2953
Sök

Gammal Volvo säkrare än modern småbil

Diktator
968 Inlägg
17 november 2009
#201
EmilHammarlund skrev:
blacken skrev:
EmilHammarlund skrev:
Varför köpa en rostig, slutkörd bil med snus under sätet när man kan köpa en ny som troligtvis är ännu säkrare?

Nu så generaliserar du lite, alla 240 är inte rostiga och slutkörda utan det finns ett och annat exemplar i gott skick eller bättre.   Snushögar under sätet skall du icke heller förkasta, är dom tillräckligt stora så fungerar dom som krockkuddar..

Jag syftade på Brandis inlägg.

jag tror inte riktigt ironi når fram hela tiden, det kändes lite fel att överdriva när risken för idiotförklaring ligger inte alls långt ifrån "ironi"
Senast redigerat av Brandis (17 november 2009)

196 Inlägg
17 november 2009
#202
Brandis skrev:
Gemini__ skrev:
Volvo544special65 skrev:
http://www.vanagon.com/info/safety/volv … /crash.jpg
Ja, säkerhet är inte svart och vitt, om två VW T3or krockar med varandra blir det nog inte så hälsosamt för passagerarna i dem, men...

Intressant, har du fler bilder möjligtvis. Eller finns de ute på nätet någonstans?

http://www.vanagon.com/info/safety/volvo-crash/

där har du shit..

Tack för det.

Denna gamla konstruktion fick en uppryckning på ålderns höst. 1995 fick den genom Volvo 960 en förändrad frontstruktur med högre användning av höghållfast stål t ex. Just för att kunna hantera offset-kollisioner på ett bättre sätt.

Skulle vara intressant att se skillnaden efter att dessa förändringar infördes.

Mercedes W124 måste vara det säkraste man kan färdas i i 10tkr-klassen med, för sin tid sin, avancerade konstruktion som förmår att hantera de stora krafter som uppstår vid en offset-krasch. Betänkt att denna modell dök upp som -85-årsmodell (eller däromkring). Således ett bevis på att Mercedes alltid legat i framkant vad gäller säkerhet.
Senast redigerat av Gemini__ (17 november 2009)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

1 309 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
#203
har inte kollat denna tråd på ett tag nu pga haft fullt upp med köksrenovering. men måste säga att jag lyckades skapa en mycket intressant diskution med artikeln jag postade i absolut första inlägget i denna tråd. man kan lära sig en hel del om krocksäkerhet iaf smile

Kolla gärna in detta projekt som jag är involverad i.
http://www.garaget.org/EdstromRacing

blacken
18 november 2009
#204
Gemini__ skrev:
Brandis skrev:
Gemini__ skrev:

Intressant, har du fler bilder möjligtvis. Eller finns de ute på nätet någonstans?

http://www.vanagon.com/info/safety/volvo-crash/

där har du shit..

Tack för det.

Denna gamla konstruktion fick en uppryckning på ålderns höst. 1995 fick den genom Volvo 960 en förändrad frontstruktur med högre användning av höghållfast stål t ex. Just för att kunna hantera offset-kollisioner på ett bättre sätt.

Skulle vara intressant att se skillnaden efter att dessa förändringar infördes.

Mercedes W124 måste vara det säkraste man kan färdas i i 10tkr-klassen med, för sin tid sin, avancerade konstruktion som förmår att hantera de stora krafter som uppstår vid en offset-krasch. Betänkt att denna modell dök upp som -85-årsmodell (eller däromkring). Således ett bevis på att Mercedes alltid legat i framkant vad gäller säkerhet.

Jag misstänker att Granada MKI och MKII gör mercan bestridig på den punkten..

Down n`out
514 Inlägg
18 november 2009
#205
Brandis skrev:
blacken skrev:
Sant en 240 är ganska så "tråkig" att framföra som standardbil, men hys inga tvivel den är överlägset stryktåligare än en Golf eller jetta för den delen, liksom hur många sådana har du sett snurrat en 50.000 till 100.000 mil? inte många, men det finns drösvis med Volvos som har gjort det. Inte för att Golf eller Jetta är "dåliga" bilar, men Volvon är en bättre bil än vad dom är, ska det vara fel att säga så? när det är sant..

för det är din åsikt, det är inte fakta, det är det som är problemet, blanda inte fiction med verklighet när du diskuterar, och gör du det, säg då till, annars förstör du bara dina egna grunder och din trovärdighet inför kommande diskussioner.

blacken: att du sett mera 240is som gått 50 000mil än en golf mk1 så kan de vara för att det finns en ANING mera 240is i sverige än mk1.

