2788
Sök

Hur dålig bränsle-ekonomi kan jag räkna med (Audi 2.6L)

7 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
Sitter och funderar på att köpa en Audi A4 2.6L V6 Quattro. När jag har nämnt detta för mina kompisar så ryggar dom tillbaka och många skakar på huvudet.

Är dom så jäkligt törstiga? Detta är en B5 modell med S-line paket, så det är den första generationen A4 med 2.6 liters V6:a. 12 ventiler, inte 30 v som bara finns idag.

Den bränsleekonomi jag i första hand är orolig över är landsväg, då jag kommer att pendla med bilen ungefär 30 mil om dagen. I stadskörning bryr jag mig inte så mycket om den tar 1.4 liter eller 0.4 liter, då jag kör väldigt lite i samhälle.

Någon som har en first-hand erfarenhet av Audi's V6:or?

3 259 Inlägg
14 november 2009
Du pendlar 30mil om dagen och funderar på att köpa en BENSINbil med V6:a och fyrhjulsdrift? Ja är du rik som ett troll så är det väl inga problem.. men vill du åka på en trejdedel av kostnaden så köper du en dieselbil med billig skatt! Bara att sätta dig o räkna på en dieselbil med billig skatt som drar 0,6 jämfört med en bensinbil som drar 1.0.. Åker du 1000mil om året så tjänar du på det.. oavsett vad alla nötter säger som gillar att betala mer än vad man behöver för att flytta arslet!

Mitt tips! Satsa på en Passat Kombi 1.9TDI -98-00 för 20.000-30.000kr som drar 0,6 och som är lagom pigg med bra komfort och nästan alltid mycket utrustning och en LB skatt på 3000kr/år(nej du behöver inte åka runt med galler året om om du inte är rädd för att få ombesikta bilen nångång per år med gallret imonterat igen) Sen åker du till närmaste bonde eller villaoljetankstömmare o tankar och vips så har du halverat soppapriset! Så även om det var billigt från början redan så har du halverat det! Otroligt!smile Men det är ju upp till var och en vart man vill göra av sina pengar.. Vill man tjäna 10.000-20.000kr per år så åker man dieselbil, vill man elda upp dom helt i onödan åker man bensinbil...

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (14 november 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Audi A5 quattro driver.
2 203 Inlägg
14 november 2009
Jag håller med JonR. Köp en bil med en mindre dieselmotor istället. Kanske en 1.9 TDI. Vill du ha en V6 så finns ju V6 TDi i B5 karossen. Eftersom du kommer köra så mycket så finns det nästan inget som talar för en bil med bensinmotor för din del. S-Line finns inte till första A4an utan det kom till B6 karossen.

863 Inlägg
14 november 2009
Bränslet är nog tyvärr de billigaste du kommer betala på den bilen! hmm

Morsan & farsan har en A6 2.6 Quattro.

Vad du än ska laga så kostar de en hel årslön!

Senast laga dom ett oljeläkage nånstans fram, nere på motorn på en
mindre verksad här i stan (för att Audi var dyrare) 12 800:- blev räkningen.. sad

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

4 586 Inlägg
14 november 2009
dessa motorer har ett känt fel och det är oljeläckage mellan topparna och att laga det blir dyrt. Sedan så är kamremsbytet någon som helst ska vara gjort

Köp en tdi istället

Ifall du inte är behov att någon stor bil så köp A3an istället då den har bättre samt enklare framvagn

En mycket bättre köp enligt mig
Senast redigerat av jocke_gronberg (14 november 2009)

KTH Ingenjör;)
391 Inlägg
14 november 2009
Mister_Opel skrev:
Bränslet är nog tyvärr de billigaste du kommer betala på den bilen! hmm

Morsan & farsan har en A6 2.6 Quattro.

Vad du än ska laga så kostar de en hel årslön!

Senast laga dom ett oljeläkage nånstans fram, nere på motorn på en
mindre verksad här i stan (för att audi var dyrare) 12 800:- blev räkningen.. sad

Alltid denna smutskastning mot Audis reservdels priser... ALLT blir dyrt om man ska lämna dit till verkstad och självklart är vissa delar dyra men jag tycker verkligen inte att det är överdrivet om man jämför med andra... Men vill man åka fint kanske man får vara beredd att betala det lilla extra isåfall:)

Four rings to rule them all!

558 Inlägg
15 november 2009
om du ska använda bilen till att pendla så köp absolut ingen 2.6 L sexa. köp en diesel, finns ju 1.9tdi som inte drar mycket alls:)

1 436 Inlägg
15 november 2009
Allt som heter quattro har man väl som bus och sedan typ en pegg 107 eller en lupo 3l för pendling om man åker långt?

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

Sök