Bjork skrev:
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Du nämner ju lite efter en del märken, Merca etc. På A4/A6 kan du ju tillägga galvsläpp.
Har inte en del tidiga BMW 3-serie (E46) problem med rost?
VW Passat då? 02-05 är ju ruggigt prisvärda bilar idag, 1.8T går att billigt och vill man
ha krut går det att chippa den för billig peng.
Bra lastutrymme är ju det med

Ang. din fråga om Volvo = Törstiga, jao..inte överdrivet kända för att vara snåla (IDrive är väl undantag)
men köp för guds skulle
INTE en 2.4 sugis (140/170hk) den är megatörstig, far min är inne på sin
3:e sån nu

Den nuvarande är en Classic 2.4 Automat och den dricker söpp kan jag lova.
Så nu har han beställt den nyare med 2.4D ist

Tidiga E46 har problem med rost på två ställen, motorhuven mot lyktorna och bakluckan. Audis galvsläpp visste jag inte om, och eftersom en Audi är en förfinad VW så skrev jag inte med dem

Edit: DRIVe är bara snåla på pappret, så vida man inte heter tant Agda och är nyss hemkommen från en ecodrive lektion. Löjligt klen bil måste piskas rejält för att ens hänga med i trafikrytmen, och "piskar" man en bil går den inte överdrivet snålt...
Gissa vilken som går snålast, en piskad DRIVe eller en av dess tyska konkurrenter
(med på pappret 1-2cl högre förbrukning men 70-80hp mer effekt) lungt körd?
Nej, Volvo behövde förbättra sin miljöimage och skapade DRIVe och lyckades. I alla fall tror de flesta så, ett utmärkt exempel på marknadsföring!
Mja, förfinad VW vete fan

VW har inte haft såna problem på bilarna med galv, jo Passats baklucka, det
är väl det enda.
Men jag håller inte riktigt med om din inställning till DRIVe, eller jo på ett sätt.
Man kan nog köra dessa snålt om motorn sitter i rätt Volvo.
2 ex. på bilar som går snålt med dessa: C30, S40N/V50
2 ex. på bilar som får varvas som du säger: V70 och S80
Så jo lite håller jag med om detta.

Fast nu var det V70 vi pratade om
Men jag tycker det till viss del stämmer på C30 och company också, varför? Jo för att Volvos förvirrade ingenjörer tror att det är sportiga och roliga bilar, vilket det faktiskt är trots att man kan ha vissa invändningar på saker som vägegenskaper och kommunikation och balans och styrning... och...ehh *host* spårade kanske ur lite...

I alla fall! Det är bilar som man kör aktivt snarare än tillbakalutat. Vilket åter igen leder till att man måste piska motorn vilket leder till högre förbrukning än angivet och delvis samma historia som för V70.
Enkelt förklarat, ha riktigt kul och kör aktivt i en Bmw 118D (som är underbar att köra och har allt det där jag påstår Volvos saknar) eller följ normalt trafiktempo och ha sådär halvkul i en V50 DRIVe (eller S40/C30, de har samma angivna förbrukning). Normalt tempo för V50n innebär samma förbrukning eller kanske tom lite mer än för 118D. Det har varit resultatet när jag kört dessa bilar i alla fall.
Och detta är ingen sågning av Volvos DRIVe koncept enbart, utan av principen att stoppa in en skitliten motor och optimera en bil för att bli snålast möjligt på pappret. Samma princip gäller Bmw 316D (dvs "Bmws DRIVe") vs 320D, antingen har man en stark bil i 20D eller en klen i 16D, till ungefär samma verkliga förbrukning.
OT: För övrigt kommer snart en snålversion av 320D kallad efficient dynamics som är ännu snålare än 316D men lika stark som nuvarande 320D. Det är rätt väg att gå när det gäller miljöbilar, detsamma gäller Audi A4 2.0 TDIe. Alltså låg förbrukning men ändå fullt tillräckliga prestanda! Och notera nu att jag inte påstår att det inte
går att köra DRIVe snålt, utan bara att kör man på det viset kommer man vara en stor stoppkloss i trafiken. Om man ens stor ut, de flesta brukar tycka om att trycka på lite.