4474
Sök

Volvo kommer massa rök och smäller

878 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#1
Hej.
Efter mitt topplock vart på planing och topplocks packningen är bytt, och vi ska starta så starta den efter en stund lite svårt startad. Oftast startar den på full gas. När den väl är igång går den dåligt och ingen tomgång och smäller någonstats ur motorn som fan som avgassmällar, kommer även jätte mycket vit rök ur avgassystemet, alltså kan jag få hela gården helt vit på 10 sekunder sprutar bara vita avgaser.

Någon som kan tänka sig något fel ?.
MVH
Jonas.L

All The best
MVH
Jonas .L

Drifting Streetrace
225 Inlägg
6 november 2009
#2
Hur många mm är den planad eller är den bara ytplanad?
ibland finns de möjlighet att topplocksbultarna kan vara för långa om man planar för mkt!
Antingen så är det nån spricka i toppen eller något annat.

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud

4 001 Inlägg
6 november 2009
#3
låter inte speciellt bra, sitter tändkablarna rätt?
Kam & tändning rätt justerat?
Du klämde inte packningen eller skadade den på nåt vis?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

878 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#4
Den är planad 0,35mm och den har varit planad innan med fick jag veta. Kan de bero på att den är planad för mycket?, men då ska den väl inte överhuvudtaget starta eller ?

All The best
MVH
Jonas .L

8 253 Inlägg
6 november 2009
#5
Man får plana toppen max 0,25mm, vilket i princip innebär att din topp bara är att locka av och kasta. Den går ju att starta ändå tills kolvar och ventiler möts... Den vita röken tyder ju på att den får i sig vatten.


3 650 Inlägg
6 november 2009
#6
dubbel lr trippel packning lär det nog bli tongue


878 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#7
Okej, om det nu är topplocket är planat för mycket?, är det 100% ?, annars skiter jag i bilen i säljer i delar då jag lagt alldeles för mycket pengar på den nu.

All The best
MVH
Jonas .L

4 001 Inlägg
6 november 2009
#8
Marlboroman skrev:
Man får plana toppen max 0,25mm, vilket i princip innebär att din topp bara är att locka av och kasta. Den går ju att starta ändå tills kolvar och ventiler möts... Den vita röken tyder ju på att den får i sig vatten.

jag måste fråga, varför får dom topparna bara planas max 0,25mm? eller är det vad verkstadshandboken säger?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Drifting Streetrace
225 Inlägg
6 november 2009
#9
vid planing skall ju en tjockare topplockspackning användas då de är uppbyggt för orginal!
vem bestämde att den skulle planas 0.35?? blir de inte tätt så kommer det vatten i förbränningsutrymmet och vit rök blir som sagt mkt!
Hitta en topp på skroten o byt helt enkelt ist!

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud

4 001 Inlägg
6 november 2009
#10
NoBrake skrev:
vid planing skall ju en tjockare topplockspackning användas då de är uppbyggt för orginal!
vem bestämde att den skulle planas 0.35?? blir de inte tätt så kommer det vatten i förbränningsutrymmet och vit rök blir som sagt mkt!
Hitta en topp på skroten o byt helt enkelt ist!

en tjockare packning lägger man ju gör att kompensera kompförhållandet och inte för att toppen blivit tunnare, jag kan inte tänka mig att topplocksbultarna skulle bottna p.g.a 0,35-0,5mm planing

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

878 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#11
Det var företaget som plana det som bestämde att den skulle planas 0,35 mm.
Och som sa även att den är planad innan också och kan därför inte ge garanti att det kommer fungera.
Borde dom inte då sagt det innan som planat det?, ska ju inte betala för något som inte fungerar?.
MVH
Jonas.L

All The best
MVH
Jonas .L

8 253 Inlägg
6 november 2009
#12
kolvas skrev:
Marlboroman skrev:
Man får plana toppen max 0,25mm, vilket i princip innebär att din topp bara är att locka av och kasta. Den går ju att starta ändå tills kolvar och ventiler möts... Den vita röken tyder ju på att den får i sig vatten.

jag måste fråga, varför får dom topparna bara planas max 0,25mm? eller är det vad verkstadshandboken säger?

Det är vad verkstadsböckerna säger. Men om den är maxplanad + ytterligen en tiondel + ytterligare en planing som man inte vet hur mycket det är så lär ju eventuell marginal vara hårt tärd i bästa fall om den inte redan är borta.


Drifting Streetrace
225 Inlägg
6 november 2009
#13
kolvas skrev:
en tjockare packning lägger man ju gör att kompensera kompförhållandet och inte för att toppen blivit tunnare, jag kan inte tänka mig att topplocksbultarna skulle bottna p.g.a 0,35-0,5mm planing

man kompenserar förbränningsutrymmet med en tjockare packning då toppen har tappat den ursprungliga tjockleken!
Att plana för o trimma är en annan version.
Topplocksbultarna är ju sant att de behövs nog inte bytas då ja ramlade tillbaka i folkracemetoden då man planade mer än nödvändigt för att få ut mer hk!

