3522
Sök

Gammal Volvo säkrare än modern småbil

648 Inlägg
10 november 2009
#21
ja inte vill då jag krocka med min Volvo 360 iaf hehe..shit bara att kolla i motorutrymmet och allt annat....men men är det så jäkligt att olyckan är framme så slipper jag lida iaf tongue


4 001 Inlägg
10 november 2009
#22
Bjornn skrev:
AcesHigh666 skrev:
og900turbo skrev:
volvon tar ju smällen som den ska antar jag , låter heldre bilen ta smällen än att man själv gör det ..

På vilket sätt tar volvon smällen på "rätt" sätt när dörren måste "böjas upp" och att passageraren är fastklämd med krossade ben?

Det är samma sak som att säga att du hellre skulle vilja sitta i denna... där tar ju också bilen upp själva smällen...

http://www.youtube.com/watch?v=CgjtSilW8yM


Sen till er andra volvofanatiker... ja jämnfört med äldre bilar så låg volvo 7 och 9 serien superbra till... så pass att dem står sig bra än idag... men jämnfört med en modern bil? rent skräp säkerhetsmässigt...

De e klart att dem "nog" är marginellt säkrare än en modern småbil, men det är ju också en stor bil... jämnför istället volvos "småbilar" som 340,360,440,460,480... och kom tillbaks och säg att dem är säkrare än en modern småbil...

Håller med om detta med 3-400 serien.
En annan sak som kan vara bra att veta är att i 700 serien är inte alla bilmodeller utrustade med samma säkerhetsutrustning. ABS, Antispinn, Airbag och bältes sträckare var tillval och en del årsmodeller saknar sidokrockskydd i dörrarna.
Av dom bilarna som sedan har Airbag  så ska dessa ha kontrollerats var 10år och blivit utbytta vid behov för att fungera korrekt annars gör de mer skada än nytta.

alla i 940 har inte heller ABS & Airbag osv... men däremot har ALLA 7/940 sidokrockskydd i dörrarna (kom redan i 240, tror t.o.m att 140 -74 hade det) däremot så det förstärkta skyddet som volvo kallade för SIPS har inte alla 740, tror att det kom först 92 eller 93


Som jag sagt innan, man kan inte jämföra en modern bil med en 15 år gammal bil, oavsett märke.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Elektriker/Montör
534 Inlägg
10 november 2009
#23
AcesHigh666 skrev:
og900turbo skrev:
volvon tar ju smällen som den ska antar jag , låter heldre bilen ta smällen än att man själv gör det ..

På vilket sätt tar volvon smällen på "rätt" sätt när dörren måste "böjas upp" och att passageraren är fastklämd med krossade ben?
Det är samma sak som att säga att du hellre skulle vilja sitta i denna... där tar ju också bilen upp själva smällen...

http://www.youtube.com/watch?v=CgjtSilW8yM


Sen till er andra volvofanatiker... ja jämnfört med äldre bilar så låg volvo 7 och 9 serien superbra till... så pass att dem står sig bra än idag... men jämnfört med en modern bil? rent skräp säkerhetsmässigt...

De e klart att dem "nog" är marginellt säkrare än en modern småbil, men det är ju också en stor bil... jämnför istället volvos "småbilar" som 340,360,440,460,480... och kom tillbaks och säg att dem är säkrare än en modern småbil...

Det är ju i England så det är ju föraren som är fastklämd.
Hade gärna sett detta test igen fast men en nyare 940/960 med airbag och liknande och sett hur det sluta då...

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

509 Inlägg
10 november 2009
#24

Elektriker/Montör
534 Inlägg
10 november 2009
#25
Volvo740an skrev:
Volvo_Mannen skrev:
alexxe skrev:
Spana in dehär likaså, krocktest mellan volvo 945 och en renualt modus..
http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Jag är mest nyfiken på vart motorn i volvon tog vägen...

Spola fram till 6.50 så ser du klart och tydligt motorn

Är det någon mer än jag som inte heller ser motorn??
Kollade i HD men ser inte den ändå...