Down n`out

Down n`out
514 Inlägg
18 november 2009
#206
blacken skrev:
Brandis skrev:
varför ska vi ens diskutera det vidare? jag har redan sagt att vw har byggt enda jävla skit bilar när det gäller krocksäkerhet? man äger inte en amerikanare för dom är krock säkra, utan för dom är snygga, det faller även in inom det jag säger om min bil, jag äger den inte för den är bra på något jävla sätt, jag äger den för jag tycker den ser skit snygg ut, allt utöver är bara en bonus om det är bra...

så vitt jag vet så står det inte heller något om att jag tycker jetta eller golf är några bra bilar... så jag vet inte riktigt varför du hakar upp dig på att volov är bättre än golf eller jetta, det kommer jag godkänna som ett godkänt svar när volvo säljer bättre och har fler bilar i produktion än vw...

lol Du är fane mig en rundsnackare av rang...

brandis är ju bra mycket skönare än alla som kör volvo på detta forumet iallfall, han erkänner ju att hans jetta, och äldre vws är skit inom krockfronten, men nästan alla 740 pojkar har ju bestämt sig att 740 är den bästa bilen som gjorts inom alla punkter

Down n`out

Down n`out
514 Inlägg
18 november 2009
#207
Brandis skrev:
blacken skrev:
Dålig och dålig, den är en av dom värsta rosthögarna Tyskarna har producerat efter merca W 123 karossen. och inte på långa vägar så stryktålig som en 240, men Golfen är en kul bil att köra och ha..

kan du styrka att 240 är mer stryktålig än vw produkter?

bara för att det inte är vanligt med trimmade vw i sverige så betyder inte det att dom är inte går, utan att intresset i din krets är kanske inte intresserad av ämnet, dock så vet jag att det trimmas så ofantligt mycket vw i hela världen så det går säkert 10 värsting golfar på 1 värsting volvo... bara ta bergcup som exempel... bara där tar dom hela kvoten värsting volvosar i sverige..

nu är vi fan helt ute på fel vatten.

tyvärr kan jag inte medela att volvo är rolig att köra standard... dock har jag inte kört en turbo 240, dom kanske är mer givande än deras andra modeller...

behöver itne trimma http://www.garaget.org/video/ay5i6gotymwp wink

Down n`out

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
18 november 2009
#208
Lundback skrev:
blacken skrev:
Brandis skrev:
varför ska vi ens diskutera det vidare? jag har redan sagt att vw har byggt enda jävla skit bilar när det gäller krocksäkerhet? man äger inte en amerikanare för dom är krock säkra, utan för dom är snygga, det faller även in inom det jag säger om min bil, jag äger den inte för den är bra på något jävla sätt, jag äger den för jag tycker den ser skit snygg ut, allt utöver är bara en bonus om det är bra...

så vitt jag vet så står det inte heller något om att jag tycker jetta eller golf är några bra bilar... så jag vet inte riktigt varför du hakar upp dig på att volov är bättre än golf eller jetta, det kommer jag godkänna som ett godkänt svar när volvo säljer bättre och har fler bilar i produktion än vw...

lol Du är fane mig en rundsnackare av rang...

brandis är ju bra mycket skönare än alla som kör volvo på detta forumet iallfall, han erkänner ju att hans jetta, och äldre vws är skit inom krockfronten, men nästan alla 740 pojkar har ju bestämt sig att 740 är den bästa bilen som gjorts inom alla punkter

+1! wink

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
18 november 2009
#209
kvittar för jag skulle inte vilja krocka nån av dom big_smile


4 001 Inlägg
18 november 2009
#210
MrEricsson skrev:
kvittar för jag skulle inte vilja krocka nån av dom big_smile

och jag vill inte krocka överhuvudtaget big_smile

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Down n`out
514 Inlägg
18 november 2009
#211
kolvas skrev:
MrEricsson skrev:
kvittar för jag skulle inte vilja krocka nån av dom big_smile

och jag vill inte krocka överhuvudtaget big_smile

ont gör de

Down n`out

196 Inlägg
18 november 2009
#212
blacken skrev:
Gemini__ skrev:
Brandis skrev:
http://www.vanagon.com/info/safety/volvo-crash/

där har du shit..

