2728
Sök

Socialfobi, Någon som kommit över det?

NissanMotorsport
10 november 2009
Trådstartare
Jag lider av svår socialfobi, och undrar om det är någon här som haft det? eller iaf haft och gjort framsteg via psykolog/kurator? eller om ni vet några andra tips, tabletter? 

skriv helst av era egna erfarenheter om ni användt något av dessa.. ni andra får även också skriva om va ni tycker å tror om socialfobi smile

mvh

Diktator
968 Inlägg
DFFL
9 020 Inlägg
10 november 2009
LSD, då kommer du prata med alla. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

NissanMotorsport
10 november 2009
Trådstartare
Brandis skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Social_fobi

Tackar, men vill också veta va garagetfolket tycker smile

NissanMotorsport
10 november 2009
Trådstartare
FireTraXX skrev:
LSD, då kommer du prata med alla. big_smile

haha, Ja de kan ju funka.. jag vet att alkohol funkar.. då jävlar får man höra av folk hur pratsjuk man är tongue

blacken
10 november 2009
Trådstartare
Skulle vara intressant och höra hur många här på Gorg som har det i någon form?. ovanligt är det tydligen inte..

NissanMotorsport
10 november 2009
Trådstartare
blacken skrev:
Skulle vara intressant och höra hur många här på Gorg som har det i någon form?. ovanligt är det tydligen inte..

Nej de är ju inte ovanligt, vissa har de värre än andra.. jag kan få ångest över att ringa ett samtal t.ex till ett företag.. man hakar upp sig på ord m.m.. drygt är det smile

Så ja, andra får gärna skriva om dom har det och i vilken skala smile

Diktator
968 Inlägg
10 november 2009
vet inte om det går under social fobi. men jag kan inte stå i kö där köerna är för trånga eller för mycket folk allmänt... och även klädes butikernas köer är fruktansvärda, kallsvettas och har slutat med att jag slängt kläderna på golvet och bara gått... nice wink fast nu intalar jag mig själv om att det är inga problem och tvingar mig stå kvar

blacken
10 november 2009
Trådstartare
MIG1408 skrev:
blacken skrev:

Nej de är ju inte ovanligt, vissa har de värre än andra.. jag kan få ångest över att ringa ett samtal t.ex till ett företag.. man hakar upp sig på ord m.m.. drygt är det smile

Så ja, andra får gärna skriva om dom har det och i vilken skala smile

Kan säga att du är inte ensam.

945 Inlägg
10 november 2009
Jag älskar att riktigt få prata sönder någon. Prata med allt och alla.
Vi kan kalla det för taxi-slusk-varianten.

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
10 november 2009
Har delar av det i vissa lägen. Går upp och ner. Efter mitt ex hade varit igång ville jag knappt ringa vänner, kan dra mig för att kontakta folk för att göra saker etc.
Ringa folk har jag aldrig riktigt gillat, men tvingats till genom jobb. Först bara kontakta folk som väntade på att jag skulle komma med budbilen, sen blev jag telefonförsäljare. xD Idag vill jag helst sköta allt via datorn, kan rent av bli irriterad över att öppna dörren för pizzabudet som jag säger "Hej" får min pizza och sen sticker han. hmm Andra dagar kan jag prata med varenda person jag möter utan problem.

De bästa råd jag har är att säga högt till sig själv att man klarar det man räds för och sen bara se till att göra det. Ibland känns illa till en start, men när man kommer hem så har man kommit ett steg närmre det man vill uppnå. smile

712 Inlägg
10 november 2009
Tala inför grupp är fan de värsta jag vet.
Ringa vissa samtal drar jag mig rätt så länge för oxå..

Vet att SF finns i familjen så man blir ju lite misstänksam hatt man själv har fått en släng av det neutral

Diktator
968 Inlägg
10 november 2009
för övrig, även om jag har problem att stå i kö, så har jag inga andra sociala problem. jag är van att hålla hov, och är en bra talare och även så är ringa och skaffa nya polare inget problem för mig... bara kö problemet...

Fire And Silk
2 254 Inlägg
10 november 2009
T16_AeRo skrev:
Tala inför grupp är fan de värsta jag vet.

