3179
Sök

Skillnaden på V70's olika modeller? Vilken ska man välja?

638 Inlägg
14 november 2009
Trådstartare
#1
Tjohej i stugan!

Är sugen på en Volvo V70 -02 eller nyare.
Men vad är det man ska hålla koll på?

Samt vad är det för skillnad på modellerna och motorerna?
Bränsleförbrukning? Vill inte ha en supertörstig motor? Hört att Volvos motorer är lika törstiga allihop stämmer detta?

Hoppas någon har lite svar på mina frågor smile

Kommer väl nånting här snart!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
14 november 2009
#2
Varför en V70 och inte en Mondeo kombi, kanske tom en ST220? Ingen av Volvos motorer är väl direkt snåla men de är inte supertörstiga heller.

Om jag minns rätt är inte Fords ST modeller helbilsgodkända med dragkrok, annars är sportig Ford med riktigt hyggliga vägegenskaper och en härliga sexa vs. gummibåt i hög sjö med ketchupmotor* ett enkelt val i mina ögon. Därmed inte sagt att V70 är dålig...

V70 är lite mer tillbakalutad och bekvämare, och ger väl intrycket av att hålla högre kvalitet. Och så får den ha dragkrok, ett viktigt tillbehör för många. Men allt vägt tillsammans skulle jag tro att du trivs bättre med en 220 kombi smile

*I alla fall de motorer som matchar ST220

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

638 Inlägg
15 november 2009
Trådstartare
#3
Har haft en ST220 fast sedan tongue  Men den får man som sagt inte ha dragkrok på som du säger så tyvär kan jag inte ha en sådan kombi då jag använder draget mycket.

En vanlig mondeo funderar jag på, fast tycker att stolarna är tråkiga och inte alltför sköna att sitta i. Det är det däremot i en V70, där sitter man riktigt fint. Hade man fått tag på recarostolarna från STn i en vanlig mondeo hade man satsat på den. Däremot vill jag inte ha en V6a igen då foten knappast gör bränsleförbrukningen snål smile  Vet att V70n drar ganska bra med soppa den också, fast STn håller jag stum gas på hela tiden ungefär pga den är rolig att "race'a" med smile

Kommer väl nånting här snart!

OEM <3
6 957 Inlägg
15 november 2009
#4
Ska man köpa Volvo så ska man köpa deras D5:a big_smile

En Ocean Race är ju ett plus, färgen är ju så snygg
http://www.blocket.se/halland/Volvo_V70 … 13&w=3

Sen är det ju lite hur mkt pengar du tänkt lägga?

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2009
#5
Renjägarn skrev:
Har haft en ST220 fast sedan tongue  Men den får man som sagt inte ha dragkrok på som du säger så tyvär kan jag inte ha en sådan kombi då jag använder draget mycket.

En vanlig mondeo funderar jag på, fast tycker att stolarna är tråkiga och inte alltför sköna att sitta i. Det är det däremot i en V70, där sitter man riktigt fint. Hade man fått tag på recarostolarna från STn i en vanlig mondeo hade man satsat på den. Däremot vill jag inte ha en V6a igen då foten knappast gör bränsleförbrukningen snål smile  Vet att V70n drar ganska bra med soppa den också, fast STn håller jag stum gas på hela tiden ungefär pga den är rolig att "race'a" med smile

Tja, en V70 men den effekt (jag antar att?) du är ute efter är nog inte snålare än Mondeo, men är det V70 du är ute efter är D5 pigg så det räcker och drar inte mycket soppa. Även om "snål" kanske inte är helt rätt, frågan är om du kör tillräckligt mycket för att väga upp skatten?

Jag kan tipsa om 330i E46 (en Bmw förstås enligt den klassiska Garaget principen att det man själv kör är bäst wink ) Snål för att ha 231hp (0.9 utan problem, det gör inte ens en V70 140) och en riktigt stadig och go dragbil, får dra 1500kg på B-kort och det gör den utan problem. När du sedan kopplar loss släpet har du en bil som är minst lika rolig som ST220n med utmärkt balans och vägegenskaper, värd en titt i alla fall.

