3955
Sök

Rådfrågning: Hur dåliga är Saab 9-3 växellådor egentligen?

429 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
Hejsan, är lite sugen på en Saab 9-3a till våren och har kollat runt lite, dock hör jag ibland från vissa håll "9-3s växellådor går åt hela tiden så det är inget att satsa på" ect ect..

Tänkte höra med er kuniga vad ni har för egenskaper/erfarenheter av just dessa växel lådor och följdfråga, kommer de gå åt mycket fler om jag trimmar den enl. följande?

Tanken är att utgå från en 9-3 2.0T (200hk) (1998-2002) och sedan sätta på ett steg 4 av speedparts på den.

Tacksam för svar.

// Pontus

Gorgilus addictus
4 763 Inlägg
7 november 2009
Kör man som en idiot så rasar vilken låda som helst.
Om den så kommer ifrån BMW, Volvo, Fiat etc....

Allt för den där jävla hatten!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
7 november 2009
om du vill spara tid och pengar så satsa på og9-3 alltså den före 00 då den har den bättre t5 motorn. klarar över 300hk utan att öppna motorn..

sen ogillar lådorna när man gasa på höga växlar från låga varv samt att spinna över brunnslock och sen få fäste i astfalt är inte nått diffen gillar
Senast redigerat av azid (7 november 2009)

2slow

429 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
Ok, det är samma kategori hos speedparts antar jag? Motorn jag kollade på kallas "T 200" och gjordes mellan 98-02 med 200hk och 310 Nm original. (står dock 98-99 i överskriften när jag klickar på den)
Senast redigerat av biber (7 november 2009)

// Pontus

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
7 november 2009
biber skrev:
Ok, det är samma kategori hos speedparts antar jag? Motorn jag kollade på kallas "T 200" och gjordes mellan 98-02 med 200hk och 310 Nm original. (står dock 98-99 i överskriften när jag klickar på den)

00 stoppades den nya t7 motorn ner i 9-3an

2slow

429 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
Ok det förklarar saken, så 98-99 är de årsmodellerna jag bör satsa på isåfall.

// Pontus

2 021 Inlägg
7 november 2009
ska mkt till och rasa en låda, förstår inte hur folk lyckas, min 900a som för övrigt ska ha sämre låda än en 9-3a har jag tuktat med enhjulsbörnare och kamikazestarter i över ett års tid och den håller, känns som ny.

Ointresserad.
936 Inlägg
7 november 2009
Rille0 skrev:
ska mkt till och rasa en låda, förstår inte hur folk lyckas, min 900a som för övrigt ska ha sämre låda än en 9-3a har jag tuktat med enhjulsbörnare och kamikazestarter i över ett års tid och den håller, känns som ny.

Jo men du vet hur folk är. När en sak gått sönder så är det den sämsta prylen som finns och det borde vara skottpengar på han som uppfann den!

Kör man sönder en låda så har man antingen hutlöst med mos eller så bör man gå en kurs i bilkörning.

Finns dock undantag, men jag skulle inte kalla saab för det största. Det håller om man vet vad man gör.

Teabag appreciation club.

429 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
Ok bra, ville mest veta om det var ett till rykte eller om det faktiskt var sant.

Offtopic, polarn undrar om det finns några sidor för "Peugeot 206 GTI" trim. Liknande speedparts eller Autotech ect. Fast som inriktar sig på Just Peugeot?

// Pontus

Allmänt envis
12 512 Inlägg
7 november 2009
biber skrev:
Ok bra, ville mest veta om det var ett till rykte eller om det faktiskt var sant.

Offtopic, polarn undrar om det finns några sidor för "Peugeot 206 GTI" trim. Liknande speedparts eller Autotech ect. Fast som inriktar sig på Just Peugeot?

Det ligger alltid lite i ett rykte men är oftast överdrivet, är du intresserad av en Saab så låt inte växellådorna skrämma bort dig utan köp en och kör med en tanke på att det kanske inte tål vad som helst. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 207 Inlägg
7 november 2009
Jag vet faktiskt inte vad man skall säga om saab lådor. Jag har aldrig haft en låda som känts så tight som den som är i min 9000, trots att den gått 30000mil (om den blivit bytt låter jag vara osagt). Och jag känner ingen som har "normal" effekt som har kört sönder en. Den enda jag känner personligen som har kört sönder en saablåda är en som bor i grannbyn, han har väl runt 400hk.

Fast de som jag känner med saab kör som jag, hellre autobahnstyle än rödljusrace, om du förstår.

429 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
Japp. Låter väldigt bra det, en till offtopic fråga, om jag nu skulle dra upp den fr 200hk till 274hk (med steg4) Behöver man då byta bromsarna mm. för att kompensera för effektökningen?

// Pontus

558 Inlägg
7 november 2009
bättre bromsar är aldrig ett minus:) sen är ju frågan om du vill köra med bättre belägg eller byta ut ok och skivor

Impossible Is Nothing
128 Inlägg
7 november 2009
Har en sådan Saab du är sugen på och växellådan har hållit i snart 1 år, och jag har då kört rätt hårt vid väldigt många tillfällen, dock är den original.

429 Inlägg
7 november 2009
Trådstartare
Normark skrev:
bättre bromsar är aldrig ett minus:) sen är ju frågan om du vill köra med bättre belägg eller byta ut ok och skivor

Jo men tänkte mest om jag över huvudtaget FÅR köra med sån motor fast original bromsar?

// Pontus

1 207 Inlägg
7 november 2009
biber skrev:
Normark skrev:

Jo men tänkte mest om jag över huvudtaget FÅR köra med sån motor fast original bromsar?

Du FÅR inte köra bilen med de moddarna hursom hellst.wink

Sök