10 november 2009
Trådstartare
Tjenna, För några veckor sedan Körde av vägen med min s40 t4 -99. Bilen var helförsäkrad och står nu inne på volvo, i väntan på vad försäkringsbolaget beslutar att göra med bilen. Volvo har gjort ett kostnadsförslag på skadorna, som ligger på 50`000. Vilket jag tycker verkar ganska dyrt.
Vad dom hade räknat på var:
Fronten, vänster bakljus, 2st blinkersglas fram, 2 st dimljus, höger sidospegel, lister och Stötdämparna fram.
Förutom detta är det ju en del plåtskador; Skärmen bakom Bakdörren är en stor bucka så den behöver slås ut och spackla. Förutom detta är det skårevor på hela höger sida samt motorhuv.
Försäkringsbolaget kommer ju antagligen lösa in bilen eftersom en likvärdig bil på blocket kostar ca 47000:- (eftersom den bara gått 13500 mil)
Så frågan är om det är någon som vet om man kan få mecka själv med den? och att försäkringsbolaget betalar Delarna. Volvo har antagligen räknat med orginaldelar och lagt på ett högt arbetskostnad. Skulle jag gjort det mästa själv skulle jag ju tagit någon begangnad front och lämnat in den på lackning. detta skulle ju bli billigare för försäkringsbolaget eftersom jag inte heller tar en arbetskostad.
Går försäkringsbolaget med på något sånt här? Skulle MYCKET gärna vilja ha kvar bilen eftersom man har lagt en del tid på den..
Något annat jag har tänkt på är om man bara skulle köpa en s40 typ 1.6 som har gått rätt mycket, och plockad alla delar från den som man behöver: lister, bakljus, front, dimljus, blinkers, backspeglar mm, och sedan kanske man kan plocka av en hel del andra reservdelar och sälja dom på tex blocket.
Detta hade ju gått i praktiken men som sagt, Går försäkringsbolaget med på detta??
Tacksam för svar //johan