Däremot har den inte riktigt samma komfort som en V70, i alla fall enligt de flesta du frågar. Personligen tycker jag att Volvos stolar är bekväma, i 15-20min sedan har man suttit igenom skiten och får ont i ryggen. Fjädringskomforten är bra men Bmws bättre, mjuk fjädring=defekt fjädring vilket stämmer klockrent på Volvo. Men detta är bara ett exempel på hur olika man ser på sakerna, de flesta skulle beskriva V70 som rejält bekväm.

Har du fastnat för V70 så ska du såklart ha en sådan, men jag tycker du skall titta runt ytterligare en sväng om du inte redan gjort så. Det finns mängder av bilar som är bra mycket bättre än Volvo enligt mig smile

Bmw 3/5-serie
Audi A4/A6
Mercedes C/E-klass (rostvarning, och elen håller inte heller enligt min erfarenhet)
Jaguar X-type Estate (Ok, precis som Volvo en Ford i grunden)
Alfa 156 SW
Saab 9-5 (Samma svensonkoncept som V70 men i alla fall lite originell)
Lexus IS Sportcross/RX300/330 kanske tom underbara 400h (hybrid) beroende på budget?

Lite snabba exempel bara

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

8 254 Inlägg
15 november 2009
#6
Om du ska ha en vattig vardagsbil som ska orka dra lite så är det en 2,4T (eller 2,5T) du ska leta efter. S60in jag har med en sån maskin får jag ner under 0,7 / milen på landsväg. Hamnar väl på runt 0,9 i snitt som jag kör med en hel del korta turer och bitvis insprerad körning.


212 Inlägg
15 november 2009
#7
Marlboroman skrev:
Om du ska ha en vattig vardagsbil som ska orka dra lite så är det en 2,4T (eller 2,5T) du ska leta efter. S60in jag har med en sån maskin får jag ner under 0,7 / milen på landsväg. Hamnar väl på runt 0,9 i snitt som jag kör med en hel del korta turer och bitvis insprerad körning.

hmm jag har volvos 2,5T (visserligen med lite ford saker) men den drar i snitt 0,9/milen när jag bokstavligen talat gubbkör den... annars är väl snittet oftast runt 1,1-1,3 fast vill man verkligen verkligen så går det att få ner den på lägre det vet jag men då kan man ju lika gärna ha en mindre motor från början smile

v70 är enligt mig bra bilar sen har jag aldrig ägt någon men jag skulle nog faktiskt gissa på att de drar ungefär lika mycket som st220:na om inte lite mer t.o.m.

NO PAIN NO GAIN!
Kan man gasa för mycket?

OEM <3
6 957 Inlägg
15 november 2009
#8
Rquired skrev:
Audi A4/A6,

Du nämner ju lite efter en del märken, Merca etc. På A4/A6 kan du ju tillägga galvsläpp.
Har inte en del tidiga BMW 3-serie (E46) problem med rost?

VW Passat då? 02-05 är ju ruggigt prisvärda bilar idag, 1.8T går att billigt och vill man
ha krut går det att chippa den för billig peng.
Bra lastutrymme är ju det med smile

Ang. din fråga om Volvo = Törstiga, jao..inte överdrivet kända för att vara snåla (IDrive är väl undantag)
men köp för guds skulle INTE en 2.4 sugis (140/170hk) den är megatörstig, far min är inne på sin
3:e sån nu tongue Den nuvarande är en Classic 2.4 Automat och den dricker söpp kan jag lova.

Så nu har han beställt den nyare med 2.4D ist tongue
Senast redigerat av Bjork (15 november 2009)

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2009
#9
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Audi A4/A6,

Du nämner ju lite efter en del märken, Merca etc. På A4/A6 kan du ju tillägga galvsläpp.
Har inte en del tidiga BMW 3-serie (E46) problem med rost?

