4510
Sök

Slutstegs problem

757 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
Hej jag har ett problem med mitt slutsteg.
jag har ett drygt fel med det, när jag spelar över 17 på volymen så slocknar dör steget.
Nån som har en ide vad det kan vara?
Trodde det berodde på remotekabeln först men den var det icke, drog en ny jordpunkt med men vile fortfarande inte, har testat att byta plats på rca kablarna med.
Är ett gas x5 steg har funkat felfritt till nu.

10 287 Inlägg
14 maj 2006
"Slocknar"? Finns det någon protection-lampa på steget? Tänds den?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

757 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
Den har jag inte kollat...
får gå ner o göra det nu o se efter. återkommer om 5 min

757 Inlägg
14 maj 2006
Trådstartare
ja protection lampan lyser efter steget "slocknar"
men har kunnat spelar epp till 22-23 förut utan att nått hänt

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
14 maj 2006
kan de vara att några högtalarkablar ligger imot varann och kortsluter? hade det problemet engång, då "dog" steget när man höjde volymen,

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

10 287 Inlägg
14 maj 2006
Kolla först igenom dina strömkablage och högtalarkablage , dvs att det inte glappar nånstans respektive inte har lösa kardelar som kan ta i varandra. Vicka och dra och kolla. OBS! Gör detta med din stereo AVSLAGEN för skulle jorden lossna medans du spelar så knäcker du lågnivåutgångens jord i stereon.

Är alla kablage ok så får du lätta på gallret till basen (jag antar att det är ett bassteg du har problem med) och med örat intill konen trycka på konen och höra om du hör skrapljud. Har du en multimeter så lossa basen från steget och mät resistansen samtidigt som du sakta trycker på konen.
Om du hör skrapljud eller och multimetern får spel när du trycker på konen så har du en dålig bas.

/Göran

(Groucho Marx).

757 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
sitter och funderar har ett kitsystem i hatthyllan. har kopplat in delningsfiltret så den ska bara spela bas och inte satt i skrikarna. kan det ha nått med saken att göra?

10 287 Inlägg
15 maj 2006
???

Jag trodde att det hade spelat utan problem ett tag och detta hade uppkommit plötsligt utan att du hade ändrat något.

Men att du bara har basen ansluten skall inte spela någon roll. (Jämför med hur man bi-ampar hemmahögtalare).

Följ mina felsökningssteg och ge oss resultatet så kan vi gå vidare.

/Göran

Lanjin skrev:
sitter och funderar har ett kitsystem i hatthyllan. har kopplat in delningsfiltret så den ska bara spela bas och inte satt i skrikarna. kan det ha nått med saken att göra?

(Groucho Marx).

Fartälskare
390 Inlägg
15 maj 2006
har du kollat strömkabeln...den drar mer ström när den spelar mer...kanske helt enkelt har för lite kontakt...för liten kabel m.m

Speedparts That´s why.......

757 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
Audifantast skrev:
har du kollat strömkabeln...den drar mer ström när den spelar mer...kanske helt enkelt har för lite kontakt...för liten kabel m.m

är det att jag har spelat med detta tidigare utan att det har fulat sig. ska ut o testa igen har gragit om lite kablage under fm

Fartälskare
390 Inlägg
15 maj 2006
om det nu dör ändå tycker jag du ska åka o fråga en "speciellist" på området...om du har nära till borås tycker jag absolut du ska besöka JBL...mycket bra servic

757 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
närmsta är brl i västerås för min del. där jag köpt grejerna..

Fartälskare
390 Inlägg
15 maj 2006
okeeey men tycker allt du ska fråga där...kanske ej är så roligt att verka som en idiot när man går in o försöker förklara men du får ju iallafall svar på ditt problem

757 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
ja jag är inte bäng på att fråga på firma. bara drygt att åka in o prata med dom=)
så jag försöker lösa det själv först smile sen frågar jag forum och sist firma...
haha lite seg på att prioritera tongue

Fartälskare
390 Inlägg
15 maj 2006
hehe ne men jag förstår dej...absolut inget att föredra med att stå som ett pucko i affären..hoppas du lyckas iallafall!
//Emil

494 Inlägg
15 maj 2006
om du har testa allt de dära med kablar som glappar osv,
så finns ju risken för överhettning om steget funkat i vintras när
de var kallt o nu när de blev vart kasnke de blir för varmt lite långsökt men har nämligen varit med om de,
de funka att spela lågt men när man kräma på stängdes de av och sen kände man
på steget o de var bra svettigt!!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
757 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
Hitta problemet.
var mina 6.5" ligtning audio som strula som strula...

Fartälskare
390 Inlägg
15 maj 2006
hehe gött att det löste sig! big_smile

757 Inlägg
15 maj 2006
Trådstartare
löste o löste sig. fick ju ta bort 2 högtalare smile

Sök