Amen! wink

Dock så har jag klarat mig ifrån de andra "symptomen" eller de har gradvis försvunnit.

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

Licenssvetsare
927 Inlägg
10 november 2009
Hade en kille som praktiserade tillsammans med mig i måndags som hade något liknande tror jag.. Bad honom sopa upp lite spån som blivit efter att vi slipat ner en grej med flexen, då sprang han upp till omklädningsrummet och chefen o kallsvettades, verkade som om han hade något liknande detta..

110 Inlägg
10 november 2009
det jag har kan man väl kalla social fobi kanske, Tala inför grupp.. inte en chans! Jag drar mej för att gå på stan för jag känner mej overhört instängd bland allt folk, o det är inte o tala om att gå in på Mcd och sätta sej o käka, funkar inte.. Känns som om alla kollar på mej m.m och jag svettas som en gris:)

Vet inte om folk tkr det är social fobi?

NissanMotorsport
10 november 2009
Trådstartare
jensen__ skrev:
det jag har kan man väl kalla social fobi kanske, Tala inför grupp.. inte en chans! Jag drar mej för att gå på stan för jag känner mej overhört instängd bland allt folk, o det är inte o tala om att gå in på Mcd och sätta sej o käka, funkar inte.. Känns som om alla kollar på mej m.m och jag svettas som en gris:)

Känner igen mig ganska bra här, att sitta på mcdonalds i mitten av rummet, proppat me folk gör så man känner sig så himla spänd, pratar inte specielt me den man äter med och vill bara ut.. smile dock går de hyffsat om man sitter lite avskiljt me lite folk.

Jag anser det som socialfobi iaf..

110 Inlägg
10 november 2009
MIG1408 skrev:
jensen__ skrev:

Känner igen mig ganska bra här, att sitta på mcdonalds i mitten av rummet, proppat me folk gör så man känner sig så himla spänd, pratar inte specielt me den man äter med och vill bara ut.. smile dock går de hyffsat om man sitter lite avskiljt me lite folk.

Jag anser det som socialfobi iaf..

Ja precis, lite folk och avskiljt så är det inga problem..
Men mitt i rummet o massa folk, nejtack
Lika dant köer m.m Huameja inte kul:/

Svetsare
3 150 Inlägg
10 november 2009
Vet inte om det är en socialfobi, men har aldrig riktigt tyckt om att ringa nån man inte känner, tex. ett företag eller dylikt. Finns det en e-mail adress så används den. Hade man mött personen öga mot öga hade det nog inte varit nåt större problem, det är just via telefon, vet ej varför  hmm   Alt. att personen ringer mig, då är det inte nåt större problem  hmm

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

Sleeper
3 084 Inlägg
10 november 2009
Hihi förr så skrev man ner allt på en lapp då man skulle ringa någon smile jag vet väl inte om det är socialfobi men är jävligt kass på att komma på saker att snacka om. Men sen är det givetvis lite blyghet med. Men det går att jobba bort genom att ringa de jobbiga samtalen. Nu tvekar jag aldrig att ringa.
  Dock är jag nu ganska självsäker och känner mig trygg i tystnad, Känner jag att jag inte behöver /vill prata så försöker jag inte ens. Kanske asocial har en annan innebörd smile. De gånger man får orken till det kan man dock vara väldigt social. 
Sen ett tips från glad amatör. Titta folk i ögonen och håll ögonkontakt när de talar med dig, jobbigt i början, men det är också bortövat. Jag vet själv hur jävla irriterande det är när någon börjar himla/kolla åt något annat håll när man talar till dem, Man känner att man har mer kontroll när man håller ögonkontakt, det visar självfötroende åt motparten och bara tanken på att denne ser att man har bra själförtroende ger högre självförtroende. smile Detta ger jättemycket det lovar jag!

Sen är man ju såkallad norrlänning också.

Det finns såkallade betablockerare vad jag vet. Aldrig använt, men såg något tv program om konsertmusiker som använder sånt. lär väl typ finns på apoteket typ, kanske receptbelagda.
Senast redigerat av Sushikocken (10 november 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sök