VW Passat då? 02-05 är ju ruggigt prisvärda bilar idag, 1.8T går att billigt och vill man
ha krut går det att chippa den för billig peng.
Bra lastutrymme är ju det med smile

Ang. din fråga om Volvo = Törstiga, jao..inte överdrivet kända för att vara snåla (IDrive är väl undantag)
men köp för guds skulle INTE en 2.4 sugis (140/170hk) den är megatörstig, far min är inne på sin
3:e sån nu tongue Den nuvarande är en Classic 2.4 Automat och den dricker söpp kan jag lova.

Så nu har han beställt den nyare med 2.4D ist tongue

Tidiga E46 har problem med rost på två ställen, motorhuven mot lyktorna och bakluckan. Audis galvsläpp visste jag inte om, och eftersom en Audi är en förfinad VW så skrev jag inte med dem wink

Edit: DRIVe är bara snåla på pappret, så vida man inte heter tant Agda och är nyss hemkommen från en ecodrive lektion. Löjligt klen bil måste piskas rejält för att ens hänga med i trafikrytmen, och "piskar" man en bil går den inte överdrivet snålt...

Gissa vilken som går snålast, en piskad DRIVe eller en av dess tyska konkurrenter (med på pappret 1-2cl högre förbrukning men 70-80hp mer effekt) lungt körd?

Nej, Volvo behövde förbättra sin miljöimage och skapade DRIVe och lyckades. I alla fall tror de flesta så, ett utmärkt exempel på marknadsföring!
Senast redigerat av Rquired (15 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
15 november 2009
#10
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Audi A4/A6,

Du nämner ju lite efter en del märken, Merca etc. På A4/A6 kan du ju tillägga galvsläpp.
Har inte en del tidiga BMW 3-serie (E46) problem med rost?

VW Passat då? 02-05 är ju ruggigt prisvärda bilar idag, 1.8T går att billigt och vill man
ha krut går det att chippa den för billig peng.
Bra lastutrymme är ju det med smile

Ang. din fråga om Volvo = Törstiga, jao..inte överdrivet kända för att vara snåla (IDrive är väl undantag)
men köp för guds skulle INTE en 2.4 sugis (140/170hk) den är megatörstig, far min är inne på sin
3:e sån nu tongue Den nuvarande är en Classic 2.4 Automat och den dricker söpp kan jag lova.

Så nu har han beställt den nyare med 2.4D ist tongue

Tidiga E46 har problem med rost på två ställen, motorhuven mot lyktorna och bakluckan. Audis galvsläpp visste jag inte om, och eftersom en Audi är en förfinad VW så skrev jag inte med dem wink

Edit: DRIVe är bara snåla på pappret, så vida man inte heter tant Agda och är nyss hemkommen från en ecodrive lektion. Löjligt klen bil måste piskas rejält för att ens hänga med i trafikrytmen, och "piskar" man en bil går den inte överdrivet snålt...

Gissa vilken som går snålast, en piskad DRIVe eller en av dess tyska konkurrenter (med på pappret 1-2cl högre förbrukning men 70-80hp mer effekt) lungt körd?

Nej, Volvo behövde förbättra sin miljöimage och skapade DRIVe och lyckades. I alla fall tror de flesta så, ett utmärkt exempel på marknadsföring!

Mja, förfinad VW vete fan wink VW har inte haft såna problem på bilarna med galv, jo Passats baklucka, det
är väl det enda.

Men jag håller inte riktigt med om din inställning till DRIVe, eller jo på ett sätt.
Man kan nog köra dessa snålt om motorn sitter i rätt Volvo.

2 ex. på bilar som går snålt med dessa: C30, S40N/V50
2 ex. på bilar som får varvas som du säger: V70 och S80

Så jo lite håller jag med om detta. smile

OEM <3

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2009
#11
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Bjork skrev:

Du nämner ju lite efter en del märken, Merca etc. På A4/A6 kan du ju tillägga galvsläpp.
Har inte en del tidiga BMW 3-serie (E46) problem med rost?

