torsen skrev:
Om varningslampan för lågt oljetryck fungerar så BORDE du haft oljetryck.
Fungerade varningslampan och givaren?
Det finns mycket i en bilmotor som tar stryk när smörjningen upphör.
Är motorn måttligt tyst vid tomgång, men knackar vilt då man varvar upp motorn, gissar jag på vevstakslagerhaveri.
Kanske inte räcker med byte av vevstakslager, utan att vevaxeln blivit skadad.
Men allt annat, t ex kamaxeltransmissionen, kan också ha tagit stryk av frånvaro av smörjning/oljetryck.
Skadade/brända kolvar går att byta - men om cylinderloppen är skadade kan det vara bortkastat.
Borra om/upp motorn och montera passande nya kolvar tror jag inte är värt insatsen, ekonomiskt.
Alla motorer går att laga - i regel.
Men allt för stora skador gör det prisbilligare att byta till en annan begagnad motor.
Eller annonsera ut bilen som reparationsobjekt, för någon som inte värderar sin egen arbetstid.
Har bilen inte körts över 10.000 mil, och du har helförsäkring, kan du KANSKE på ersättning genom maskinskadegarantin.
I så fall är självrisken 2.000:- hos Folksam.
Du får då även stilleståndsersättning, eller bidrag till hyrbil.
Men jag gissar att du inte har någon helförsäkring.