Det är väl dags för en projekttråd på nyförvärvet, känns det som?
Jag sålde ju min älskade Jeep i Februari, och sa samtidigt till mig själv att ska jag ha en ny projektbil så har jag bara 3 krav:
V8, ratt-automat och soffa.
Pilsnerhäck tänker ni kanske?
Mja, jag kollade lite på sånt på Blocket och Facebook, men en sönderhoppad Impala med mer rost än plåt kostar konstigt nog 150000+ kr...
En gammal Caprice, ni vet de där 80-tals kartongerna... ja men varför inte? För att de är dyra, slut eller både och...
Jag letade inte sådär värst jätte-aktivt, strö-kollade lite på allt möjligt.
Jag tänkte att det kanske är läge för en inte allt för gammal jänkare, så man möjligen har råd att köra lite med pärlan också.
Caprice modell nyare? Slutade tillverkas -96, o jag är inte helt kompis med formgivningen på dem...
Chrysler? Hade ingenting vettigt i någon bra prisklass (300C med HEMI vore ju fint! Prislappen avskräcker dock...)
Så, vad finns kvar?
Jo, Panther-plattformen som Ford tog fram 1979, och som tillverkades ända till 2011 (!).
Sagt o gjort, Ford Crown Victoria och Lincoln Town Car började undersökas.
Ford CW är ofta spartanskt utrustade då de låg längst ner i pris-kedjan.
Var och kollade på några Lincoln, men de var antingen dyrare än jag hade ekonomi till, eller så var de äldre och/eller totalt slut.
Men vänta här... det finns ju ett mellanbarn också... En gång i tiden fanns det ett märke som hette Mercury.
Deras version på Panther-bilarna heter Grand Marquis.
Och en sådan stod ju inte mer än 3 mil från mig.
Man kan väl kolla på den antar jag...?
Åkte till firman där bilen stod, och den såg oförskämt bra ut för sin ålder, och med rimliga mil på.
En provtur gjordes och förutom att framvagnen behöver lite assistans med vinklarna så kändes bilen riktigt bra!
Jag funderade någon vecka, fick en bra deal på den och slog till.
Där börjar nu denna projekt-tråd, för som alltid när jag köper begagnat så är det med en att-göra-lista från start...
Så, vad behövs för att denna pärlan ska bli just det - en pärla?
Först och främst: Byte av vätskor överallt.
Bilen har stått i garage sedan 2018, och gud vet när saker byttes senast på den.
Jag märker också att växellådan inte är helt förtjust i oljan som är där i nu, jag får så kallad "Torque Converter shudder" när belastningen blir högre på drivlinan, dvs momentomvandlaren försöker låsa men kan inte för friktionen i oljan är fel.
Så, ny olja i motor, växellåda och bakaxel står på menyn.
Det första jag fick göra vid köpet var att besiktiga bilen då det var körförbud på den.
Jag fick bilen billigt för att jag köpte den i befintligt skick, och det visade sig vara ett lyckokast, då det enda bilprovningen hittade att anmärka på, var att ett stabiliserings-stag till bakre krängingshämmaren var av.
2st nya sådana har inhandlats och ska också kastas in under bilen vid tillfälle, sen är det ombesiktning och allt är frid och fröjd!
Bilen har redan fått nytt luftfilter och nya tändstift, men en och annan misständning ger mig anledning att tro att de billiga tändspolar som sitter på bilen nu, skulle behöva uppgraderas till något nytt och helst vassare.
Framvagnen har redan diskuterats, den måste justeras.
Dessutom står bilen på hjul från en Mustang 2010-, och ET är HELT fel för denna bilen. Så spacers ska inhandlas om man inte snubblar över fräscha billiga fälgar som passar bättre.
ACn har fyllts men behöver lite mer kylmedia, det ska fixas i veckan. (Kommer dock snöflingor ur utblåsen redan nu! 🥶)
Stereon bör väl bytas till en modern dubbeldin, samt uppgradering av högtalarna.
Strålkastarna vill jag byta till något med mer modern look, men det är inte akut (lyset är uselt på denna bil, som på de flesta amerikanska bilar...)
Den beige'a inredningen är ju.... well... beige... Måhända färgas den om så småningom, annars kanske den byts till en i annan färg om man skulle snubbla över en i bra skick och prisklass.
I övrigt har bilen fått rulla ca 250 mil sedan inköpet, mil som varit vansinnigt bekväma. (Tacka bland annat den luftfjädrade bakaxeln och mjuka soffan för det!)
Så, denna tråden kommer uppdateras i takt med att saker händer, vissa saker har ju redan gjorts och kommer redovisas vid senare tillfälle.
Avslutar med en bild från Vika, tagen sent igår kväll efter en mys-tur med pärlan 🥰
På återhörande!