VW Passat då? 02-05 är ju ruggigt prisvärda bilar idag, 1.8T går att billigt och vill man
ha krut går det att chippa den för billig peng.
Bra lastutrymme är ju det med smile

Ang. din fråga om Volvo = Törstiga, jao..inte överdrivet kända för att vara snåla (IDrive är väl undantag)
men köp för guds skulle INTE en 2.4 sugis (140/170hk) den är megatörstig, far min är inne på sin
3:e sån nu tongue Den nuvarande är en Classic 2.4 Automat och den dricker söpp kan jag lova.

Så nu har han beställt den nyare med 2.4D ist tongue

Tidiga E46 har problem med rost på två ställen, motorhuven mot lyktorna och bakluckan. Audis galvsläpp visste jag inte om, och eftersom en Audi är en förfinad VW så skrev jag inte med dem wink

Edit: DRIVe är bara snåla på pappret, så vida man inte heter tant Agda och är nyss hemkommen från en ecodrive lektion. Löjligt klen bil måste piskas rejält för att ens hänga med i trafikrytmen, och "piskar" man en bil går den inte överdrivet snålt...

Gissa vilken som går snålast, en piskad DRIVe eller en av dess tyska konkurrenter (med på pappret 1-2cl högre förbrukning men 70-80hp mer effekt) lungt körd?

Nej, Volvo behövde förbättra sin miljöimage och skapade DRIVe och lyckades. I alla fall tror de flesta så, ett utmärkt exempel på marknadsföring!

Mja, förfinad VW vete fan wink VW har inte haft såna problem på bilarna med galv, jo Passats baklucka, det
är väl det enda.

Men jag håller inte riktigt med om din inställning till DRIVe, eller jo på ett sätt.
Man kan nog köra dessa snålt om motorn sitter i rätt Volvo.

2 ex. på bilar som går snålt med dessa: C30, S40N/V50
2 ex. på bilar som får varvas som du säger: V70 och S80

Så jo lite håller jag med om detta. smile

Fast nu var det V70 vi pratade om wink smile

Men jag tycker det till viss del stämmer på C30 och company också, varför? Jo för att Volvos förvirrade ingenjörer tror att det är sportiga och roliga bilar, vilket det faktiskt är trots att man kan ha vissa invändningar på saker som vägegenskaper och kommunikation och balans och styrning... och...ehh *host* spårade kanske ur lite... tongue

I alla fall! Det är bilar som man kör aktivt snarare än tillbakalutat. Vilket åter igen leder till att man måste piska motorn vilket leder till högre förbrukning än angivet och delvis samma historia som för V70.

Enkelt förklarat, ha riktigt kul och kör aktivt i en Bmw 118D (som är underbar att köra och har allt det där jag påstår Volvos saknar) eller följ normalt trafiktempo och ha sådär halvkul i en V50 DRIVe (eller S40/C30, de har samma angivna förbrukning). Normalt tempo för V50n innebär samma förbrukning eller kanske tom lite mer än för 118D. Det har varit resultatet när jag kört dessa bilar i alla fall.

Och detta är ingen sågning av Volvos DRIVe koncept enbart, utan av principen att stoppa in en skitliten motor och optimera en bil för att bli snålast möjligt på pappret. Samma princip gäller Bmw 316D (dvs "Bmws DRIVe") vs 320D, antingen har man en stark  bil i 20D eller en klen i 16D, till ungefär samma verkliga förbrukning.

OT: För övrigt kommer snart en snålversion av 320D kallad efficient dynamics som är ännu snålare än 316D men lika stark som nuvarande 320D. Det är rätt väg att gå när det gäller miljöbilar, detsamma gäller Audi A4 2.0 TDIe. Alltså låg förbrukning men ändå fullt tillräckliga prestanda!

