Far min köpte en 523 e39 -00 där bromsarna var slut, bilen köptes vid ca. 30.000 mil och behövde lite kärlek..
Förutom att (yt)rosten visade sig på sina ställen(huven, bakluckan, a-stolpen o längst ner på vissa dörrar, så är det en fantastisk bil.
Har fått byta kol på generatorn då den slutade ladda, fick nyligen byta koppling(hade den rullat 30.000??), o lite annat smått o gott.
Kan ärligt säga att jag fick en chock när jag skulle beställa bromsar o lite annat till den, jag förväntade mig att det skulle kosta ca. 2-3 gånger mer än det kostade..
Sen beställer jag även grejer från Schmiedmann o ibland vissa saker från eBay, det hjälper att hålla kostnaden nere.
Däremot är nya torkarblad/gummi löjligt dyrt att köpa från BMW..
Även om det inte är en ny bil, så är körglädjen enorm.
Motorn är inte i det kraftigaste laget("bara" 170hk), men den raka sexan är banne mig en dröm att köra.
Har en del vänner som tyvärr är lite inskränkta o tycker BMW är en turkbil, jag bryr mig inte ett skit ärligt talat.
Känner det som så att de bara har en trångsynt uppfattning och talar inte av egen erfarenhet utan de är uppväxta i en miljö där Volvo/Saab är det bästa man kan åka i, även om de skulle tycka att BMW är bra, så går de fortfarande på att det är dåligt rykte att köra BMW(yngre kids som vill skryta, invandrarbil osv.)
Nu kör jag iofs Audi 100 C4, men kan säga nästan samma sak där.
En välbyggd tysk bil, men tyvärr så har de vissa svaga punkter som alla bilar har och åldern tar även ut sin rätt ibland.
Men V6an på 174hk är grymt kul, fast den kan vara något törstig ibland
Komfortmässigt så slår även den 10-15 år nyare bilar av andra märken jag åkt i..
Har en bekant med en rätt ny i20 -11, den är inte alls lika rolig att åka i som Audin eller BMWn.
Visst, den är nyare och drar dessutom mindre soppa då den är mindre i storlek och bränslesnål motor, men var är körglädjen? Komforten?
Åker hellre en 20 år äldre tysk vagn än denna...
För mig är Audi och BMW det som jag har fastnat för, VW också för den delen, ex golf/jetta II är grejer det och även de senaste 12 årens Passater är bra bilar..
På tal om golf/jetta mk2, inte så mkt komfort i dom om man jämför med dagens bilar, men de är underbara att köra, sen är det inte helt fel att det finns mkt eftermarknads-prylar som gör det hela roligare.
Jag har åkt/kört en massa Volvo, VW, Audi mm. så det är inte jag som är insnöad, bara att jag tycker att BMW är enormt välbyggda och stryktåliga, speciellt drivlinan, men behöver lite kärlek ibland.
Komforten skall vi inte tala om, far min hade provkört "nya" S60, han sa så här, kommer inte köpa annat än BMW...
Kan ärligt säga att BMW ligger minst 10 år före Saab/Volvo/Renault/Peugeot/Opel/Ford när det gäller komfort, 15-20 år före asiatiska märken(undantag Subaru, Lexus, premiummärkena dvs.)
Åker hellre en 10-12 år gammal 5-serie än t.ex. en Saab 9-5 -09 eller Volvo V70/S60