Tack för det.

Denna gamla konstruktion fick en uppryckning på ålderns höst. 1995 fick den genom Volvo 960 en förändrad frontstruktur med högre användning av höghållfast stål t ex. Just för att kunna hantera offset-kollisioner på ett bättre sätt.

Skulle vara intressant att se skillnaden efter att dessa förändringar infördes.

Mercedes W124 måste vara det säkraste man kan färdas i i 10tkr-klassen med, för sin tid sin, avancerade konstruktion som förmår att hantera de stora krafter som uppstår vid en offset-krasch. Betänkt att denna modell dök upp som -85-årsmodell (eller däromkring). Således ett bevis på att Mercedes alltid legat i framkant vad gäller säkerhet.

Jag misstänker att Granada MKI och MKII gör mercan bestridig på den punkten..

Bestridig? Utveckla gärna...
Senast redigerat av Gemini__ (18 november 2009)

www.bimmerpower.org - för BMW-entusiaster

4 637 Inlägg
18 november 2009
#213
Lundback skrev:
men nästan alla 740 pojkar har ju bestämt sig att 740 är den bästa bilen som gjorts inom alla punkter

De har ju rätt.

Intressant och kul tråd för övrigt, de som inte läst igenom den, gör det!
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2009)

Down n`out
514 Inlägg
18 november 2009
#214
EmilHammarlund skrev:
Lundback skrev:
men nästan alla 740 pojkar har ju bestämt sig att 740 är den bästa bilen som gjorts inom alla punkter

De har ju rätt.

Intressant och kul tråd för övrigt, de som inte läst igenom den, gör det!

hur har dom rätt? på vilket sätt är 740 en bra bil?

Down n`out

4 637 Inlägg
18 november 2009
#215
Lundback skrev:
EmilHammarlund skrev:
Lundback skrev:
men nästan alla 740 pojkar har ju bestämt sig att 740 är den bästa bilen som gjorts inom alla punkter

De har ju rätt.

Intressant och kul tråd för övrigt, de som inte läst igenom den, gör det!

hur har dom rätt? på vilket sätt är 740 en bra bil?

Hög kvalitet, lättmekad, praktisk, billliga delar som finns överallt, supersäker för åldern, snygg som få, ganska snål för storleken och åldern B230F 0,88l/mil bl. körning, liten vändradie, bra rostskydd 87-, bakhjulsdriven, trevlig att köra, bra enligt svensk bilprovning, hade nog legat absolut i topp om det inte funnits så många lek-740, för inte jättelänge sedan innan de blev så gamla som de är kallades 740 för bästa köp i diverse biltester om man söker en stor bil för liten peng. Har säkert glömt en massa men det finns nog de som kan fylla på...

Om man ska gå tillbaka till trådens handling: De minsta bilarna t ex Toyota IQ är säkert ännu hårdare än de små för att klara krockar=extremt farligt baksäte... EY! Kom på att baksätet i IQ är så litet att det inte ens rymmer obältade bäbisar.
Senast redigerat av EmilHammarlund (22 november 2009)

Down n`out
514 Inlägg
18 november 2009
#216
EmilHammarlund skrev:
Lundback skrev:
EmilHammarlund skrev:

De har ju rätt.

Intressant och kul tråd för övrigt, de som inte läst igenom den, gör det!

hur har dom rätt? på vilket sätt är 740 en bra bil?

Hög kvalitet, lättmekad, praktisk, billliga delar som finns överallt, supersäker för åldern, snygg som få, ganska snål för storleken och åldern 0,88l/mil bl. körning, bra rostskydd, bra enligt svensk bilprovning, för inte jättelänge sedan innan de blev så gamla som de är kallades 740 för bästa köp i diverse biltester om man söker en stor bil för liten peng. Har säkert glömt en massa men det finns nog de som kan fylla på...

håller med på 2 saker! lätt mekad och att det finns saker överallt, annars vare bara dret, å snygg ? ser ju ut som en skokartong?

Down n`out

blacken
18 november 2009
#217
Gemini__ skrev:
blacken skrev:
Gemini__ skrev:

Tack för det.

Denna gamla konstruktion fick en uppryckning på ålderns höst. 1995 fick den genom Volvo 960 en förändrad frontstruktur med högre användning av höghållfast stål t ex. Just för att kunna hantera offset-kollisioner på ett bättre sätt.