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

749 Inlägg
10 november 2009
#26
Robbin_V90 skrev:
AcesHigh666 skrev:
og900turbo skrev:
volvon tar ju smällen som den ska antar jag , låter heldre bilen ta smällen än att man själv gör det ..

På vilket sätt tar volvon smällen på "rätt" sätt när dörren måste "böjas upp" och att passageraren är fastklämd med krossade ben?
Det är samma sak som att säga att du hellre skulle vilja sitta i denna... där tar ju också bilen upp själva smällen...

http://www.youtube.com/watch?v=CgjtSilW8yM


Sen till er andra volvofanatiker... ja jämnfört med äldre bilar så låg volvo 7 och 9 serien superbra till... så pass att dem står sig bra än idag... men jämnfört med en modern bil? rent skräp säkerhetsmässigt...

De e klart att dem "nog" är marginellt säkrare än en modern småbil, men det är ju också en stor bil... jämnför istället volvos "småbilar" som 340,360,440,460,480... och kom tillbaks och säg att dem är säkrare än en modern småbil...

Det är ju i England så det är ju föraren som är fastklämd.
Hade gärna sett detta test igen fast men en nyare 940/960 med airbag och liknande och sett hur det sluta då...

Eller ett test med S/V90 som är Volvos sista modell av samma typ som 7-900serien.


Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 november 2009
#27
Bjornn skrev:
Min åsikt är att Volvo är världsledande inom krocksäkerhet och lägger ner stora pengar på teknikutveckling som sedan kopieras utav lågpristillverkarna.
Skulle hellre välja att krocka i en 25år gammal Volvo än i en ny småbil.

LOL, för det första var det saab som kom på 3 punktsbältet, alltså är saab säkrare redan där, sen så utvecklade de ju en massa krocksäkerhets saker, så jag tror att saab är mer världslenande innom krocksäkerhet i så fall smile Folksam har ju rekomenderat saab 9-5 för säkraste bil i flera år i rad. MEN volvo's nyare modeller är ju säkra, men jag skulle fan inte vilja sitta i en volvo 7-900 modell, sett ex test på en vovlo 940 som blir helt uppäten av en bmw 5-serien, på 90-talet. Dock vet jag inte om det var just den bmwn, tror det kan varit någon ur 3-serien med. Men det finns klipp på ex youtube så det är bara och söka. Så min åsikt är att hälre sitta i en säker småbil än en stor osäker volvo där man får mer skador av.

Mvh Patrik

EDIT: Saab 9000 är ju i samma årsmodell mot volvon bra mycket säkrare, så enormt säker är ju inte volvo 7-900 serien dock
Senast redigerat av Funkiee (10 november 2009)


749 Inlägg
10 november 2009
#28
Funkiee skrev:
Bjornn skrev:
Min åsikt är att Volvo är världsledande inom krocksäkerhet och lägger ner stora pengar på teknikutveckling som sedan kopieras utav lågpristillverkarna.
Skulle hellre välja att krocka i en 25år gammal Volvo än i en ny småbil.

LOL, för det första var det saab som kom på 3 punktsbältet, alltså är saab säkrare redan där, sen så utvecklade de ju en massa krocksäkerhets saker, så jag tror att saab är mer världslenande innom krocksäkerhet i så fall smile Folksam har ju rekomenderat saab 9-5 för säkraste bil i flera år i rad. MEN volvo's nyare modeller är ju säkra, men jag skulle fan inte vilja sitta i en volvo 7-900 modell, sett ex test på en vovlo 940 som blir helt uppäten av en bmw 5-serien, på 90-talet. Dock vet jag inte om det var just den bmwn, tror det kan varit någon ur 3-serien med. Men det finns klipp på ex youtube så det är bara och söka. Så min åsikt är att hälre sitta i en säker småbil än en stor osäker volvo där man får mer skador av.

