Styling, skulder osv

Bjork OEM <3
11 november 2009 · 6 957 Inlägg

HalfShell skrev:

Robbin_V90 skrev:

Man skulle ju kunna ta denna tråden ett steg längre..en del säger usch, fy, blä för billån.
Vad säger ni då om folk som inte ens har bilen på sig själva ÄVEN om den är betald??

Det anser jag vara det absolut värsta. Hade hellre tagit lån på 100k för att styla bilen istället för att skriva den på mamma eller pappa. Inte bara är det "fel" i mina ögon, det är ju dessutom försäkringsbedrägeri, vilket KAN leda till fängelse. USCH!!!

Så du betalar hellre 35000kr om året i försäkring än 6500kr? Ja, vissa är väl gjorda av pengar. Men det är klart, när jag flyttar hemifrån så kommer bilen också ställas över på mig.

Då får man ytterligare tänka på en sak, köp en bil man har råd med!
Jag skulle gärna köpt mig en M3 E46, 350Z etc. men försäkringarna sätter ju stopp för det mesta
just för att jag inte ställer den på mina föräldrar.

OEM <3
Lindgren_
11 november 2009 · 2 644 Inlägg

Våga vägra lån! smile

jag är 19 har sommarjobbat 2sommrar på kyrkogård pluggar vidare nu och inte fan har jag nått lån smile

Johan Lindgren
TurbOla Reservdansk
11 november 2009 · 6 271 Inlägg

Lindgren_ skrev:
Våga vägra lån! smile

jag är 19 har sommarjobbat 2sommrar på kyrkogård pluggar vidare nu och inte fan har jag nått lån smile

Tack, då vet vi vart du står. smile
Då stoppar vi in dig i kategori nr 1. wink

NiKeMaN skrev:
Lite kul dock. Det verkar finnas två läger.
Grupp Nr1: Är en yngre kille som fått inpräntat av mor o far att lån är något fult och ska undvikas in i minsta detalj. Själva så åker dom Volvo 240 eller Opel Manta och tycker att dom njuter av sitt bilintresse.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Tengu1969
11 november 2009 · 1 396 Inlägg

Xaben skrev:

erixon89 skrev:
Det är en investering man gör..

trodde investering skulle ge avkastning roll

Avkastningen är i detta fallet inte pengar utan glädje, lycka osv.

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT
Fellow
11 november 2009 · 1 581 Inlägg

Min har jag lånat till.
Har 2.2 & i ränta och tror jag betalar runt 300 kr i månaden i ränta. Så en back öl mindre så har jag råd!

Men lånar inte till styling om det inte är räntefritt! Kör autotech kitet räntefritt. Jävligt tur med tanke på att när jag kom hem därifrån hade jag en forkörningsböter på 4000 kr

Senast redigerat av Fellow (11 november 2009)

Hedning Fd Bannad
11 november 2009 · 657 Inlägg

gamlingen skrev:

Hedning skrev:

gamlingen skrev:

jag har ALDRIG tjänat 20.000  i hela mitt yrkesverksamma liv..  ändå har jag jobbat med allt möjligt.

du började jobba när du var 16, det var alltså -82. Vad jobbade du med som gjorde att du hade en årslön på 240 rena laxar, samtidigt som en "lyxvolvo" kostade ca 100 000.

Tror att du rökt så mycket flugsvamp att du tror du är kvar på 80 talet.

Hoppas du inte menar mej,, för då är det nog du som rökt flugsvamp.. eller oxå läser du om vad som står

Förlåt, halvsov när jag skrev och uppfattade inte hela texten. Keep up the good work.

Märkesbög
HalfShell
11 november 2009 · 162 Inlägg

Bjork skrev:

HalfShell skrev:

Robbin_V90 skrev:

Det anser jag vara det absolut värsta. Hade hellre tagit lån på 100k för att styla bilen istället för att skriva den på mamma eller pappa. Inte bara är det "fel" i mina ögon, det är ju dessutom försäkringsbedrägeri, vilket KAN leda till fängelse. USCH!!!

