3453
Sök

Bytt lampor = Tomt batteri

8 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#1
I fredags märkte jag att mitt ena halvljus hade slocknat, så jag bytte den glödlampan igår. Bytte även skyltbelysningen (båda lamporna) som varit trasig "hur länge som helst". I morse när jag skulle till jobbet startade inte bilen. Den servades för ca en månad sedan med bl a nya tändstift. Batteriet är ungefär ett halvår gammalt. Bilen har alltid startat utan betänketid tidigare och det var inte kallt i morse, så jag utgår från att det hela beror på att jag bytte lampor igår.  Efter bytet lyste alla lampor när de skulle, och alla var släckta när jag lämnade bilen.
Vad ska jag göra nu? Jag kan ladda batteriet inne i natt, men jag vill inte att det laddas ur igen. Ska jag koppla ur skyltbelysnnigen igen? Är det möjligt att koppla något fel så att batteriet tar slut därför?

(Bilen är en Toyota Corolla -99)

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
9 november 2009
#2
inte så att de har vart dåligt med kräm i batterit hela tiden sen när du bytt lampor haft dem på utan motorn gått vilket drog ur de sista lilla kräm du hade kvar ?

skulle jag va du skulle jag ladda batterit /köra startkablar på de och köra drygt 1 timme max så haru tillräckligt kräm i de igen "om de bara är urdraget"

om de inte hjälper och de drar ur ännu mer så skulle jag antingen se mig om efter nytt batteri / kolla om de är någon tjuvström på ..


8 Inlägg
9 november 2009
Trådstartare
#3
Jag testade lamporna med motorn på, annars lös inte skyltbelysningen. Hur som helst, batteriet är ju bara ett halvår gammalt, så jag tycker inte att det borde vara något fel på det. Jag ska ladda det i natt, men det FÅR inte dö igen. Det tar 2 timmar för mig att ta mig till jobbet utan bilen, så jag behöver verkligen ha den...

När vi tog ur lamporna till skyltbelysningen så var det något kladd på den ena. Kan det vara för att det sitter kladd kvar där som de snor ström? (Jag kan absolut inget om bilelektronik, hade inte ens bytt lampor själv tidigare).

21 761 Inlägg
9 november 2009
#4
Om du har tillgång till en multimeter så kan du enkelt mäta ifall någonting (tex skyltbelysningen) verkar dra tjuvström. smile

8 Inlägg
10 november 2009
Trådstartare
#5
Drönirettab skrev:
Om du har tillgång till en multimeter så kan du enkelt mäta ifall någonting (tex skyltbelysningen) verkar dra tjuvström. smile

Det skulle jag nog kunna låna en någon helg.

Nu startar bilen i alla fall (Jag har inte laddat batteriet, den startade ändå på eftermiddagen), men inte lika snällt som tidigare. Förut startade den direkt, nu vill den inte riktigt utan jag måste gasa för att den ska hoppa igång. Antar att det inte var batteriet trots allt då.


Sök