Mvh Patrik

Har aldrig hört att SAAB kom på trepunkts rullbältet men det kanske stämmer?
Iallafall är Saab också en säker bil som har havt mycket sammarbete med Volvo bla med framtagningen av wiplashskyddet i nyare bilar som jag tror Volvo och Saab fortfarande är ensamma om.


509 Inlägg
10 november 2009
#29
Funkiee skrev:
Bjornn skrev:
Min åsikt är att Volvo är världsledande inom krocksäkerhet och lägger ner stora pengar på teknikutveckling som sedan kopieras utav lågpristillverkarna.
Skulle hellre välja att krocka i en 25år gammal Volvo än i en ny småbil.

LOL, för det första var det saab som kom på 3 punktsbältet, alltså är saab säkrare redan där, sen så utvecklade de ju en massa krocksäkerhets saker, så jag tror att saab är mer världslenande innom krocksäkerhet i så fall smile Folksam har ju rekomenderat saab 9-5 för säkraste bil i flera år i rad. MEN volvo's nyare modeller är ju säkra, men jag skulle fan inte vilja sitta i en volvo 7-900 modell, sett ex test på en vovlo 940 som blir helt uppäten av en bmw 5-serien, på 90-talet. Dock vet jag inte om det var just den bmwn, tror det kan varit någon ur 3-serien med. Men det finns klipp på ex youtube så det är bara och söka. Så min åsikt är att hälre sitta i en säker småbil än en stor osäker volvo där man får mer skador av.

Mvh Patrik

Trepunktsbältet uppfanns och patenterades av amerikanerna Roger W. Griswold och Hugh De Haven 1951. Det vidareutvecklades av Nils Bohlin och introducerades första gången som standard i en Volvo PV 544.

Mvh Patrik.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
10 november 2009
#30
Bjornn skrev:
Funkiee skrev:
Bjornn skrev:
Min åsikt är att Volvo är världsledande inom krocksäkerhet och lägger ner stora pengar på teknikutveckling som sedan kopieras utav lågpristillverkarna.
Skulle hellre välja att krocka i en 25år gammal Volvo än i en ny småbil.

LOL, för det första var det saab som kom på 3 punktsbältet, alltså är saab säkrare redan där, sen så utvecklade de ju en massa krocksäkerhets saker, så jag tror att saab är mer världslenande innom krocksäkerhet i så fall smile Folksam har ju rekomenderat saab 9-5 för säkraste bil i flera år i rad. MEN volvo's nyare modeller är ju säkra, men jag skulle fan inte vilja sitta i en volvo 7-900 modell, sett ex test på en vovlo 940 som blir helt uppäten av en bmw 5-serien, på 90-talet. Dock vet jag inte om det var just den bmwn, tror det kan varit någon ur 3-serien med. Men det finns klipp på ex youtube så det är bara och söka. Så min åsikt är att hälre sitta i en säker småbil än en stor osäker volvo där man får mer skador av.

Mvh Patrik

Har aldrig hört att SAAB kom på trepunkts rullbältet men det kanske stämmer?
Iallafall är Saab också en säker bil som har havt mycket sammarbete med Volvo bla med framtagningen av wiplashskyddet i nyare bilar som jag tror Volvo och Saab fortfarande är ensamma om.

Då vet du det.
Precis! de är ju ett sammarbete där, och även på airbag framtagningen var det väl ett sammarbete mellan saab o volvo??


749 Inlägg
10 november 2009
#31
Funkiee skrev:
Bjornn skrev:
Funkiee skrev:

LOL, för det första var det saab som kom på 3 punktsbältet, alltså är saab säkrare redan där, sen så utvecklade de ju en massa krocksäkerhets saker, så jag tror att saab är mer världslenande innom krocksäkerhet i så fall smile Folksam har ju rekomenderat saab 9-5 för säkraste bil i flera år i rad. MEN volvo's nyare modeller är ju säkra, men jag skulle fan inte vilja sitta i en volvo 7-900 modell, sett ex test på en vovlo 940 som blir helt uppäten av en bmw 5-serien, på 90-talet. Dock vet jag inte om det var just den bmwn, tror det kan varit någon ur 3-serien med. Men det finns klipp på ex youtube så det är bara och söka. Så min åsikt är att hälre sitta i en säker småbil än en stor osäker volvo där man får mer skador av.