Och notera nu att jag inte påstår att det inte går att köra DRIVe snålt, utan bara att kör man på det viset kommer man vara en stor stoppkloss i trafiken. Om man ens stor ut, de flesta brukar tycka om att trycka på lite.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Saab 9-3 bioPOWER
463 Inlägg
15 november 2009
#12
Skillnaderna mellan utrustnings nivåerna kan du läsa på volvo.se. Jag velade också en hel del innan det föll för Ocean Race. Insåg att just V70 är en helt galen vanlig bil, men om man nu fixar en Ocean Race är det en helt annan sak. Inte ofta man ser en sån. Sen är den speciell också då den bara såldes 02, 06, 09. i begränsat antal. Men ett tips är att kolla noga på utrustningen, finns galet mycket... försök hitta en som har både RTI,  telefon m.m. alltid kul att ha! smile
Lycka till med allt.
PS: Tror en v70 är lite billigare att äga med tanke på reservdelar m.m. tänk på det! smile

Here's my key
Philosophy
A freak like me
Just needs infinity

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
15 november 2009
#13
Rquired skrev:
Bjork skrev:
Rquired skrev:
Audi A4/A6,

Du nämner ju lite efter en del märken, Merca etc. På A4/A6 kan du ju tillägga galvsläpp.
Har inte en del tidiga BMW 3-serie (E46) problem med rost?

VW Passat då? 02-05 är ju ruggigt prisvärda bilar idag, 1.8T går att billigt och vill man
ha krut går det att chippa den för billig peng.
Bra lastutrymme är ju det med smile

Ang. din fråga om Volvo = Törstiga, jao..inte överdrivet kända för att vara snåla (IDrive är väl undantag)
men köp för guds skulle INTE en 2.4 sugis (140/170hk) den är megatörstig, far min är inne på sin
3:e sån nu tongue Den nuvarande är en Classic 2.4 Automat och den dricker söpp kan jag lova.

Så nu har han beställt den nyare med 2.4D ist tongue

Tidiga E46 har problem med rost på två ställen, motorhuven mot lyktorna och bakluckan. Audis galvsläpp visste jag inte om, och eftersom en Audi är en förfinad VW så skrev jag inte med dem wink

Edit: DRIVe är bara snåla på pappret, så vida man inte heter tant Agda och är nyss hemkommen från en ecodrive lektion. Löjligt klen bil måste piskas rejält för att ens hänga med i trafikrytmen, och "piskar" man en bil går den inte överdrivet snålt...

Gissa vilken som går snålast, en piskad DRIVe eller en av dess tyska konkurrenter (med på pappret 1-2cl högre förbrukning men 70-80hp mer effekt) lungt körd?

Nej, Volvo behövde förbättra sin miljöimage och skapade DRIVe och lyckades. I alla fall tror de flesta så, ett utmärkt exempel på marknadsföring!

Samt trösklar, nederkant av dörrar och skärmkanter. Känns som att vi två har hafft denna diskussion innan, men det är ingen ide att hymmla med att bmw har hafft sin beskärda del av rost problem. Jag älskar bmw och har ägt flertalet och jag jobbar med dom men jag lovordar dom inte för de är ju inte världens 8e underverk precis.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
15 november 2009
#14
Ska du ha en V70 ska du kolla efter 2.4d, 2.4/5t samt 170hp motorn om du vill ha den bästa bränsleförbrukningen. Dessa bilar är rätt välutrustade från början, med elhissar runt om(vilket audi och passat inte har) Halvskinn, ecc, bra cd-stereo m.m sen finns det mängder med tillägg, men dom känns nästan alltid välutrustade. En classic skulle ju vara trevligt, med lite mer utrustning, nedlack samt lite kromdetaljer.

Gå ut på blocket, hitta lite bilar och åk ut och provkör.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2009
#15
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:
Bjork skrev:

Du nämner ju lite efter en del märken, Merca etc. På A4/A6 kan du ju tillägga galvsläpp.
Har inte en del tidiga BMW 3-serie (E46) problem med rost?