Skulle vara intressant att se skillnaden efter att dessa förändringar infördes.

Mercedes W124 måste vara det säkraste man kan färdas i i 10tkr-klassen med, för sin tid sin, avancerade konstruktion som förmår att hantera de stora krafter som uppstår vid en offset-krasch. Betänkt att denna modell dök upp som -85-årsmodell (eller däromkring). Således ett bevis på att Mercedes alltid legat i framkant vad gäller säkerhet.

Jag misstänker att Granada MKI och MKII gör mercan bestridig på den punkten..

Bestridig? Utveckla gärna...

Mestadels av vad jag har sett av kollisioner med dom berörda fordonen på olika verkstäder som jag har jobbat på. Granadan är en doldis i det sammanhanget  stor, tung och djäkligt kraftigt byggd.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
18 november 2009
#218
EmilHammarlund skrev:
Lundback skrev:
men nästan alla 740 pojkar har ju bestämt sig att 740 är den bästa bilen som gjorts inom alla punkter

De har ju rätt.

Intressant och kul tråd för övrigt, de som inte läst igenom den, gör det!

De har verkligen inte rätt, Volvo 740 är (eller var snarare) utan tvivel ett mycket bra transportmedel för svensson.

Men den hör inte till de pålitligaste, inte till de billigaste, är verkligen ingen körglad bil orginal, var inte den säkraste när den var ny heller (även om den var bland de säkraste, stor skillnad), inte överdrivet lättmekad, allt annat än snål osv

Sveriges mest överskattade bil utan tvekan, även en bra bil kan överskattas. Kolla runt om i världen, hade någon frågat om en pålitlig bil och man svarat Volvo 740 hade de skrattat. Bara ett ex är gammelmercor som finns och plågas runt om i världen i miljöer en Volvo 740 knappt känner till och håller.

Nej det är bara i sverige, bland ägarna, 740 har den status den har. Och detta utan att på något sätt försöka få den att framstå i dålig dager, för åter igen det är en bra bil. Men det är skillnad på bra och att påstås vara den bästa...
Senast redigerat av Rquired (18 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
18 november 2009
#219
Lundback skrev:
EmilHammarlund skrev:
Lundback skrev:
hur har dom rätt? på vilket sätt är 740 en bra bil?

Hög kvalitet, lättmekad, praktisk, billliga delar som finns överallt, supersäker för åldern, snygg som få, ganska snål för storleken och åldern 0,88l/mil bl. körning, bra rostskydd, bra enligt svensk bilprovning, för inte jättelänge sedan innan de blev så gamla som de är kallades 740 för bästa köp i diverse biltester om man söker en stor bil för liten peng. Har säkert glömt en massa men det finns nog de som kan fylla på...

håller med på 2 saker! lätt mekad och att det finns saker överallt, annars vare bara dret, å snygg ? ser ju ut som en skokartong?

Formen på Golf 2 är väl ännu mer kartong? I o m detta inte sagt att jag tycker Golf 2:or är fula, tycker de ser okej ut. Men att skriva att 740 är snygg var lite meningslöst då design är en smaksak och dessutom inte har något med att göra om en bil är bra eller inte.
Och jag är medveten om att olika bilar är bar på olika saker men ska man ha en så komplett bil som möjligt är 740 min personliga favorit. Trots det föredrar jag 240.
Senast redigerat av EmilHammarlund (18 november 2009)

Down n`out
514 Inlägg
18 november 2009
#220
EmilHammarlund skrev:
Lundback skrev:
EmilHammarlund skrev:

Hög kvalitet, lättmekad, praktisk, billliga delar som finns överallt, supersäker för åldern, snygg som få, ganska snål för storleken och åldern 0,88l/mil bl. körning, bra rostskydd, bra enligt svensk bilprovning, för inte jättelänge sedan innan de blev så gamla som de är kallades 740 för bästa köp i diverse biltester om man söker en stor bil för liten peng. Har säkert glömt en massa men det finns nog de som kan fylla på...

håller med på 2 saker! lätt mekad och att det finns saker överallt, annars vare bara dret, å snygg ? ser ju ut som en skokartong?

Formen på Golf 2 är väl ännu mer kartong? I o m detta inte sagt att jag tycker Golf 2:or är fula.

nja, den är mera som en gb 1liters glass burk, kort å fet!

Down n`out


Sök