Mvh Patrik

Har aldrig hört att SAAB kom på trepunkts rullbältet men det kanske stämmer?
Iallafall är Saab också en säker bil som har havt mycket sammarbete med Volvo bla med framtagningen av wiplashskyddet i nyare bilar som jag tror Volvo och Saab fortfarande är ensamma om.

Då vet du det.
Precis! de är ju ett sammarbete där, och även på airbag framtagningen var det väl ett sammarbete mellan saab o volvo??

Jo det stämmer. Jag har för mej att Volvo och Saab har en anläggning som testar fram passande Airbag både till egna bilar och till övriga tillverkare i världen.


4 637 Inlägg
10 november 2009
#32
De flesta andra gamla bilar hade nog blivit ännu mer skit än 940:in när den krockade med Modusen.
På sin tid Var Volvo bland de bästa tack vare deras goda säkerhetstänkande som började redan på 1920-talet och det gör Volvo till ett av de absolut klokaste valen val än idag om man söker en äldre bil med god krocksäkerhet, finns inte så många grönmarkerade bilar på länken nedan, framförallt inte av äldre modell. Och det Volvo var känt för runt om i världen var sin säkerhet och det finns många bevis på deras säkerhet.

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /R6777.pdf

Den som tycker att den höga säkerheten på många av Volvos äldre modeller verkar otrolig kan alltid läsa på lite mer om Volvos (säkerhets)historia. Få märken har arbetat så mycket med säkerhet.
Men mycket har hänt genom åren vilket gör att en mindre bil kan vara säkrare, testet på din länk (Modus)visar dock bil mot bil i hög hastighet vilket är en ganska ovanlig situation, Folksams statistik bygger troligvis på vanligare olyckor.
Då t ex 740 är en vanlig bil med alla typer av ägare bl a väldigt många gas- och sladdglada förare med nytaget körkort och oftast rostskadade vilket t o m kan vara till bilens nackdel i statistiken så litar jag på de siffrorna. (Många nyare bilar med mognare ägare klarar sig sämre) (Och fanns något säkrare än 240 på 70-talet och flera år famåt, fortfarande minst 20% säkrare än medelbilen.?)
Krockkuddar o s v är bra men det är inte allt framförallt i hög hastighet, hur bilen är uppbyggd med t ex balkar är minst lika viktigt. Bäst att förtydliga att den gröna färgen på bilarna i länken betyder MINST 20% säkrare är medelbilen. 740 är säkrare än 240 trots att båda är gröna.
(Det kan dock vara svårt att jämföra Sveriges medelbil med andra länder då Sverige har ovanligt många stora, säkra bilar.)

Men som svensk ska man tydligen skämmas för att Sverige en gång var de som byggde de bästa och säkraste bilarna...
Senast redigerat av EmilHammarlund (17 november 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
10 november 2009
#33
Funkiee skrev:
LOL, för det första var det saab som kom på 3 punktsbältet, alltså är saab säkrare redan där, sen så utvecklade de ju en massa krocksäkerhets saker, så jag tror att saab är mer världslenande innom krocksäkerhet i så fall smile Folksam har ju rekomenderat saab 9-5 för säkraste bil i flera år i rad. MEN volvo's nyare modeller är ju säkra, men jag skulle fan inte vilja sitta i en volvo 7-900 modell, sett ex test på en vovlo 940 som blir helt uppäten av en bmw 5-serien, på 90-talet. Dock vet jag inte om det var just den bmwn, tror det kan varit någon ur 3-serien med. Men det finns klipp på ex youtube så det är bara och söka. Så min åsikt är att hälre sitta i en säker småbil än en stor osäker volvo där man får mer skador av.

Mvh Patrik

EDIT: Saab 9000 är ju i samma årsmodell mot volvon bra mycket säkrare, så enormt säker är ju inte volvo 7-900 serien dock

1951 – en typ av trepunktsbälte patenteras i USA.
Så Saab var först, sa du? wink

Saab monterade in ett trepunktsbälte i ett par hundra bilar ja, två år före Volvo dvs 1956, men det var allt.
Det trepunktsbältet liknade inte ens det vi har idag.

Nils Bohlin rekryterades av Volvo från Saabs flygplansavdelning 1958.
Det året uppfann han det trepunktsbältet som vi känner igen idag.
Det var Volvo som började med trepunktsbälte som standard året efter, 1959.

Källa: http://www.gp.se/motor/1.10494-trepunkt … ar?m=print
Senast redigerat av TurbOla (10 november 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 339 Inlägg
10 november 2009
#34
Robbin_V90 skrev:
Volvo740an skrev:
Volvo_Mannen skrev:
Jag är mest nyfiken på vart motorn i volvon tog vägen...

Spola fram till 6.50 så ser du klart och tydligt motorn

Är det någon mer än jag som inte heller ser motorn??
Kollade i HD men ser inte den ändå...

http://forumbilder.se/thumbs/ea102009122802b247.jpg


Blev lite litet men jag tror ni ser ändå om ni klickar på den
Senast redigerat av Volvo740an (10 november 2009)


749 Inlägg
10 november 2009
#35
EmilHammarlund skrev:
De flesta andra gamla bilar hade nog blivit ännu mer skit än 940:in när den krockade med Modusen.
På sin tid Var Volvo bland de bästa tack vare deras goda säkerhetstänkande som började redan på 1920-talet och det gör Volvo till ett klokt val än idag om man söker en äldre bil med god krocksäkerhet. (Undantag 300- och 400-serierna.) Och det Volvo var känt för runt om i världen var sin säkerhet.

http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf … /R6777.pdf

Den som tycker att den höga säkerheten på många av Volvos äldre modeller verkar otrolig kan alltid läsa på lite mer om Volvos (säkerhets)historia. Få märken har arbetat så mycket med säkerhet.
Men mycket har hänt genom åren vilket gör att en mindre bil kan vara säkrare, testet på din länk (Modus)visar dock bil mot bil i hög hastighet vilket är en ganska ovanlig situation, Folksams statistik bygger troligvis på vanligare olyckor.
Då t ex 740 är en vanlig bil (och dessutom har många gasglada förare med nytaget körkort vilket t o m kan vara till bilens nackdel i statistiken) så litar jag på de siffrorna. (Och fanns något säkrare än 240 på 70-talet och flera år famåt, fortfarande minst 20% säkrare än medelbilen.?)
Krockkuddar o s v är bra men det är inte allt, hur bilen är uppbyggd med t ex balkar är minst lika viktigt. Bäst att förtydliga att den gröna färgen på bilarna i länken betyder MINST 20% säkrare är medelbilen. V70 är säkrare än 940 trots att båda är gröna.
(Det kan dock vara svårt att jämföra Sveriges medelbil med andra länder då Sverige har ovanligt många stora, säkra bilar.)

Men som svensk ska man tydligen skämmas för att Sverige en gång var bland de bästa på att bygga säkra bilar...

Jag tycker man ska vara stolt över att vi har möjlighet att jobba med världsledande biltillverkning, kanske inte i kvantitet men i kvalitet.
För att Volvo skulle kunna bli bättre igen tror jag att de skulle behöva vara fristående och inte ägda av nån annan än sej själva.


Reservdansk
6 271 Inlägg
10 november 2009
#36
För er som inte sett... en Volvo 850 som störtar nerför en klippa.