VW Passat då? 02-05 är ju ruggigt prisvärda bilar idag, 1.8T går att billigt och vill man
ha krut går det att chippa den för billig peng.
Bra lastutrymme är ju det med smile

Ang. din fråga om Volvo = Törstiga, jao..inte överdrivet kända för att vara snåla (IDrive är väl undantag)
men köp för guds skulle INTE en 2.4 sugis (140/170hk) den är megatörstig, far min är inne på sin
3:e sån nu tongue Den nuvarande är en Classic 2.4 Automat och den dricker söpp kan jag lova.

Så nu har han beställt den nyare med 2.4D ist tongue

Tidiga E46 har problem med rost på två ställen, motorhuven mot lyktorna och bakluckan. Audis galvsläpp visste jag inte om, och eftersom en Audi är en förfinad VW så skrev jag inte med dem wink

Edit: DRIVe är bara snåla på pappret, så vida man inte heter tant Agda och är nyss hemkommen från en ecodrive lektion. Löjligt klen bil måste piskas rejält för att ens hänga med i trafikrytmen, och "piskar" man en bil går den inte överdrivet snålt...

Gissa vilken som går snålast, en piskad DRIVe eller en av dess tyska konkurrenter (med på pappret 1-2cl högre förbrukning men 70-80hp mer effekt) lungt körd?

Nej, Volvo behövde förbättra sin miljöimage och skapade DRIVe och lyckades. I alla fall tror de flesta så, ett utmärkt exempel på marknadsföring!

Samt trösklar, nederkant av dörrar och skärmkanter. Känns som att vi två har hafft denna diskussion innan, men det är ingen ide att hymmla med att bmw har hafft sin beskärda del av rost problem. Jag älskar bmw och har ägt flertalet och jag jobbar med dom men jag lovordar dom inte för de är ju inte världens 8e underverk precis.

Gör jag knappast heller, precis som alla andra bilar kan Bmw förstås rosta lite var som helst. Men det är de två ställena nämnda ovan som är känsliga och ofta rostar.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

OEM <3
6 957 Inlägg
15 november 2009
#16
Turbomatte skrev:
Ska du ha en V70 ska du kolla efter 2.4d, 2.4/5t samt 170hp motorn om du vill ha den bästa bränsleförbrukningen. Dessa bilar är rätt välutrustade från början, med elhissar runt om(vilket audi och passat inte har) Halvskinn, ecc, bra cd-stereo m.m sen finns det mängder med tillägg, men dom känns nästan alltid välutrustade. En classic skulle ju vara trevligt, med lite mer utrustning, nedlack samt lite kromdetaljer.

Gå ut på blocket, hitta lite bilar och åk ut och provkör.

Nej ! Den är inte snål i drift, farsan är inne på sin 4:e V70N, och detta är den andra 2.4 sugis med just 170hk och den är då fan inte billig i drift tongue

OEM <3

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
15 november 2009
#17
Rquired skrev:
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:

Tidiga E46 har problem med rost på två ställen, motorhuven mot lyktorna och bakluckan. Audis galvsläpp visste jag inte om, och eftersom en Audi är en förfinad VW så skrev jag inte med dem wink

Edit: DRIVe är bara snåla på pappret, så vida man inte heter tant Agda och är nyss hemkommen från en ecodrive lektion. Löjligt klen bil måste piskas rejält för att ens hänga med i trafikrytmen, och "piskar" man en bil går den inte överdrivet snålt...

Gissa vilken som går snålast, en piskad DRIVe eller en av dess tyska konkurrenter (med på pappret 1-2cl högre förbrukning men 70-80hp mer effekt) lungt körd?

Nej, Volvo behövde förbättra sin miljöimage och skapade DRIVe och lyckades. I alla fall tror de flesta så, ett utmärkt exempel på marknadsföring!

Samt trösklar, nederkant av dörrar och skärmkanter. Känns som att vi två har hafft denna diskussion innan, men det är ingen ide att hymmla med att bmw har hafft sin beskärda del av rost problem. Jag älskar bmw och har ägt flertalet och jag jobbar med dom men jag lovordar dom inte för de är ju inte världens 8e underverk precis.

