De flesta andra gamla bilar hade nog blivit ännu mer skit än 940:in när den krockade med Modusen.
På sin tid Var Volvo bland de bästa tack vare deras goda säkerhetstänkande som började redan på 1920-talet och det gör Volvo till ett av de absolut klokaste valen val än idag om man söker en äldre bil med god krocksäkerhet, finns inte så många grönmarkerade bilar på länken nedan, framförallt inte av äldre modell. Och det Volvo var känt för runt om i världen var sin säkerhet och det finns många bevis på deras säkerhet.
http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /R6777.pdfDen som tycker att den höga säkerheten på många av Volvos äldre modeller verkar otrolig kan alltid läsa på lite mer om Volvos (säkerhets)historia. Få märken har arbetat så mycket med säkerhet.
Men mycket har hänt genom åren vilket gör att en mindre bil kan vara säkrare, testet på din länk (Modus)visar dock bil mot bil i hög hastighet vilket är en ganska ovanlig situation, Folksams statistik bygger troligvis på vanligare olyckor.
Då t ex 740 är en vanlig bil med alla typer av ägare bl a väldigt många gas- och sladdglada förare med nytaget körkort och oftast rostskadade vilket t o m kan vara till bilens nackdel i statistiken så litar jag på de siffrorna. (Många nyare bilar med mognare ägare klarar sig sämre) (Och fanns något säkrare än 240 på 70-talet och flera år famåt, fortfarande minst 20% säkrare än medelbilen.?)
Krockkuddar o s v är bra men det är inte allt framförallt i hög hastighet, hur bilen är uppbyggd med t ex balkar är minst lika viktigt. Bäst att förtydliga att den gröna färgen på bilarna i länken betyder MINST 20% säkrare är medelbilen. 740 är säkrare än 240 trots att båda är gröna.
(Det kan dock vara svårt att jämföra Sveriges medelbil med andra länder då Sverige har ovanligt många stora, säkra bilar.)
Men som svensk ska man tydligen skämmas för att Sverige en gång var de som byggde de bästa och säkraste bilarna...