Så du betalar hellre 35000kr om året i försäkring än 6500kr? Ja, vissa är väl gjorda av pengar. Men det är klart, när jag flyttar hemifrån så kommer bilen också ställas över på mig.

Då får man ytterligare tänka på en sak, köp en bil man har råd med!
Jag skulle gärna köpt mig en M3 E46, 350Z etc. men försäkringarna sätter ju stopp för det mesta
just för att jag inte ställer den på mina föräldrar.

Det handlar inte om att ha råd, utan det handlar om att man sparar pengar där man kan spara.

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
TurbOla Reservdansk
11 november 2009 · 6 271 Inlägg

HalfShell skrev:
Det handlar inte om att ha råd, utan det handlar om att man sparar pengar där man kan spara.

Det håller jag med om. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
mulleri
11 november 2009 · 508 Inlägg

frågan om man har råd finns ej, man tar sig råd, alltså jobba hårdare...

Matspetter
11 november 2009 · 139 Inlägg

Som nån skrev " Det är inte dom stora inkomsterna man blir rik på, utan dom små utgifterna"

Därför står inte jag på bilen, trots att jag betalt den med mina egna pengar.

Detta var förövrigt också försäkringsbolaget som föreslog när jag sa att jag skulle byta bolag p.g.a deras oskäligt höga försäkringskostnader.

Fellow
11 november 2009 · 1 581 Inlägg

Appropå skriva bilen på föräldrarna är bara korkat!
Ta en kille på 20 år som köper sig en supra, rx7, evo, bmw m3/m5 och stylar den. Tror ni försäkringsbolaget tror  att det är morsan på 50 år i huset som brukar den? Det är huvudsakliga brukaren som SKALL stå på fordonet annars är det bedrägeri och ni kan bli utan ersättning.

Senast redigerat av Fellow (11 november 2009)

lelleal
11 november 2009 · 1 150 Inlägg

vill inte ta nått lån drf åker ja gamla skitbilar smile

Senast redigerat av lelleal (11 november 2009)

Audi Urquattro "Bilsport 12" (1983)
pukan2
11 november 2009 · 3 182 Inlägg

alla minna bilar kommer alltid stå på mig, kommer aldrig i mitt liv stå på en bil åt nån annan. om bilen är för dyr att äga så skiter jag i att köpa, det finns så många andra bilar man kan ha roligt med. har nu 72 tusen i lån på inköp av bilar och trim och styling mm, inget av det är till volvon vägra låna nått till en sån bil. man får verkligen lida för alla idiotiska grejer man köpt och gjort till bilar. 72 tusen är inte så mycket pengar för vissa men för mig är det mycket när man har en usel lön och en familj att försörja.

Hybriden
11 november 2009 · 677 Inlägg

Jobbigaste av allt är om man lägger ner 50 000 i styling och så tabbar man sig? dvs krockar eller liknande.
Och om du sen har lånat 50 000 just för det ändamålet.. ja då måste det vara jobbigt
+ att bilen själv klart står på Mormor Agda på 87 år.

Ja du... då är du KÖRD.

Det är därför jag inte lägger ner pengar på det etiska, motorn borde ju hålla om jag skulle tabba mig (a)

TurbOla Reservdansk
11 november 2009 · 6 271 Inlägg

Fellow skrev:
Appropå skriva bilen på föräldrarna är bara korkat!
Ta en kille på 20 år som köper sig en supra, rx7, evo, bmw m3/m5 och stylar den. Tror ni försäkringsbolaget tror  att det är morsan på 50 år i huset som brukar den? Det är huvudsakliga brukaren som SKALL stå på fordonet annars är det bedrägeri och ni kan bli utan ersättning.