Gör jag knappast heller, precis som alla andra bilar kan Bmw förstås rosta lite var som helst. Men det är de två ställena nämnda ovan som är känsliga och ofta rostar.

Samt dom andra ställena.

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
15 november 2009
#18
Bjork skrev:
Turbomatte skrev:
Ska du ha en V70 ska du kolla efter 2.4d, 2.4/5t samt 170hp motorn om du vill ha den bästa bränsleförbrukningen. Dessa bilar är rätt välutrustade från början, med elhissar runt om(vilket audi och passat inte har) Halvskinn, ecc, bra cd-stereo m.m sen finns det mängder med tillägg, men dom känns nästan alltid välutrustade. En classic skulle ju vara trevligt, med lite mer utrustning, nedlack samt lite kromdetaljer.

Gå ut på blocket, hitta lite bilar och åk ut och provkör.

Nej ! Den är inte snål i drift, farsan är inne på sin 4:e V70N, och detta är den andra 2.4 sugis med just 170hk och den är då fan inte billig i drift tongue

Jag tycker att morsans och farsans sugisar har hållt sig ganska skapligt i bränsletörst, visst med mycket stadskörning börjar dom ju dricka endel men blandad körning utan tung gasfot så dricker den mellan 0.7-0.8.

Men som sagt, jag har nog aldrig fått den under litern, men jag kör ju med plattan i mattan konstant.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 november 2009
#19
Turbomatte skrev:
Rquired skrev:
Turbomatte skrev:
Samt trösklar, nederkant av dörrar och skärmkanter. Känns som att vi två har hafft denna diskussion innan, men det är ingen ide att hymmla med att bmw har hafft sin beskärda del av rost problem. Jag älskar bmw och har ägt flertalet och jag jobbar med dom men jag lovordar dom inte för de är ju inte världens 8e underverk precis.

Gör jag knappast heller, precis som alla andra bilar kan Bmw förstås rosta lite var som helst. Men det är de två ställena nämnda ovan som är känsliga och ofta rostar.

Samt dom andra ställena.

Jaha du, du har sagt det nu. Jag har aldrig sett rost på dessa ställen på en E46a trots 2 E46or i familjen (varav en rejält långmilad) samt en på jobbet, och läser du på Autopower är inte dessa ställen heller frekvent nämnda.

Därför så påstår jag fortfarande att det bara är under huven och bakluckan som är känslig på E46, och det är inget du kan ändra på hur mycket du än tjatar om dina tre övriga ställen.

För övrigt är det tre ställen där man hittar rost på de flesta modeller och märken, ofta på grund av att det sällan tvättas ordentligt mellan dörrar eller i skärmar. Vad jag pratar om är ställen som är extra känsliga mot rost på just E46, inte vart man generellt hittar rost på bilar i allmänhet...
Senast redigerat av Rquired (15 november 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Reservdansk
6 271 Inlägg
15 november 2009
#20
Rquired skrev:
Edit: DRIVe är bara snåla på pappret, så vida man inte heter tant Agda och är nyss hemkommen från en ecodrive lektion. Löjligt klen bil måste piskas rejält för att ens hänga med i trafikrytmen, och "piskar" man en bil går den inte överdrivet snålt...

Det är ju märkligt att oberoende biltester som provkört V50 DRIV-e kom ner i lägre bränsleförbrukning än vad Volvo hade angivit. wink
Volvo hade angivit 0,41l/milen som förbrukning, men man kom ner i 0,39l/milen.
V50n har visserligen mindre tank än V70n, men i testet kom man 116mil på en tank.
Volvo hävdar att deras V70 DRIV-e ska klara 140mil på en tank.

Och om man köper en DRIV-e modell, så är det ju inte för att ha en sportig bil, utan en bil som är billig att pendla eller köra långt med. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök