2273
Sök

Volvo 945 ltt spikar, ev tips sökes

Flickspanare
728 Inlägg
6 november 2009
Trådstartare
#1
Min 945 är helt org. Har ställt på laddet till ca 0.5 och vid gaspådrag på 3-4-5an så spikar bilen.
Söker lite tips till vad man kan göra med dessa motorerna, och framförallt få bort spikningarna.

Mvh Daniel.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

566 Inlägg
6 november 2009
#2
Är du säker på att den inte skenar lite i ladd på högre växlar? du behöver ett chip, i vissa fall tanka 98 för och slippa spikningar!


1 915 Inlägg
6 november 2009
#3
Konstigt om den spikar vid 0,5bar..
är samma motor som ft och den laddar 0,55bar original.

Säker på att du inte laddar mer ?
få bort spikningar:
ställa ner laddtrycket.
Chippa.
Högre oktan på bensin
Andra tändstift.

Sen om du undrar vad du kan göra mer med motorn så antar jag att du menar trimma lite och söker du i forumet så finner du massor...

En bra start är att chippa (Vikingchip) och ställa upp laddtrycket till 1,0bar, byt även kamaxel till tex A, så får du en roligare bil.
Sen efter ett tag så vill du ha mer effekt än ~200hp och då får du byta turbo, större lmm & spridare och anpassat chip osv...

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Flickspanare
728 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
#4
Tusen tack.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Flickspanare
728 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#5
Kompletterande fråga.
A kammen, är de den som sitter i volvos A motorer?
Har en 740 -86 ståendes hemma me 230A motor, då bör den rimligen ha en sådan kam?

Mvh Daniel.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

1 915 Inlägg
15 november 2009
#6
Ja det ska sitta en A-kam i B230A.



Gaijin skrev:
Kompletterande fråga.
A kammen, är de den som sitter i volvos A motorer?
Har en 740 -86 ståendes hemma me 230A motor, då bör den rimligen ha en sådan kam?

Mvh Daniel.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Flickspanare
728 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#7
Louksor skrev:
Ja det ska sitta en A-kam i B230A.



Gaijin skrev:
Kompletterande fråga.
A kammen, är de den som sitter i volvos A motorer?
Har en 740 -86 ståendes hemma me 230A motor, då bör den rimligen ha en sådan kam?

Mvh Daniel.


Vad är det för skillnad på A kammen och den kammen jag har i nu? Alltså hur märker man de?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

1 915 Inlägg
15 november 2009
#8
Standard sitter det en T-kam i din motor.

T-kam är stark och drar bra på lågvarv, men är rätt död på högvarv.
A-kam drar bra från låg till högvarv, utan att dö ut som T gör efter 3000rpm...

Men finns även många andra kamaxlar som är bättre, tex trimmkamaxlar som säljs av lite olika företag, men de kostar det lite mer från ca 1000kr o uppåt.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Flickspanare
728 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#9
Okej tackar.
Nu så, har slängt i ett chip i bilen nu, bränsle. Kör på 98oktan och ca 0.8-0.9bar ladd.
Och det spikar på höga växlar.

Hur fasen får man bort det?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

1 915 Inlägg
24 november 2009
#10
Spikar den på 0,5bar efter chippning oxå ?

Har du ett riktigt chip eller är det traderachip ?

Nånting med bränslet är inte som det ska på din bil.
Kolla bränsletrycket, så det stämmer.
Har du nån felkod på bilen ?
tex LMM, lambda osv som kan orsaka att motorn får för lite bränsle...

Sänk laddtrycket tills du åtgärdat felet på motorn, så slipper den gå sönder.


Gaijin skrev:
Okej tackar.
Nu så, har slängt i ett chip i bilen nu, bränsle. Kör på 98oktan och ca 0.8-0.9bar ladd.
Och det spikar på höga växlar.

Hur fasen får man bort det?

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
24 november 2009
#11
är dina avgaspackningar hela? annars kan det låta rätt likt spikningar vid gaspådrag.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Flickspanare
728 Inlägg
24 november 2009
Trådstartare
#12
Louksor skrev:
Spikar den på 0,5bar efter chippning oxå ?

Har du ett riktigt chip eller är det traderachip ?

Nånting med bränslet är inte som det ska på din bil.
Kolla bränsletrycket, så det stämmer.
Har du nån felkod på bilen ?
tex LMM, lambda osv som kan orsaka att motorn får för lite bränsle...

Sänk laddtrycket tills du åtgärdat felet på motorn, så slipper den gå sönder.


