
Det sitter normalt en temperatursensor som hindrar kompressorn att starta under +4 - +8 grader (skiljer lite mellan märken å sånt) Detta för att fuktigheten i luften fryser fast i purolatorn(?)-eller vad nu "elementet" vid luftintaget nu må heta....-dessutom är avkylningen i kondensorn extremt effektiv när det är så kallt, så en del system mår inget vidare av så stora tryck som utvecklas då. Men mest för att det blir en stor isklump.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

-utan 940
1 728 Inlägg
6 november 2009
#11
kolvas skrev:
Varför skulle inte kompressorn starta när det är kallt? vilka säkerhetsskäl skulle det vara?

Av säkerhetsskäl för AC-systemets egna välbefinnande som SevilleDiesel skrev.


Sök