Köpte en golf 5 FSI 2005 från Vänersborg som gick hur bra som helst från Vänersborg till Kungälv sen börja det låta från motorn så stannade till vid macken direkt.
Det ända jag reagerade på att den ryckte något vid låg växel 1ans men inget oroväckande på en gammal bil.
Gick jättebra i motor och låda vid köp...
Den går sämre nu, dör på tomgång eller ojämnt och låter från motorn.
Kan dock inte höra att det låter från topplocket utan snarare längre fram.
Är det kamrem ras eller är det något enklare fel som att det är nån spridare eller tändstift som gått sönder..
Kamremmen ska tydligen vara ny, kan se att den är fräsch.
Undviker helt just nu att starta den.
Hittat ett par riktigt dåliga lagningar som jag nu försöker åtgärda.
Sammanfattar allt, ej startad för inte satt på alla motordelar.
ECU gul motorlampa lyser, motorlampan lyser även gult, batteriet lyser rött.
3l ny motorolja, slängde även i olje tillsatser 2 olika (skadar inte att prova) 1 oljestabilisator, 1 packningsrekond, nytt oljefilter.
Dessa åkte i tanken med 1 STP injektor cleaner STP injektor cleaner trim.
(Onödigt enligt vissa men jag kommer undan gratis)
Luftfiltret var i dåligt skick så slängde på ett sportluftfilter istället, sitter i luftburken eftersom det tydligen kan påverka motorn negativt.
(Förklara gärna)
Spjällhuset och vevhusventilationen fick ligga i diesel bad nästan ett dygn och vevhusventilationen har legat på tork över 24h.
Gjorde egen packning till spjällhuset av packnings silikon.
Ex antal burkar break cleaner och elektronik spray och rengjort alla kontaktstycken och givare/sensorer förutom ECM
(vet ej vart den sitter)
Gamla insugsröret var skit så bara att kasta.
Hittade en 1.6a golf på skroten men fått modifiera om insugsröret för att få det att passa.
Tändkablar och fördelaren rengjord, full med skit i.
Gått igenom säkringarna kring motorrummet och inget är bränt, ej kollat förarsidan.
Sitter det nått relä/flatstift som är viktigt att kolla på förarsidan?
Vart sitter ECM relät??
Samt vart sitter modulen?
Bara bytt tändstift på cylinder 1 och 4 tillsvidare.
Lyser jag med lampa in i ventilkåpan från spjällhuset så ser det okej ut.
I mitt huvud så är det ECM som är problemet, om det styr kamtimimg, bränsle/luft, tomgång m.m så kan det väl vara så att det är det som jävlas?
Glödstift?
Får kika sen men minns inte att spår 50 fanns i motorrummet iallafall.
Den här borde man väl kunna plocka bort från luftburken?
Det ända jag reagerade på att den ryckte något vid låg växel 1ans men inget oroväckande på en gammal bil.
Gick jättebra i motor och låda vid köp...
Den går sämre nu, dör på tomgång eller ojämnt och låter från motorn.
Kan dock inte höra att det låter från topplocket utan snarare längre fram.
Är det kamrem ras eller är det något enklare fel som att det är nån spridare eller tändstift som gått sönder..
Kamremmen ska tydligen vara ny, kan se att den är fräsch.
Undviker helt just nu att starta den.
Hittat ett par riktigt dåliga lagningar som jag nu försöker åtgärda.
Sammanfattar allt, ej startad för inte satt på alla motordelar.
ECU gul motorlampa lyser, motorlampan lyser även gult, batteriet lyser rött.
3l ny motorolja, slängde även i olje tillsatser 2 olika (skadar inte att prova) 1 oljestabilisator, 1 packningsrekond, nytt oljefilter.
Dessa åkte i tanken med 1 STP injektor cleaner STP injektor cleaner trim.
(Onödigt enligt vissa men jag kommer undan gratis)
Luftfiltret var i dåligt skick så slängde på ett sportluftfilter istället, sitter i luftburken eftersom det tydligen kan påverka motorn negativt.
(Förklara gärna)
Spjällhuset och vevhusventilationen fick ligga i diesel bad nästan ett dygn och vevhusventilationen har legat på tork över 24h.
Gjorde egen packning till spjällhuset av packnings silikon.
Ex antal burkar break cleaner och elektronik spray och rengjort alla kontaktstycken och givare/sensorer förutom ECM
(vet ej vart den sitter)
Gamla insugsröret var skit så bara att kasta.
Hittade en 1.6a golf på skroten men fått modifiera om insugsröret för att få det att passa.
Tändkablar och fördelaren rengjord, full med skit i.
Gått igenom säkringarna kring motorrummet och inget är bränt, ej kollat förarsidan.
Sitter det nått relä/flatstift som är viktigt att kolla på förarsidan?
Vart sitter ECM relät??
Samt vart sitter modulen?
Bara bytt tändstift på cylinder 1 och 4 tillsvidare.
Lyser jag med lampa in i ventilkåpan från spjällhuset så ser det okej ut.
I mitt huvud så är det ECM som är problemet, om det styr kamtimimg, bränsle/luft, tomgång m.m så kan det väl vara så att det är det som jävlas?
Glödstift?
Får kika sen men minns inte att spår 50 fanns i motorrummet iallafall.
Den här borde man väl kunna plocka bort från luftburken?
Senast redigerat av Danneromano (13 juni )
0
0
0
0