Kraschtest.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Elektriker/Montör
534 Inlägg
10 november 2009
#37
Bjornn skrev:
Robbin_V90 skrev:
AcesHigh666 skrev:
På vilket sätt tar volvon smällen på "rätt" sätt när dörren måste "böjas upp" och att passageraren är fastklämd med krossade ben?
Det är samma sak som att säga att du hellre skulle vilja sitta i denna... där tar ju också bilen upp själva smällen...

http://www.youtube.com/watch?v=CgjtSilW8yM


Sen till er andra volvofanatiker... ja jämnfört med äldre bilar så låg volvo 7 och 9 serien superbra till... så pass att dem står sig bra än idag... men jämnfört med en modern bil? rent skräp säkerhetsmässigt...

De e klart att dem "nog" är marginellt säkrare än en modern småbil, men det är ju också en stor bil... jämnför istället volvos "småbilar" som 340,360,440,460,480... och kom tillbaks och säg att dem är säkrare än en modern småbil...

Det är ju i England så det är ju föraren som är fastklämd.
Hade gärna sett detta test igen fast men en nyare 940/960 med airbag och liknande och sett hur det sluta då...

Eller ett test med S/V90 som är Volvos sista modell av samma typ som 7-900serien.

Ja det är det jag menar. Eller en V70 för den sakens skull. Inte för att man kan gämföra en 900 mot en V70 kanske men ändå...
Senast redigerat av Robbin_V90 (10 november 2009)

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
10 november 2009
#38
varför ska allt gämföras med en gammal 740 \940 ? det måste ju betyda att dom är grymt bra bilar när det gäller nästan allt smile
jag skulle hällre dö själv än att veta att jag orsaka nånannas död (folk som sitter i baksätet)
det är ju förarens ansvar att se till att dom bak åker säkert
dom skulle fan göra en krock test med en stylad bil med massa billjud å se hur många som överlever då

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

1 570 Inlägg
10 november 2009
#39
Ejan skrev:
M103 skrev:
Är det inte Renault som man måste lämna in på verkstad för att byta en lampa på?

vad har det med krocksäkerhet att göra ? men visst kan man lämna en Renault till verkstad för att byta lampa om man är så talanglös så man inte klarar det själv.

En Renault kan vara kass på andra punkter.
http://www.automotorsport.se/news/8834/ … 00-kronor/

Sen är det ju tveksamt tycker jag om en bil ska klassas som säker då den gör skrot av andra? En stor SUV skulle förmodligen köra av Renaulten helt och landa på taket. Men är det idealet? Hur klarar sig två modus mot varandra?

4 637 Inlägg
10 november 2009
#40
M103 skrev:
Ejan skrev:
M103 skrev:
Är det inte Renault som man måste lämna in på verkstad för att byta en lampa på?

vad har det med krocksäkerhet att göra ? men visst kan man lämna en Renault till verkstad för att byta lampa om man är så talanglös så man inte klarar det själv.

En Renault kan vara kass på andra punkter.
http://www.automotorsport.se/news/8834/ … 00-kronor/

Sen är det ju tveksamt tycker jag om en bil ska klassas som säker då den gör skrot av andra? En stor SUV skulle förmodligen köra av Renaulten helt och landa på taket. Men är det idealet? Hur klarar sig två modus mot varandra?

Knappt någon som byter lampor ändå verkar det som, det skulle läggas pengar på denna typ av kontroll istället för de där jäkla fartkamerorna.
Fungerande lampor är viktigt under hela dygnet för hög trafiksäkerhet.
Räcker med att en bil har bara ett halvljus och ett varselljus så ökar riskerna på flera olika sätt.
Extralampor och en ficklampa ska man ha med sig och det går att byta lampor själv även på moderna bilar, skulle någon modell vara så svår att man som bilist inte klarar av att hålla den i trafiksäkert skick så ska man undvika den modellen.
Jag tycker att nya bilar borde vara precis lika lätta att byta på som gamla, annars finns risken att folk drar på det. Kanske vore något att tänka på när de sätter säkerhetsbetyg.
Senast redigerat av EmilHammarlund (10 november 2009)


Sök