Varför rekommenderar då försäkringsbolag att man ska skriva bil på sin förälder?
Många försäkringsbolag är fullt medvetna om att personer under 25 kommer att nyttja bilen, och därför om det händer en olycka, så höjs självrisken, om det är en person under 25 som kör bilen vid olyckstillfället.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Sued
11 november 2009 · 238 Inlägg

Fellow skrev:
Appropå skriva bilen på föräldrarna är bara korkat!
Ta en kille på 20 år som köper sig en supra, rx7, evo, bmw m3/m5 och stylar den. Tror ni försäkringsbolaget tror  att det är morsan på 50 år i huset som brukar den? Det är huvudsakliga brukaren som SKALL stå på fordonet annars är det bedrägeri och ni kan bli utan ersättning.

Min kära fader har haft mycket i garaget, bland annat en Ferrari som enbart blev putsad, ett antal muskelstarka och dyrare bilar, nu står en nyare Mustang parkerad där tillsammans med familjekärran. Han har lagt ner mer pengar på att göra den unik och speciell än jag lagt ner tillsammans på mina egna bilar. Visst är det ovanligt att "äldre" köper nyare bilar och stylar dem, men det är inte omöjligt. Sen att försäkringsbolaget antagligen kommer att bråka lite är en annan femma, men vid tillfällena jag har haft kontakt med mitt egna försäkringsbolag har det gått hyfsat smärtfritt fast jag vid flertalet gånger haft bilen ståendes på pappa.

Finns ett flertal försäkringar som ger dig som är under 25 år rätt att köra fordonet fast det är reggat på Mormor Agda 87, dessa brukar dock kosta lite mera, men inget som man inte överlever.

Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today.
Fellow
11 november 2009 · 1 581 Inlägg

Sued skrev:

Fellow skrev:
Appropå skriva bilen på föräldrarna är bara korkat!
Ta en kille på 20 år som köper sig en supra, rx7, evo, bmw m3/m5 och stylar den. Tror ni försäkringsbolaget tror  att det är morsan på 50 år i huset som brukar den? Det är huvudsakliga brukaren som SKALL stå på fordonet annars är det bedrägeri och ni kan bli utan ersättning.

Min kära fader har haft mycket i garaget, bland annat en Ferrari som enbart blev putsad, ett antal muskelstarka och dyrare bilar, nu står en nyare Mustang parkerad där tillsammans med familjekärran. Han har lagt ner mer pengar på att göra den unik och speciell än jag lagt ner tillsammans på mina egna bilar. Visst är det ovanligt att "äldre" köper nyare bilar och stylar dem, men det är inte omöjligt. Sen att försäkringsbolaget antagligen kommer att bråka lite är en annan femma, men vid tillfällena jag har haft kontakt med mitt egna försäkringsbolag har det gått hyfsat smärtfritt fast jag vid flertalet gånger haft bilen ståendes på pappa.

Finns ett flertal försäkringar som ger dig som är under 25 år rätt att köra fordonet fast det är reggat på Mormor Agda 87, dessa brukar dock kosta lite mera, men inget som man inte överlever.

Skillnad på bil och bil. En ferrari kan jag tyvärr inte se som en ungdomsbil/lekbil.
Och Ja, Man får LÅNA bilen men inte vara huvudsaklig brukare av annan persons bil.

Ta en 600 hk Evo6 eller supra med samma effekt. Smäller DU den och din morsa på 50 år står som ägare och försäkringstagare på bilen så kommer du inte få ett skit om du inte har tur. Försök påvisa att din mor sitter och kör runt i en råtrimmad evo i sina bästa år och jag som son råkar bara låna den överdrivet ofta?

Visst man får låna ut sin bil, men tyvärr så är det huvudsaklig brukare som ska äga och stå för försäkring. Har man tur så strular dem inte, men om omständigheterna säger att min bil som jag smällt som jag själv inte står som ägare och försäkringstagare på ska tyvärr inte ge mig ersättning.

TurbOla antagligen har du talat med någon okunnig hos försäkringsbolag.
Har själv fått felaktig information av Volvia om försäkringar satt jo, dem kan göra fel.

Sorry för offtopic men var tvungen att skriva av mig.