Mvh
Pete
----------------------------------------
Drifting Streetrace Billjud

301 Inlägg
6 november 2009
#14
finns garanterat en ny billig topp åt dig i Björbo ..
finns nämligen ett mycket stort lager av bra beg volvo delar där.
om du vill ha nummer till han så pma mig..
Marlboroman you know who i am talking about.. wink

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

4 001 Inlägg
6 november 2009
#15
Marlboroman skrev:
kolvas skrev:
Marlboroman skrev:
Man får plana toppen max 0,25mm, vilket i princip innebär att din topp bara är att locka av och kasta. Den går ju att starta ändå tills kolvar och ventiler möts... Den vita röken tyder ju på att den får i sig vatten.

jag måste fråga, varför får dom topparna bara planas max 0,25mm? eller är det vad verkstadshandboken säger?

Det är vad verkstadsböckerna säger. Men om den är maxplanad + ytterligen en tiondel + ytterligare en planing som man inte vet hur mycket det är så lär ju eventuell marginal vara hårt tärd i bästa fall om den inte redan är borta.

Det var det jag trodde, är det så nära till vattenkanaler osv kanske på dessa toppar? för dom har väl inte så högt kompförhållande från början?

NoBrake skrev:
kolvas skrev:
en tjockare packning lägger man ju gör att kompensera kompförhållandet och inte för att toppen blivit tunnare, jag kan inte tänka mig att topplocksbultarna skulle bottna p.g.a 0,35-0,5mm planing

man kompenserar förbränningsutrymmet med en tjockare packning då toppen har tappat den ursprungliga tjockleken!
Att plana för o trimma är en annan version.
Topplocksbultarna är ju sant att de behövs nog inte bytas då ja ramlade tillbaka i folkracemetoden då man planade mer än nödvändigt för att få ut mer hk!

samma sak, läs mitt inlägg igen, toppens tjocklek har ingen betydelse om du kompenserar kompförhållandet.

Till TS: om du orkar hålla på så mät tjocklecken på toppen och kolla hur mycket den är planad och räkna ut kompförhållandet om det blir helt åt helvete eller om det kan funka.
För att dra en parallel så får man inte plana topparna till volvos rödmotorer mer än 0,5mm enligt verkstadshandboken och det finns hur många som helst som planat betydligt mer än det

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

301 Inlägg
6 november 2009
#16
Till TS: om du orkar hålla på så mät tjocklecken på toppen och kolla hur mycket den är planad och räkna ut kompförhållandet om det blir helt åt helvete eller om det kan funka.
För att dra en parallel så får man inte plana topparna till volvos rödmotorer mer än 0,5mm enligt verkstadshandboken och det finns hur många som helst som planat betydligt mer än det

volvos rödmotorer konstuerades på stenåldern och har för det mesta inte 4ventilsteknik.
har du 2 ventiler som kommer rakt ner är det inte lika känsligt som om du har 4 som kommer snett ner mot kolven..

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

4 001 Inlägg
6 november 2009
#17
t5-r micke skrev:
Till TS: om du orkar hålla på så mät tjocklecken på toppen och kolla hur mycket den är planad och räkna ut kompförhållandet om det blir helt åt helvete eller om det kan funka.
För att dra en parallel så får man inte plana topparna till volvos rödmotorer mer än 0,5mm enligt verkstadshandboken och det finns hur många som helst som planat betydligt mer än det

volvos rödmotorer konstuerades på stenåldern och har för det mesta inte 4ventilsteknik.
har du 2 ventiler som kommer rakt ner är det inte lika känsligt som om du har 4 som kommer snett ner mot kolven..

jo, det är jag väl medveten om men du har ju knappast så lite marginaler mellan ventil/kolv i en standardmotor.

Hur mycket öppna är ventilerna på en sådan motor då vid TDC?
Edit: avgasventilerna alltså
Senast redigerat av kolvas (6 november 2009)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

878 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#18
Räcker med tjafset nu, gå till topic istället...

All The best
MVH
Jonas .L

878 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#19
kan man få tag på en bra intyg att man endast får plana max 0,25mm för då kan jag gå tillbaka och visa det så lär jag få pengarna tillbaka?

All The best
MVH
Jonas .L

1 043 Inlägg
7 november 2009
#20
Jag tror inte det hänger på planingen utan att du antingen har en spricka i toppen eller i blocket.
Har du varit på Volvo och planat toppen?
Troligtvis inte och en verkstad som planar toppar vet ju inte hur mycket olika toppar får planas så du kan nog inte få några pengar tillbaka tyvärr.
Dom planar så mycket som behövs för att toppen skall bli plan.
Jag har varit med om att sätta tilbaka en topp på en 740 som fick planas 2.5 mm för att bli plan och det funkade på den.
Biltillverkarna sätter sina gränser för att bilen inte skall släppa ut för mycket avgaser och då menar jag inte bara det som bilprovningen kollar.
Tex på vissa Opel får man inte plana alls.


Sök