Gaijin skrev:
Okej tackar.
Nu så, har slängt i ett chip i bilen nu, bränsle. Kör på 98oktan och ca 0.8-0.9bar ladd.
Och det spikar på höga växlar.

Hur fasen får man bort det?


Nej, med chipet och 98oktan samt 0.5ladd så spikar den inte.
Jag köpte chipet av en Jocke Lundahl i Göteborg. Fick då ett bränslechip och ett tändchip för 940 guldbox, har dock ingen som box i min kärra.

Mvh Daniel.

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

2 Inlägg
24 november 2009
#13
Och du köpte dom för någonting runt 600kr? Då är du lurad. Ett riktigt chip löser nog ditt problem.
Annars bör du kolla ditt bränsletryck och bränsleflöde.


1 915 Inlägg
25 november 2009
#14
Han brukar sälja chippen för 3-400kr på tradera.

Men Gaijins bil verkar inte frisk, då den spikade redan vid 0,5bar med standardchip.
FT laddar ju 0,55 som standard och det är samma motor, så det måste vara nåt fel med bränslet.


Deztallica skrev:
Och du köpte dom för någonting runt 600kr? Då är du lurad. Ett riktigt chip löser nog ditt problem.
Annars bör du kolla ditt bränsletryck och bränsleflöde.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Flickspanare
728 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#15
Okej, bränsletrycket ligger på 3.5bar.
Okej, han lämnar ju garanti, hur ska jag göra tycker du Louksor?

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

1 915 Inlägg
25 november 2009
#16
Ligger ditt bränsletryck på 3,5bar ?
vid tomgång ?
Vid högre varv ska bränsletrycket öka, kolla det oxå.

Annars kanske det är din BTR som är trasig och inte mer ger bränsle på högre varv.

Standard ska det vara 3,0bar så då får motorn mer bränsle än den borde, så då är det ännu konstigare att den spikar...

Eftersom ingen här kan lösa ditt fel så testa att göra ett inlägg på http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/ eller/och turbo performance club.
Kanske finns nån där som haft samma fel någongång..

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

342 Inlägg
25 november 2009
#17
Louksor skrev:
Ligger ditt bränsletryck på 3,5bar ?
vid tomgång ?
Vid högre varv ska bränsletrycket öka, kolla det oxå.

Annars kanske det är din BTR som är trasig och inte mer ger bränsle på högre varv.

Standard ska det vara 3,0bar så då får motorn mer bränsle än den borde, så då är det ännu konstigare att den spikar...

Eftersom ingen här kan lösa ditt fel så testa att göra ett inlägg på http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/ eller/och turbo performance club.
Kanske finns nån där som haft samma fel någongång..

han bränsletryck ligger på 3,3 bar på tomgång med nytt bränslefilter har ej kollat vad det ligger på under "laddtryck" men så fort man gasar på stillastående rusar det upp emot 3,5-3,6bar.


Flickspanare
728 Inlägg
25 november 2009
Trådstartare
#18
Man har ju turen med sig iaf:

Hej

Har gått igenom lite historik  med din box, och jag hittade att jag hade liknade problem som jag hade för tre år sedan med samma box.
Jag skickar upp två nya chip som ska lösa problemet, du bör ha dom ¨på Fredag!!

Ledsen att detta inträffat, men det är mycket ovanligt.

Mvh Jocke

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

Flickspanare
728 Inlägg
27 november 2009
Trådstartare
#19
Fick hem ett nytt chip idag, och montera det.
Spikar fortfarande. Usch vad trött man blir.
Kan det vara att inte tändchipet sitter i?

Mvh

Mvh Eklund!
Team 0302-racing
Turbo is the shit..

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 november 2009
#20
volvodrifter skrev:
Louksor skrev:
Ligger ditt bränsletryck på 3,5bar ?
vid tomgång ?
Vid högre varv ska bränsletrycket öka, kolla det oxå.

Annars kanske det är din BTR som är trasig och inte mer ger bränsle på högre varv.

Standard ska det vara 3,0bar så då får motorn mer bränsle än den borde, så då är det ännu konstigare att den spikar...

Eftersom ingen här kan lösa ditt fel så testa att göra ett inlägg på http://svenskavolvo7900klubben.se/phpBB3/ eller/och turbo performance club.
Kanske finns nån där som haft samma fel någongång..

han bränsletryck ligger på 3,3 bar på tomgång med nytt bränslefilter har ej kollat vad det ligger på under "laddtryck" men så fort man gasar på stillastående rusar det upp emot 3,5-3,6bar.

är bränsletrycket mätt utan vakumslangen tillkopplad?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.


Sök