3372
Sök

Sätta på en turbo på opel calibra 8v

30 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#1
börjar med att säga att jag inte vet om detta är rätt ställe för denna tråd om inte flytta den gärna.

jag undrar vad jag behöver för att sätta i en turbo i en opel calibra 8v. har inte hållt på någonting med turbo innan och det är inte jag som ska sätta i den heller men behöver bara veta vad jag behöver för att någon ska kunna sätta i den.

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!

Trucker
1 220 Inlägg
6 november 2009
#2
Turbo, turbogrenrör, ic, annan db, tjockare topp packning, ev ställbar btr, ev större springare, det är väl dom grejer jag kommer på men jag har aldrig hålle på me turbo heller men det är ju alltid en början

Vissa är bara bättre än andra!

313 Inlägg
6 november 2009
#3
save423 skrev:
börjar med att säga att jag inte vet om detta är rätt ställe för denna tråd om inte flytta den gärna.

jag undrar vad jag behöver för att sätta i en turbo i en opel calibra 8v. har inte hållt på någonting med turbo innan och det är inte jag som ska sätta i den heller men behöver bara veta vad jag behöver för att någon ska kunna sätta i den.

Går du in på www.Opelsportclub.com och söker där så vet jag att det fanns ett företag i England som sålde färdiga turbo kit till just C20NE motorn som den så vackert heter.. smile Till ett vettigt pris..
Gå in och prata med folket där så får du dom svar du vill ha....


146 Inlägg
6 november 2009
#4
hmm blir de inte billigare att köpa en färdig calibra turbo? och så går den igenom den där j%#&#r besiktningen


C20LET
1 041 Inlägg
6 november 2009
#5
allt hänger på hur mycket du vill kräma ur denna motor, c20ne är en skott säker motor den bara går.

det du skulle behöva för att turbo konvertera.

Ic/intercooler
olje kylare
turbo samt grenrör, sånt hittar du på hos en äldre opel o vissa passar rätt på en c20ne
ställbar BTR/Bränsel Tryck Regulato
Sen måste du bygga om lite i oljetråget för olje ruturen från turbon samt oljan som skall pumpas till turbon
större spridare o ev annan bränsel pump

sen skall bilen komp ses över om jag minns rätt så skall den sänkas en aning
men vi skall inte glömma att bilen skall mappas
o sist men inte minst så skall du ha nya packningar

Vi tycker olika vet jag, that's it

1 291 Inlägg
6 november 2009
#6
Prata med cassius eller corsa_rst tex här på garaget så kan du få en del tips, dom har hållit på med c20ne turbo.

budget?
effektmål?
driftsäkerhet?
Kunskap?
förutsättningar? (verktyg, maskiner, lokaler mm)

c20ne har original samma komp som c20let (calibra turbo) så kompsänkas ska inte behövas.
Många åker med 0,6-0,8 i ladd eller liknande och det verkar funka i längden också.


C20LET
1 041 Inlägg
6 november 2009
#7
BOBBBAN skrev:
hmm blir de inte billigare att köpa en färdig calibra turbo? och så går den igenom den där j%#&#r besiktningen

tycker verklingen är bäst att köpa en calibra turbo med fyrhjulsdrift blir billigast o minde pill på den.

men vissa vill ha nåt eget kanske?!

PS han lär ju inte tycka att det är kul att nedmontera allt vid bes o slänga på efter rätt så jobbig att hålla på i längden smile

Vi tycker olika vet jag, that's it

30 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#8
okej tack för svaren får se hur jag gör om de blir en färdig turbo eller inte... men någon som vet annars vad man kan få ut av den i hk om man inte sätter på turbo? länkar till vilken de e har ej köpt den än men ska göra de på måndag:
http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Cal … amp;last=1

PS.
måste man värkligen blocka av och på turbon inför bes. eftersom de e en 91:a kommer inte ihåg om de e från 92 och framåt eller om de e från 91 och framåt?
Senast redigerat av save423 (7 november 2009)

kör tills det rasar - laga - gör om det igen!

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
7 november 2009
#9
save423 skrev:
okej tack för svaren får se hur jag gör om de blir en färdig turbo eller inte... men någon som vet annars vad man kan få ut av den i hk om man inte sätter på turbo? länkar till vilken de e har ej köpt den än men ska göra de på måndag:
http://www.blocket.se/goteborg/Opel_Cal … amp;last=1

PS.
måste man värkligen blocka av och på turbon inför bes. eftersom de e en 91:a kommer inte ihåg om de e från 92 och framåt eller om de e från 91 och framåt?

får du reggbesiktiga den å då är de billigare att köpa dig en c20let motor som opels turbo motor 92-97 heter.


för pengar mellan 18-25 tusen har du en komplett motor att bara hinka ner i bilen och koppla in, inget pillande med mappning mm mm.


Ska du köpa allt löst och modifiera kostar de betydligt mer och tar ofantligt längre tid.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot


Sök