Senast redigerat av Fellow (11 november 2009)

Robbin_V90 Elektriker/Montör
11 november 2009 · 534 Inlägg

HalfShell skrev:

Robbin_V90 skrev:

Man skulle ju kunna ta denna tråden ett steg längre..en del säger usch, fy, blä för billån.
Vad säger ni då om folk som inte ens har bilen på sig själva ÄVEN om den är betald??

Det anser jag vara det absolut värsta. Hade hellre tagit lån på 100k för att styla bilen istället för att skriva den på mamma eller pappa. Inte bara är det "fel" i mina ögon, det är ju dessutom försäkringsbedrägeri, vilket KAN leda till fängelse. USCH!!!

Så du betalar hellre 35000kr om året i försäkring än 6500kr? Ja, vissa är väl gjorda av pengar. Men det är klart, när jag flyttar hemifrån så kommer bilen också ställas över på mig.

Hellre att jag betalar 35000kr om året och får ut pengar om något skulle hända, än att betala 6500kr och inte få ut något. Man kan ju tycka att 6500kr om året är GANSKA bortkastade pengar om du ändå inte får något för dom. "Man blir rik på dom små utgifterna" MY ASS!!! Mer då "Snålheten bedrar visheten"

Senast redigerat av Robbin_V90 (11 november 2009)

Vem fan är "Måtta", och varför skulle jag vilja gasa med honom??
Gladh90
11 november 2009 · 124 Inlägg

Hamilton skrev:

Denrosabofinken skrev:
Okej, jag förstår allas tankar om att det är dåligt att låna ihop till styling.. visst man får inte ut de pengarna sen, men om man har just det intresset att styla bilar då? man köper en bil och samtidigt som man tar lånet på bilen så tar man några extra kronor för att piffa upp den lite.. jag tycker det är helt okej att låna ihop och styla en bil. bara det inte blir alldeles för mkt. självklart tycker jag med att låna överhuvudtaget är dumt för man vet inte om man blir av med jobb eller liknande och kanske inte kan betala.men har man ett intresse så har man... inget är gratis i livet...

Äntligen ett vettigt inlägg i tråden.
Tror att många skulle få stora problem om dom blev arbetslösa eller på annat sätt fick lägre inkomster.
Visst är det kul med snygg bil och leva på nudlar och jobba 90timmar i veckan ?
Lite väl överdrivet senario kanske men inte alls omöjligt.

Joo, men det jag försöker komma fram till är att en del har intresset av att köpa bilar och ha för att åka och ha roligt med. men en del andra har intresse för att vilja ha en helt egen bil eller vad man ska säga..lixom fixa och dona s¨att verkligen ingen annan har en likadan.. visst lån är dumt men ska man ändå ta lån så kan man ta några kronor till tycker jag. OM man kan betala givitvis.. men egentligen kan man ju aldrig veta att man kan betala tillbaka...

HalfShell
12 november 2009 · 162 Inlägg

Robbin_V90 skrev:

HalfShell skrev:

Robbin_V90 skrev:

Det anser jag vara det absolut värsta. Hade hellre tagit lån på 100k för att styla bilen istället för att skriva den på mamma eller pappa. Inte bara är det "fel" i mina ögon, det är ju dessutom försäkringsbedrägeri, vilket KAN leda till fängelse. USCH!!!

Så du betalar hellre 35000kr om året i försäkring än 6500kr? Ja, vissa är väl gjorda av pengar. Men det är klart, när jag flyttar hemifrån så kommer bilen också ställas över på mig.

Hellre att jag betalar 35000kr om året och får ut pengar om något skulle hända, än att betala 6500kr och inte få ut något. Man kan ju tycka att 6500kr om året är GANSKA bortkastade pengar om du ändå inte får något för dom. "Man blir rik på dom små utgifterna" MY ASS!!! Mer då "Snålheten bedrar visheten"

Nu bor jag hemma så jag har absolut inga problem med att få ut pengar om något skulle hända. Finns även vuxna människor som är intresserade av råtrimmade bilar och uppiffade bilar, så hur fan ska försäkringsbolaget veta att din farsa inte brukar bilen? Du behöver inte bara öppna truten och säga "ja, det är enbart jag som använder denna bilen"

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang